SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Kalifornská polícia vozí opitých vodičov domov zadarmo

Dopravné predpisy v Európe a v Spojených štátoch sú si v mnohom podobné, no nájdu sa aj veľké rozdiely. Napríklad v prístupe policajtov k vodičom. Tí vraj neváhajú robiť aj taxikárov opitým vodičom, ak je to potrebné.

Stanislav, ktorý dlhé roky žije v USA, v Kalifornii, nám napísal aj to, ako sa tam polícia správa k vodičom.

Slová "cestná kontrola, pán vodič, prosím si vaše doklady", ktoré vodiči na Slovensku bežne počúvajú, v Kalifornii Stanislav ešte nepočul. "Tu ťa policajt zastaví len vtedy, keď urobíš nejaký dopravný priestupok alebo vidí, že niekto jazdí zo strany na stranu a je podozrenie, že ide o opitého vodiča. V Kalifornii je povolených 0,8 promile alkoholu v krvi. Ešte pred nejakými 10 rokmi to bolo jedno promile."

Podľa Stanislava tam polícia sama vyzýva ľudí, aby nešoférovali opitý a po užití alkoholu šli domov taxíkom. Nezostávajú však iba pri výzve. "Ak niekto nemá na taxík, policajti budú radšej, keď im zavolá a oni ho domov odvezú sami a zadarmo, ako by mali riskovať haváriu opitého vodiča. Nakoľko je táto ponuka od policajtov využívaná, neviem. Ale som presvedčený, že keby takéto vyhlásenie urobila polícia na Slovensku, bola by zavalená odvozom viac ako taxislužba."

Za technický stav v Kalifornii pokutu nedostanete

Podľa Stanislava sa v Amerike za technické chyby vozidla pokuty nedávajú. "Policajti ťa môžu zastaviť, vypíšu taky lístok, dajú ti 30 dní a do tej doby sa musíš prihlásiť na dopravnej polícii s tým lístkom. Policajt, ktorý má službu to skontroluje, zoberie si tú kartu a môžeš ísť preč."

"Na nejaké technické kontroly tu nechodíme," napísal Stanislav. Podľa neho musí ísť každé auto raz za dva roky na test výfukových plynov. Je to niečo ako emisná kontrola na Slovensku. "Dízláky a autá staršie ako nejakých 20 alebo 25 rokov /neviem presne/ na tieto emisie chodiť nemusia, lebo by aj tak neprešli. Naftové motory by neprešli tiež a preto majú výnimku. Okrem toho, nie je ich tu veľa, možno menej ako 5%. Predávajú sa len ojedinele," vysvetlil Stanislav.

"Tu je úplne bežné, že keď niekto dostane defekt, odroluje auto na kraj cesty a zavolá servis, aby mu niekto prišiel vymeniť koleso, pričom možno aj má vo svojom aute náhradné koleso, hever a kľúč na odmontovanie kolesa. Niekto to naozaj nevie alebo sa mu s tým nechce špiniť. Tu nemá nikto nárok nútiť ťa, aby si bol technicky zručný a ovládal opravy vozidla."

Povinná výbava a prvá pomoc

V USA nie je povinná ani lekárnička a ani náhradné žiarovky či rezervné koleso alebo nejaké náradie. "Nie som si istý, či je povinný výstražný trojuholník, myslím, že len pre nákladné autá. Ale výstražné svetlá fungovať musia," dodal Stanislav. Ani na Slovensku už náhradné žiarovky v aute nemusíte mať. Dokonca ani rezervné koleso či náradie na výmenu kolesa, ak máte auto vybavené prostriedkami na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky.

Vodič v Spojených štátoch nie je povinný učiť sa dávať prvú pomoc. "Ba naopak, je mu zdôrazňované aby pri nehode so zraneným vôbec nehýbal. Sú určité výnimky, keby horelo auto, tak by si mal pomôcť ľuďom vytiahnuť ich z neho. Možno je to preto, že keď zavoláš pohotovosť, tak do 5 minút je sanitka a hasiči pri tebe hocikde v Los Angeles a možno do 15 minút všade inde," dodal Stanislav.

Dôvod, prečo ľudia v zámorí neposkytujú zraneným zdravotnícku prvú pomoc, je obava zo súdnych sporov. Podľa Stanislava sa tam stalo mnoho prípadov, keď sa niekto snažil pomôcť zranenému vodičovi a potom sa ocitol na súde za ublíženie na zdraví. Často to tam končí tak, že poskytovateľ prvej pomoci - laik - musí platiť vysoké odškodné vodičovi, ktorému chcel pomôcť.

Budúci piatok sa dozviete, čo sa stane, keď vás v Kalifornii obvinia z dopravného priestupku.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 9 104
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 897
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 466
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 067
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 917
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 549
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 228
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 108
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Profesor Jiří Horáček.

O psychedelikách hovorí expert Jiří Horáček.


27. jan
Americká lyžiarka Mikaela Shiffrinová v Špindlerovom Mlyne.

Slovenka stratila na rivalku viac ako jeden a pol sekundy.


Sportnet 1 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Japonský premiér Fumio Kišida.

Japonsko patrí medzi krajiny s najstarším obyvateľstvom.


26. jan

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Kobrí efekt
  2. Ján Šeďo: Ak chce volič, aj "famózny výsledok" môže byť potupnou prehrou.
  3. Ctirad Klimčík: O svojráznej poézii priamej voľby prezidenta
  4. Peter Slamenik: Z kanclu do kasárne
  5. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  6. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  7. Helena Michlíková: Dúha
  8. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 492
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 060
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 148
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 021
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 786
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  7. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 515
  8. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 3 434
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu