SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Policajti z Kobry sa neobávajú, že prídu o prácu

Po hlavných slovenských ťahoch jazdia rýchle policajné autá, ktoré na prvý pohľad nerozoznáte od civilných. Rozdiel je len v tom, že v nich sedia policajti, ktorí vám dokážu zmerať rýchlosť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ŠDO ODP PPZ)

Špeciálne dopravné oddelenie odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru (ŠDO), ktoré mnohí nazývajú Kobra (podľa nemeckého seriálu Kobra 11), vzniklo pred niečo vyše dvomi rokmi. Aj keď v ňom pracuje "iba" 14 policajtov, dokážu efektívnejšie nielen odhaliť cestných pirátov ale ich aj chytiť.

V prvom polroku 2011 zistili policajti ŠDO 2 794 priestupkov. Na pokutách vybrali viac ako 830 tisíc eur. Najviac priestupkov, ktoré zistili, sa týkalo prekročenia najvyššej povolenej rýchlosti. Štatistiky ukazujú, že si všímajú aj nedanie prednosti v jazde, nesprávny spôsob jazdy či ďalšie porušenia predpisov.

Zaslali sme niekoľko otázok vedúcemu ŠDO, Eduardovi Chalásovi. Požiadali sme ho, aby vám prostredníctvom odpovedí predstavil prácu policajného oddelenia, ktoré vedie.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčastejšie priestupky: rýchlosť, alkohol, ...

Prečo vzniklo ŠDO a v čom sa odlišuje od štandardných dopravných policajtov?

Špeciálne dopravné oddelenie odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru bolo zriadené k 1.5.2009. ŠDO bolo zriadené z dôvodu zisťovania porušení ustanovení zákona o cestnej premávke závažným spôsobom. ŠDO v porovnaní s inými útvarmi služby dopravnej polície okrem iných úloh, napr. vykonáva dohľad nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky s celoslovenskou pôsobnosťou. ŠDO plní úlohy pri výkone dohľadu primerane tak ako iné útvary Policajného zboru v zmysle interného aktu riadenia. Rozdiely medzi hliadkou ŠDO a bežnou hliadkou služby dopravnej polície nie sú, možno jedine napr. v tom, že jazdia aj na civilných vozidlách, ktoré sú príp. vybavené inou technikou na dokumentovanie priestupkov, než sú vybavené bežné hliadky služby dopravnej polície.

S ktorými najzávažnejšími dopravnými priestupkami sa stretávate najčastejšie?

Príslušníci ŠDO sa počas výkonu služby zameriavajú na zisťovanie a dokumentovanie priestupkov proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, ktorých sa účastníci cestnej premávky dopúšťajú závažným porušením pravidiel cestnej premávky. Medzi najčastejšie a najzávažnejšie porušenia podľa § 137 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov patria napr. prekročenie rýchlosti jazdy vozidiel ustanovenej zákonom alebo vyplývajúcej z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia, jazda pod vplyvom alkoholu alebo inej návykovej látky, odmietnutie podrobiť sa vyšetreniu na zistenie požitia alkoholu alebo inej návykovej látky, jazda v protismernej časti cesty, ak si to nevyžaduje situácia v cestnej premávke, vedenie motorového vozidla bez príslušného vodičského oprávnenia alebo počas zadržania vodičského preukazu.

Stretli ste sa s prípadmi, ktoré vám "vyrazili dych"?

Pri plnení úloh pri výkone dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky vykonávaného príslušníkmi ŠDO sa títo počas služby denne stretávajú s porušeniami pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom. Je to najmä prekročenie rýchlosti jazdy vozidiel vodičmi o viac ako 30 km/h, či jazda pod vplyvom alkoholu, príp. iné porušenie zákona. Porušenie pravidiel týmto spôsobom príslušníci ŠDO sankcionujú v zmysle sadzobníka pokút.

Agresívnych vodičov je na Slovensku dosť

Akí sú podľa vás vodiči na Slovensku? Agresívni, jazdia bezpečne, rýchlo alebo pomaly?

Príslušníci ŠDO sa pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky denne stretávajú s vodičmi, ktorí svojou rýchlou a riskantnou jazdou ohrozujú nielen seba, ale aj iných účastníkov cestnej premávky. Za pomoci technických prostriedkov sú priestupky týchto vodičov dokumentované a riešené na mieste v blokovom konaní alebo následne v správnom konaní. Jazda týchto vodičov je zaznamenávaná nielen fotograficky, ale i na videozáznam, ktorý slúži ako dôkazný materiál pri objasňovaní a prejednávaní priestupku.

Príslušníci Policajného zboru sa na cestách stretávajú so všetkými prejavmi agresivity. Neustále musia byť pripravení na prejavy agresivity pri každej činnosti, pri dohľade nad cestnou premávkou, riadení križovatiek, alebo riešení dopravných nehôd. Agresívne správanie je spojené s nedodržiavaním pravidiel cestnej premávky ustanovených v zákone č. 8/2009 Z. z., je súborom osobnostných, ekonomických, spoločenských a iných aspektov a tlakov pôsobiacich v čase vedenia motorového vozidla na vodiča.

Bez ohľadu na typ vozidla, pridelené evidenčné číslo, typ komunikácie, dennú alebo nočnú hodinu, vek, pohlavie vodiča dochádza k ohrozovaniu bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky vodičmi motorových vozidiel u ktorých je nejakým spôsobom narušená táto stránka osobnosti.

V zákone č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) pojmy „agresívna jazda“ a „agresívny vodič“ nie sú definované. Pod pojmom agresívna jazda vodiča je možné predstaviť si viac porušení ustanovení zákona. Pre policajtov je vyhodnocovanie pojmu agresívny spôsob jazdy súbor porušení príslušných ustanovení upravených v zákone, v prvej a druhej hlave pojednávajúcich o základných povinnostiach ( §§ 3 až 8 zákona) a jazde vozidlami (§§ 9 až 44 zákona).

Agresivita a bezohľadnosť ako patologický jav sa prejavujú vo všetkých ľudských činnostiach, pri vedení motorových vozidiel, u chodcov a aj pri takej činnosti ako je parkovanie vozidiel. Nebezpečné môže byť akékoľvek spojenie agresivity a motorového vozidla použitého na prezentovanie tejto osobnostnej charakteristiky človeka. V záujme ochrany života a zdravia osôb a majetku a zaistenia bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky je potrebné právne regulovať správanie účastníkov cestnej premávky. Zákonom sa preto ustanovujú pravidlá správania, ktorými sú povinné sa riadiť osoby pri užívaní ciest.

Naháňať vodičov vysokými rýchlosťami musí byť nebezpečné. Dá sa táto práca k niečomu prirovnať? Napríklad k pilotovi lietadla? Ako vnímajú policajti ŠDO svoju prácu? Nebude to asi jednoduchá práca s ľuďmi.

Plnenie úloh pri výkone dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky vykonávaného príslušníkmi ŠDO je pomerne adrenalínové, pretože musia priestupcu nielen sledovať a dokumentovať spôsob jeho jazdy, ale ho i bezpečne zastaviť a ešte s týmto priestupcom priestupok prejednať. Každý človek je osobnosťou a každý sa inak správa, nielen počas jazdy, ale i počas jednania s príslušníkmi Polície a aj príslušníkmi ŠDO. Prejednávanie priestupku na mieste je taktiež dokumentované pre prípadnú dodatočnú sťažnosť zo strany priestupcov, pretože i k takýmto prípadom dochádza pri tom, ako je priestupca prejednávaný.

Až tragédia upokojuje vodičov

Ako vám zvyčajne vodiči zdôvodňujú porušovanie predpisov?

Vodiči si nachádzajú rôzne výhovorky, či už je to ponáhľanie sa napr. v dôsledku zlého zdravotného stavu, celkovo časový deficit, či iné výhovorky, ktorými chcú svoje protiprávne konanie obhájiť, či obmäkčiť príslušníka ŠDO pri ukladaní sankcie. Príslušníci ŠDO však pri ukladaní sankcie taxatívne vychádzajú zo zákona o priestupkoch a interného aktu a to sadzobníka pokút.

Pomáhajú vysoké sankcie za porušovanie priestupkov "upokojovať" vodičov?

K tejto otázke sa nie je možné jednoznačne vyjadriť, pretože to je individuálne, niekomu stačí jeden priestupok, aby začal dodržiavať pravidlá cestnej premávky a iný sa tak správa sústavne a chronicky, pričom ani uloženie sankcie nemá účinok na to, aby s takýmto konaním účastník cestnej premávky prestal. Závisí to aj od povahy, charakteru, zodpovednosti, nielen voči sebe samému ale i iným účastníkom cestnej premávky, či od výchovy takéhoto vodiča.

Čo sa podľa vás musí stať, aby vodiči začali jazdiť bezpečne a prestali ohrozovať nielen seba ale aj iných?

Na každého človeka platí niečo iné, no snáď asi medzi najtraumatizujúcejší výchovný prostriedok patrí ťažká ujma, či smrť v súvislosti s cestnou premávkou, ktorých je takýto nenapraviteľný vodič účastníkom.

Existuje niečo, v čom by vám iní vodiči dokázali uľahčiť prácu?

Určite áno, napr. rešpektovanie ustanovení zákona, medzi ktoré patrí i rešpektovanie zvláštnych výstražných zvukových znamení alebo svetiel na služobných cestných vozidlách účastníkmi cestnej premávky. Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo.

Myslíte si, že ak by vodiči prestali porušovať dopravné predpisy, prišli by ste o prácu?

Porušovanie pravidiel cestnej premávky je fenomén, ktorého sa vodiči nikdy nezbavia a aj keby sa spoločnosť k niečomu takému, napr. technikou dopracovala, i tak by bolo nutné dohliadať na určité pravidlá správania sa a rešpektovanie zákonných noriem v cestnej premávke. Okrem toho každodenne sa občania dopúšťajú aj inej protiprávnej činnosti, ktorú príslušníci Policajného zboru zisťujú, dokumentujú, či prejednávajú.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 9 019
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 885
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 512
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 084
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 915
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 549
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 236
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 122
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Profesor Jiří Horáček.

O psychedelikách hovorí expert Jiří Horáček.


27. jan
Americká lyžiarka Mikaela Shiffrinová v Špindlerovom Mlyne.

Slovenka stratila na rivalku viac ako jeden a pol sekundy.


Sportnet 33m
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Japonský premiér Fumio Kišida.

Japonsko patrí medzi krajiny s najstarším obyvateľstvom.


26. jan

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Peter Slamenik: Z kanclu do kasárne
  2. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  3. Helena Michlíková: Dúha
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  5. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  6. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  7. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  8. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 495
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 069
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 134
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 019
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 781
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  7. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 3 560
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 509
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu