Policajti z Kobry sa neobávajú, že prídu o prácu

Po hlavných slovenských ťahoch jazdia rýchle policajné autá, ktoré na prvý pohľad nerozoznáte od civilných. Rozdiel je len v tom, že v nich sedia policajti, ktorí vám dokážu zmerať rýchlosť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ŠDO ODP PPZ)

Špeciálne dopravné oddelenie odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru (ŠDO), ktoré mnohí nazývajú Kobra (podľa nemeckého seriálu Kobra 11), vzniklo pred niečo vyše dvomi rokmi. Aj keď v ňom pracuje "iba" 14 policajtov, dokážu efektívnejšie nielen odhaliť cestných pirátov ale ich aj chytiť.

V prvom polroku 2011 zistili policajti ŠDO 2 794 priestupkov. Na pokutách vybrali viac ako 830 tisíc eur. Najviac priestupkov, ktoré zistili, sa týkalo prekročenia najvyššej povolenej rýchlosti. Štatistiky ukazujú, že si všímajú aj nedanie prednosti v jazde, nesprávny spôsob jazdy či ďalšie porušenia predpisov.

Zaslali sme niekoľko otázok vedúcemu ŠDO, Eduardovi Chalásovi. Požiadali sme ho, aby vám prostredníctvom odpovedí predstavil prácu policajného oddelenia, ktoré vedie.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčastejšie priestupky: rýchlosť, alkohol, ...

Prečo vzniklo ŠDO a v čom sa odlišuje od štandardných dopravných policajtov?

Špeciálne dopravné oddelenie odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru bolo zriadené k 1.5.2009. ŠDO bolo zriadené z dôvodu zisťovania porušení ustanovení zákona o cestnej premávke závažným spôsobom. ŠDO v porovnaní s inými útvarmi služby dopravnej polície okrem iných úloh, napr. vykonáva dohľad nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky s celoslovenskou pôsobnosťou. ŠDO plní úlohy pri výkone dohľadu primerane tak ako iné útvary Policajného zboru v zmysle interného aktu riadenia. Rozdiely medzi hliadkou ŠDO a bežnou hliadkou služby dopravnej polície nie sú, možno jedine napr. v tom, že jazdia aj na civilných vozidlách, ktoré sú príp. vybavené inou technikou na dokumentovanie priestupkov, než sú vybavené bežné hliadky služby dopravnej polície.

S ktorými najzávažnejšími dopravnými priestupkami sa stretávate najčastejšie?

Príslušníci ŠDO sa počas výkonu služby zameriavajú na zisťovanie a dokumentovanie priestupkov proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, ktorých sa účastníci cestnej premávky dopúšťajú závažným porušením pravidiel cestnej premávky. Medzi najčastejšie a najzávažnejšie porušenia podľa § 137 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov patria napr. prekročenie rýchlosti jazdy vozidiel ustanovenej zákonom alebo vyplývajúcej z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia, jazda pod vplyvom alkoholu alebo inej návykovej látky, odmietnutie podrobiť sa vyšetreniu na zistenie požitia alkoholu alebo inej návykovej látky, jazda v protismernej časti cesty, ak si to nevyžaduje situácia v cestnej premávke, vedenie motorového vozidla bez príslušného vodičského oprávnenia alebo počas zadržania vodičského preukazu.

Stretli ste sa s prípadmi, ktoré vám "vyrazili dych"?

Pri plnení úloh pri výkone dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky vykonávaného príslušníkmi ŠDO sa títo počas služby denne stretávajú s porušeniami pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom. Je to najmä prekročenie rýchlosti jazdy vozidiel vodičmi o viac ako 30 km/h, či jazda pod vplyvom alkoholu, príp. iné porušenie zákona. Porušenie pravidiel týmto spôsobom príslušníci ŠDO sankcionujú v zmysle sadzobníka pokút.

Agresívnych vodičov je na Slovensku dosť

Akí sú podľa vás vodiči na Slovensku? Agresívni, jazdia bezpečne, rýchlo alebo pomaly?

Príslušníci ŠDO sa pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky denne stretávajú s vodičmi, ktorí svojou rýchlou a riskantnou jazdou ohrozujú nielen seba, ale aj iných účastníkov cestnej premávky. Za pomoci technických prostriedkov sú priestupky týchto vodičov dokumentované a riešené na mieste v blokovom konaní alebo následne v správnom konaní. Jazda týchto vodičov je zaznamenávaná nielen fotograficky, ale i na videozáznam, ktorý slúži ako dôkazný materiál pri objasňovaní a prejednávaní priestupku.

Príslušníci Policajného zboru sa na cestách stretávajú so všetkými prejavmi agresivity. Neustále musia byť pripravení na prejavy agresivity pri každej činnosti, pri dohľade nad cestnou premávkou, riadení križovatiek, alebo riešení dopravných nehôd. Agresívne správanie je spojené s nedodržiavaním pravidiel cestnej premávky ustanovených v zákone č. 8/2009 Z. z., je súborom osobnostných, ekonomických, spoločenských a iných aspektov a tlakov pôsobiacich v čase vedenia motorového vozidla na vodiča.

Bez ohľadu na typ vozidla, pridelené evidenčné číslo, typ komunikácie, dennú alebo nočnú hodinu, vek, pohlavie vodiča dochádza k ohrozovaniu bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky vodičmi motorových vozidiel u ktorých je nejakým spôsobom narušená táto stránka osobnosti.

V zákone č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) pojmy „agresívna jazda“ a „agresívny vodič“ nie sú definované. Pod pojmom agresívna jazda vodiča je možné predstaviť si viac porušení ustanovení zákona. Pre policajtov je vyhodnocovanie pojmu agresívny spôsob jazdy súbor porušení príslušných ustanovení upravených v zákone, v prvej a druhej hlave pojednávajúcich o základných povinnostiach ( §§ 3 až 8 zákona) a jazde vozidlami (§§ 9 až 44 zákona).

Agresivita a bezohľadnosť ako patologický jav sa prejavujú vo všetkých ľudských činnostiach, pri vedení motorových vozidiel, u chodcov a aj pri takej činnosti ako je parkovanie vozidiel. Nebezpečné môže byť akékoľvek spojenie agresivity a motorového vozidla použitého na prezentovanie tejto osobnostnej charakteristiky človeka. V záujme ochrany života a zdravia osôb a majetku a zaistenia bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky je potrebné právne regulovať správanie účastníkov cestnej premávky. Zákonom sa preto ustanovujú pravidlá správania, ktorými sú povinné sa riadiť osoby pri užívaní ciest.

Naháňať vodičov vysokými rýchlosťami musí byť nebezpečné. Dá sa táto práca k niečomu prirovnať? Napríklad k pilotovi lietadla? Ako vnímajú policajti ŠDO svoju prácu? Nebude to asi jednoduchá práca s ľuďmi.

Plnenie úloh pri výkone dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky vykonávaného príslušníkmi ŠDO je pomerne adrenalínové, pretože musia priestupcu nielen sledovať a dokumentovať spôsob jeho jazdy, ale ho i bezpečne zastaviť a ešte s týmto priestupcom priestupok prejednať. Každý človek je osobnosťou a každý sa inak správa, nielen počas jazdy, ale i počas jednania s príslušníkmi Polície a aj príslušníkmi ŠDO. Prejednávanie priestupku na mieste je taktiež dokumentované pre prípadnú dodatočnú sťažnosť zo strany priestupcov, pretože i k takýmto prípadom dochádza pri tom, ako je priestupca prejednávaný.

Až tragédia upokojuje vodičov

Ako vám zvyčajne vodiči zdôvodňujú porušovanie predpisov?

Vodiči si nachádzajú rôzne výhovorky, či už je to ponáhľanie sa napr. v dôsledku zlého zdravotného stavu, celkovo časový deficit, či iné výhovorky, ktorými chcú svoje protiprávne konanie obhájiť, či obmäkčiť príslušníka ŠDO pri ukladaní sankcie. Príslušníci ŠDO však pri ukladaní sankcie taxatívne vychádzajú zo zákona o priestupkoch a interného aktu a to sadzobníka pokút.

Pomáhajú vysoké sankcie za porušovanie priestupkov "upokojovať" vodičov?

K tejto otázke sa nie je možné jednoznačne vyjadriť, pretože to je individuálne, niekomu stačí jeden priestupok, aby začal dodržiavať pravidlá cestnej premávky a iný sa tak správa sústavne a chronicky, pričom ani uloženie sankcie nemá účinok na to, aby s takýmto konaním účastník cestnej premávky prestal. Závisí to aj od povahy, charakteru, zodpovednosti, nielen voči sebe samému ale i iným účastníkom cestnej premávky, či od výchovy takéhoto vodiča.

Čo sa podľa vás musí stať, aby vodiči začali jazdiť bezpečne a prestali ohrozovať nielen seba ale aj iných?

Na každého človeka platí niečo iné, no snáď asi medzi najtraumatizujúcejší výchovný prostriedok patrí ťažká ujma, či smrť v súvislosti s cestnou premávkou, ktorých je takýto nenapraviteľný vodič účastníkom.

Existuje niečo, v čom by vám iní vodiči dokázali uľahčiť prácu?

Určite áno, napr. rešpektovanie ustanovení zákona, medzi ktoré patrí i rešpektovanie zvláštnych výstražných zvukových znamení alebo svetiel na služobných cestných vozidlách účastníkmi cestnej premávky. Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo.

Myslíte si, že ak by vodiči prestali porušovať dopravné predpisy, prišli by ste o prácu?

Porušovanie pravidiel cestnej premávky je fenomén, ktorého sa vodiči nikdy nezbavia a aj keby sa spoločnosť k niečomu takému, napr. technikou dopracovala, i tak by bolo nutné dohliadať na určité pravidlá správania sa a rešpektovanie zákonných noriem v cestnej premávke. Okrem toho každodenne sa občania dopúšťajú aj inej protiprávnej činnosti, ktorú príslušníci Policajného zboru zisťujú, dokumentujú, či prejednávajú.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 526
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 6 769
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 274
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 2 407
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 218
  6. Splnený sen 1 657
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 254
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 068
  9. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 1 068
  10. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 981

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Babiš pre SME: Nie som skorumpovaný, ale ostatní sú

Kauza Čapí hnízdo je pomsta, tvrdí možný budúci český premiér.

TECH

Facebook sa radikálne mení, začal ukrývať správy

Nová funkcia rozdelí obsah do dvoch kanálov.

SVET

Trump urazil matku padlého vojaka. Navyše vraj klame

Vedel, do čoho ide, povedal o zabitom vojakovi prezident.

Neprehliadnite tiež

Motory v autách by mohli dostať turbo pre každý valec, pomôže to odozve

Konštruktéri snívajú o trojvalci s tromi turbami a šiestimi škrtiacimi klapkami.

Honda Civic jazdí lahodne a konečne vyzerá dobre (test)

Dojem trochu kazí ovládanie elektroniky na palube.

Malé autá sú čoraz drahšie, ľudia chcú výbavu z veľkých áut

Zákazníci si aj pri kompaktných autách radi priplatia za bohatú výbavu a možnosť prispôsobiť si vzhľad.

Jazdené auto sa samo nepredá. Ako mu pomôcť

Atraktivitu auta môžete zvýšiť už za pár eur.