Ako predbehnúť skupinu motoriek a kedy nesmú kamióny na cesty

Ako predbehnúť skupinu motocyklov? Najmä v lete nie je nič výnimočné dobehnúť autom motorkárov. Dostať sa pred nich je ale problém. A kedy nesmú jazdiť kamióny po cestách?

Problém s predbiehaním motoriek v skupine

Ján: "Na cestách sa v tomto období stretávame s väčším množstvom motocyklov. Často idú v skupine – t.j. viacej motocyklov vedľa seba a autá majú problém s predbiehaním. Ako je to s odstupmi medzi motocyklami, t.j. umožnenie predbiehania iným vozidlám?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Pre každé motorové vozidlo a teda aj pre motocykle platí, že musí dodržiavať za vozidlom idúcim pred ním takú vzdialenosť, aby sa predchádzajúce vozidlo mohlo pred neho bezpečne zaradiť. Okrem toho, vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť jazdy ani inak brániť predchádzaniu.

Ak teda motocykle jazdia v skupine a nemajú to povolené políciou, ktorá by ich eskortovala, motorkári porušujú predpisy, ak znemožňujú iným vozidlám ich predbehnúť tým, že sú na sebe natlačení.

Netreba však zabúdať na to, že tak, ako motorkári nesmú porušovať predpisy, ohrozovať bezpečnosť cestnej premávky či obmedzovať jej plynulosť nesmú ani ostatní účastníci cestnej premávky. Ani tí, ktorí predchádzajú iné vozidlá.

Ak vám teda motorkári pre svoje konanie neumožnia bezpečne ich predísť, neznamená to, že ich môžete beztrestne predbiehať. V zákone o cestnej premávke sa totiž píše, že ak by sa vodič nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť, predchádzať nesmie.

Jedinou možnosťou, ako sa bezpečne a v súlade s predpismi dostať pred skupinu motorkárov (natlačených na seba), je počkať si na príležitosť, kedy ich budete môcť predísť ako celú skupinu.

Kedy nesmú jazdiť po cestách kamióny

Štefan: "Chcel by som sa Vás opýtať na pravidlá pre jazdu kamiónov počas víkendov. Pokiaľ viem, tak od piatka večera do konca víkendu by jazda kamiónov na našich cestách mala byť zakázaná. Lenže, veľmi často sa stretávam s jednotlivými kamiónmi alebo dokonca s kolónami kamiónov v týchto dňoch na ceste č. 79 od hranice v Slovenskom Novom Meste cez Trebišov až po Poľské hranice na Dukle. Sú vôbec ešte tieto zákazy platné alebo majú tieto kamióny nejaké výnimky?"

Kamióny majú skutočne zákonom obmedzenú možnosť jazdiť cestách. Zákaz sa však vzťahuje iba na diaľnice, rýchlostné cesty a cesty 1. triedy. Aby sme boli presný, zákaz sa vzťahuje na každé motorové vozidlo s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 7 500 kg sa takéto obmedzenie vzťahuje. Aj na motorové vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg s prípojným vozidlom.

Kamióny nesmú jazdiť:

  • v prvý deň pracovného pokoja a v sobotu, ak táto nasleduje po pracovnom dni v období od 1. júla do 31. augusta v čase od 07.00 do 19.00 hodín,
  • v nedeľu a v posledný deň pracovného pokoja v čase od 00.00 do 22.00 hodín.
  • Ak ide o jeden deň pracovného pokoja, ktorý nasleduje po pracovnom dni, zákaz jazdy platí v tento deň v čase od 00.00 do 22.00 hodín.

Celoročne platí pre uvedené vozidlá zákaz jazdiť po cestách (diaľnice, rýchlostné cesty a cesty 1. triedy) najmä v sobotu (celý deň) a v nedeľu do 22. hodiny. Ak by pred sobotou bol voľný deň, tak by kamióny nesmeli na cesty už v piatok, no v sobotu by mohli beztrestne jazdiť.

V letných mesiacoch júl a august zákon zjemňuje zákaz tým, že ak je prvým voľným dňom sobota, potom nesmú kamióny v čase od 7. do 19. hodiny.

Policajti občas udeľujú výnimky na jazdy kamiónov, najčastejšie vtedy, ak je predpoklad, že sa ich vodiči bývajúci na Slovensku budú chcieť dostať domov.

Spomínané zákazy jazdy neplatia pre nasledovné skupiny vozidiel:

a) autobusy, obytné automobily, vozidlá ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, ozbrojených zborov, Vojenskej polície, Hasičského a záchranného zboru, ostatných hasičských jednotiek, Vojenského spravodajstva a Slovenskej informačnej služby,
b) vozidlá použité na prepravu zdravotníckeho materiálu, liečiv a biologického materiálu do zdravotníckeho zariadenia alebo na zabezpečenie prevádzky zdravotníckych prístrojov v zdravotníckych zariadeniach,
c) vozidlá použité v kombinovanej doprave, na nakládku a vykládku lodí, železničných vagónov alebo lietadiel,
d) vozidlá použité na zásobovanie čerpacích staníc pohonnými látkami,
e) vozidlá prepravujúce nebezpečné veci,
f) vozidlá použité na zabezpečovanie športových a kultúrnych podujatí,
g) vozidlá použité na prepravu humanitárnej pomoci,
h) vozidlá použité na odstraňovanie havárií a ich následkov, ako aj pri živelných pohromách,
i) vozidlá použité pri výkone činnosti spojenej s údržbou, opravami a výstavbou ciest,
j) vozidlá použité na nevyhnutnú poľnohospodársku sezónnu prepravu,
k) vozidlá použité na prepravu potravín alebo na prepravu živých zvierat,
l) prepravu, ktorá súvisí s použitím vozidiel podľa písmen b) až k).

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 733
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 966
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 120
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 845
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 691
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 487
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 090
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 047
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 855
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 476

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory. Do roku 2001 sa v nich vytˇažilo ročne zhruba 6 miliónov kubických metrov dreva.

SVET

KĽDR sa vracia ku Kube, môže jej pomôcť so zbraňami

Spolupráca z čias Studenej vojny sa opakuje.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.