Riziko falšovania či pozmeňovania údajov o vozidle sa pri kúpe najmä dovezených, či ojazdených áut znížilo. Elektronický technický preukaz, ktorý zaviedlo Slovensko ako prvé v EÚ, po roku jeho používania podľa policajných štatistík ani raz nesfalšovali. Znamená to vyššiu bezpečnosť nákupu ojazdených áut.
Nový typ osvedčenia o evidencii vozidla, tzv. malý technický preukaz, ktorý zaviedlo Slovensko v polovici minulého roka, v podstate znemožnil falšovať alebo pozmeňovať údaje uložené na kartičke.
Za rok od zavedenia vydávania nových, polykarbonátových osvedčení o evidencii vozidla, od júna 2010 do konca júna 2011, ich bolo vydaných viac ako 632-tisíc kusov. Za ten čas polícia nezaevidovala ani jediný prípad falšovania či pozmeňovania údajov na tomto doklade.
"Ochranu údajov na čipe osvedčenia zabezpečujú mechanizmy pasívnej aj aktívnej autentifikácie, takže ich nemožno pozmeniť bez toho, aby sa to dalo rozpoznať. Napríklad VIN číslo, čo je vlastne jedinečné číslo pre každé vozidlo, je chránené na osvedčení niekoľkými rôznymi spôsobmi. Je preto prakticky nemožné tento údaj sfalšovať," informuje Michal Ševčík, solution architekt spoločnosti Hewlett-Packard Slovakia, ktorá nový doklad pripravila.
Slovenská republika zaviedla nový typ osvedčenia o evidencii vozidla vlani v júni, ako vôbec prvý štát v rámci celej Európskej únie. Jeho využitie v praxi znamená, že kupujúci áut, ktoré už majú pridelený nový typ osvedčenia o evidencii, si môžu byť istí spoľahlivosťou uvádzaných údajov. Overiť si ich môžu v čítacích zariadeniach (v kioskoch), ktoré sú motoristom k dispozícii na všetkých dopravných inšpektorátoch v rámci celého Slovenska, a aj na niektorých obvodných oddeleniach Policajného zboru.
Novinkou je, že kontrolu údajov na osvedčení o evidencii si môže urobiť každý už aj doma, ak má počítač a k nemu nainštalovanú čítačku čipových kariet.
Tým však potenciál tohto nového dokladu nie je vyčerpaný. "Z hľadiska kapacity čipu pre zápis dodatočných informácii je doklad na pripravený aj na ďalšie údaje, napríklad o technickej a emisnej kontrole, či stave poistenia," dodáva na záver Ševčík.