SME
Sobota, 4. február, 2023 | Meniny má Veronika

Viete, na čo všetko musíte myslieť ako vodič, aby sa vám nestala nehoda?

Najčastejšou príčinou, pre ktoré vznikajú dopravné nehody, je podľa polície porušenie povinností vodiča. Za osem mesiacov tohto roka sa pre túto príčinu stalo 3 340 nehôd.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Najčastejšou príčinou, pre ktoré vznikajú dopravné nehody, je podľa polície porušenie povinností vodiča tak, ako je to uvedené v zákone o cestnej premávke. Za osem mesiacov tohto roka sa pre túto príčinu stalo 3 340 nehôd. V rovnakom období v minulého roku ich bolo 4 643. Informovala o tom Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia Policajného zboru.

"Znižovanie dopravných nehôd a ich následkov nie je záležitosť len polície, je to záležitosť celej spoločnosti. Polícia sa práve poskytovaním preventívnych informácií snaží občanov vtiahnuť do úsilia bezpečných ciest bez nehôd," uviedla Baloghová.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Zákonné povinnosti vodičov motorových vozidiel

Vodič je povinný použiť na jazdu len vozidlo, ktoré možno prevádzkovať v cestnej premávke. Nesmie zabudnúť na platné doklady predpísané na vedenie vozidla. Samozrejmosťou by malo byť, že sa bude plne venovať vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke.

Pred jazdou a počas jazdy sa nesmú nachádzať vo výhľadovom poli predmety, ktoré by odvádzali vodičovu pozornosť od bezpečného vedenia vozidla. Musí brať ohľad na vozidlá označené osobitným označením a vozidlá s označením autoškoly.

Na vzniku kolíznych situácií majú podiel aj chodci a cyklisti. Vodič preto musí dbať na zvýšenú opatrnosť voči nim, najmä deťom, osobám so zdravotným postihnutím. Osobitne voči osobám, ktoré používajú bielu palicu a starým osobám. Ak chodec vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, vodič mu musí dať prednosť a nesmie ho ohroziť.

Ak si to bezpečnosť cestnej premávky vyžaduje, vodič musí pribrať potrebný počet spôsobilých osôb a náležite ich musí poučiť.

Ak sa vodič vzdiali od vozidla mimo jeho dohľadu, musí zabezpečiť vozidlo a prepravované veci proti odcudzeniu (prostriedkami montovanými do vozidla jeho výrobcom).

Nedovolená rýchlosť

Druhou najčastejšou príčinou vzniku dopravných nehôd je nedovolená rýchlosť. V jej dôsledku vzniklo 1 538 nehôd, kým za osem mesiacov v minulom roku ich bolo 2 350.

Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h a ak ide po diaľnici či rýchlostnej ceste v obci, najviac 90 km/h. Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km/h a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km/h.

Napriek najvyšším povoleným rýchlostiam musí vodič v prvom rade prispôsobiť rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu. Musí brať ohľad aj na poveternostné podmienky, stav a povahu vozovky, ako aj iné okolnosti, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad.

Nesprávna jazda cez križovatku

Podľa policajných štatistík je na popredných priečkach medzi príčinami nehôd nesprávna jazda cez križovatku (606, čo je o 78 nehôd menej ako v rovnakom období minulý rok).

Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

Ak prednosť v jazde nevyplýva z dopravnej značky, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava.

Na príkaz dopravnej značky "Stoj, daj prednosť v jazde!" je vodič povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má na križovatku náležitý rozhľad.

Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu označeného príslušnou dopravnou značkou je povinný dodržať smer na kruhovom objazde vyznačený šípkami. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak. Znamenie o zmene smeru jazdy vodič nedáva pri vjazde do kruhového objazdu. Pri jazde po kruhovom objazde vodič dáva znamenie o zmene smeru jazdy keď z nej vychádza.

Znamenie o zmene smeru jazdy je vodič povinný dávať vždy pri zmene smeru jazdy, včas pred začatím úkonu, pri vybočovaní z neho a ak to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.

Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

Nesprávna jazda v jazdných pruhoch

V jazdných pruhoch nejazdilo prvých 8 mesiacov správne 135 vodičov, v minulom roku v rovnakom období takmer 200.

V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh.

Ak je na ceste s dvoma a alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy taká hustá premávka, že sa utvoria súvislé prúdy vozidiel, v ktorých vodič motorového vozidla môže jazdiť len takou rýchlosťou, ktorá závisí od rýchlosti vozidiel idúcich pred ním, vozidlá môžu ísť súbežne vedľa seba. Pri súbežnej jazde sa nepovažuje za predchádzanie, ak vozidlá idú v jednom z jazdných pruhov rýchlejšie ako vozidlá v inom jazdnom pruhu. Ani v obci sa nepovažuje za predchádzanie, keď vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom jazdnom pruhu.

Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť; to neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie.

Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu.

Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu; takýto postup sa vzťahuje primerane pri prechádzaní z ľavých jazdných pruhov do stredných jazdných pruhov na ceste so štyrmi alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy.

Ak je na zaraďovanie do priebežného jazdného pruhu zriadený pripájací pruh, je vodič povinný pred zaradením sa do priebežného jazdného pruhu použiť tento pruh. Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu.

Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu.

Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  3. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  7. Dodajte vašej pokožke šťavu
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 12 986
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 3 769
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 065
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 810
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 797
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 496
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 099
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

DS 9 E-Tense 4x4

Výkon aj výbava na prvý pohľad vyzerajú lákavo.


14 h
Budúce modely Peugeotu už rátajú s dlhšou životnosťou.

Nová éra áut je už teraz vo vývoji.


3. feb
Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


2. feb

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: To najťažšie na záver. Národný park Mt. Kenya (UNESCO). Mt. Kenya verzus Kilimandžáro.
  2. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: Január 2023
  3. Martin Šuraba: Hrobárov almanach
  4. Robert Štepaník: diel 82 - rubrika: moje najhranejšie (v septembri 2022) - časť 2
  5. Ján Škerko: „Múdry“ Sulík spoluvytváral negatívny obraz o Matovičovi a dal ho „dole“
  6. Alec Borový: Autonómne systémy ako budúcnosť slovenskej armády
  7. Aliancia NIE RAKOVINE: Svetový deň proti rakovine
  8. Tupou Ceruzou: Iveta
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 239
  2. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 7 051
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 048
  4. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 3 953
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 450
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 129
  7. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 623
  8. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 2 544
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  3. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťZatvoriť reklamu