Pustili vás odbočiť cez križovatku? Riskujete zrážku s cyklistom

Ak vás niekto v križovatke pustí, aj keď vy ste ten, kto má dať prednosť, nespoliehajte sa na to, že sa nemôže nič stať. Čo keď sa zrazu v križovatke zjaví cyklista, s ktorým sa zrazíte? Vinu môžu prisúdiť vám.

Miroslav nám opísal situáciu, ktorá sa mu stala na neriadenej križovatke. Ako napísal, stala sa tam preňho sporná dopravná nehoda.

Miroslav: "Ja som červené auto a stál som na križovatke na hlavnej ceste a chcel som odbočiť doľava na vedľajšiu. Ráno sa tvorila kolóna tak 30 a viac áut, neviem to posúdiť, lebo som nevidel koniec kolóny.

01.jpg

Auto v protismere zastalo pred priechodom pre chodcov a za ním zastali všetky ostatné autá a dal mi signál prejsť cez križovatku. Ja som pomaly vošiel do križovatky, ale mal som smolu, lebo spoza áut po krajnici išiel rýchlo cyklista a ja som nemal šancu ho spoza áut vidieť.

Cyklista narazil do mňa do predného blatníka a mal úraz. Volal som sanitku aj políciu. Samozrejme, že ma mrzí, čo sa stalo, ale ...

Výsledok: vinný som bol ja za to, že som nedal prednosť protiidúcim vozidlám aj napriek tomu, že autá zastavili pred priechodom pre chodcov a cyklista prefrčal okolo áut rýchlo a nerešpektoval to, že autá zastali. A na dôvažok išiel v smere, kde videl, že sa tvoria kolóny, kde sa autá pomaly pohybujú a stoja.

Skúste mi poradiť, ako bezpečne prejsť križovatkou, aby som neporušil žiadne dopravné predpisy."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

To, že policajti určili Miroslava za vinníka nehody, nie je prekvapivé. Z hľadiska zákona o cestnej premávke porušil dopravné predpisy.

Dopravné pravidlá: nedal prednosť v jazde

Vodič je povinný pri odbočovaní vľavo dať prednosť protiidúcim vozidlám. Aj bicykel je vozidlo. Dať prednosť pritom znamená neprinútiť vodiča, ktorý má prednosť, zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

V zákone je pritom v súvislosti s dávaním prednosti v jazde uvedené, že pri odbočovaní vľavo treba dať prednosť aj nemotorovým vozidlám. Predpisy umožňujú cyklistom jazdiť po kraji vozovky. Dokonca, pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici ísť popri stojacich vozidlách sprava.

V tomto kontexte Miroslav mohol predpokladať, že po kraji vozovky sa bude pohybovať cyklista. Tým, že vošiel do križovatky, tak mohol porušiť ďalší dopravný predpis: dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom

Ak sa na udalosť pozrieme očami Miroslava, nie je spravodlivé, že mu priznali vinu. Cyklistu nemal možnosť vidieť, vodič z opačného smeru mu dal informáciu, že prejde križovatkou bezpečne, križovatka je neriadená a nie je možné ňou často prejsť odbočením vľavo.

Objektívne ale treba priznať, že to, čo by mohlo byť nespravodlivé pre Miroslava, môže byť spravodlivé pre iných. Preto existujú dopravné pravidlá, ktoré v prípade "konfliktov" majú určiť, na koho strane je pravda a objektívna spravodlivosť.

Spoluvina cyklistu

Nielen Miroslav nebol bez viny. Ani cyklista sa nezachoval v súlade s predpismi. Spravodlivé by teda bolo, ak by mu prisúdili spoluvinu za dopravnú nehodu. Cyklista síce smie predchádzať pomaly idúce alebo stojace vozidlá sprava, je však povinný dbať na zvýšenú opatrnosť.

Podľa toho, čo Miroslav napísal, cyklista šiel rýchlo. Ak by si cyklista uvedomoval potrebu a povinnosť prechádzať križovatkou opatrne, o to viac, že šiel popri stojacich autách sprava, čím sa mohol stať pre iných účastníkov cestnej premávky v podstate neviditeľný, havária by sa pravdepodobne nestala.

Ako prejsť bezpečne križovatkou? Čakaním

Miroslav sa spýtal, ako prejsť neriadenú križovatkou bezpečne, aby neporušil predpisy. Aj keď to mnohí nebudú chcieť počuť, najbezpečnejšie je čakať, kým vodič pri odbočení nebude mať stopercentnú istotu, že sa prejazdom križovatky nič nestane. Áno, pomohol by policajt alebo semafor. Ak ale nie sú, vodič si musí poradiť sám. Nemal by sa spoliehať na to, že ho niekto púšťa, lebo sa ľahko dostane do situácie ako Miroslav.

Viacerím asi napadne, že v takýchto križovatkách to potom s plynulosťou cestnej premávky nebude všetko v poriadku. Lenže, ak by ste si museli vybrať, čo by to bolo: bezpečnosť alebo plynulosť? Aj dopravné predpisy sú napísané tak, že bezpečnosť má prednosť pred plynulosťou.

Takisto je vhodné upozorniť správcu komunikácie na neriadenú frekventovanú križovatku. Semafory či policajt dokážu pri disciplinovanosti vodičov zabezpečiť nielen bezpečnosť ale aj plynulosť cestnej premávky.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Legendárna Transsibírska magistrála
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  8. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Používate make-up? Potom spozornite
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  7. Vianočný bázar chalaňov
  8. Vianočné mecheche 2017
  9. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  10. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 37 557
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 127
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 996
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 086
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 159
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 150
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 128
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 986
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 961
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 766

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Učiteľka v škôlke mala žltačku a chodila do práce. Rodičia o tom nevedeli

V pondelok bude Miestny úrad vo Vajnoroch, ktorý je zriaďovateľom škôlky skúmať , prečo o žltačke neinformovala rodičov.

DOMOV

Rok 1998: Ako Mečiar valcoval a ako skončil

Rok, kedy Mečiar znásilnil ústavu, ale aj kedy jeho éra definitívne skončila.

KOMENTÁRE

Fico to zabalil, s horúcou kávou si nebude páliť prsty

Aká neopätovaná je náklonnosť kaviarne k Smeru – tam ju predsa nik nemiluje!

Neprehliadnite tiež

Tesla X ako off-road do lesa? Pre Nóra žiaden problém

Jazda sa skončila natrhnutým nárazníkom.

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.