Falšuje polícia štatistiky nehodovosti?

Polícia pravidelne informuje o štatistikách nehodovosti na Slovensku. Niektorí ju však obviňujú z ich manipulácie, aby nezávisle od skutočnosti splnili ciele.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V poslednom období sa objavilo niekoľko dopravných nehôd, pri ktorých polícia zo začiatku uvádzala väčší počet mŕtvych ako po uzavretí prípadu. Napriek tomu, že sa to zdá byť podozrivé, manipuláciu v tom hľadať netreba.

Počet dopravných nehôd sa zníži, len keď sa z nich poučíme

Štatistiku nehodovosti eviduje polícia na Slovensku od roku 1994. Do dnes pritom nastala len jediná zmena metodiky zberu dát. Od 1. septembra 2009 sa veľká časť kolízií a havárií vyčlenila z "kolonky" dopravná nehoda, keďže to vyžaduje odvtedy zákon o cestnej premávke. Evidencia následkov nehôd na zdraví ich účastníkov sa však za posledných 17 rokov na Slovensku nezmenila.

To, kde sa stali dopravné nehody, aké okolnosti spôsobili ich vznik a ďalšie informácie, ktoré s nehodami súvisia, sa sledujú a štatisticky vyhodnocujú od roku 1994. Podľa polície slúžia najmä na vyhodnocovanie príčin vzniku dopravných nehôd. Výsledky takýchto analýz zas pomáhajú v hľadaní opatrení, ktoré by mali zabrániť vzniku nehôd.

Na informácie o miestach nehôd by mali reagovať opatreniami správcovia komunikácií - napríklad skvalitnením cesty alebo zmenou dopravného značenia.

Správanie sa vodičov, ktoré predchádza nehodám, má slúžiť ako východisko pre opatrenia dopravnej polície, prípadne ako dôvod na úpravu dopravných pravidiel. Napríklad, dopravných policajtov častejšie nájdete na miestach, kde sa stávajú najvážnejšie nehody alebo tam, kde sa nehody stávajú najčastejšie.

Pre políciu je podstatný počet mŕtvych a zranených

Čo je dopravná nehoda od roku 1. februára 2009

Dopravnou nehodou je udalosť, pri ktorej

- sa usmrtí alebo zraní osoba,
- sa poškodí cesta alebo všeobecne prospešné zariadenie,
- uniknú nebezpečné veci alebo
- na niektorom zo zúčastnených vozidiel vrátane prepravovaných vecí alebo na inom majetku vznikne hmotná škoda zrejme prevyšujúca škodu 3990 eur.

Za dopravnú nehodu sa považuje aj škodová udalosť, ak

- nie je splnená niektorá z povinností podľa § 66 ods. 6 zákona o cestnej premávke,
- je vodič zúčastneného vozidla pod vplyvom alkoholu alebo inej návykovej látky alebo
- sa účastníci škodovej udalosti nedohodli na jej zavinení.

V rokoch 2004 a 2010 zmenila polícia systém na vyhodnocovanie zozbieraných dát, ale metodika zberu údajov sa dodnes nezmenila s výnimkou roku 2009.

"To bol ten veľký prepad na množstve dopravných nehôd, čo všetci teraz tu podsúvajú, akože sme si umelo alebo legislatívne znížili počet dopravných nehôd. Áno, v tomto období sa to stalo – po vzore iných európskych krajín sme si povedali, že zavedieme škodový limit a nebudeme dopravné udalosti, ktoré ho nepresiahnu, považovať za dopravné nehody," uviedol Milan Hamar, riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru.

Policajnému zboru však podľa Hamara stále zostala povinnosť robiť všetky možné zákonné opatrenia v dohľade nad cestnou premávkou, aby sa čo najviac znížili následky dopravných nehôd - teda usmrtených, ťažko a ľahko zranených. "Tieto následky nemajú nič spoločné so zavedením škodovej udalosti," dodal.

"Moderné európske štáty v podstate ani nezaviedli, že výškou škody sa má určovať to, či už ide o nehodu. Ak sa nikto nezranil alebo nezomrel, nech by sa škoda na aute vyšplhala aj na 20 tisíc eur, stále je to tam škodová udalosť. Dopravnou nehodou je tam len udalosť, na následky ktorej sa niekto zraní alebo zomrie," doplnil Hamar.

Z hľadiska následkov dopravných nehôd na zdraví a životoch, sa štatistiky Slovenska vyvíjajú historicky priaznivo.

Rok Počet DN Následky dopravných nehôd Zmena oproti predchádzajúcemu roku
celkovo usmrtení ťažko zranení ľahko zranení Počet DN celkové následky
1994 53 436 11 627 633 2 603 8 391 - -
1995 60 563 12 233 660 2 791 8 782 13,3% 5,2%
1996 75 726 12 258 616 2 699 8 943 25,0% 0,2%
1997 64 977 14 361 788 3 879 9 694 -14,2% 17,2%
1998 57 532 13 721 819 3 124 9 778 -11,5% -4,5%
1999 55 683 12 113 647 2 684 8 782 -3,2% -11,7%
2000 50 932 10 722 628 2 204 7 890 -8,5% -11,5%
2001 57 258 11 453 614 2 367 8 472 12,4% 6,8%
2002 57 060 10 873 610 2 213 8 050 -0,3% -5,1%
2003 60 304 11 966 645 2 163 9 158 5,7% 10,1%
2004 61 233 11 793 603 2 157 9 033 1,5% -1,4%
2005 59 991 11 050 560 1 974 8 516 -2,0% -6,3%
2006 62 040 11 271 579 2 032 8 660 3,4% 2,0%
2007 61 071 11 937 627 2 036 9 274 -1,6% 5,9%
2008 59 008 11 598 558 1 806 9 234 -3,4% -2,8%
2009 25 989 8 881 347 1 408 7 126 -56,0% -23,4%
2010 21 611 8 495 345 1 207 6 943 -16,8% -4,3%
2011* 10 741 5 216 219 784 4 213 - -

* údaje sú aktuálne k 23. 9. 2011

Polícia eviduje od začiatku roka k 31. 8. 2011 celkom 9 843 dopravných nehôd, čo je o 4 225 menej. To predstavuje cca 30 % pokles oproti rovnakému obdobiu roka 2010. V následkoch týchto dopravných nehôd evidujeme 201 usmrtených (-10), 703 ťažko zranených (-127) a 3 831 ľahko zranených (-624), čo spolu predstavuje približne 14% pokles následkov na živote a zdraví.

Vraj neuviedli mŕtveho do štatistík nehodovosti

Vráťme sa ale k obvineniam z falšovania štatistík. Začiatkom júla tohto roku sa v Kežmarskom okrese stala vážna dopravná nehoda. Polícia vraj v tomto prípade neuviedla, že jej následkom niekto zomrel a takto si mala zlepšiť výsledky.

§ 67, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely vedenia záznamov v evidencii dopravných nehôd sa považuje za
a) usmrtenú osobu osoba, ktorá zomrela pri dopravnej nehode alebo na jej následky najneskôr do 24 hodín po dopravnej nehode,
b) ťažko zranenú osobu osoba, ktorá pri dopravnej nehode utrpela ťažkú ujmu na zdraví,
c) ľahko zranenú osobu osoba, ktorá pri dopravnej nehode utrpela inú ujmu na zdraví ako ťažkú, okrem prípadov jednorazového ošetrenia, ktoré si nevyžaduje odborné ošetrenie alebo práceneschopnosť,

"V prípade osoby, ktorá bola účastníkom spomínanej dopravnej nehody, došlo k úmrtiu až po niekoľkých dňoch a nie do 24 hodín po dopravnej nehode ako to stanovil zákonodarca, preto túto osobu nemožno evidovať v zmysle platnej legislatívy ako usmrtenú pri dopravnej nehode," uviedol Hamar.

Od roku 1994 platí na Slovensku legislatíva, podľa ktorej sa medzi usmrtených pre haváriu započítavajú len tí, ktorí zomrú do 24 hodín na následky nehody. Nie všetky krajiny to však majú zavedené takto. V niektorých sa medzi mŕtvych započítajú aj tí, ktorí zomrú na následky dopravnej nehody do 30 dní (viac na konci článku). "Štatistické údaje o dopravných nehodách a ich následkoch hodnotia štáty EÚ autonómne, neexistujú jednotné záväzné medzinárodné definície takýchto údajov," doplnil riaditeľ dopravákov.

Znížili počet mŕtvych?

Ďalší prípad, ktorý zdvihol vlnu nedôvery voči evidovaniu nehodovosti políciou, sa stal pri obci Nitrianske Rudno začiatkom marca roku 2011.

Policajnému zboru vytýkali, že v štatistikách dopravných nehôd uvádza nepravdivé údaje. Najprv totiž tvrdil, že pri nehode zahynuli 4 osoby, neskôr to, že nehoda si vyžiadala dve obete.

Podľa polície sa do štatistík uvádzajú len také následky (na živote a zdraví) dopravných nehôd, ktoré s nimi priamo súvisia. To znamená, že poranenie musí vzniknúť ako bezprostredný dôsledok nárazu vozidla. V niektorých štátoch do štatistík dokonca nezahrnú prípady, keď niekto spácha dopravnou nehodou samovraždu.

"Vzhľadom na to, že vykonaná súdnoznalecká pitva vo svojom závere uvádza, že k usmrteniu osôb nedošlo v súvislosti so zraneniami, ktoré dve osoby utrpeli pri dopravnej nehode, ale v súvislosti s ich utopením, bola táto skutočnosť v priebehu vyšetrovania v evidencii dopravných nehôd upravená v súlade so záverom súdnoznaleckej pitvy," vysvetlil Hamar.

Policajti upravujú štatistiky bežne

Podľa neho policajti takto bežne upravujú štatistiky prostredníctvom takzvaného formuláru zmien. A to už od roku 1994. "Policajt má povinnosť viesť vyšetrovanie objektívne a pravdivo a nové skutočnosti, ktoré v priebehu vyšetrovania vyjdú najavo v príslušných štatistických evidenciách, dopĺňať tak, aby zodpovedali skutočnosti," povedal riaditeľ dopravných policajtov.

Netreba podľa neho za tým hľadať nič zlé. Štatistiky by bez možnosti úprav vyplývajúcich zo skutočnosti boli nepresné a skresľujúce. A tak sa často stáva, že policajti menia záznam v evidencii z ľahko zranených na ťažko zranených, či z ťažko zranených na mŕtvych. "Máme aj opačné prípady a je ich veľa," dodal Hamar.

Mimochodom, prvýkrát v histórii bude od 1. novembra existovať možnosť kontrolovať evidenciu následkov na živote a zdraví pri dopravných nehodách. Pravdivosť údajov bude môcť kontrolovať Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Podľa Hamara je aj z tohto zjavné že Policajný zbor nemá záujem na skresľovaní údajov o dopravných nehodách, pretože to nepotrebuje.

Z dopravnej nehody škodová udalosť

Niektorí vodiči si tiež posťažovali aj na to, že policajt ich odhováral od toho, aby bola havária vyriešená ako dopravná nehoda napriek tomu, že by ňou mala byť. Presviedčal ich, aby to všetci vnímali ako škodovú udalosť. Výsledkom potom nie sú len "lepšie" štatistiky ale aj menej práce pre takého policajta.

"Ťažko sa na to reaguje, lebo ide o konanie jednotlivca. Ja to nevylučujem, že sa takéto niečo stať nemohlo. Takéto konanie policajta nechválim a ani neschvaľujem. Práve naopak. Ide o skresľovanie údajov a to nie je v poriadku. Snažíme sa proti tomu bojovať napríklad aj tak, že ak sa príde na to, že policajt skresľoval údaje, má v bodovom hodnotení svojej mesačnej práce takú bodovú stratu, že je v danom mesiaci hodnotený ako nevyhovujúci. Zároveň mu podľa rozhodnutia prezidenta Policajného zboru hrozí prepustenie zo služobného pomeru bez nároku na odchodné," povedal k tomu šéf dopravných policajtov.

Ako ďalej pokračoval, "aj policajt má len to právne vedomie, ktoré zodpovedá právnemu vedomiu tejto spoločnosti. Je z tej istej spoločnosti, ako my všetci. Osobné zlyhania sú na všetkých úrovniach celej spoločnosti. Je mi ľúto takýchto zlyhaní jednotlivcov, ale nemožno ich vydávať za konanie všetkých policajtov."

Iba policajti neznížia počet dopravných nehôd

Na množstvo dopravných nehôd vplývajú rôzne faktory, pôsobenie polície je len jedným z nich. Bez

  • zvyšovania počtu kilometrov kvalitných ciest a množstva ďalších prvkov cestnej infraštruktúry,
  • zavádzania inteligentných dopravných systémov,
  • zvyšovania vzdelanostnej úrovne vodičov a skvalitňovania ich šoférskych zručností,
  • zavádzania technológií, ktoré budú vodičov okamžite informovať o situácii na cestách (a tak ďalej)

sa počet dopravných nehôd a ich následkov len ťažko zníži.

"Vzhľadom na uvedené ubezpečujeme verejnosť, že Policajný zbor od nadobudnutia účinnosti zákona o cestnej premávke, t.j. od 1. februára 2009, nezmenil spôsob štatistického evidovania počtu ani následkov dopravných nehôd vo vzťahu k výške škode na majetku spôsobenej dopravnou nehodou a spôsob evidovania následkov na živote a zdraví osôb od roku 2004," dodal na záver Milan Hamar, šéf dopravných policajtov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 130
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 5 834
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 812
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 446
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 676
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 639
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 300
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 050
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 039
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 910

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

SVET

Mexiko ničí ďalšie zemetrasenie. Má už 226 obetí

Tisíce ľudí utekali ulicami, padali aj budovy. Medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

ŠPORT

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

Neprehliadnite tiež

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.