Ak ste si vypili, nesmiete šoférovať ani po poľnej ceste

Na Slovensku si pred jazdou autom nesmiete vypiť. Ani keby ste šoférovali vozidlo po poľnej ceste. Platí to nielen pre vodičov áut, ale aj cyklistov.

Na Slovensku si pred jazdou autom nesmiete vypiť. Ani keby ste šoférovali vozidlo po poľnej ceste. Platí to nielen pre vodičov áut ale aj bicyklov.

Problém s alkoholom za volantom nie je len v tom, že vám za to môžu na niekoľko rokov zakázať šoférovať auto ale je to aj nebezpečné: aj pre opitého vodiča a aj pre ostatných. Okrem toho, od novembra sa tresty za opilosť šoféra výrazne sprísňujú.

Roman: "Chcel by som sa spýtať na situáciu, ktorá sa stala známemu. Jedného dňa išiel z krčmy domov, ale dal si jedno pivo. Tak sa rozhodol ísť okolo dediny po poľnej ceste. A to sa mu stalo osudným, lebo práve vtedy tam odpočívali naši policajti. Samozrejme mu dali fúkať a dopadlo to odobratím vodičáku. Preto by som sa chcel spýtať, či majú policajti právo odobrať vodičák aj na poľnej ceste."

Aj poľná cesta je priestor, kde platia dopravné pravidlá. Jazdiť po tom, čo si vypijete, sa nesmie nielen na diaľniciach, rýchlostných cestách, cestách I. až IV. triedy alebo na miestnych komunikáciách. Dopravné predpisy platia aj na účelových komunikáciách. Z hľadiska predpisov je poľná či lesná cesta cestou, na ktorej je potrebné dodržiavať dopravné predpisy.

Odporúčanie nesadať si za volant po tom, čo si vypijete, platí vždy a všade. Nielen preto, že na Slovensku je nulová tolerancia alkoholu v krvi vodičov. Aj malé množstvo alkoholu vedie k preceňovaniu schopností šoférovať. Vodič je nesústredený, jazdu nezvláda, na úplný nezdar reaguje smiechom, prípadne ho ospravedlňuje - tak popisujú riadenie v opilosti odborníci.

Alkohol nemá vplyv len na pohybovú koordináciu a rýchlosť reakcií ale aj na psychiku. Úzkostní, neistí ľudia po požití alkoholu jednajú skratkovito a zbrklo, napríklad unáhlene brzdia.

Romanov známy chcel zjavne dodržať predpisy a zároveň sa odviezť z krčmy domov. To však nie je možné, keď si vypijete.

Sankcie a povinnosti za alkohol do konca októbra

Ak by ho chytili policajti s tým, že by nafúkal, riskoval by pokutu až do výšky 1000 eur s tým, že by mu mohli zakázať šoférovať až na 5 rokov. Ak by odmietol fúkať, pokuta by sa mohla dostať až na 1300 eur a šoférovať by mu zakázali určite minimálne na 1 rok, najviac však 5 rokov.

Aj jazda pod vplyvom alkoholu sa chápe ako závažný dopravný priestupok. Ak za posledných 12 mesiacov vás z nich usvedčia aspoň 3-krát s tým, že pokuta v každom z prípadov bude vyššia ako 100 eur, neminie vás preskúšanie z dopravných predpisov a preskúmanie vášho zdravotného a psychického stavu.

Prísnejšie tresty od novembra

Od 1. novembra sa tresty a povinnosti pre vodičov, ktorí si vypili a šoférovali, výrazne sprísnia.

Stačí, že vás raz nachytajú za volantom

  • opitého,
  • pod vplyvom návykových látok,
  • alebo sa odmietnete podrobiť vyšetreniu na alkohol alebo drogy,

automaticky vás pošlú na preskúmanie zdravotnej spôsobilosti s dôrazom na zistenie toho, či nie ste od alkoholu alebo návykovej látky závislí. Ak závislosť zistia, lekár o tom musí informovať políciu, čo môže mať za následok zákaz šoférovania, kým sa závislosti nezbavíte. Ak závislosť nezistia, pošlú vás na sedenia k psychológovi.

Nič z tohto ale nebude zadarmo a účet budete musieť tak ako doteraz uhradiť vy. Tiež sa neoplatí špekulovať nad tým, že sa spomínaným sankciám vyhnete. Vtedy bude pre vás trestom odobratie vodičského oprávnenia.

Ešte horšie dopadnete, ak budete tak opitý, že budete v stave vylučujúcom šoférovať (cca viac ako 1 promile alkoholu). Potom vám bude hroziť súd a väzenie až na 1 rok. To isté vám hrozí, ak sa odmietnete podrobiť vyšetreniu na zistenie alkoholu alebo inej návykovej látky.

Zároveň to pre vodiča znamená zákaz šoférovať na rok až 10 rokov. Ak vás súd za to isté odsúdi druhý krát, za volant si nesadnete minimálne 5 rokov (pre mladistvého platí minimálne 2,5 roka).

V prípade, že vás ako vodiča súd tretíkrát odsúdi za trestný čin ohrozenia pod vplyvom návykovej látky, automaticky vám zakáže šoférovať na doživotie.

Za volant si do konca svojho života nesadnete po rozhodnutí súdu ani vtedy, ak ste ako vodič vozidla niekoho usmrtili (stačí aj z nedbanlivosti). Či ste si vypili alebo nie. V tomto a aj predchádzajúcom prípade pre mladistvých určili trest zákazu šoférovať na 7 až 15 rokov.

Ešte je tu možnosť, aby vám súd podmienečne dovolil šoférovať. To sa však nestane u tých, ktorým v predchádzajúcich 10 rokoch zakázali šoférovať preto, že spáchali priestupok alebo trestný čin pod vplyvom alkoholu.

Okrem spomínaných prípadov, kedy si nesplníte povinnosti potrestaného vodiča, vám vodičské oprávnenie odoberú po novom aj v nasledovných situáciách:

  1. v priebehu posledných piatich rokov trikrát porušíte pravidlá cestnej premávky, v ktorého dôsledku vznikne dopravná nehoda,
  2. v priebehu posledných piatich rokov dvakrát porušíte pravidlá cestnej premávky požitím alkoholu alebo inej návykovej látky alebo sa odmietne podrobiť vyšetreniu na ich zistenie, alebo

Ak sa dostanete do prvej situácie a budete chcieť znovu získať vodičské oprávnenie, budete musieť znova prejsť školením v autoškole a skúškou na vodičák.

V druhej situácii nebude stačiť absolvovať len autoškolu so skúškami. Bez psychiatrického vyšetrenia na závislosť od alkoholu alebo drog a bez psychologických sedení sa k vodičáku nedostanete.

Po tom, čo začne platiť novela zákona, sa vám budú počítať aj tie spomínané závažné priestupky, ktoré ste spáchali pred účinnosťou novely. Napríklad, ak už vás prichytili s alkoholom v krvi v minulosti a chytia vás ešte raz, pričom splníte podmienku v druhej situácii, k vodičáku sa budete dostávať dlho. A možno oň prídete navždy.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 11 993
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 868
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 833
  4. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 133
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 769
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 653
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 134
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 943
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 757
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 654

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Historické fiaská aj rekordné úspechy. Česko má po voľbách víťazov i porazených

V novom českom parlamente zasadne deväť strán. Nie všetky sú so svojim výsledkom spokojné.

KOMENTÁRE

Balada o zrade, alebo bez Babiša to nepôjde

Andrej Babiš vyhral v premiérskom referende.

SVET

Politológ: České voľby? Fenomenálny úspech populizmu

Babiš vyhral, lebo kauzy prezentoval ako snahu o zničenie, tvrdí Miloš Gregor.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.