Kalifornská polícia vozí opitých vodičov domov zadarmo

Dopravné predpisy v Európe a v Spojených štátoch sú si v mnohom podobné, no nájdu sa aj veľké rozdiely. Napríklad v prístupe policajtov k vodičom. Tí vraj neváhajú robiť aj taxikárov opitým vodičom, ak je to potrebné.

Stanislav, ktorý dlhé roky žije v USA, v Kalifornii, nám napísal aj to, ako sa tam polícia správa k vodičom.

Slová "cestná kontrola, pán vodič, prosím si vaše doklady", ktoré vodiči na Slovensku bežne počúvajú, v Kalifornii Stanislav ešte nepočul. "Tu ťa policajt zastaví len vtedy, keď urobíš nejaký dopravný priestupok alebo vidí, že niekto jazdí zo strany na stranu a je podozrenie, že ide o opitého vodiča. V Kalifornii je povolených 0,8 promile alkoholu v krvi. Ešte pred nejakými 10 rokmi to bolo jedno promile."

Podľa Stanislava tam polícia sama vyzýva ľudí, aby nešoférovali opitý a po užití alkoholu šli domov taxíkom. Nezostávajú však iba pri výzve. "Ak niekto nemá na taxík, policajti budú radšej, keď im zavolá a oni ho domov odvezú sami a zadarmo, ako by mali riskovať haváriu opitého vodiča. Nakoľko je táto ponuka od policajtov využívaná, neviem. Ale som presvedčený, že keby takéto vyhlásenie urobila polícia na Slovensku, bola by zavalená odvozom viac ako taxislužba."

Za technický stav v Kalifornii pokutu nedostanete

Podľa Stanislava sa v Amerike za technické chyby vozidla pokuty nedávajú. "Policajti ťa môžu zastaviť, vypíšu taky lístok, dajú ti 30 dní a do tej doby sa musíš prihlásiť na dopravnej polícii s tým lístkom. Policajt, ktorý má službu to skontroluje, zoberie si tú kartu a môžeš ísť preč."

"Na nejaké technické kontroly tu nechodíme," napísal Stanislav. Podľa neho musí ísť každé auto raz za dva roky na test výfukových plynov. Je to niečo ako emisná kontrola na Slovensku. "Dízláky a autá staršie ako nejakých 20 alebo 25 rokov /neviem presne/ na tieto emisie chodiť nemusia, lebo by aj tak neprešli. Naftové motory by neprešli tiež a preto majú výnimku. Okrem toho, nie je ich tu veľa, možno menej ako 5%. Predávajú sa len ojedinele," vysvetlil Stanislav.

"Tu je úplne bežné, že keď niekto dostane defekt, odroluje auto na kraj cesty a zavolá servis, aby mu niekto prišiel vymeniť koleso, pričom možno aj má vo svojom aute náhradné koleso, hever a kľúč na odmontovanie kolesa. Niekto to naozaj nevie alebo sa mu s tým nechce špiniť. Tu nemá nikto nárok nútiť ťa, aby si bol technicky zručný a ovládal opravy vozidla."

Povinná výbava a prvá pomoc

V USA nie je povinná ani lekárnička a ani náhradné žiarovky či rezervné koleso alebo nejaké náradie. "Nie som si istý, či je povinný výstražný trojuholník, myslím, že len pre nákladné autá. Ale výstražné svetlá fungovať musia," dodal Stanislav. Ani na Slovensku už náhradné žiarovky v aute nemusíte mať. Dokonca ani rezervné koleso či náradie na výmenu kolesa, ak máte auto vybavené prostriedkami na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky.

Vodič v Spojených štátoch nie je povinný učiť sa dávať prvú pomoc. "Ba naopak, je mu zdôrazňované aby pri nehode so zraneným vôbec nehýbal. Sú určité výnimky, keby horelo auto, tak by si mal pomôcť ľuďom vytiahnuť ich z neho. Možno je to preto, že keď zavoláš pohotovosť, tak do 5 minút je sanitka a hasiči pri tebe hocikde v Los Angeles a možno do 15 minút všade inde," dodal Stanislav.

Dôvod, prečo ľudia v zámorí neposkytujú zraneným zdravotnícku prvú pomoc, je obava zo súdnych sporov. Podľa Stanislava sa tam stalo mnoho prípadov, keď sa niekto snažil pomôcť zranenému vodičovi a potom sa ocitol na súde za ublíženie na zdraví. Často to tam končí tak, že poskytovateľ prvej pomoci - laik - musí platiť vysoké odškodné vodičovi, ktorému chcel pomôcť.

Budúci piatok sa dozviete, čo sa stane, keď vás v Kalifornii obvinia z dopravného priestupku.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 366
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 13 225
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 12 681
  4. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 10 256
  5. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 7 724
  6. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 6 404
  7. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 6 287
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 078
  9. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 268
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 164

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Bol utiahnutý, na pódiách trpel. Avicii nebol stvorený pre slávu

Po spolupráci s Madonnou mal dojem, že ju sklamal.

KULTÚRA

Zomrel švédsky hudobník Tim Bergling, známy ako DJ Avicii

Huodbník zomrel v Ománe vo veku 28 rokov.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.