Kalifornská polícia vozí opitých vodičov domov zadarmo

Dopravné predpisy v Európe a v Spojených štátoch sú si v mnohom podobné, no nájdu sa aj veľké rozdiely. Napríklad v prístupe policajtov k vodičom. Tí vraj neváhajú robiť aj taxikárov opitým vodičom, ak je to potrebné.

Stanislav, ktorý dlhé roky žije v USA, v Kalifornii, nám napísal aj to, ako sa tam polícia správa k vodičom.

Slová "cestná kontrola, pán vodič, prosím si vaše doklady", ktoré vodiči na Slovensku bežne počúvajú, v Kalifornii Stanislav ešte nepočul. "Tu ťa policajt zastaví len vtedy, keď urobíš nejaký dopravný priestupok alebo vidí, že niekto jazdí zo strany na stranu a je podozrenie, že ide o opitého vodiča. V Kalifornii je povolených 0,8 promile alkoholu v krvi. Ešte pred nejakými 10 rokmi to bolo jedno promile."

Podľa Stanislava tam polícia sama vyzýva ľudí, aby nešoférovali opitý a po užití alkoholu šli domov taxíkom. Nezostávajú však iba pri výzve. "Ak niekto nemá na taxík, policajti budú radšej, keď im zavolá a oni ho domov odvezú sami a zadarmo, ako by mali riskovať haváriu opitého vodiča. Nakoľko je táto ponuka od policajtov využívaná, neviem. Ale som presvedčený, že keby takéto vyhlásenie urobila polícia na Slovensku, bola by zavalená odvozom viac ako taxislužba."

Za technický stav v Kalifornii pokutu nedostanete

Podľa Stanislava sa v Amerike za technické chyby vozidla pokuty nedávajú. "Policajti ťa môžu zastaviť, vypíšu taky lístok, dajú ti 30 dní a do tej doby sa musíš prihlásiť na dopravnej polícii s tým lístkom. Policajt, ktorý má službu to skontroluje, zoberie si tú kartu a môžeš ísť preč."

"Na nejaké technické kontroly tu nechodíme," napísal Stanislav. Podľa neho musí ísť každé auto raz za dva roky na test výfukových plynov. Je to niečo ako emisná kontrola na Slovensku. "Dízláky a autá staršie ako nejakých 20 alebo 25 rokov /neviem presne/ na tieto emisie chodiť nemusia, lebo by aj tak neprešli. Naftové motory by neprešli tiež a preto majú výnimku. Okrem toho, nie je ich tu veľa, možno menej ako 5%. Predávajú sa len ojedinele," vysvetlil Stanislav.

"Tu je úplne bežné, že keď niekto dostane defekt, odroluje auto na kraj cesty a zavolá servis, aby mu niekto prišiel vymeniť koleso, pričom možno aj má vo svojom aute náhradné koleso, hever a kľúč na odmontovanie kolesa. Niekto to naozaj nevie alebo sa mu s tým nechce špiniť. Tu nemá nikto nárok nútiť ťa, aby si bol technicky zručný a ovládal opravy vozidla."

Povinná výbava a prvá pomoc

V USA nie je povinná ani lekárnička a ani náhradné žiarovky či rezervné koleso alebo nejaké náradie. "Nie som si istý, či je povinný výstražný trojuholník, myslím, že len pre nákladné autá. Ale výstražné svetlá fungovať musia," dodal Stanislav. Ani na Slovensku už náhradné žiarovky v aute nemusíte mať. Dokonca ani rezervné koleso či náradie na výmenu kolesa, ak máte auto vybavené prostriedkami na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky.

Vodič v Spojených štátoch nie je povinný učiť sa dávať prvú pomoc. "Ba naopak, je mu zdôrazňované aby pri nehode so zraneným vôbec nehýbal. Sú určité výnimky, keby horelo auto, tak by si mal pomôcť ľuďom vytiahnuť ich z neho. Možno je to preto, že keď zavoláš pohotovosť, tak do 5 minút je sanitka a hasiči pri tebe hocikde v Los Angeles a možno do 15 minút všade inde," dodal Stanislav.

Dôvod, prečo ľudia v zámorí neposkytujú zraneným zdravotnícku prvú pomoc, je obava zo súdnych sporov. Podľa Stanislava sa tam stalo mnoho prípadov, keď sa niekto snažil pomôcť zranenému vodičovi a potom sa ocitol na súde za ublíženie na zdraví. Často to tam končí tak, že poskytovateľ prvej pomoci - laik - musí platiť vysoké odškodné vodičovi, ktorému chcel pomôcť.

Budúci piatok sa dozviete, čo sa stane, keď vás v Kalifornii obvinia z dopravného priestupku.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 008
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 173
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 701
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 115
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 417
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 407
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 320
  8. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 160
  9. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 156
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 121

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.