SME
Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

Policajti z Kobry sa neobávajú, že prídu o prácu

Po hlavných slovenských ťahoch jazdia rýchle policajné autá, ktoré na prvý pohľad nerozoznáte od civilných. Rozdiel je len v tom, že v nich sedia policajti, ktorí vám dokážu zmerať rýchlosť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ŠDO ODP PPZ)

Špeciálne dopravné oddelenie odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru (ŠDO), ktoré mnohí nazývajú Kobra (podľa nemeckého seriálu Kobra 11), vzniklo pred niečo vyše dvomi rokmi. Aj keď v ňom pracuje "iba" 14 policajtov, dokážu efektívnejšie nielen odhaliť cestných pirátov ale ich aj chytiť.

V prvom polroku 2011 zistili policajti ŠDO 2 794 priestupkov. Na pokutách vybrali viac ako 830 tisíc eur. Najviac priestupkov, ktoré zistili, sa týkalo prekročenia najvyššej povolenej rýchlosti. Štatistiky ukazujú, že si všímajú aj nedanie prednosti v jazde, nesprávny spôsob jazdy či ďalšie porušenia predpisov.

Zaslali sme niekoľko otázok vedúcemu ŠDO, Eduardovi Chalásovi. Požiadali sme ho, aby vám prostredníctvom odpovedí predstavil prácu policajného oddelenia, ktoré vedie.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčastejšie priestupky: rýchlosť, alkohol, ...

Prečo vzniklo ŠDO a v čom sa odlišuje od štandardných dopravných policajtov?

Špeciálne dopravné oddelenie odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru bolo zriadené k 1.5.2009. ŠDO bolo zriadené z dôvodu zisťovania porušení ustanovení zákona o cestnej premávke závažným spôsobom. ŠDO v porovnaní s inými útvarmi služby dopravnej polície okrem iných úloh, napr. vykonáva dohľad nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky s celoslovenskou pôsobnosťou. ŠDO plní úlohy pri výkone dohľadu primerane tak ako iné útvary Policajného zboru v zmysle interného aktu riadenia. Rozdiely medzi hliadkou ŠDO a bežnou hliadkou služby dopravnej polície nie sú, možno jedine napr. v tom, že jazdia aj na civilných vozidlách, ktoré sú príp. vybavené inou technikou na dokumentovanie priestupkov, než sú vybavené bežné hliadky služby dopravnej polície.

S ktorými najzávažnejšími dopravnými priestupkami sa stretávate najčastejšie?

Príslušníci ŠDO sa počas výkonu služby zameriavajú na zisťovanie a dokumentovanie priestupkov proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, ktorých sa účastníci cestnej premávky dopúšťajú závažným porušením pravidiel cestnej premávky. Medzi najčastejšie a najzávažnejšie porušenia podľa § 137 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov patria napr. prekročenie rýchlosti jazdy vozidiel ustanovenej zákonom alebo vyplývajúcej z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia, jazda pod vplyvom alkoholu alebo inej návykovej látky, odmietnutie podrobiť sa vyšetreniu na zistenie požitia alkoholu alebo inej návykovej látky, jazda v protismernej časti cesty, ak si to nevyžaduje situácia v cestnej premávke, vedenie motorového vozidla bez príslušného vodičského oprávnenia alebo počas zadržania vodičského preukazu.

Stretli ste sa s prípadmi, ktoré vám "vyrazili dych"?

Pri plnení úloh pri výkone dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky vykonávaného príslušníkmi ŠDO sa títo počas služby denne stretávajú s porušeniami pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom. Je to najmä prekročenie rýchlosti jazdy vozidiel vodičmi o viac ako 30 km/h, či jazda pod vplyvom alkoholu, príp. iné porušenie zákona. Porušenie pravidiel týmto spôsobom príslušníci ŠDO sankcionujú v zmysle sadzobníka pokút.

Agresívnych vodičov je na Slovensku dosť

Akí sú podľa vás vodiči na Slovensku? Agresívni, jazdia bezpečne, rýchlo alebo pomaly?

Príslušníci ŠDO sa pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky denne stretávajú s vodičmi, ktorí svojou rýchlou a riskantnou jazdou ohrozujú nielen seba, ale aj iných účastníkov cestnej premávky. Za pomoci technických prostriedkov sú priestupky týchto vodičov dokumentované a riešené na mieste v blokovom konaní alebo následne v správnom konaní. Jazda týchto vodičov je zaznamenávaná nielen fotograficky, ale i na videozáznam, ktorý slúži ako dôkazný materiál pri objasňovaní a prejednávaní priestupku.

Príslušníci Policajného zboru sa na cestách stretávajú so všetkými prejavmi agresivity. Neustále musia byť pripravení na prejavy agresivity pri každej činnosti, pri dohľade nad cestnou premávkou, riadení križovatiek, alebo riešení dopravných nehôd. Agresívne správanie je spojené s nedodržiavaním pravidiel cestnej premávky ustanovených v zákone č. 8/2009 Z. z., je súborom osobnostných, ekonomických, spoločenských a iných aspektov a tlakov pôsobiacich v čase vedenia motorového vozidla na vodiča.

Bez ohľadu na typ vozidla, pridelené evidenčné číslo, typ komunikácie, dennú alebo nočnú hodinu, vek, pohlavie vodiča dochádza k ohrozovaniu bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky vodičmi motorových vozidiel u ktorých je nejakým spôsobom narušená táto stránka osobnosti.

V zákone č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) pojmy „agresívna jazda“ a „agresívny vodič“ nie sú definované. Pod pojmom agresívna jazda vodiča je možné predstaviť si viac porušení ustanovení zákona. Pre policajtov je vyhodnocovanie pojmu agresívny spôsob jazdy súbor porušení príslušných ustanovení upravených v zákone, v prvej a druhej hlave pojednávajúcich o základných povinnostiach ( §§ 3 až 8 zákona) a jazde vozidlami (§§ 9 až 44 zákona).

Agresivita a bezohľadnosť ako patologický jav sa prejavujú vo všetkých ľudských činnostiach, pri vedení motorových vozidiel, u chodcov a aj pri takej činnosti ako je parkovanie vozidiel. Nebezpečné môže byť akékoľvek spojenie agresivity a motorového vozidla použitého na prezentovanie tejto osobnostnej charakteristiky človeka. V záujme ochrany života a zdravia osôb a majetku a zaistenia bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky je potrebné právne regulovať správanie účastníkov cestnej premávky. Zákonom sa preto ustanovujú pravidlá správania, ktorými sú povinné sa riadiť osoby pri užívaní ciest.

Naháňať vodičov vysokými rýchlosťami musí byť nebezpečné. Dá sa táto práca k niečomu prirovnať? Napríklad k pilotovi lietadla? Ako vnímajú policajti ŠDO svoju prácu? Nebude to asi jednoduchá práca s ľuďmi.

Plnenie úloh pri výkone dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky vykonávaného príslušníkmi ŠDO je pomerne adrenalínové, pretože musia priestupcu nielen sledovať a dokumentovať spôsob jeho jazdy, ale ho i bezpečne zastaviť a ešte s týmto priestupcom priestupok prejednať. Každý človek je osobnosťou a každý sa inak správa, nielen počas jazdy, ale i počas jednania s príslušníkmi Polície a aj príslušníkmi ŠDO. Prejednávanie priestupku na mieste je taktiež dokumentované pre prípadnú dodatočnú sťažnosť zo strany priestupcov, pretože i k takýmto prípadom dochádza pri tom, ako je priestupca prejednávaný.

Až tragédia upokojuje vodičov

Ako vám zvyčajne vodiči zdôvodňujú porušovanie predpisov?

Vodiči si nachádzajú rôzne výhovorky, či už je to ponáhľanie sa napr. v dôsledku zlého zdravotného stavu, celkovo časový deficit, či iné výhovorky, ktorými chcú svoje protiprávne konanie obhájiť, či obmäkčiť príslušníka ŠDO pri ukladaní sankcie. Príslušníci ŠDO však pri ukladaní sankcie taxatívne vychádzajú zo zákona o priestupkoch a interného aktu a to sadzobníka pokút.

Pomáhajú vysoké sankcie za porušovanie priestupkov "upokojovať" vodičov?

K tejto otázke sa nie je možné jednoznačne vyjadriť, pretože to je individuálne, niekomu stačí jeden priestupok, aby začal dodržiavať pravidlá cestnej premávky a iný sa tak správa sústavne a chronicky, pričom ani uloženie sankcie nemá účinok na to, aby s takýmto konaním účastník cestnej premávky prestal. Závisí to aj od povahy, charakteru, zodpovednosti, nielen voči sebe samému ale i iným účastníkom cestnej premávky, či od výchovy takéhoto vodiča.

Čo sa podľa vás musí stať, aby vodiči začali jazdiť bezpečne a prestali ohrozovať nielen seba ale aj iných?

Na každého človeka platí niečo iné, no snáď asi medzi najtraumatizujúcejší výchovný prostriedok patrí ťažká ujma, či smrť v súvislosti s cestnou premávkou, ktorých je takýto nenapraviteľný vodič účastníkom.

Existuje niečo, v čom by vám iní vodiči dokázali uľahčiť prácu?

Určite áno, napr. rešpektovanie ustanovení zákona, medzi ktoré patrí i rešpektovanie zvláštnych výstražných zvukových znamení alebo svetiel na služobných cestných vozidlách účastníkmi cestnej premávky. Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo.

Myslíte si, že ak by vodiči prestali porušovať dopravné predpisy, prišli by ste o prácu?

Porušovanie pravidiel cestnej premávky je fenomén, ktorého sa vodiči nikdy nezbavia a aj keby sa spoločnosť k niečomu takému, napr. technikou dopracovala, i tak by bolo nutné dohliadať na určité pravidlá správania sa a rešpektovanie zákonných noriem v cestnej premávke. Okrem toho každodenne sa občania dopúšťajú aj inej protiprávnej činnosti, ktorú príslušníci Policajného zboru zisťujú, dokumentujú, či prejednávajú.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  2. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  5. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  6. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  7. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  8. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  10. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  1. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  2. Compliance – who should be responsible?
  3. Employee's age as a new ground for notice of termination
  4. Ako podnikať na internete. V Košiciach sa to naučíte zadarmo
  5. Buďte o krok napred voči konkurencií so štúdiom MBA
  6. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  7. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  8. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  9. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  10. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 026
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 13 990
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 649
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 854
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 856
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 235
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 245
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 053
  9. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor 2 080
  10. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 2 057
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ernesta Valka zavraždili v roku 2010.

Obžalovaný Radič sa môže dostať na slobodu. Začne konať ministerka.


12 h
Eduard Žitňanský

Nápad sa bude prerokovávať v skrátenom konaní, čo prešlo o jediný hlas.


16 h
Lewis Hamilton oslavuje triumf na Veľkej cene S. Arábie. V pozadí je sklamaný jeho rival Max Verstappen.

Veľkú cenu Saudskej Arábie poznačila kolízia rivalov v boji o titul majstra sveta.


11 h

Na to, ako minister financií často hovorí o "doslova prázdnej špajzi", z nej dokáže, za istých okolností, stále vydolovávať značné sumy.


Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


3. dec
Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


3. dec

Blogy SME

  1. Tomáš Sedliačik: Šírenie nepravdivej informácie
  2. Anton Sládek: Bratislava - Zaujímavé fasády na Leškovej ulici
  3. Tupou Ceruzou: Kolaterálne obete lockdownu
  4. Jiří Ščobák: Co říkají odborníci na připravované reformy II. a III. piliera? A co si myslí lidé, kteří tyto reformy tvoří?
  5. Michael Achberger: Strata menštruácie kvôli diéte? Aj to vám hrozí
  6. Pavel Dvořák: Wuhan by ste mali chcieť navštíviť
  7. Martin Greguš: 6,4 mld. EUR na rok...pravda o slovenských nemocniciach a zdravotníctve...analýza rozpočtu ZDRAVOTNÍCTVA...
  8. David Kapusta: Bystrica má na viac alebo krátka úvaha nad rozpočtom a investíciami mesta
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 16 908
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 318
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 880
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 738
  5. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 522
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 376
  7. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 703
  8. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 688
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu