Cestičku pre cyklistov spravili, no bez priechodov pre cyklistov

Cyklisti to nemajú na cestách ľahké. Neraz sa ohrozujú tým, že dopravné pravidlá nepoznajú. Namiesto značiek sa riadia logikou.

Cyklisti to nemajú na cestách ľahké. A to aj napriek dopravným predpisom. Mnohí vodiči totiž ignorujú cyklistov a ich práva a neraz ich ohrozujú. Neraz sa ale ohrozujú aj cyklisti tým, že dopravné pravidlá nepoznajú. Namiesto značiek sa riadia logikou.

Ak sa ale cyklista riadi iba logikou a vodič iba dopravnými značkami, môže to skončiť tragédiou. Pritom by stačilo premaľovať priechody a logika by sa so značkami "nebila".

Prednosti v križovatke z pohľadu cyklistu

Martin: "Chcem sa opýtať na konkrétne situácie, ktoré posielam nakreslené v prílohe. Prvá je križovatka v Košiciach na cyklotrase v smere na Čermel, kde sú cesty vyznačené príslušným dopravným značením, bez vyznačenej hlavnej a vedľajšej cesty, kde cesta pre cyklistov vedie v strede komunikácie. Kto má prednosť z pohľadu cyklistu? (platí pravidlo pravej ruky?)"

01.jpg

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na základe Martinovho náčrtu to vyzerá tak, že vodiči, ktorí by chceli prejsť krížom cez časť cesty určenej pre cyklistov, to nesmú urobiť. Nedovolila by im to plná čiara, cez ktorú smú vodiči prejsť len v presne určených prípadoch.

Plnú čiaru je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo na vchádzanie na cestu, pričom nesmú byť ohrození ostatní účastníci cestnej premávky.

V súlade s predpismi by tak smeli cez plnú čiaru prejsť len cyklisti, ktorí by odbočovali na cestičku pre cyklistov alebo z nej vychádzali.

Dopravná značka s vyznačením vyhradeného jazdného pruhu pre cyklistov však naznačuje, že časť cesty pre cyklistov je od vyznačených jazdných pruhov oddelená prerušovanou čiarou. Dokonca určuje, že cyklisti nejazdia po cestičke pre cyklistov ale po klasickom jazdnom pruhu, do ktorého smú vojsť len cyklisti.

V križovatke, kde nie je prednosť v jazde určená prednosť v jazde dopravným značením, majú potom prednosť tí, ktorí prichádzajú sprava. Nie je pritom dôležité, či sa to vzťahuje na cyklistu alebo vodiča motorového vozidla.

Teda aj cyklisti na ceste musia dať prednosť vozidlám prichádzajúcim sprava. Vodiči prichádzajúci zľava zas musia dať prednosť cyklistom.

Vodičov, ktorí idú z iných smerov ako cyklisti vo vyhradenom jazdnom pruhu, upozorňuje na cyklistov dopravné značenie. Neznamená to, že vodiči križujúci dráhu cyklistom im musia dať prednosť. Značka Cyklisti (č. A 16) totiž upozorňuje na miesto, kde cyklisti prechádzajú cez cestu alebo na ňu vchádzajú.

Bez priechodu pre cyklistov nemajú cyklisti prednosť

Martin: "Druhá situácia je tiež z Košíc na Južnej triede, kde sa k hlavnej ceste pripájajú vedľajšie príjazdy k firmám. Cestička pre cyklistov vedie pozdĺž hlavnej cesty a priechody sú vyznačené iba priechodom pre chodcov. Ak ide cyklista po svojej ceste, kto má prednosť? Podľa mňa cyklista, ale nie som si istý. Skoro nikdy mi auto nedá prednosť až na výnimky. Včera mi vošiel priamo do cesty vodič, keď som šiel 30 km/h. Našťastie som stihol ubrzdiť."

02.jpg

Značka Cestička pre vyznačených užívateľov (č. C 13)

... prikazuje vyobrazeným významovým symbolom vyznačeným užívateľom použiť v predmetnom smere takto označenú cestičku alebo pruh, ale iba vyznačeným spôsobom t. j. vyznačení užívatelia sú povinní použiť len pruh pre nich určený; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, pri vchádzaní na cestičku a vychádzaní z nej, pričom sa nesmú navzájom ohroziť. Iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané.

V Košiciach na Južnej triede zriadili cestičku pre chodcov a cyklistov. Podľa nakreslenej značky C 13 určili chodcom pravý okraj s tým, že vedľa nich zľava smú vo svojom jazdnom pruhu jazdiť cyklisti.

Zatiaľ, čo správca komunikácie vyriešil priechody pre chodcov, zabudol na priechody pre cyklistov. Na základe Martinovho náčrtu to vyzerá tak, že pred krížením cesty a cestičky musia cyklisti zísť z bicykla, prejsť cez priechod ako chodci a až potom pokračovať ako cyklisti.

Ak by cyklista prešiel cez priechod pre chodcov na bicykli, porušil by predpisy. Zákon totiž jednoznačne uvádza, že iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané.

Pritom by na časť šírky priechodu pre chodcov stačilo namaľovať priechod pre cyklistov a všetko by bolo v súlade s logikov.

Teraz, ak by sa tam zrazilo auto s cyklistom na bicykli, pričom by vodič objektívne nemal šancu zabrániť zrážke, vinníkom by bol jednoznačne cyklista.

04.jpg 05.jpg

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  4. Talent - vzdelanie - úspech
  5. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  6. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  8. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 22 993
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 11 077
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 10 791
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 007
  5. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 6 529
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 735
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 169
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 983
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 621
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 505

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Pochopí len ten, kto to zažil. Aká je realita s Alzheimerovou chorobou

Nechodia na návštevy a nonstop je v strehu.

KOMENTÁRE

Víťazný február nepriniesol spravodlivejšiu spoločnosť

Funkcionári nakupovali v lepších obchodoch.

KOMENTÁRE

Tiež by ste chceli žiť v modernej krajine?

Hrádza proti všetkému novému je výsledkom starého myslenia.

Neprehliadnite tiež

Šéfdizajnér Seatu: Budúci rok nás čaká výrazná zmena

Alejandro Mesonero-Romanos otvoril v Seate novú kapitolu dizajnu a onedlho načne ďalšiu, ale už bez Cupry.

Cupra Ateca má poriadny výkon a prišla o znak Seat

Stane sa prvým modelom v novej ére samostatnej značky Cupra.

Alkohol zavinil pätinu obetí dopravných nehôd v EÚ

V Európe sa vypije viac aklkoholu ako kdekoľvek inde na svete.

Hyundai ukázal nové SUV. Zamkne sa, aby ste nemohli vystúpiť inému autu do cesty

S novým Santa Fe do premávky nevystúpite ani nevycúvate.