SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Pustili vás odbočiť cez križovatku? Riskujete zrážku s cyklistom

Ak vás niekto v križovatke pustí, aj keď vy ste ten, kto má dať prednosť, nespoliehajte sa na to, že sa nemôže nič stať. Čo keď sa zrazu v križovatke zjaví cyklista, s ktorým sa zrazíte? Vinu môžu prisúdiť vám.

Miroslav nám opísal situáciu, ktorá sa mu stala na neriadenej križovatke. Ako napísal, stala sa tam preňho sporná dopravná nehoda.

Miroslav: "Ja som červené auto a stál som na križovatke na hlavnej ceste a chcel som odbočiť doľava na vedľajšiu. Ráno sa tvorila kolóna tak 30 a viac áut, neviem to posúdiť, lebo som nevidel koniec kolóny.

01.jpg

Auto v protismere zastalo pred priechodom pre chodcov a za ním zastali všetky ostatné autá a dal mi signál prejsť cez križovatku. Ja som pomaly vošiel do križovatky, ale mal som smolu, lebo spoza áut po krajnici išiel rýchlo cyklista a ja som nemal šancu ho spoza áut vidieť.

Cyklista narazil do mňa do predného blatníka a mal úraz. Volal som sanitku aj políciu. Samozrejme, že ma mrzí, čo sa stalo, ale ...

Výsledok: vinný som bol ja za to, že som nedal prednosť protiidúcim vozidlám aj napriek tomu, že autá zastavili pred priechodom pre chodcov a cyklista prefrčal okolo áut rýchlo a nerešpektoval to, že autá zastali. A na dôvažok išiel v smere, kde videl, že sa tvoria kolóny, kde sa autá pomaly pohybujú a stoja.

Skúste mi poradiť, ako bezpečne prejsť križovatkou, aby som neporušil žiadne dopravné predpisy."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

To, že policajti určili Miroslava za vinníka nehody, nie je prekvapivé. Z hľadiska zákona o cestnej premávke porušil dopravné predpisy.

Dopravné pravidlá: nedal prednosť v jazde

Vodič je povinný pri odbočovaní vľavo dať prednosť protiidúcim vozidlám. Aj bicykel je vozidlo. Dať prednosť pritom znamená neprinútiť vodiča, ktorý má prednosť, zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

V zákone je pritom v súvislosti s dávaním prednosti v jazde uvedené, že pri odbočovaní vľavo treba dať prednosť aj nemotorovým vozidlám. Predpisy umožňujú cyklistom jazdiť po kraji vozovky. Dokonca, pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici ísť popri stojacich vozidlách sprava.

V tomto kontexte Miroslav mohol predpokladať, že po kraji vozovky sa bude pohybovať cyklista. Tým, že vošiel do križovatky, tak mohol porušiť ďalší dopravný predpis: dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom

Ak sa na udalosť pozrieme očami Miroslava, nie je spravodlivé, že mu priznali vinu. Cyklistu nemal možnosť vidieť, vodič z opačného smeru mu dal informáciu, že prejde križovatkou bezpečne, križovatka je neriadená a nie je možné ňou často prejsť odbočením vľavo.

Objektívne ale treba priznať, že to, čo by mohlo byť nespravodlivé pre Miroslava, môže byť spravodlivé pre iných. Preto existujú dopravné pravidlá, ktoré v prípade "konfliktov" majú určiť, na koho strane je pravda a objektívna spravodlivosť.

Spoluvina cyklistu

Nielen Miroslav nebol bez viny. Ani cyklista sa nezachoval v súlade s predpismi. Spravodlivé by teda bolo, ak by mu prisúdili spoluvinu za dopravnú nehodu. Cyklista síce smie predchádzať pomaly idúce alebo stojace vozidlá sprava, je však povinný dbať na zvýšenú opatrnosť.

Podľa toho, čo Miroslav napísal, cyklista šiel rýchlo. Ak by si cyklista uvedomoval potrebu a povinnosť prechádzať križovatkou opatrne, o to viac, že šiel popri stojacich autách sprava, čím sa mohol stať pre iných účastníkov cestnej premávky v podstate neviditeľný, havária by sa pravdepodobne nestala.

Ako prejsť bezpečne križovatkou? Čakaním

Miroslav sa spýtal, ako prejsť neriadenú križovatkou bezpečne, aby neporušil predpisy. Aj keď to mnohí nebudú chcieť počuť, najbezpečnejšie je čakať, kým vodič pri odbočení nebude mať stopercentnú istotu, že sa prejazdom križovatky nič nestane. Áno, pomohol by policajt alebo semafor. Ak ale nie sú, vodič si musí poradiť sám. Nemal by sa spoliehať na to, že ho niekto púšťa, lebo sa ľahko dostane do situácie ako Miroslav.

Viacerím asi napadne, že v takýchto križovatkách to potom s plynulosťou cestnej premávky nebude všetko v poriadku. Lenže, ak by ste si museli vybrať, čo by to bolo: bezpečnosť alebo plynulosť? Aj dopravné predpisy sú napísané tak, že bezpečnosť má prednosť pred plynulosťou.

Takisto je vhodné upozorniť správcu komunikácie na neriadenú frekventovanú križovatku. Semafory či policajt dokážu pri disciplinovanosti vodičov zabezpečiť nielen bezpečnosť ale aj plynulosť cestnej premávky.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  10. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 000
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 348
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 375
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 126
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 14 858
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 12 359
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 177
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 814
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 346
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 513
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Matovič ponúka zdravotníkom mimoriadne odmeny, mobilizácii sa chce vyhnúť (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Premiér Igor Matovič.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Z tohto už Fico neutečie

Fico je svojim ľuďom verný za každých okolností.

Peter Tkačenko
Laboratórne testy na nový koronavírus.
Zmenka podľa predchádzajúceho vzoru, ktorá je už opatrená podpisom a bezpečnostným prvkom.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.