AKTUALIZOVANÉ 12:44

Rýchlostná cesta R1 nebude odovzdaná načas

Ministerstvo dopravy oznámilo, že koncesionár PPP mešká s dokumentáciou.

(Zdroj: TASR)

Rýchlostná cesta smerom od Nitry sa v septembri neotvorí. Je dokončená, ale chýbajú doklady.

BRATISLAVA. Po prvej PPP ceste na Slovensku nezačnú jazdiť autá v plánovanom termíne. Zhruba 50­kilometrová rýchlostná cesta medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami totiž nebude prejazdná koncom septembra, ako predpokladá zmluva.

„Koncesionár, spoločnosť Granvia, do dnešného dňa neodovzdal ministerstvu dopravy všetky potrebné doklady tak, aby sa plánovaný termín sprevádzkovania novej rýchlostnej cesty, 28. september mohol naplniť,“ tvrdí rezort dopravy.

Granvia tvrdí, že musí vypracovať "extrémne veľké množstvo" dokumentácie. „Spolu s nezávislým dozorom a verejným obstarávateľom završujeme proces vypracovania a schvaľovania dokumentácie pre viac ako 500 stavebných objektov," hovorí E. Delobel, generálny riaditeľ Granvie.

Kedy budú môcť po ceste prejsť prvé autá, ministerstvo dopravy nevie. Malo by však ísť o otázku týždňov. Ani Granvia v stanovisku nenapísala, kedy bude cesta odovzdaná.

Hrozia sankcie

Za meškanie hrozia stavbárovi sankcie. „Pre nich je najväčšou sankciou, ak nedostanú platbu za dostupnosť,“ povedal Ľubomír Tuchscher z rezortu dopravy.

info
Stavba R1

Stavba PPP projektu zahŕňa tri cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami:

  • Nitra – Selenec, má dĺžku 12,6 kilometra,
  • 19-­kilometrový úsek Selenec – Beladice,
  • asi 14-­kilometrový úsek Beladice – Tekovské Nemce, ten mal byť hotový už v júli. Dokončenie sa pre zlé počasie presunulo na september.
  • Kedy bude cesta daná do používania, sa nevie.
  • Ročná platba štátu za cestu sa má vyšplhať až na 125 miliónov eur. Splácať ju má štát 30 rokov.
Zdroj: Granvia, ministerstvo dopravy, internet, sita

Štát má ročne platiť za dostupnosť cesty asi 125 miliónov eur. Pri mesačnom zdržaní by tak Granvia prišla zhruba o 10 miliónov eur. V 125-­miliónovej splátke je však zahrnutý aj asi šesťkilometrový obchvat Banskej Bystrice, ktorý má byť hotový až na budúci rok.

Ako meškanie vysvetľuje Granvia, sa nepodarilo zistiť. Kde je problém, nepovedal ani stavebný dozor – firma Arcadis. Vyjadrovať sa má len ministerstvo dopravy alebo Granvia, povedal nám zástupca dozorujúcej firmy.

V kuloároch sa hovorí o tom, že dokumentáciu Granvia zanedbala. Stavbár mal údajne počas prác nepredpokladané stavby, na ktoré však nemáal stavebné povolenia.

Špeciálny stavebný úrad

Každý deň bez tejto rýchlostnej cesty však chýba, hovorí riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

„Štát mal mať vytvorené a posilnené dostatočné kapacity na preberanie dokumentácie. Tiež mal tlačiť na skrátenie termínov ich preberania, aby sa odovzdala cesta do používania v plánovanom termíne,“ zareagoval exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer).

Rezort dopravy však tvrdí, že pre hladké stavebné konanie vyčlenilo špeciálny stavebný úrad. Jeho zamestnanci majú týždne predĺžené pracovné hodiny, nečerpali ani letnú dovolenku. Ministerstvo dokonca zamestnalo ľudí navyše.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  8. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Slováci triedia lepšie
  1. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  2. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  3. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  4. Accessible Urban Living
  5. RPSP – A good intention ruined by execution
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Riešenia pre hnedú planétu
  9. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  10. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 11 105
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 174
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 983
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 108
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 290
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 850
  7. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 690
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 534
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 404
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 222

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Možno je to taká diagnóza spoločnosti, že je schopná si kohokoľvek zvoliť. Som z toho smutný.

DOMOV

Rok 1993: Republiku krstili šampanským, ale mnohí rýchlo vytriezveli

V prvých mesiacoch života musela Slovenská republika čeliť novým výzvam, ale zápasila aj so starými problémami.

DOMOV

Dobré ráno: Amerika môže odštartovať novú vojnu

Amerika môže v regióne zničiť mierové snahy.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.

Silný vietor a sneh komplikujú dopravu

Uzatvorené sú viaceré horské priechody.