Cestičku pre cyklistov spravili, no bez priechodov pre cyklistov

Cyklisti to nemajú na cestách ľahké. Neraz sa ohrozujú tým, že dopravné pravidlá nepoznajú. Namiesto značiek sa riadia logikou.

Cyklisti to nemajú na cestách ľahké. A to aj napriek dopravným predpisom. Mnohí vodiči totiž ignorujú cyklistov a ich práva a neraz ich ohrozujú. Neraz sa ale ohrozujú aj cyklisti tým, že dopravné pravidlá nepoznajú. Namiesto značiek sa riadia logikou.

Ak sa ale cyklista riadi iba logikou a vodič iba dopravnými značkami, môže to skončiť tragédiou. Pritom by stačilo premaľovať priechody a logika by sa so značkami "nebila".

Prednosti v križovatke z pohľadu cyklistu

Martin: "Chcem sa opýtať na konkrétne situácie, ktoré posielam nakreslené v prílohe. Prvá je križovatka v Košiciach na cyklotrase v smere na Čermel, kde sú cesty vyznačené príslušným dopravným značením, bez vyznačenej hlavnej a vedľajšej cesty, kde cesta pre cyklistov vedie v strede komunikácie. Kto má prednosť z pohľadu cyklistu? (platí pravidlo pravej ruky?)"

01.jpg

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na základe Martinovho náčrtu to vyzerá tak, že vodiči, ktorí by chceli prejsť krížom cez časť cesty určenej pre cyklistov, to nesmú urobiť. Nedovolila by im to plná čiara, cez ktorú smú vodiči prejsť len v presne určených prípadoch.

Plnú čiaru je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo na vchádzanie na cestu, pričom nesmú byť ohrození ostatní účastníci cestnej premávky.

V súlade s predpismi by tak smeli cez plnú čiaru prejsť len cyklisti, ktorí by odbočovali na cestičku pre cyklistov alebo z nej vychádzali.

Dopravná značka s vyznačením vyhradeného jazdného pruhu pre cyklistov však naznačuje, že časť cesty pre cyklistov je od vyznačených jazdných pruhov oddelená prerušovanou čiarou. Dokonca určuje, že cyklisti nejazdia po cestičke pre cyklistov ale po klasickom jazdnom pruhu, do ktorého smú vojsť len cyklisti.

V križovatke, kde nie je prednosť v jazde určená prednosť v jazde dopravným značením, majú potom prednosť tí, ktorí prichádzajú sprava. Nie je pritom dôležité, či sa to vzťahuje na cyklistu alebo vodiča motorového vozidla.

Teda aj cyklisti na ceste musia dať prednosť vozidlám prichádzajúcim sprava. Vodiči prichádzajúci zľava zas musia dať prednosť cyklistom.

Vodičov, ktorí idú z iných smerov ako cyklisti vo vyhradenom jazdnom pruhu, upozorňuje na cyklistov dopravné značenie. Neznamená to, že vodiči križujúci dráhu cyklistom im musia dať prednosť. Značka Cyklisti (č. A 16) totiž upozorňuje na miesto, kde cyklisti prechádzajú cez cestu alebo na ňu vchádzajú.

Bez priechodu pre cyklistov nemajú cyklisti prednosť

Martin: "Druhá situácia je tiež z Košíc na Južnej triede, kde sa k hlavnej ceste pripájajú vedľajšie príjazdy k firmám. Cestička pre cyklistov vedie pozdĺž hlavnej cesty a priechody sú vyznačené iba priechodom pre chodcov. Ak ide cyklista po svojej ceste, kto má prednosť? Podľa mňa cyklista, ale nie som si istý. Skoro nikdy mi auto nedá prednosť až na výnimky. Včera mi vošiel priamo do cesty vodič, keď som šiel 30 km/h. Našťastie som stihol ubrzdiť."

02.jpg

Značka Cestička pre vyznačených užívateľov (č. C 13)

... prikazuje vyobrazeným významovým symbolom vyznačeným užívateľom použiť v predmetnom smere takto označenú cestičku alebo pruh, ale iba vyznačeným spôsobom t. j. vyznačení užívatelia sú povinní použiť len pruh pre nich určený; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, pri vchádzaní na cestičku a vychádzaní z nej, pričom sa nesmú navzájom ohroziť. Iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané.

V Košiciach na Južnej triede zriadili cestičku pre chodcov a cyklistov. Podľa nakreslenej značky C 13 určili chodcom pravý okraj s tým, že vedľa nich zľava smú vo svojom jazdnom pruhu jazdiť cyklisti.

Zatiaľ, čo správca komunikácie vyriešil priechody pre chodcov, zabudol na priechody pre cyklistov. Na základe Martinovho náčrtu to vyzerá tak, že pred krížením cesty a cestičky musia cyklisti zísť z bicykla, prejsť cez priechod ako chodci a až potom pokračovať ako cyklisti.

Ak by cyklista prešiel cez priechod pre chodcov na bicykli, porušil by predpisy. Zákon totiž jednoznačne uvádza, že iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané.

Pritom by na časť šírky priechodu pre chodcov stačilo namaľovať priechod pre cyklistov a všetko by bolo v súlade s logikov.

Teraz, ak by sa tam zrazilo auto s cyklistom na bicykli, pričom by vodič objektívne nemal šancu zabrániť zrážke, vinníkom by bol jednoznačne cyklista.

04.jpg 05.jpg

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  2. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  3. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  4. Zábavný aj sebavedomý
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  6. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  7. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  8. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  10. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu
  1. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  2. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  3. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  4. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  5. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  6. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  7. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  8. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  9. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  10. S Kulinariom chutí jar lepšie!
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 23 885
  2. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 5 713
  3. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 5 703
  4. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 4 653
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 595
  6. Zábavný aj sebavedomý 3 307
  7. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 198
  8. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 2 693
  9. Testovanie elektrobicyklov v košickom Cassovare 2 682
  10. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 2 680

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan na E3 Harelbeke spadol, vyhral Van Avermaet

V záverečnom špurte sa rozhodovalo medzi triom Belgičanov.

KOMENTÁRE

Varšava chce zavrieť Tuska. A s ním poľskú demokraciu

Poľsko začalo s kriminalizáciou politických protivníkov.

ŽENA

Svetoznámy cvičiteľ psov: Neexistujú zlé psy, len problémoví majitelia

Čo so psom z útulku a kedy je pes šťastný?

KULTÚRA

Danka prirovnali k tučniakovi z Nórska. Obnovená relácia Sedem sa vydarila

Lasica, Leško a Kňažko opäť komentujú.

Neprehliadnite tiež

Každé štvrté auto predané v Európe je SUV

Najpopulárnejšie sú stále malé mestské autá.

Piatkovú dopravu skomplikoval havarovaný kamión

Pri križovatke Blatné sa ráno prevrátil kamión.

Maťo Homola stavil na nový tím a nové auto

Po úspešnej sezóne v TCR bude slovenský pretekár, Maťo Homola, obhajovať výborné 5. miesto.

AKTUALIZOVANÉ

Nemci schválili mýto, osobné autá budú platiť za diaľnice

Výška mýta sa bude líšiť v závislosti od objemu motora a množstva emisií.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop