Rýchlostná cesta smerom od Nitry sa v septembri neotvorí. Je dokončená, ale chýbajú doklady.
BRATISLAVA. Po prvej PPP ceste na Slovensku nezačnú jazdiť autá v plánovanom termíne. Zhruba 50kilometrová rýchlostná cesta medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami totiž nebude prejazdná koncom septembra, ako predpokladá zmluva.
„Koncesionár, spoločnosť Granvia, do dnešného dňa neodovzdal ministerstvu dopravy všetky potrebné doklady tak, aby sa plánovaný termín sprevádzkovania novej rýchlostnej cesty, 28. september mohol naplniť,“ tvrdí rezort dopravy.
Granvia tvrdí, že musí vypracovať "extrémne veľké množstvo" dokumentácie. „Spolu s nezávislým dozorom a verejným obstarávateľom završujeme proces vypracovania a schvaľovania dokumentácie pre viac ako 500 stavebných objektov," hovorí E. Delobel, generálny riaditeľ Granvie.
Kedy budú môcť po ceste prejsť prvé autá, ministerstvo dopravy nevie. Malo by však ísť o otázku týždňov. Ani Granvia v stanovisku nenapísala, kedy bude cesta odovzdaná.
Hrozia sankcie
Za meškanie hrozia stavbárovi sankcie. „Pre nich je najväčšou sankciou, ak nedostanú platbu za dostupnosť,“ povedal Ľubomír Tuchscher z rezortu dopravy.
Stavba R1
Stavba PPP projektu zahŕňa tri cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami:
- Nitra – Selenec, má dĺžku 12,6 kilometra,
- 19-kilometrový úsek Selenec – Beladice,
- asi 14-kilometrový úsek Beladice – Tekovské Nemce, ten mal byť hotový už v júli. Dokončenie sa pre zlé počasie presunulo na september.
- Kedy bude cesta daná do používania, sa nevie.
- Ročná platba štátu za cestu sa má vyšplhať až na 125 miliónov eur. Splácať ju má štát 30 rokov.
Zdroj: Granvia, ministerstvo dopravy, internet, sita
Štát má ročne platiť za dostupnosť cesty asi 125 miliónov eur. Pri mesačnom zdržaní by tak Granvia prišla zhruba o 10 miliónov eur. V 125-miliónovej splátke je však zahrnutý aj asi šesťkilometrový obchvat Banskej Bystrice, ktorý má byť hotový až na budúci rok.
Ako meškanie vysvetľuje Granvia, sa nepodarilo zistiť. Kde je problém, nepovedal ani stavebný dozor – firma Arcadis. Vyjadrovať sa má len ministerstvo dopravy alebo Granvia, povedal nám zástupca dozorujúcej firmy.
V kuloároch sa hovorí o tom, že dokumentáciu Granvia zanedbala. Stavbár mal údajne počas prác nepredpokladané stavby, na ktoré však nemáal stavebné povolenia.
Špeciálny stavebný úrad
Každý deň bez tejto rýchlostnej cesty však chýba, hovorí riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.
„Štát mal mať vytvorené a posilnené dostatočné kapacity na preberanie dokumentácie. Tiež mal tlačiť na skrátenie termínov ich preberania, aby sa odovzdala cesta do používania v plánovanom termíne,“ zareagoval exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer).
Rezort dopravy však tvrdí, že pre hladké stavebné konanie vyčlenilo špeciálny stavebný úrad. Jeho zamestnanci majú týždne predĺžené pracovné hodiny, nečerpali ani letnú dovolenku. Ministerstvo dokonca zamestnalo ľudí navyše.