Stanislav, ktorý dlhé roky žije v USA, v Kalifornii, nám napísal aj to, ako sa tam polícia správa k vodičom.
Slová "cestná kontrola, pán vodič, prosím si vaše doklady", ktoré vodiči na Slovensku bežne počúvajú, v Kalifornii Stanislav ešte nepočul. "Tu ťa policajt zastaví len vtedy, keď urobíš nejaký dopravný priestupok alebo vidí, že niekto jazdí zo strany na stranu a je podozrenie, že ide o opitého vodiča. V Kalifornii je povolených 0,8 promile alkoholu v krvi. Ešte pred nejakými 10 rokmi to bolo jedno promile."
Podľa Stanislava tam polícia sama vyzýva ľudí, aby nešoférovali opitý a po užití alkoholu šli domov taxíkom. Nezostávajú však iba pri výzve. "Ak niekto nemá na taxík, policajti budú radšej, keď im zavolá a oni ho domov odvezú sami a zadarmo, ako by mali riskovať haváriu opitého vodiča. Nakoľko je táto ponuka od policajtov využívaná, neviem. Ale som presvedčený, že keby takéto vyhlásenie urobila polícia na Slovensku, bola by zavalená odvozom viac ako taxislužba."
Za technický stav v Kalifornii pokutu nedostanete
Podľa Stanislava sa v Amerike za technické chyby vozidla pokuty nedávajú. "Policajti ťa môžu zastaviť, vypíšu taky lístok, dajú ti 30 dní a do tej doby sa musíš prihlásiť na dopravnej polícii s tým lístkom. Policajt, ktorý má službu to skontroluje, zoberie si tú kartu a môžeš ísť preč."
"Na nejaké technické kontroly tu nechodíme," napísal Stanislav. Podľa neho musí ísť každé auto raz za dva roky na test výfukových plynov. Je to niečo ako emisná kontrola na Slovensku. "Dízláky a autá staršie ako nejakých 20 alebo 25 rokov /neviem presne/ na tieto emisie chodiť nemusia, lebo by aj tak neprešli. Naftové motory by neprešli tiež a preto majú výnimku. Okrem toho, nie je ich tu veľa, možno menej ako 5%. Predávajú sa len ojedinele," vysvetlil Stanislav.
"Tu je úplne bežné, že keď niekto dostane defekt, odroluje auto na kraj cesty a zavolá servis, aby mu niekto prišiel vymeniť koleso, pričom možno aj má vo svojom aute náhradné koleso, hever a kľúč na odmontovanie kolesa. Niekto to naozaj nevie alebo sa mu s tým nechce špiniť. Tu nemá nikto nárok nútiť ťa, aby si bol technicky zručný a ovládal opravy vozidla."
Povinná výbava a prvá pomoc
V USA nie je povinná ani lekárnička a ani náhradné žiarovky či rezervné koleso alebo nejaké náradie. "Nie som si istý, či je povinný výstražný trojuholník, myslím, že len pre nákladné autá. Ale výstražné svetlá fungovať musia," dodal Stanislav. Ani na Slovensku už náhradné žiarovky v aute nemusíte mať. Dokonca ani rezervné koleso či náradie na výmenu kolesa, ak máte auto vybavené prostriedkami na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky.
Vodič v Spojených štátoch nie je povinný učiť sa dávať prvú pomoc. "Ba naopak, je mu zdôrazňované aby pri nehode so zraneným vôbec nehýbal. Sú určité výnimky, keby horelo auto, tak by si mal pomôcť ľuďom vytiahnuť ich z neho. Možno je to preto, že keď zavoláš pohotovosť, tak do 5 minút je sanitka a hasiči pri tebe hocikde v Los Angeles a možno do 15 minút všade inde," dodal Stanislav.
Dôvod, prečo ľudia v zámorí neposkytujú zraneným zdravotnícku prvú pomoc, je obava zo súdnych sporov. Podľa Stanislava sa tam stalo mnoho prípadov, keď sa niekto snažil pomôcť zranenému vodičovi a potom sa ocitol na súde za ublíženie na zdraví. Často to tam končí tak, že poskytovateľ prvej pomoci - laik - musí platiť vysoké odškodné vodičovi, ktorému chcel pomôcť.
Budúci piatok sa dozviete, čo sa stane, keď vás v Kalifornii obvinia z dopravného priestupku.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk