Preto mladé rodiny určite poteší, že spolu s ňou naďalej ostáva vo výrobe aj predchodca.
FRANKFURT. Zo Zafiry sa stala luxusná rodinná loď, nabitá dynamikou a modernými dizajnérskymi prvkami. Výrobca ju chce hierarchicky dostať o ďalší krok vyššie, čo okrem väčšieho dôrazu na kvalitu a múdre riešenia prezrádza aj nový prívlastok v názve – Tourer.
Chválime bumerangy v prednej časti opticky spájajúce predné reflektory s hmlovkami. Je to odvážny a efektný dizajnérsky počin. Atraktívne pôsobia tiež zadné LED svetlá, hlavne na ceste.
V okolí Frankfurtu sme sa uplynulé tri dni videli naživo jazdiť už niekoľko týchto modelov a treba povedať, že v pohybe vyzerá Zafira naozaj majestátne. Škoda len opäť vysokého bočného pontónu karosérie a opticky mohutných bokov, ktoré si podobne ako Insignia aj Astra vyžadujú použitie veľkých kolies.
Vystavené kusy boli obuté na 19 a 20-palcových kolesách. Menšie by zanikli.
Dlhšia, väčšia, priestrannejšia
V porovnaní s druhou generáciou tretia narástla do dĺžky o 19 cm na 4,66 m. Citeľne podrástol tiež rázvor náprav, ktorý pridal 57 mm (2.760 mm) a ešte viac sa zväčšil rozchod kolies vpredu a vzadu (+ 96 mm na 1584 mm, resp 78 mm na 1588 mm), z čoho jasne badať aký veľký dôraz kládli konštruktéri na stabilitu a celkovo na jazdné vlastnosti.
Dôkazom je predná náprava prevzatá z modelu Insignia. Zadnú charakterizuje jednoduchá konštrukcia s vlečenými ramenami odvodená z Astry, taktiež využívajúca Wattov priamovod. Marketingovo najdôležitejšou súčasťou každej Zafiry bola variabilita zadných sedadiel, a na tom sa nič nezmenilo.
Teraz však exceluje v druhom rade tromi samostatnými sedadlami (namiesto lavice), ktoré sa dajú nezávisle na sebe posúvať o 21 cm. V prípade príplatkového Lounge Seating systému je možné stredné sedadlo sklopiť a využívať ako lakťovú opierku, zatiaľ čo krajné dve sa posunú o 28 cm dozadu a 5 cm bližšie k sebe, čím krajní dvaja pasažieri získajú luxusnejší životný priestor na dĺžku aj šírku – asi na úrovni limuzíny.
V päťmiestnej konfigurácii má kufor Zafiry Tourer objem 710 litrov, v dvojmiestnej až 1860 l. To je o 65, resp. o 40 l viac ako odviezol predchodca.
Veľa elektronických pomocníkov
Platforma kombinuje známe prvky. Predná náprava so vzperami McPherson a priečnymi spodnými ramenami pochádza z Insignie, K dispozícii sú adaptívne tlmiče FlexRide a tromi režimami nastavenia: Standard, Tour a Sport.
Opel montuje do novej Zafiry Tourer celý rad elektronických pomocníkov. Vďaka nim auto dokáže rozpoznávať dopravné značky, varuje vodiča pred nechceným opustením jazdného pruhu, upravuje svetelný lúč predných svetlometov tak, aby neoslňovalo vodiča pred ním, varuje vodiča pred hroziacou kolíziou a keď radar zaznamená, že sa auto rúti k prekážke, ktorej sa už nedá vyhnúť, automaticky začne brzdiť.
Iba turbo
Pre novinku sú nateraz pripravené dve poháňacie jednotky. Zážihový štvorvalec 1,4 Turbo dosahuje - v závislosti od verzie - výkon 88 kW (120 k) alebo 103 kW (140 k). Turbodiesel 2,0 CDTI je dostupný hneď v troch výkonových variantoch - 81 kW (110 k), 96 kW (130 k) a 121 kW (165 k).
Všetky motory sa štandardne dodávajú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a systémom stop/štart. Okrem najslabšieho benzínového a naftového motora sa ku všetkým dá tiež priobjednať tiež šesťstupňový automat.