Cestičku pre cyklistov spravili, no bez priechodov pre cyklistov

Cyklisti to nemajú na cestách ľahké. Neraz sa ohrozujú tým, že dopravné pravidlá nepoznajú. Namiesto značiek sa riadia logikou.

Cyklisti to nemajú na cestách ľahké. A to aj napriek dopravným predpisom. Mnohí vodiči totiž ignorujú cyklistov a ich práva a neraz ich ohrozujú. Neraz sa ale ohrozujú aj cyklisti tým, že dopravné pravidlá nepoznajú. Namiesto značiek sa riadia logikou.

Ak sa ale cyklista riadi iba logikou a vodič iba dopravnými značkami, môže to skončiť tragédiou. Pritom by stačilo premaľovať priechody a logika by sa so značkami "nebila".

Prednosti v križovatke z pohľadu cyklistu

Martin: "Chcem sa opýtať na konkrétne situácie, ktoré posielam nakreslené v prílohe. Prvá je križovatka v Košiciach na cyklotrase v smere na Čermel, kde sú cesty vyznačené príslušným dopravným značením, bez vyznačenej hlavnej a vedľajšej cesty, kde cesta pre cyklistov vedie v strede komunikácie. Kto má prednosť z pohľadu cyklistu? (platí pravidlo pravej ruky?)"

01.jpg

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na základe Martinovho náčrtu to vyzerá tak, že vodiči, ktorí by chceli prejsť krížom cez časť cesty určenej pre cyklistov, to nesmú urobiť. Nedovolila by im to plná čiara, cez ktorú smú vodiči prejsť len v presne určených prípadoch.

Plnú čiaru je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo na vchádzanie na cestu, pričom nesmú byť ohrození ostatní účastníci cestnej premávky.

V súlade s predpismi by tak smeli cez plnú čiaru prejsť len cyklisti, ktorí by odbočovali na cestičku pre cyklistov alebo z nej vychádzali.

Dopravná značka s vyznačením vyhradeného jazdného pruhu pre cyklistov však naznačuje, že časť cesty pre cyklistov je od vyznačených jazdných pruhov oddelená prerušovanou čiarou. Dokonca určuje, že cyklisti nejazdia po cestičke pre cyklistov ale po klasickom jazdnom pruhu, do ktorého smú vojsť len cyklisti.

V križovatke, kde nie je prednosť v jazde určená prednosť v jazde dopravným značením, majú potom prednosť tí, ktorí prichádzajú sprava. Nie je pritom dôležité, či sa to vzťahuje na cyklistu alebo vodiča motorového vozidla.

Teda aj cyklisti na ceste musia dať prednosť vozidlám prichádzajúcim sprava. Vodiči prichádzajúci zľava zas musia dať prednosť cyklistom.

Vodičov, ktorí idú z iných smerov ako cyklisti vo vyhradenom jazdnom pruhu, upozorňuje na cyklistov dopravné značenie. Neznamená to, že vodiči križujúci dráhu cyklistom im musia dať prednosť. Značka Cyklisti (č. A 16) totiž upozorňuje na miesto, kde cyklisti prechádzajú cez cestu alebo na ňu vchádzajú.

Bez priechodu pre cyklistov nemajú cyklisti prednosť

Martin: "Druhá situácia je tiež z Košíc na Južnej triede, kde sa k hlavnej ceste pripájajú vedľajšie príjazdy k firmám. Cestička pre cyklistov vedie pozdĺž hlavnej cesty a priechody sú vyznačené iba priechodom pre chodcov. Ak ide cyklista po svojej ceste, kto má prednosť? Podľa mňa cyklista, ale nie som si istý. Skoro nikdy mi auto nedá prednosť až na výnimky. Včera mi vošiel priamo do cesty vodič, keď som šiel 30 km/h. Našťastie som stihol ubrzdiť."

02.jpg

Značka Cestička pre vyznačených užívateľov (č. C 13)

... prikazuje vyobrazeným významovým symbolom vyznačeným užívateľom použiť v predmetnom smere takto označenú cestičku alebo pruh, ale iba vyznačeným spôsobom t. j. vyznačení užívatelia sú povinní použiť len pruh pre nich určený; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, pri vchádzaní na cestičku a vychádzaní z nej, pričom sa nesmú navzájom ohroziť. Iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané.

V Košiciach na Južnej triede zriadili cestičku pre chodcov a cyklistov. Podľa nakreslenej značky C 13 určili chodcom pravý okraj s tým, že vedľa nich zľava smú vo svojom jazdnom pruhu jazdiť cyklisti.

Zatiaľ, čo správca komunikácie vyriešil priechody pre chodcov, zabudol na priechody pre cyklistov. Na základe Martinovho náčrtu to vyzerá tak, že pred krížením cesty a cestičky musia cyklisti zísť z bicykla, prejsť cez priechod ako chodci a až potom pokračovať ako cyklisti.

Ak by cyklista prešiel cez priechod pre chodcov na bicykli, porušil by predpisy. Zákon totiž jednoznačne uvádza, že iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané.

Pritom by na časť šírky priechodu pre chodcov stačilo namaľovať priechod pre cyklistov a všetko by bolo v súlade s logikov.

Teraz, ak by sa tam zrazilo auto s cyklistom na bicykli, pričom by vodič objektívne nemal šancu zabrániť zrážke, vinníkom by bol jednoznačne cyklista.

04.jpg 05.jpg

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  3. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  4. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Bayer posilňuje svoju značku
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  1. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 16 003
  2. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 957
  3. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 14 537
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 045
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 336
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 8 890
  7. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 6 677
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 133
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 320
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 260

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Zdravotný pohár vína je mýtus. Ako a prečo vznikol

Vedecké poznatky pribúdajú rýchlejšie, ako ich kultúra dokáže vstrebať alebo zahodiť.

DOMOV

Kritizoval ma Fico, kritizoval ma aj Dzurinda

Diskusia NAŽIVO o slobode, médiách a ich kvalite.

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.