Nech sa to zdá akokoľvek nepravdepodobné, po Rusku od jari "blúdi" prízrak benzínového hladu. Obišiel snáď už všetky regióny. Nevynechal ani Moskvu a Moskovskú oblasť. Aktuálne sa nachádza v Kaliningradskej oblasti – v enkláve na brehu Baltického mora medzi Litvou a Poľskom.
Len nedávno Rusko zrušilo zákaz exportu vysoko oktánových benzínov, čím sa snažilo zabrániť prudkému zdražovaniu na čerpacích staniciach. Rast exportu však spôsobil, že sa problém s nedostatkom pohonných látok presunul z krajín bývalého Sovietskeho zväzu (Kazachstan, Tadžikistan, Turkménsko) a Mongolska. Tie sú totiž závislé od dovozu benzínov z Ruska.
Napriek snahe vlády udržať situáciu pod kontrolou, jej činnosť skôr pripomína látanie dier na povestnom site. Jeden región pred zdražovaním zachránia a v druhom sa nedostatok začína prejavovať. Zdá sa, že problému sa venujú iba povrchne.
Je jednoduchšie obviniť výrobcov a dodávateľov pohonných hmôt zo zneužívania situácie, ako prijímať systémové riešenia. Aj keď musíme priznať, že veľkovýrobcovia benzínov si vylepšujú finančné toky a súčasne vytláčajú z trhu nezávislé spoločnosti prevádzkujúce čerpacie stanice.
Každý z účastníkov maloobchodného predaja pohonných hmôt rieši vzniknutú situáciu inak. V Kaliningradskej oblasti niektorí operátori čerpacích staníc obmedzili výdaj, lebo sa boja kontrol a následných sankcií Protimonopolného úradu alebo miestnej administratívy.
Iní sa neboja nikoho a ničoho a zdvihli ceny až o 4,6 centov za liter. Cena najpopulárnejšieho 92 oktánového benzínu tak dosiahla 28 rubľov za liter (0,646 eur za liter).
Podľa tlačového hovorcu Ministerstva energetiky Ruska, Dmitrija Klokova, zásoby 92 oktánového benzínu má oblasť na 6 až 10 dní, 95 oktánového benzínu na 4 až 11 dní. Zásoby motorovej nafty vydržia od 8 do 22 dní. Rusi sa teda nemajú čoho obávať, pokiaľ nové dodávky dorazia včas.
Predpokladá sa, že v najbližšej dobe dodajú spoločnosti, ktoré ovládajú trh s výrobou a predajom pohonných látok (Lukoil a Surgutneftegaz) 9 000 ton paliva navyše, čo by malo uspokojiť spotrebiteľov v regióne.
Zdroj informácií: Oilcapital.ru
Autor pracuje ako vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.