SME
Piatok, 3. december, 2021 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Cestičku pre cyklistov spravili, no bez priechodov pre cyklistov

Cyklisti to nemajú na cestách ľahké. Neraz sa ohrozujú tým, že dopravné pravidlá nepoznajú. Namiesto značiek sa riadia logikou.

Cyklisti to nemajú na cestách ľahké. A to aj napriek dopravným predpisom. Mnohí vodiči totiž ignorujú cyklistov a ich práva a neraz ich ohrozujú. Neraz sa ale ohrozujú aj cyklisti tým, že dopravné pravidlá nepoznajú. Namiesto značiek sa riadia logikou.

Ak sa ale cyklista riadi iba logikou a vodič iba dopravnými značkami, môže to skončiť tragédiou. Pritom by stačilo premaľovať priechody a logika by sa so značkami "nebila".

Prednosti v križovatke z pohľadu cyklistu

Martin: "Chcem sa opýtať na konkrétne situácie, ktoré posielam nakreslené v prílohe. Prvá je križovatka v Košiciach na cyklotrase v smere na Čermel, kde sú cesty vyznačené príslušným dopravným značením, bez vyznačenej hlavnej a vedľajšej cesty, kde cesta pre cyklistov vedie v strede komunikácie. Kto má prednosť z pohľadu cyklistu? (platí pravidlo pravej ruky?)"

01.jpg

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na základe Martinovho náčrtu to vyzerá tak, že vodiči, ktorí by chceli prejsť krížom cez časť cesty určenej pre cyklistov, to nesmú urobiť. Nedovolila by im to plná čiara, cez ktorú smú vodiči prejsť len v presne určených prípadoch.

Plnú čiaru je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo na vchádzanie na cestu, pričom nesmú byť ohrození ostatní účastníci cestnej premávky.

V súlade s predpismi by tak smeli cez plnú čiaru prejsť len cyklisti, ktorí by odbočovali na cestičku pre cyklistov alebo z nej vychádzali.

Dopravná značka s vyznačením vyhradeného jazdného pruhu pre cyklistov však naznačuje, že časť cesty pre cyklistov je od vyznačených jazdných pruhov oddelená prerušovanou čiarou. Dokonca určuje, že cyklisti nejazdia po cestičke pre cyklistov ale po klasickom jazdnom pruhu, do ktorého smú vojsť len cyklisti.

V križovatke, kde nie je prednosť v jazde určená prednosť v jazde dopravným značením, majú potom prednosť tí, ktorí prichádzajú sprava. Nie je pritom dôležité, či sa to vzťahuje na cyklistu alebo vodiča motorového vozidla.

Teda aj cyklisti na ceste musia dať prednosť vozidlám prichádzajúcim sprava. Vodiči prichádzajúci zľava zas musia dať prednosť cyklistom.

Vodičov, ktorí idú z iných smerov ako cyklisti vo vyhradenom jazdnom pruhu, upozorňuje na cyklistov dopravné značenie. Neznamená to, že vodiči križujúci dráhu cyklistom im musia dať prednosť. Značka Cyklisti (č. A 16) totiž upozorňuje na miesto, kde cyklisti prechádzajú cez cestu alebo na ňu vchádzajú.

Bez priechodu pre cyklistov nemajú cyklisti prednosť

Martin: "Druhá situácia je tiež z Košíc na Južnej triede, kde sa k hlavnej ceste pripájajú vedľajšie príjazdy k firmám. Cestička pre cyklistov vedie pozdĺž hlavnej cesty a priechody sú vyznačené iba priechodom pre chodcov. Ak ide cyklista po svojej ceste, kto má prednosť? Podľa mňa cyklista, ale nie som si istý. Skoro nikdy mi auto nedá prednosť až na výnimky. Včera mi vošiel priamo do cesty vodič, keď som šiel 30 km/h. Našťastie som stihol ubrzdiť."

02.jpg

Značka Cestička pre vyznačených užívateľov (č. C 13)

... prikazuje vyobrazeným významovým symbolom vyznačeným užívateľom použiť v predmetnom smere takto označenú cestičku alebo pruh, ale iba vyznačeným spôsobom t. j. vyznačení užívatelia sú povinní použiť len pruh pre nich určený; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, pri vchádzaní na cestičku a vychádzaní z nej, pričom sa nesmú navzájom ohroziť. Iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané.

V Košiciach na Južnej triede zriadili cestičku pre chodcov a cyklistov. Podľa nakreslenej značky C 13 určili chodcom pravý okraj s tým, že vedľa nich zľava smú vo svojom jazdnom pruhu jazdiť cyklisti.

Zatiaľ, čo správca komunikácie vyriešil priechody pre chodcov, zabudol na priechody pre cyklistov. Na základe Martinovho náčrtu to vyzerá tak, že pred krížením cesty a cestičky musia cyklisti zísť z bicykla, prejsť cez priechod ako chodci a až potom pokračovať ako cyklisti.

Ak by cyklista prešiel cez priechod pre chodcov na bicykli, porušil by predpisy. Zákon totiž jednoznačne uvádza, že iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané.

Pritom by na časť šírky priechodu pre chodcov stačilo namaľovať priechod pre cyklistov a všetko by bolo v súlade s logikov.

Teraz, ak by sa tam zrazilo auto s cyklistom na bicykli, pričom by vodič objektívne nemal šancu zabrániť zrážke, vinníkom by bol jednoznačne cyklista.

04.jpg 05.jpg

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  2. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz
  3. Tento rok turizmu neprial
  4. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  8. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  9. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  10. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  4. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  7. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 025
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 11 700
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 796
  4. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 7 216
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 6 085
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 811
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 4 185
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 3 917
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 243
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 3 007
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obchod Pepco v Bratislave. (ilustračné foto)

Milan Drahoš o nejednoznačnosti lockdownu i útokoch na zamestnancov.


6 h
Hegerova vláda.

Pri platoch rozhoduje priemerná mzda a plat poslancov.


10 h
Festival Pohoda

Festival Grape sa sťahuje do Trenčína, Pohoda odmieta spoluprácu.


2 h
Vľavo riaditeľ klubu Ľudovít Jurinyi s trénerom hokejistov HK Poprad Coreym Nelsonom a predseda predstavenstva Neklan Herold.

Ako funguje hokejový klub v pandemickej ére?


Ondrej Rusnák 12 h

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 1 h
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


3 h
Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


12 h

Blogy SME

  1. Marian Nanias: Jadrová energia – Dôvera spoločnosti k vedeckým poznatkom.
  2. Štefan Vidlár: Babenkám
  3. Ján Šeďo: Spomienky bývalého elitného policajta zabalené v kriminálnych príbehoch - akt odvahy v troch dejstvách ( zatiaľ ).
  4. Jakub Konečný: Samit pre demokraciu: východiská a očakávania pred najväčšou diplomatickou akciou roka
  5. Roland Ondrus: Lockdown
  6. ASEKOL SK: Končí sa doba plastová. Do čoho vám zajtra zabalia jedlo?
  7. Štefan Vidlár: Darmožráč
  8. Věra Tepličková: Kapitán je späť. Rozdal úlohy, funkcie a je pripravený
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 14 827
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 926
  3. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 4 900
  4. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 838
  5. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 768
  6. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 608
  7. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 232
  8. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 3 304
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu