Pustili vás odbočiť cez križovatku? Riskujete zrážku s cyklistom

Ak vás niekto v križovatke pustí, aj keď vy ste ten, kto má dať prednosť, nespoliehajte sa na to, že sa nemôže nič stať. Čo keď sa zrazu v križovatke zjaví cyklista, s ktorým sa zrazíte? Vinu môžu prisúdiť vám.

Miroslav nám opísal situáciu, ktorá sa mu stala na neriadenej križovatke. Ako napísal, stala sa tam preňho sporná dopravná nehoda.

Miroslav: "Ja som červené auto a stál som na križovatke na hlavnej ceste a chcel som odbočiť doľava na vedľajšiu. Ráno sa tvorila kolóna tak 30 a viac áut, neviem to posúdiť, lebo som nevidel koniec kolóny.

01.jpg

Auto v protismere zastalo pred priechodom pre chodcov a za ním zastali všetky ostatné autá a dal mi signál prejsť cez križovatku. Ja som pomaly vošiel do križovatky, ale mal som smolu, lebo spoza áut po krajnici išiel rýchlo cyklista a ja som nemal šancu ho spoza áut vidieť.

Cyklista narazil do mňa do predného blatníka a mal úraz. Volal som sanitku aj políciu. Samozrejme, že ma mrzí, čo sa stalo, ale ...

Výsledok: vinný som bol ja za to, že som nedal prednosť protiidúcim vozidlám aj napriek tomu, že autá zastavili pred priechodom pre chodcov a cyklista prefrčal okolo áut rýchlo a nerešpektoval to, že autá zastali. A na dôvažok išiel v smere, kde videl, že sa tvoria kolóny, kde sa autá pomaly pohybujú a stoja.

Skúste mi poradiť, ako bezpečne prejsť križovatkou, aby som neporušil žiadne dopravné predpisy."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

To, že policajti určili Miroslava za vinníka nehody, nie je prekvapivé. Z hľadiska zákona o cestnej premávke porušil dopravné predpisy.

Dopravné pravidlá: nedal prednosť v jazde

Vodič je povinný pri odbočovaní vľavo dať prednosť protiidúcim vozidlám. Aj bicykel je vozidlo. Dať prednosť pritom znamená neprinútiť vodiča, ktorý má prednosť, zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

V zákone je pritom v súvislosti s dávaním prednosti v jazde uvedené, že pri odbočovaní vľavo treba dať prednosť aj nemotorovým vozidlám. Predpisy umožňujú cyklistom jazdiť po kraji vozovky. Dokonca, pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici ísť popri stojacich vozidlách sprava.

V tomto kontexte Miroslav mohol predpokladať, že po kraji vozovky sa bude pohybovať cyklista. Tým, že vošiel do križovatky, tak mohol porušiť ďalší dopravný predpis: dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom

Ak sa na udalosť pozrieme očami Miroslava, nie je spravodlivé, že mu priznali vinu. Cyklistu nemal možnosť vidieť, vodič z opačného smeru mu dal informáciu, že prejde križovatkou bezpečne, križovatka je neriadená a nie je možné ňou často prejsť odbočením vľavo.

Objektívne ale treba priznať, že to, čo by mohlo byť nespravodlivé pre Miroslava, môže byť spravodlivé pre iných. Preto existujú dopravné pravidlá, ktoré v prípade "konfliktov" majú určiť, na koho strane je pravda a objektívna spravodlivosť.

Spoluvina cyklistu

Nielen Miroslav nebol bez viny. Ani cyklista sa nezachoval v súlade s predpismi. Spravodlivé by teda bolo, ak by mu prisúdili spoluvinu za dopravnú nehodu. Cyklista síce smie predchádzať pomaly idúce alebo stojace vozidlá sprava, je však povinný dbať na zvýšenú opatrnosť.

Podľa toho, čo Miroslav napísal, cyklista šiel rýchlo. Ak by si cyklista uvedomoval potrebu a povinnosť prechádzať križovatkou opatrne, o to viac, že šiel popri stojacich autách sprava, čím sa mohol stať pre iných účastníkov cestnej premávky v podstate neviditeľný, havária by sa pravdepodobne nestala.

Ako prejsť bezpečne križovatkou? Čakaním

Miroslav sa spýtal, ako prejsť neriadenú križovatkou bezpečne, aby neporušil predpisy. Aj keď to mnohí nebudú chcieť počuť, najbezpečnejšie je čakať, kým vodič pri odbočení nebude mať stopercentnú istotu, že sa prejazdom križovatky nič nestane. Áno, pomohol by policajt alebo semafor. Ak ale nie sú, vodič si musí poradiť sám. Nemal by sa spoliehať na to, že ho niekto púšťa, lebo sa ľahko dostane do situácie ako Miroslav.

Viacerím asi napadne, že v takýchto križovatkách to potom s plynulosťou cestnej premávky nebude všetko v poriadku. Lenže, ak by ste si museli vybrať, čo by to bolo: bezpečnosť alebo plynulosť? Aj dopravné predpisy sú napísané tak, že bezpečnosť má prednosť pred plynulosťou.

Takisto je vhodné upozorniť správcu komunikácie na neriadenú frekventovanú križovatku. Semafory či policajt dokážu pri disciplinovanosti vodičov zabezpečiť nielen bezpečnosť ale aj plynulosť cestnej premávky.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 846
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 236
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 677
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 969
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 771
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 068
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 503
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 116
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 369
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 184

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

KULTÚRA

Minúta po minúte: Moonlight má prvého Oscara

Odovzdávanie budeme sledovať naživo.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop