SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Pustili vás odbočiť cez križovatku? Riskujete zrážku s cyklistom

Ak vás niekto v križovatke pustí, aj keď vy ste ten, kto má dať prednosť, nespoliehajte sa na to, že sa nemôže nič stať. Čo keď sa zrazu v križovatke zjaví cyklista, s ktorým sa zrazíte? Vinu môžu prisúdiť vám.

Miroslav nám opísal situáciu, ktorá sa mu stala na neriadenej križovatke. Ako napísal, stala sa tam preňho sporná dopravná nehoda.

Miroslav: "Ja som červené auto a stál som na križovatke na hlavnej ceste a chcel som odbočiť doľava na vedľajšiu. Ráno sa tvorila kolóna tak 30 a viac áut, neviem to posúdiť, lebo som nevidel koniec kolóny.

01.jpg

Auto v protismere zastalo pred priechodom pre chodcov a za ním zastali všetky ostatné autá a dal mi signál prejsť cez križovatku. Ja som pomaly vošiel do križovatky, ale mal som smolu, lebo spoza áut po krajnici išiel rýchlo cyklista a ja som nemal šancu ho spoza áut vidieť.

Cyklista narazil do mňa do predného blatníka a mal úraz. Volal som sanitku aj políciu. Samozrejme, že ma mrzí, čo sa stalo, ale ...

Výsledok: vinný som bol ja za to, že som nedal prednosť protiidúcim vozidlám aj napriek tomu, že autá zastavili pred priechodom pre chodcov a cyklista prefrčal okolo áut rýchlo a nerešpektoval to, že autá zastali. A na dôvažok išiel v smere, kde videl, že sa tvoria kolóny, kde sa autá pomaly pohybujú a stoja.

Skúste mi poradiť, ako bezpečne prejsť križovatkou, aby som neporušil žiadne dopravné predpisy."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

To, že policajti určili Miroslava za vinníka nehody, nie je prekvapivé. Z hľadiska zákona o cestnej premávke porušil dopravné predpisy.

Dopravné pravidlá: nedal prednosť v jazde

Vodič je povinný pri odbočovaní vľavo dať prednosť protiidúcim vozidlám. Aj bicykel je vozidlo. Dať prednosť pritom znamená neprinútiť vodiča, ktorý má prednosť, zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

V zákone je pritom v súvislosti s dávaním prednosti v jazde uvedené, že pri odbočovaní vľavo treba dať prednosť aj nemotorovým vozidlám. Predpisy umožňujú cyklistom jazdiť po kraji vozovky. Dokonca, pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici ísť popri stojacich vozidlách sprava.

V tomto kontexte Miroslav mohol predpokladať, že po kraji vozovky sa bude pohybovať cyklista. Tým, že vošiel do križovatky, tak mohol porušiť ďalší dopravný predpis: dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom

Ak sa na udalosť pozrieme očami Miroslava, nie je spravodlivé, že mu priznali vinu. Cyklistu nemal možnosť vidieť, vodič z opačného smeru mu dal informáciu, že prejde križovatkou bezpečne, križovatka je neriadená a nie je možné ňou často prejsť odbočením vľavo.

Objektívne ale treba priznať, že to, čo by mohlo byť nespravodlivé pre Miroslava, môže byť spravodlivé pre iných. Preto existujú dopravné pravidlá, ktoré v prípade "konfliktov" majú určiť, na koho strane je pravda a objektívna spravodlivosť.

Spoluvina cyklistu

Nielen Miroslav nebol bez viny. Ani cyklista sa nezachoval v súlade s predpismi. Spravodlivé by teda bolo, ak by mu prisúdili spoluvinu za dopravnú nehodu. Cyklista síce smie predchádzať pomaly idúce alebo stojace vozidlá sprava, je však povinný dbať na zvýšenú opatrnosť.

Podľa toho, čo Miroslav napísal, cyklista šiel rýchlo. Ak by si cyklista uvedomoval potrebu a povinnosť prechádzať križovatkou opatrne, o to viac, že šiel popri stojacich autách sprava, čím sa mohol stať pre iných účastníkov cestnej premávky v podstate neviditeľný, havária by sa pravdepodobne nestala.

Ako prejsť bezpečne križovatkou? Čakaním

Miroslav sa spýtal, ako prejsť neriadenú križovatkou bezpečne, aby neporušil predpisy. Aj keď to mnohí nebudú chcieť počuť, najbezpečnejšie je čakať, kým vodič pri odbočení nebude mať stopercentnú istotu, že sa prejazdom križovatky nič nestane. Áno, pomohol by policajt alebo semafor. Ak ale nie sú, vodič si musí poradiť sám. Nemal by sa spoliehať na to, že ho niekto púšťa, lebo sa ľahko dostane do situácie ako Miroslav.

Viacerím asi napadne, že v takýchto križovatkách to potom s plynulosťou cestnej premávky nebude všetko v poriadku. Lenže, ak by ste si museli vybrať, čo by to bolo: bezpečnosť alebo plynulosť? Aj dopravné predpisy sú napísané tak, že bezpečnosť má prednosť pred plynulosťou.

Takisto je vhodné upozorniť správcu komunikácie na neriadenú frekventovanú križovatku. Semafory či policajt dokážu pri disciplinovanosti vodičov zabezpečiť nielen bezpečnosť ale aj plynulosť cestnej premávky.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  2. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  4. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  7. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  8. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  9. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  10. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 482
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 056
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 808
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 506
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 361
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 4 156
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 3 735
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 102
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 469
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

Plánovaný puč podľa Zelenského podporuje Moskva.


22 h
Lieky proti covidu od spoločnosti Merck.

Porovnali sme ich v štyroch kategóriách.


28. nov

Tak nejak sme čakali, že najviac roboty s Ficom budú mať dnes úplne iní ľudia.


Peter Schut.

Všetky lieky majú aj nevýhody.


28. nov

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


4 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


24 h
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  2. Andy Nosko: Dysfunkcia mozgu Igora Matoviča ako časovaná bomba
  3. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  4. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  5. Marián Lukáč: Blog č. 57- Vzdelávanie, školstvo a zelené investície
  6. Stanislav Pánis: Panika z omicronu nie je namieste!
  7. Jana Hanuliaková: Pol milióna ľudí na Slovensku bez pitnej vody z verejného vodovodu.
  8. Štefan Vidlár: Dilemno dúchotcu
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 179
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 799
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 7 075
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 941
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 854
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 295
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 014
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 780
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu