Pustili vás odbočiť cez križovatku? Riskujete zrážku s cyklistom

Ak vás niekto v križovatke pustí, aj keď vy ste ten, kto má dať prednosť, nespoliehajte sa na to, že sa nemôže nič stať. Čo keď sa zrazu v križovatke zjaví cyklista, s ktorým sa zrazíte? Vinu môžu prisúdiť vám.

Miroslav nám opísal situáciu, ktorá sa mu stala na neriadenej križovatke. Ako napísal, stala sa tam preňho sporná dopravná nehoda.

Miroslav: "Ja som červené auto a stál som na križovatke na hlavnej ceste a chcel som odbočiť doľava na vedľajšiu. Ráno sa tvorila kolóna tak 30 a viac áut, neviem to posúdiť, lebo som nevidel koniec kolóny.

01.jpg

Auto v protismere zastalo pred priechodom pre chodcov a za ním zastali všetky ostatné autá a dal mi signál prejsť cez križovatku. Ja som pomaly vošiel do križovatky, ale mal som smolu, lebo spoza áut po krajnici išiel rýchlo cyklista a ja som nemal šancu ho spoza áut vidieť.

Cyklista narazil do mňa do predného blatníka a mal úraz. Volal som sanitku aj políciu. Samozrejme, že ma mrzí, čo sa stalo, ale ...

Výsledok: vinný som bol ja za to, že som nedal prednosť protiidúcim vozidlám aj napriek tomu, že autá zastavili pred priechodom pre chodcov a cyklista prefrčal okolo áut rýchlo a nerešpektoval to, že autá zastali. A na dôvažok išiel v smere, kde videl, že sa tvoria kolóny, kde sa autá pomaly pohybujú a stoja.

Skúste mi poradiť, ako bezpečne prejsť križovatkou, aby som neporušil žiadne dopravné predpisy."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

To, že policajti určili Miroslava za vinníka nehody, nie je prekvapivé. Z hľadiska zákona o cestnej premávke porušil dopravné predpisy.

Dopravné pravidlá: nedal prednosť v jazde

Vodič je povinný pri odbočovaní vľavo dať prednosť protiidúcim vozidlám. Aj bicykel je vozidlo. Dať prednosť pritom znamená neprinútiť vodiča, ktorý má prednosť, zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

V zákone je pritom v súvislosti s dávaním prednosti v jazde uvedené, že pri odbočovaní vľavo treba dať prednosť aj nemotorovým vozidlám. Predpisy umožňujú cyklistom jazdiť po kraji vozovky. Dokonca, pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici ísť popri stojacich vozidlách sprava.

V tomto kontexte Miroslav mohol predpokladať, že po kraji vozovky sa bude pohybovať cyklista. Tým, že vošiel do križovatky, tak mohol porušiť ďalší dopravný predpis: dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom

Ak sa na udalosť pozrieme očami Miroslava, nie je spravodlivé, že mu priznali vinu. Cyklistu nemal možnosť vidieť, vodič z opačného smeru mu dal informáciu, že prejde križovatkou bezpečne, križovatka je neriadená a nie je možné ňou často prejsť odbočením vľavo.

Objektívne ale treba priznať, že to, čo by mohlo byť nespravodlivé pre Miroslava, môže byť spravodlivé pre iných. Preto existujú dopravné pravidlá, ktoré v prípade "konfliktov" majú určiť, na koho strane je pravda a objektívna spravodlivosť.

Spoluvina cyklistu

Nielen Miroslav nebol bez viny. Ani cyklista sa nezachoval v súlade s predpismi. Spravodlivé by teda bolo, ak by mu prisúdili spoluvinu za dopravnú nehodu. Cyklista síce smie predchádzať pomaly idúce alebo stojace vozidlá sprava, je však povinný dbať na zvýšenú opatrnosť.

Podľa toho, čo Miroslav napísal, cyklista šiel rýchlo. Ak by si cyklista uvedomoval potrebu a povinnosť prechádzať križovatkou opatrne, o to viac, že šiel popri stojacich autách sprava, čím sa mohol stať pre iných účastníkov cestnej premávky v podstate neviditeľný, havária by sa pravdepodobne nestala.

Ako prejsť bezpečne križovatkou? Čakaním

Miroslav sa spýtal, ako prejsť neriadenú križovatkou bezpečne, aby neporušil predpisy. Aj keď to mnohí nebudú chcieť počuť, najbezpečnejšie je čakať, kým vodič pri odbočení nebude mať stopercentnú istotu, že sa prejazdom križovatky nič nestane. Áno, pomohol by policajt alebo semafor. Ak ale nie sú, vodič si musí poradiť sám. Nemal by sa spoliehať na to, že ho niekto púšťa, lebo sa ľahko dostane do situácie ako Miroslav.

Viacerím asi napadne, že v takýchto križovatkách to potom s plynulosťou cestnej premávky nebude všetko v poriadku. Lenže, ak by ste si museli vybrať, čo by to bolo: bezpečnosť alebo plynulosť? Aj dopravné predpisy sú napísané tak, že bezpečnosť má prednosť pred plynulosťou.

Takisto je vhodné upozorniť správcu komunikácie na neriadenú frekventovanú križovatku. Semafory či policajt dokážu pri disciplinovanosti vodičov zabezpečiť nielen bezpečnosť ale aj plynulosť cestnej premávky.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 29 719
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 425
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 20 154
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 001
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 632
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 055
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 725
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 012
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 2 396
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 010

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Techniku zo základne v Dolnej Krupej žiada ministerstvo vrátiť

Čo robia Noční vlci v Dolnej Krupej.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: V RTVS môže byť ohrozené vysielanie správ

Ľudia v spravodajstve končia, spor o verejnoprávnosť pokračuje.

ČESKÝ ZÁPISNÍK

Zbohom, Praha. Hľadá sa nová Krnáčová

Primátorka prichádzala s nádejou na zmenu. Odchádza ponížená.

Neprehliadnite tiež

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.

Kia začala v Žiline vyrábať prvé elektrifikované auto

Nový je motor, dizajn, volant aj výbava

Najznámejšie auto Jamesa Bonda ožilo ako stavebnica Lego

Stavebnica s 1295 dielmi dá zabrať aj dospelým.

Tri omyly o milovaní v aute

Čo robíte v aute, robíte na verejnosti.