V poslednom období sa objavilo niekoľko dopravných nehôd, pri ktorých polícia zo začiatku uvádzala väčší počet mŕtvych ako po uzavretí prípadu. Napriek tomu, že sa to zdá byť podozrivé, manipuláciu v tom hľadať netreba.
Počet dopravných nehôd sa zníži, len keď sa z nich poučíme
Štatistiku nehodovosti eviduje polícia na Slovensku od roku 1994. Do dnes pritom nastala len jediná zmena metodiky zberu dát. Od 1. septembra 2009 sa veľká časť kolízií a havárií vyčlenila z "kolonky" dopravná nehoda, keďže to vyžaduje odvtedy zákon o cestnej premávke. Evidencia následkov nehôd na zdraví ich účastníkov sa však za posledných 17 rokov na Slovensku nezmenila.
To, kde sa stali dopravné nehody, aké okolnosti spôsobili ich vznik a ďalšie informácie, ktoré s nehodami súvisia, sa sledujú a štatisticky vyhodnocujú od roku 1994. Podľa polície slúžia najmä na vyhodnocovanie príčin vzniku dopravných nehôd. Výsledky takýchto analýz zas pomáhajú v hľadaní opatrení, ktoré by mali zabrániť vzniku nehôd.
Na informácie o miestach nehôd by mali reagovať opatreniami správcovia komunikácií - napríklad skvalitnením cesty alebo zmenou dopravného značenia.
Správanie sa vodičov, ktoré predchádza nehodám, má slúžiť ako východisko pre opatrenia dopravnej polície, prípadne ako dôvod na úpravu dopravných pravidiel. Napríklad, dopravných policajtov častejšie nájdete na miestach, kde sa stávajú najvážnejšie nehody alebo tam, kde sa nehody stávajú najčastejšie.
Pre políciu je podstatný počet mŕtvych a zranených
Čo je dopravná nehoda od roku 1. februára 2009
Dopravnou nehodou je udalosť, pri ktorej
- sa usmrtí alebo zraní osoba,
- sa poškodí cesta alebo všeobecne prospešné zariadenie,
- uniknú nebezpečné veci alebo
- na niektorom zo zúčastnených vozidiel vrátane prepravovaných vecí alebo na inom majetku vznikne hmotná škoda zrejme prevyšujúca škodu 3990 eur.
Za dopravnú nehodu sa považuje aj škodová udalosť, ak
- nie je splnená niektorá z povinností podľa § 66 ods. 6 zákona o cestnej premávke,
- je vodič zúčastneného vozidla pod vplyvom alkoholu alebo inej návykovej látky alebo
- sa účastníci škodovej udalosti nedohodli na jej zavinení.
V rokoch 2004 a 2010 zmenila polícia systém na vyhodnocovanie zozbieraných dát, ale metodika zberu údajov sa dodnes nezmenila s výnimkou roku 2009.
"To bol ten veľký prepad na množstve dopravných nehôd, čo všetci teraz tu podsúvajú, akože sme si umelo alebo legislatívne znížili počet dopravných nehôd. Áno, v tomto období sa to stalo – po vzore iných európskych krajín sme si povedali, že zavedieme škodový limit a nebudeme dopravné udalosti, ktoré ho nepresiahnu, považovať za dopravné nehody," uviedol Milan Hamar, riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru.
Policajnému zboru však podľa Hamara stále zostala povinnosť robiť všetky možné zákonné opatrenia v dohľade nad cestnou premávkou, aby sa čo najviac znížili následky dopravných nehôd - teda usmrtených, ťažko a ľahko zranených. "Tieto následky nemajú nič spoločné so zavedením škodovej udalosti," dodal.
"Moderné európske štáty v podstate ani nezaviedli, že výškou škody sa má určovať to, či už ide o nehodu. Ak sa nikto nezranil alebo nezomrel, nech by sa škoda na aute vyšplhala aj na 20 tisíc eur, stále je to tam škodová udalosť. Dopravnou nehodou je tam len udalosť, na následky ktorej sa niekto zraní alebo zomrie," doplnil Hamar.
Z hľadiska následkov dopravných nehôd na zdraví a životoch, sa štatistiky Slovenska vyvíjajú historicky priaznivo.
Rok | Počet DN | Následky dopravných nehôd | Zmena oproti predchádzajúcemu roku | ||||
celkovo | usmrtení | ťažko zranení | ľahko zranení | Počet DN | celkové následky | ||
1994 | 53 436 | 11 627 | 633 | 2 603 | 8 391 | - | - |
1995 | 60 563 | 12 233 | 660 | 2 791 | 8 782 | 13,3% | 5,2% |
1996 | 75 726 | 12 258 | 616 | 2 699 | 8 943 | 25,0% | 0,2% |
1997 | 64 977 | 14 361 | 788 | 3 879 | 9 694 | -14,2% | 17,2% |
1998 | 57 532 | 13 721 | 819 | 3 124 | 9 778 | -11,5% | -4,5% |
1999 | 55 683 | 12 113 | 647 | 2 684 | 8 782 | -3,2% | -11,7% |
2000 | 50 932 | 10 722 | 628 | 2 204 | 7 890 | -8,5% | -11,5% |
2001 | 57 258 | 11 453 | 614 | 2 367 | 8 472 | 12,4% | 6,8% |
2002 | 57 060 | 10 873 | 610 | 2 213 | 8 050 | -0,3% | -5,1% |
2003 | 60 304 | 11 966 | 645 | 2 163 | 9 158 | 5,7% | 10,1% |
2004 | 61 233 | 11 793 | 603 | 2 157 | 9 033 | 1,5% | -1,4% |
2005 | 59 991 | 11 050 | 560 | 1 974 | 8 516 | -2,0% | -6,3% |
2006 | 62 040 | 11 271 | 579 | 2 032 | 8 660 | 3,4% | 2,0% |
2007 | 61 071 | 11 937 | 627 | 2 036 | 9 274 | -1,6% | 5,9% |
2008 | 59 008 | 11 598 | 558 | 1 806 | 9 234 | -3,4% | -2,8% |
2009 | 25 989 | 8 881 | 347 | 1 408 | 7 126 | -56,0% | -23,4% |
2010 | 21 611 | 8 495 | 345 | 1 207 | 6 943 | -16,8% | -4,3% |
2011* | 10 741 | 5 216 | 219 | 784 | 4 213 | - | - |
* údaje sú aktuálne k 23. 9. 2011
Polícia eviduje od začiatku roka k 31. 8. 2011 celkom 9 843 dopravných nehôd, čo je o 4 225 menej. To predstavuje cca 30 % pokles oproti rovnakému obdobiu roka 2010. V následkoch týchto dopravných nehôd evidujeme 201 usmrtených (-10), 703 ťažko zranených (-127) a 3 831 ľahko zranených (-624), čo spolu predstavuje približne 14% pokles následkov na živote a zdraví.
Vraj neuviedli mŕtveho do štatistík nehodovosti
Vráťme sa ale k obvineniam z falšovania štatistík. Začiatkom júla tohto roku sa v Kežmarskom okrese stala vážna dopravná nehoda. Polícia vraj v tomto prípade neuviedla, že jej následkom niekto zomrel a takto si mala zlepšiť výsledky.
§ 67, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Na účely vedenia záznamov v evidencii dopravných nehôd sa považuje za
a) usmrtenú osobu osoba, ktorá zomrela pri dopravnej nehode alebo na jej následky najneskôr do 24 hodín po dopravnej nehode,
b) ťažko zranenú osobu osoba, ktorá pri dopravnej nehode utrpela ťažkú ujmu na zdraví,
c) ľahko zranenú osobu osoba, ktorá pri dopravnej nehode utrpela inú ujmu na zdraví ako ťažkú, okrem prípadov jednorazového ošetrenia, ktoré si nevyžaduje odborné ošetrenie alebo práceneschopnosť,
"V prípade osoby, ktorá bola účastníkom spomínanej dopravnej nehody, došlo k úmrtiu až po niekoľkých dňoch a nie do 24 hodín po dopravnej nehode ako to stanovil zákonodarca, preto túto osobu nemožno evidovať v zmysle platnej legislatívy ako usmrtenú pri dopravnej nehode," uviedol Hamar.
Od roku 1994 platí na Slovensku legislatíva, podľa ktorej sa medzi usmrtených pre haváriu započítavajú len tí, ktorí zomrú do 24 hodín na následky nehody. Nie všetky krajiny to však majú zavedené takto. V niektorých sa medzi mŕtvych započítajú aj tí, ktorí zomrú na následky dopravnej nehody do 30 dní (viac na konci článku). "Štatistické údaje o dopravných nehodách a ich následkoch hodnotia štáty EÚ autonómne, neexistujú jednotné záväzné medzinárodné definície takýchto údajov," doplnil riaditeľ dopravákov.
Znížili počet mŕtvych?
Ďalší prípad, ktorý zdvihol vlnu nedôvery voči evidovaniu nehodovosti políciou, sa stal pri obci Nitrianske Rudno začiatkom marca roku 2011.
Policajnému zboru vytýkali, že v štatistikách dopravných nehôd uvádza nepravdivé údaje. Najprv totiž tvrdil, že pri nehode zahynuli 4 osoby, neskôr to, že nehoda si vyžiadala dve obete.
Podľa polície sa do štatistík uvádzajú len také následky (na živote a zdraví) dopravných nehôd, ktoré s nimi priamo súvisia. To znamená, že poranenie musí vzniknúť ako bezprostredný dôsledok nárazu vozidla. V niektorých štátoch do štatistík dokonca nezahrnú prípady, keď niekto spácha dopravnou nehodou samovraždu.
"Vzhľadom na to, že vykonaná súdnoznalecká pitva vo svojom závere uvádza, že k usmrteniu osôb nedošlo v súvislosti so zraneniami, ktoré dve osoby utrpeli pri dopravnej nehode, ale v súvislosti s ich utopením, bola táto skutočnosť v priebehu vyšetrovania v evidencii dopravných nehôd upravená v súlade so záverom súdnoznaleckej pitvy," vysvetlil Hamar.
Policajti upravujú štatistiky bežne
Podľa neho policajti takto bežne upravujú štatistiky prostredníctvom takzvaného formuláru zmien. A to už od roku 1994. "Policajt má povinnosť viesť vyšetrovanie objektívne a pravdivo a nové skutočnosti, ktoré v priebehu vyšetrovania vyjdú najavo v príslušných štatistických evidenciách, dopĺňať tak, aby zodpovedali skutočnosti," povedal riaditeľ dopravných policajtov.
Netreba podľa neho za tým hľadať nič zlé. Štatistiky by bez možnosti úprav vyplývajúcich zo skutočnosti boli nepresné a skresľujúce. A tak sa často stáva, že policajti menia záznam v evidencii z ľahko zranených na ťažko zranených, či z ťažko zranených na mŕtvych. "Máme aj opačné prípady a je ich veľa," dodal Hamar.
Mimochodom, prvýkrát v histórii bude od 1. novembra existovať možnosť kontrolovať evidenciu následkov na živote a zdraví pri dopravných nehodách. Pravdivosť údajov bude môcť kontrolovať Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Podľa Hamara je aj z tohto zjavné že Policajný zbor nemá záujem na skresľovaní údajov o dopravných nehodách, pretože to nepotrebuje.
Z dopravnej nehody škodová udalosť
Niektorí vodiči si tiež posťažovali aj na to, že policajt ich odhováral od toho, aby bola havária vyriešená ako dopravná nehoda napriek tomu, že by ňou mala byť. Presviedčal ich, aby to všetci vnímali ako škodovú udalosť. Výsledkom potom nie sú len "lepšie" štatistiky ale aj menej práce pre takého policajta.
"Ťažko sa na to reaguje, lebo ide o konanie jednotlivca. Ja to nevylučujem, že sa takéto niečo stať nemohlo. Takéto konanie policajta nechválim a ani neschvaľujem. Práve naopak. Ide o skresľovanie údajov a to nie je v poriadku. Snažíme sa proti tomu bojovať napríklad aj tak, že ak sa príde na to, že policajt skresľoval údaje, má v bodovom hodnotení svojej mesačnej práce takú bodovú stratu, že je v danom mesiaci hodnotený ako nevyhovujúci. Zároveň mu podľa rozhodnutia prezidenta Policajného zboru hrozí prepustenie zo služobného pomeru bez nároku na odchodné," povedal k tomu šéf dopravných policajtov.
Ako ďalej pokračoval, "aj policajt má len to právne vedomie, ktoré zodpovedá právnemu vedomiu tejto spoločnosti. Je z tej istej spoločnosti, ako my všetci. Osobné zlyhania sú na všetkých úrovniach celej spoločnosti. Je mi ľúto takýchto zlyhaní jednotlivcov, ale nemožno ich vydávať za konanie všetkých policajtov."
Iba policajti neznížia počet dopravných nehôd
Na množstvo dopravných nehôd vplývajú rôzne faktory, pôsobenie polície je len jedným z nich. Bez
- zvyšovania počtu kilometrov kvalitných ciest a množstva ďalších prvkov cestnej infraštruktúry,
- zavádzania inteligentných dopravných systémov,
- zvyšovania vzdelanostnej úrovne vodičov a skvalitňovania ich šoférskych zručností,
- zavádzania technológií, ktoré budú vodičov okamžite informovať o situácii na cestách (a tak ďalej)
sa počet dopravných nehôd a ich následkov len ťažko zníži.
"Vzhľadom na uvedené ubezpečujeme verejnosť, že Policajný zbor od nadobudnutia účinnosti zákona o cestnej premávke, t.j. od 1. februára 2009, nezmenil spôsob štatistického evidovania počtu ani následkov dopravných nehôd vo vzťahu k výške škode na majetku spôsobenej dopravnou nehodou a spôsob evidovania následkov na živote a zdraví osôb od roku 2004," dodal na záver Milan Hamar, šéf dopravných policajtov.