SME
Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Bez značiek či zábrany, akoby ste ani nemali parkovacie miesto

Kúpiť si miesto na parkovanie neznamená vždy automaticky výhru. Mať miesto bez dopravného značenia alebo zábran je v podstate takmer to isté, akoby ste parkovacie miesto ani nemali.

Dušan nám napísal, že si kúpil parkovacie miesto pri dome, kde býva. Lenže stále mu tam niekto parkuje. Netreba sa však čudovať, keď miesta nie sú nijako označené.

Dušan: "Bývam v bytovom dome, pred ktorým sú parkovacie miesta, ktoré sú všetky odkúpené majiteľmi bytov (t.j. súkromné pozemky). Keďže sa jedná o novostavbu, zatiaľ nie sú miesta nijako označené dopravným značením.

Pred našim domom na odkúpených parkovacích miestach začali bežne parkovať aj cudzie autá, najmä cez týždeň ráno tu parkuje veľa ľudí, ktorí pracujú neďaleko. Rozmýšľali sme nad rampou, no prístupová cesta k domu je mestská, preto zrejme táto možnosť nepripadá do úvahy.

Akým spôsobom označiť naše parkovacie miesta (aká dopravná značka/značky) tak, aby bolo jasné, že na týchto miestach nesmie parkovať nikto iný. A zároveň sa chcem spýtať, ak bude na týchto miestach parkovať cudzie auto, je možné volať mestskú políciu? Môže nejako zasiahnuť, ak parkuje cudzie auto na mojom pozemku? Alebo si to ako majiteľ pozemku musím riešiť sám? A ak áno, aké mám možnosti?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na parkovacie miesta, ktoré nie sú vyznačené dopravným značením, sa vzťahujú všeobecné dopravné predpisy o zastavení a státí. Ak vodič na nich zaparkuje vozidlo, smie tak spraviť len vtedy, ak zostane pre každý smer premávky aspoň jeden jazdný pruh voľný a široký najmenej 3 metre.

Dušan napísal, že pozemky, na ktorých sú neoznačené parkovacie miesta, sú odkúpené do osobného vlastníctva. Je teda na zvážení vlastníkov, kto smie a kto nesmie parkovať na odkúpených miestach. Ostatní by ale mali vedieť, že parkovacie miesta sú určené pre vlastníkov. Bez toho totiž vlastníci nebudú môcť nikdy efektívne svoje vlastníctvo využívať.

Je to ako keby ste vlastnili neohradený trávnatý pozemok uprostred mesta a nechceli by ste, aby tam ľudia chodili. Pre nich to však bude park a parky sú zvyčajne verejné.

Dopravné značenie

Dušan a ďalší vlastníci parkovacích miest by si ich mali vyhradiť dopravným značením. Zároveň by ním mali určiť, kto smie parkovacie miesta používať a kedy. Používa sa na to modrá dopravná značka s písmenom P a nápisom Réservé. Na dodatkovej tabuľke sa potom uvádzajú informácie, ktoré spresňujú význam značky (napríklad evidenčné číslo vozidla, pre ktoré je parkovanie vyhradené).

Cestný zákon pritom určuje, že obce na miestnych komunikáciách a na účelových komunikáciách určujú použitie dopravných značiek, dopravných zariadení a povoľujú vyhradené parkoviská. Súhlasiť ale musí aj dopravný inšpektorát.

V prípade, že by vám potom takéto miesto zablokoval vodič iného auta, riskuje pokutu odťah. Stačí vtedy zavolať políciu, ktorá je oprávnená odtiahnuť auto, ktoré stojí bez povolenia na vyhradenom parkovacom mieste. Bez dopravných značiek to však nebude možné.

Mestská či obecná polícia v takomto prípade nie je oprávnená rozhodnúť o odťahu, môže však uložiť pokutu vodičovi, ktorý zaparkoval na vyhradenom mieste bez povolenia.

Mechanické zábrany

Ďalšou možnosťou, ako si vynútiť možnosť parkovať na miestach len tými, ktorí sú na to oprávnení, je použitie mechanických zabezpečovacích zariadení na parkovacom mieste. Vyžaduje si to však namontovanie zariadení, ktoré zabránia iným vozidlám parkovať na vyhradenom parkovacom mieste.

Výhodou je, že pri ich používaní vám na vaše miesto už nikto bez povolenia nezaparkuje a vy tak nebudete musieť riešiť, čo dovtedy, kým nesprávne parkujúce auto odtiahnu.

Každé riešenie však vlastníka parkovacieho miesta bude niečo stáť. Bude pritom potrebovať nielen peniaze, ale v prípade vybavovania dopravného značenia a mechanickej zábrany aj čas.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 692
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 7 000
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 205
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 055
  5. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 589
  6. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 579
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 490
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 715
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota RAV4 Adventure

Na výsledku sa podpisuje hmotnosť auta.


20 h
Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Keď sme na SME
  2. Ján Škerko: Všetko ide podľa plánu, Putinovi sa kráti čas
  3. Otilia Horrocks: Šetríte? Šetríme, šetria.
  4. Marek Brenčič: Pár kilometrov od agresora, dva týždne na Ukrajine
  5. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  6. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  7. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  8. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 12 246
  2. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 11 919
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 6 466
  4. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 682
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 680
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 845
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 633
  8. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 276
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu