SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Nový Mercedes ML redukuje spotrebu

Štvorvalcový diesel a výrazne zlepšenie aerodynamiky priniesli Mercedesu ML post najúspornejšieho auta svojej kategórie. Tretia generácia zaujala skôr vlastnosťami v teréne a pohodlným podvozkom než dizajnom.

Na znížení odporu vzduchu majú podiel zmenené A stĺpiky karosérie, hladké logo automobilky, prepracované zatvárateľné mriežky chladiča, zmenšenie špár medzi svetlami a kapotou, nové kryty na podvozku, spojler pred prednými kolesami, zmenený dizajn diskovNa znížení odporu vzduchu majú podiel zmenené A stĺpiky karosérie, hladké logo automobilky, prepracované zatvárateľné mriežky chladiča, zmenšenie špár medzi svetlami a kapotou, nové kryty na podvozku, spojler pred prednými kolesami, zmenený dizajn diskov (Zdroj: MB)

MNÍCHOV, KITZBUHEL. Svet automobilov je hore nohami. Luxusné športovo úžitkové auto sľubuje spotrebu okolo šiestich litrov a pod jeho prednou kapotou „hrkoce“ štvorvalec. Paradoxne, pri preberaní testovacích áut na mníchovskom letisku nám ostali už len šesťvalce, pretože všetky kusy s najslabším motorom stihli rozchytať iní novinári.

Pritom pred pár rokmi boli na prvých jazdách vždy bitky o najsilnejšie motorizácie s najväčším počtom koní. S príchodom tretej generácie modelu ML však zaujala štvorvalcová verzia ML 250 BlueTEC 4MATIC.

Viete, ako nehavarovať so stabilizačným systémom?

Aerodynamika v popredí

Karoséria neschudla len navonok, pretože je skutočne štíhlejšia s dôrazom na čo najvýraznejšie zníženie koeficientu odporu vzduchu. Napokon hodnota koeficientu odporu vzduchu 0,32 je najlepšia v segmente SUV a okrem tichšej jazdy na nemeckej diaľnici, prináša úsporu paliva.

Mercedes zistil, že klienti dosahujú celoročný rýchlostný priemer vyše 50 kilometrov za hodinu, pritom sa počítalo so sotva štyridsiatkou. Spôsobilo to častejšie využívanie diaľnic, kde aerodynamický odpor rastie až geometricky a citeľne vplýva na spotrebu.

Kontúry interiéru verne kopírujú súčasné trendy značky Mercedes. Prístrojovému panelu dominujú dva tubusy.

Pribudol štvorvalec

Základný naftový šesťvalec minulej generácie je preč. Nahradil ho štvorvalec 250 BlueTEC s výkonom 204 koní a krútiacim momentom 500 Nm. Samozrejme Mercedes úplne nedokázal eliminovať typický zvuk štvorvalca, ale pri zachovaní dynamických parametrov vraj zrazil spotrebu na 6 litrov nafty.

Rekordne nízku spotrebu však dosiahol model so štandardným oceľovým pružením a nižšou svetlou výškou podvozka. Väčší naftový šesťvalec 350 BlueTEC dosahuje výkon 250 koní a krútiaci moment 620 Nm. Spolu so štvorvalcom už teraz plnia emisnú normu Euro 6, ktorá príde v roku 2014. Spomedzi benzínov je zatiaľ k dispozícii šesťvalec 350 BlueEfficiency s výkonom 306 koní.

Pri jazde so šesťvalcom potešila zmenená charakteristika prevodovky 7 GTRONIC, ktorá viac využíva krútiaci moment 620 Nm. Počas druhého dňa testov sme vyskúšali aj základný diesel, s ktorým sme na alpských cestách dosiahli 8 litrovú spotrebu.

V teréne autu pomáha rad systémov. Redukčná prevodovka, regulácia rýchlosti pri zjazde zo strmého kopca DSR, elektronická trakčná kontrola 4ETS, nastaviteľná svetlá výška v rozmedzí 205 až 285 mm a samozrejme stály pohon všetkých kolies.

Lakte dostali priestor

Páčky pod volantom majú na ľavej strane opačné garde. Ovládač tempomatu a

dištančného radaru je dole a ovládač smeroviek a stieračov nad ním. Vpravo ostala tradičná páčka na ovládanie sedemstupňovej automatickej prevodovky.

Volant má konečne modernejšiu podobu a nové ovládače palubného systému. Interiér narástol najmä do šírky v oblasti lakťov a návrhári mysleli tiež na miesto pre chodidlá pasažierov vzadu.

Popri ovládačoch prepínania režimu podvozka a prevodového ústrojenstva ostalo miesto na zmysluplné držiaky pohárov alebo fliaš s nápojom.

Pozýva na internet

Štandardne dodávaný palubný systém Audio 20CD má 14,7 centimetrový farebný displej a prehráva hudbu v podstate vo všetkých formátoch. Hoci má rozhranie USB a externý audio vstup AUX, cez Bluetooth zvláda nielen telefonovanie, ale prehráva z telefónov hudbu. V praxi to znamená asi toľko, že budete počúvať hudbu z telefónu alebo iPhonu bez kábla.

Mercedes ponúka integrovanú navigáciu BeckerMap Pilot s 3D mapou Európy a rýchlym čítaním TMC správ. Stačilo jemné zhustenie dopravy kvôli oprave cesty v horskej alpskej dedine a už to indikoval veľký farebný displej.

S príplatkovým systémom CommandOnline a pripojením na internet má displej až 17,8 centimetra. Špeciálna aplikácia Mercedesu sťahuje stránky s jednoduchým ovládaním dôležitých informácií. Napríklad o počasí.

Volant teraz poskytuje vďaka strmšiemu riadeniu podstatne lepšiu odozvu na malé natočenie.

Volant prezradil zmenu

Na spoznanie prvej výraznej zmeny oproti druhej generácii stačilo kľučkovanie na príjazdových cestách letiska. Riadenie je podstatne strmšie ako predtým, takže šofér nemusí toľko točiť volantom, aby odbočil v pravouhlej križovatke.

Podstatne lepšia bola odozva riadenia na kľukatých alpských cestách. Skutočná dynamika a schopnosti vyšli na povrch v tréningovom centre OAMTC v Saalfeldene.

Modely vybavené vzduchovým pružením Airmatic ADS totiž môžu byť na želanie vybavené Active Curve systémom. Aktívne stabilizátory prednej a zadnej nápravy menia pomocou hydrauliky charakteristiku v závislosti od jazdnej situácie.

Spotreba základnej verzie klesla medzigeneračne o 2,4 litra na sto kilometrov. Mercedes vyčíslil aký podiel zo 100 percent usporeného paliva (z 2,4 l/100km) majú jednotlivé vylepšenia. Veľké rezervy boli v motore (-36 %) v prevodovke a redukcii jazdných odporov.

V teréne nastal šok

Na mokrom asfaltovom okruhu testovací vodič Mercedesu predvádzal ako dokážu aktívne stabilizátory obmedziť náklon vyše dvoch ton vážiaceho SUV. Napriek príjemne redukovanému nedotáčavému správaniu považujeme zlepšenie jazdných vlastností za samozrejmosť.

Inak to bolo vo vedľajšom kameňolome, kde by sme sa na off-road dráhu sotva pustili s terénnym autom, nie to len s SUV. Vďaka redukčnej prevodovke, aktívnym stabilizátorom, offroad režimu elektroniky auta a svetlosti zvýšenej na 28,5 centimetra prešiel mercedes ML vskutku ťažký terén.

Mercedes cítiť v detailoch

Šofér nemusí vidieť obrazové podklady z vývoja tretej generácie modelu ML, ale už prvé kilometre napovedia veľa o pozícii Mercedesu v oblasti vývoja. Jednak cítiť extrémne tuhú karosériu, ale tiež zmysel pre detail.

V oblasti dynamiky jazdy a spotreby posunul Mercedes latku o poriadny kus vpred. Hoci nie je na ceste ešte stále tak agilný ako BMW X5, prišiel o ťažkopádnosť minulej generácie a ponúka asi najlepší pomer medzi cestou a náročným terénom. V tom mu nikto nekonkuruje, nehovoriac o zaujímavo nastavenej základnej cene na úrovni 54 978 eur s DPH.

Mercedes Benz ML – základné údaje

Verzia 250 BlueTEC 350 BlueTEC 350 Blueefficiency
Cena (eur) 54978 58762 56763
Zdvihový objem (cm3) 2143 2987 3498
Výkon (kW/k) 150/204 190/258 225/306
Pri otáčkach (ot./min.) 4200 3600 6500
Krútiaci moment (Nm) 500 620 370
Pri otáčkach (ot./min) 1600-1800 1600-2400 3500-5250
Spotreba (l/100km) 6,0 6,8 8,5
Zrýchlenie0-100km/h (s) 9,0 7,4 7,6
Emisie CO2 (g/km) 158 179 199
Emisná norma EU 6 EU 6 EU 5

Mercedes Benz ML – základné rozmery a objemy

Dĺžka(mm) 4804
Rázvor náprav(mm) 2915
Šírka(mm) 1926
Výška(mm) 1796-1848
Nájazdový uhol (stupne) 26-31
Výjazdový uhol (stupne) 25-29
Prechodový uhol (stupne) 17-22
Svetlosť podvozka (mm) 202-285
Batožinový priestor (l) 690-2010
Objem nádrže (l) 78-93

Cestu redaktora hradila spoločnosť Mercedes-Benz.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 990
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 38 108
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 11 040
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 279
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 075
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 032
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 303
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 045
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 849
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 742
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Mercedes-Benz

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

17 h
Petra Vlhová.

Gisinová pôjde hneď po Vlhovej.

14 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

22 h
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan