SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Cestičku pre cyklistov spravili, no bez priechodov pre cyklistov

Cyklisti to nemajú na cestách ľahké. Neraz sa ohrozujú tým, že dopravné pravidlá nepoznajú. Namiesto značiek sa riadia logikou.

Cyklisti to nemajú na cestách ľahké. A to aj napriek dopravným predpisom. Mnohí vodiči totiž ignorujú cyklistov a ich práva a neraz ich ohrozujú. Neraz sa ale ohrozujú aj cyklisti tým, že dopravné pravidlá nepoznajú. Namiesto značiek sa riadia logikou.

Ak sa ale cyklista riadi iba logikou a vodič iba dopravnými značkami, môže to skončiť tragédiou. Pritom by stačilo premaľovať priechody a logika by sa so značkami "nebila".

Prednosti v križovatke z pohľadu cyklistu

Martin: "Chcem sa opýtať na konkrétne situácie, ktoré posielam nakreslené v prílohe. Prvá je križovatka v Košiciach na cyklotrase v smere na Čermel, kde sú cesty vyznačené príslušným dopravným značením, bez vyznačenej hlavnej a vedľajšej cesty, kde cesta pre cyklistov vedie v strede komunikácie. Kto má prednosť z pohľadu cyklistu? (platí pravidlo pravej ruky?)"

01.jpg

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na základe Martinovho náčrtu to vyzerá tak, že vodiči, ktorí by chceli prejsť krížom cez časť cesty určenej pre cyklistov, to nesmú urobiť. Nedovolila by im to plná čiara, cez ktorú smú vodiči prejsť len v presne určených prípadoch.

Plnú čiaru je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo na vchádzanie na cestu, pričom nesmú byť ohrození ostatní účastníci cestnej premávky.

V súlade s predpismi by tak smeli cez plnú čiaru prejsť len cyklisti, ktorí by odbočovali na cestičku pre cyklistov alebo z nej vychádzali.

Dopravná značka s vyznačením vyhradeného jazdného pruhu pre cyklistov však naznačuje, že časť cesty pre cyklistov je od vyznačených jazdných pruhov oddelená prerušovanou čiarou. Dokonca určuje, že cyklisti nejazdia po cestičke pre cyklistov ale po klasickom jazdnom pruhu, do ktorého smú vojsť len cyklisti.

V križovatke, kde nie je prednosť v jazde určená prednosť v jazde dopravným značením, majú potom prednosť tí, ktorí prichádzajú sprava. Nie je pritom dôležité, či sa to vzťahuje na cyklistu alebo vodiča motorového vozidla.

Teda aj cyklisti na ceste musia dať prednosť vozidlám prichádzajúcim sprava. Vodiči prichádzajúci zľava zas musia dať prednosť cyklistom.

Vodičov, ktorí idú z iných smerov ako cyklisti vo vyhradenom jazdnom pruhu, upozorňuje na cyklistov dopravné značenie. Neznamená to, že vodiči križujúci dráhu cyklistom im musia dať prednosť. Značka Cyklisti (č. A 16) totiž upozorňuje na miesto, kde cyklisti prechádzajú cez cestu alebo na ňu vchádzajú.

Bez priechodu pre cyklistov nemajú cyklisti prednosť

Martin: "Druhá situácia je tiež z Košíc na Južnej triede, kde sa k hlavnej ceste pripájajú vedľajšie príjazdy k firmám. Cestička pre cyklistov vedie pozdĺž hlavnej cesty a priechody sú vyznačené iba priechodom pre chodcov. Ak ide cyklista po svojej ceste, kto má prednosť? Podľa mňa cyklista, ale nie som si istý. Skoro nikdy mi auto nedá prednosť až na výnimky. Včera mi vošiel priamo do cesty vodič, keď som šiel 30 km/h. Našťastie som stihol ubrzdiť."

02.jpg

Značka Cestička pre vyznačených užívateľov (č. C 13)

... prikazuje vyobrazeným významovým symbolom vyznačeným užívateľom použiť v predmetnom smere takto označenú cestičku alebo pruh, ale iba vyznačeným spôsobom t. j. vyznačení užívatelia sú povinní použiť len pruh pre nich určený; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, pri vchádzaní na cestičku a vychádzaní z nej, pričom sa nesmú navzájom ohroziť. Iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané.

V Košiciach na Južnej triede zriadili cestičku pre chodcov a cyklistov. Podľa nakreslenej značky C 13 určili chodcom pravý okraj s tým, že vedľa nich zľava smú vo svojom jazdnom pruhu jazdiť cyklisti.

Zatiaľ, čo správca komunikácie vyriešil priechody pre chodcov, zabudol na priechody pre cyklistov. Na základe Martinovho náčrtu to vyzerá tak, že pred krížením cesty a cestičky musia cyklisti zísť z bicykla, prejsť cez priechod ako chodci a až potom pokračovať ako cyklisti.

Ak by cyklista prešiel cez priechod pre chodcov na bicykli, porušil by predpisy. Zákon totiž jednoznačne uvádza, že iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané.

Pritom by na časť šírky priechodu pre chodcov stačilo namaľovať priechod pre cyklistov a všetko by bolo v súlade s logikov.

Teraz, ak by sa tam zrazilo auto s cyklistom na bicykli, pričom by vodič objektívne nemal šancu zabrániť zrážke, vinníkom by bol jednoznačne cyklista.

04.jpg 05.jpg

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 337
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 783
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 908
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 191
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 884
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 545
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 304
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 238
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lubomír Kopeček

Politológ hodnotí výsledok českých prezidentských volieb.


12 h
Paul Kristofic.

O rekordoch v tíme nehovoria.


Nikola Baďová 8 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Milan Škriniar

Kapitán slovenskej futbalovej reprezentácie bude najneskôr od leta hráčom PSG.


Sportnet 5 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Helena Michlíková: Dúha
  2. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  4. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  5. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  6. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  7. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  8. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 484
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 166
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 114
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 007
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 237
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 778
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 484
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu