Viete, na čo všetko musíte myslieť ako vodič, aby sa vám nestala nehoda?

Najčastejšou príčinou, pre ktoré vznikajú dopravné nehody, je podľa polície porušenie povinností vodiča. Za osem mesiacov tohto roka sa pre túto príčinu stalo 3 340 nehôd.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Najčastejšou príčinou, pre ktoré vznikajú dopravné nehody, je podľa polície porušenie povinností vodiča tak, ako je to uvedené v zákone o cestnej premávke. Za osem mesiacov tohto roka sa pre túto príčinu stalo 3 340 nehôd. V rovnakom období v minulého roku ich bolo 4 643. Informovala o tom Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia Policajného zboru.

"Znižovanie dopravných nehôd a ich následkov nie je záležitosť len polície, je to záležitosť celej spoločnosti. Polícia sa práve poskytovaním preventívnych informácií snaží občanov vtiahnuť do úsilia bezpečných ciest bez nehôd," uviedla Baloghová.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Zákonné povinnosti vodičov motorových vozidiel

Vodič je povinný použiť na jazdu len vozidlo, ktoré možno prevádzkovať v cestnej premávke. Nesmie zabudnúť na platné doklady predpísané na vedenie vozidla. Samozrejmosťou by malo byť, že sa bude plne venovať vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke.

Pred jazdou a počas jazdy sa nesmú nachádzať vo výhľadovom poli predmety, ktoré by odvádzali vodičovu pozornosť od bezpečného vedenia vozidla. Musí brať ohľad na vozidlá označené osobitným označením a vozidlá s označením autoškoly.

Na vzniku kolíznych situácií majú podiel aj chodci a cyklisti. Vodič preto musí dbať na zvýšenú opatrnosť voči nim, najmä deťom, osobám so zdravotným postihnutím. Osobitne voči osobám, ktoré používajú bielu palicu a starým osobám. Ak chodec vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, vodič mu musí dať prednosť a nesmie ho ohroziť.

Ak si to bezpečnosť cestnej premávky vyžaduje, vodič musí pribrať potrebný počet spôsobilých osôb a náležite ich musí poučiť.

Ak sa vodič vzdiali od vozidla mimo jeho dohľadu, musí zabezpečiť vozidlo a prepravované veci proti odcudzeniu (prostriedkami montovanými do vozidla jeho výrobcom).

Nedovolená rýchlosť

Druhou najčastejšou príčinou vzniku dopravných nehôd je nedovolená rýchlosť. V jej dôsledku vzniklo 1 538 nehôd, kým za osem mesiacov v minulom roku ich bolo 2 350.

Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h a ak ide po diaľnici či rýchlostnej ceste v obci, najviac 90 km/h. Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km/h a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km/h.

Napriek najvyšším povoleným rýchlostiam musí vodič v prvom rade prispôsobiť rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu. Musí brať ohľad aj na poveternostné podmienky, stav a povahu vozovky, ako aj iné okolnosti, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad.

Nesprávna jazda cez križovatku

Podľa policajných štatistík je na popredných priečkach medzi príčinami nehôd nesprávna jazda cez križovatku (606, čo je o 78 nehôd menej ako v rovnakom období minulý rok).

Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

Ak prednosť v jazde nevyplýva z dopravnej značky, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava.

Na príkaz dopravnej značky "Stoj, daj prednosť v jazde!" je vodič povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má na križovatku náležitý rozhľad.

Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu označeného príslušnou dopravnou značkou je povinný dodržať smer na kruhovom objazde vyznačený šípkami. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak. Znamenie o zmene smeru jazdy vodič nedáva pri vjazde do kruhového objazdu. Pri jazde po kruhovom objazde vodič dáva znamenie o zmene smeru jazdy keď z nej vychádza.

Znamenie o zmene smeru jazdy je vodič povinný dávať vždy pri zmene smeru jazdy, včas pred začatím úkonu, pri vybočovaní z neho a ak to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.

Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

Nesprávna jazda v jazdných pruhoch

V jazdných pruhoch nejazdilo prvých 8 mesiacov správne 135 vodičov, v minulom roku v rovnakom období takmer 200.

V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh.

Ak je na ceste s dvoma a alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy taká hustá premávka, že sa utvoria súvislé prúdy vozidiel, v ktorých vodič motorového vozidla môže jazdiť len takou rýchlosťou, ktorá závisí od rýchlosti vozidiel idúcich pred ním, vozidlá môžu ísť súbežne vedľa seba. Pri súbežnej jazde sa nepovažuje za predchádzanie, ak vozidlá idú v jednom z jazdných pruhov rýchlejšie ako vozidlá v inom jazdnom pruhu. Ani v obci sa nepovažuje za predchádzanie, keď vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom jazdnom pruhu.

Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť; to neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie.

Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu.

Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu; takýto postup sa vzťahuje primerane pri prechádzaní z ľavých jazdných pruhov do stredných jazdných pruhov na ceste so štyrmi alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy.

Ak je na zaraďovanie do priebežného jazdného pruhu zriadený pripájací pruh, je vodič povinný pred zaradením sa do priebežného jazdného pruhu použiť tento pruh. Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu.

Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu.

Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  3. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  4. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  6. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  8. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  3. Trendy udržateľnej architektúry
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  5. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  9. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  10. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 11 949
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 489
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 495
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 1 957
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 1 757
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 510
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 155
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 015
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 587
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 581

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Chceli ju dať zabiť: Polícia mi oznámila, že za mňa vypísali 20 miliónov korún

Polícia zatkla bývalého šéfa Markízy Pavla Ruska.

KOMENTÁRE

Rusko: Keď úspešných mužov dobiehajú staré hriechy

Môžeme podozrenie polície nazvať odôvodneným?

DOMOV

Polícia zatkla bývalého šéfa Markízy Pavla Ruska

V roku 1997 si Rusko údajne objednal vraždu.

KOMENTÁRE

Pomaly s tou českou apokalypsou

Babiš a spol. predstavujú vtelenie globálneho trendu „praskania“ liberálnej demokracie.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Viete, ako sa správne odbočuje?

Poradie úkonov nie je niektorým vodičom jednoznačné.

Dopravná hádanka: Viete, ako sa správne odbočuje? (riešenie)

Poradie úkonov nie je niektorým vodičom jednoznačné.

Európania kupovali menej áut, trh s ich predajom sa mierne spomalil

V septembri sa predalo v Európe o dve percentá vozidiel menej ako vlani. Pokles zaznamenali britský aj nemecký trh, ktoré sú pre slovenský automobilový priemysel kľúčové.