NOVINKY

Škoda Citigo chce zaujať mladých i seniorov (prvé foto)

V Mladej Boleslavi sme zbierali prvé dojmy z novej malej škodovky, ktorú budú vyrábať v Bratislave.

(Zdroj: Škoda Auto)

MLADÁ BOLESLAV. Škoda dnes odprezentovala svoje nové miniauto. Okrem sériovej trojdverovej verzie, sme mali možnosť vidieť aj prototyp päťdverového variantu, ktorý prekvapil dobrou priestorovou ponukou.

Škoda Citigo je v poradí druhým členom súrodeneckej trojice miniautomobilov z dielne koncernu VW, ktorú budú vyrábať v Bratislave. Od sesterského VW Up! sa líši osobitým dizajnom, nesúcim rukopis šéfdizajnéra Jozefa Kabáňa. Ponuku ešte doplní malý Seat.

Česká značka modelom Citigo útočí na dve rozdielne skupiny zákazníkov: mladých a seniorov. Všetkých má upútať nízkou cenou. Tá síce ešte nebola zverejnená, no podľa oficiálnych informácií bude Citigo lacnejšie než Up!. V základe by teda malo stáť menej ako 8490 eur. Naši západní susedia sa konkrétnu čiastku dozvedia o dva týždne, ostatní neskôr. Mladých údajne pritiahne aj rozsiahly balík voliteľných doplnkov, starších zasa praktickosť a jednoduchá obsluha.

Viete, ako nehavarovať so stabilizačným systémom?

Vlastný výraz

Jozef Kabáň v rámci tlačovcej konferencie spomenul, že jeho hlavným zámerom bolo, aby Citigo nevyzeralo ako karikatúra väčších modelov. Chcel z neho urobiť osobitý model s vlastným charakterom. Atraktívny cenou, ale robustný a vyžarujúci kvalitu už na pohľad.

Napriek tomu, že niektoré tvary a komponenty sú pri vývoji auta vznikajúceho v koprodukcii troch značiek vopred dané (z dôvodu zníženia nákladov na výrobu a zjednodušenia výrobného procesu), podarilo mu na modely Citigo presadiť niekoľko vlastných štylistických prvkov.

V prvom rade je to zadná časť, konkrétne zadné dvere, ktoré na rozdiel od Up!-u nepozostávajú celé zo skla, ale zadné okno je oddelené plechovým panelom. Kabáň tým chcel malej Škode vdýchnuť robustnejší vzhľad. Šéfdizajnér tiež presadil chrómový lem vertikálnej masky chladiča, ktorý ju viac zvýrazňuje. Hrdý je tiež na predné svetlá, pripomínajúce malé očká a dodávajúce prednej časti sympatický výraz.

Citigo verzus Up!

Materiály podobné Fabii

Vonkajšie parametre vozidla aj priestorová ponuka sú zhodné s Volkswagenom Up!. V interiéri dominuje do priestoru vystúpená palubná doska, ktorá trochu obmedzuje miesto pre kolená predného spolujazdca.

Zaujala nás možnosť sadnúť si do prototypu päťdverovej verzie. Tá na zadných sedadlách ponúka viac miesta na nohy ako niektoré malé autá (napr. VW Polo). Plusový bod si zaslúži aj za veľké okná, takže dobrý výhľad von budú mať aj deti.

Materiály a väčšina ovládacích prvkov v kabíne vychádza z Fabie. Identický je napríklad volant a tiež stredová konzola s odkladacou schránkou a radiacou pákou, ktorú ale konštruktéri ukotvili vyššie a nie je tak utopená ako vo Fabii.

S modelom Up! sú zhodné trochu lacno pôsobiace molitanové sedačky, s opierkou hlavy integrovanou do operadla a pákovym ovládanim sklonu operadla bez pamäti pôvodnej polohy - pri posúvaní dopredu, keď treba uvoľniť priestor pre nastupovanie pasažierov dozadu. V batožinovom priestore vystavených škodoviek sme nenašli dvojité dno, Volkswagen ho má.

Citigo verzus Up! - interiér

Automatické brzdenie proti mestským kolíziám

Z bezpečnostných prvkov Citigo dostane ako prvá Škoda vôbec bočné airbagy s ochranou hlavy pre vodiča a spolujazdca. Výrobca tým ušetril na klasických hlavových airbagoch.

Aktívnu bezpečnosť zvyšuje príplatkový brzdový asistent „City Safe Drive“, ktorý sa automaticky aktivuje pri rýchlosti pod 30 km/h a laserovým senzorom mapuje prípadné nebezpečné situácie pred autom počas jazdy v meste.

V závislosti na rýchlosti a dopravnej situácii potom dokáže buď pribrzdením alebo úplným zastavením týmto kolíziam predchádzať. Spolu s VW Up! ide o prvý miniautomobil s takýmto systémom na trhu, ktorý dáva zadosťučinenie jeho menu Citigo. Interne mu hovoria tiež City Clever.

Jeden motor, dve verzie a dve prevodovky

Na pohon bude slúžiť nový benzínový trojvalec 1.0 MPI. Ide o druhú generáciu známeho motora 1.2 HTP, ktorý prešiel mnohými vylepšeniami. Dodávať sa bude v dvoch výkonových prevedeniach 44 kW (60 k) a 55 kW (75 k), pričom obe verzie dosahujú rovnaký krútiaci moment 95 Nm.

Agregát je kombinovaný s päťstupňovou manuálnou alebo robotizovanou prevodovkou. O ďalších motoroch sa zatiaľ neuvažuje. Výhľadovo však ponuku môže rozšíriť elektrický variant.

Na Slovensku má prednosť rodinný liftback

Oficiálny predaj Škody Citigo odštartuje v novembri tohto roku, ale iba na českom trhu. Ostatné európske krajiny sa novinky dočkajú na jar alebo v lete budúceho roka, kedy bude k dispozícii aj päťdverový variant.

Výnimkou je slovenský trh. U nás bude Citigo dostupné až na jeseň 2012. Ešte predtým - v októbri 2012 - na Slovensku uvedú sériovú verziu liftbacku, vychádzajúcu zo štúdie Škoda MissionL (na obrázku).

Najbližšie premiéry nových škodoviek:

- október 2011: kompaktný sedan, určený pre indický trh. Jeho technika bude vychádzať z u nás nepredávaného VW Vento (VW Polo sedan).
- marec 2012: Škoda Citigo s päťdverovou karosériou; sériový liftback, postavený na báze štúdie Škoda MissionL.

Škoda Citigo – základné údaje

Verzia 1.0 MPI 1.0 MPI 55 kW
Zdvihový objem (cm3) 999 999
Výkon (kW/k) 44/60 55/75
Pri otáčkach (ot./min.) 5000-6000 6200
Krútiaci moment (Nm) 95 95
Pri otáčkach (ot./min) 3000-4300 3000-4300
Spotreba (l/100km) 4,5 4,7
Zrýchlenie 0-100km/h (s) 14,4 13,2
Maximálna rýchlosť (km/h) 160 171
Emisie CO2 (g/km) 105 108
Emisná norma EU 5 EU 5

Rozmery, hmotnosti a objemy

Dĺžka(mm) 3563
Rázvor náprav(mm) 2420
Šírka(mm) 1641
Výška(mm) 1478
Rozchod vpredu/vzadu (mm) 1428/1424
Objem bat. priestoru (l) 251-951
Pohotovostná hmotnosť (kg) 854
Užitočné zaťaženie (kg) 361
Disky; pneumatiky 5Jx14"; 165/70 R14
Súčiniteľ odporu vzduchu cx 0,33

Videli ste jedenástu auto.sme.LIVE? Pozrite sa, ako spolupracovať s ESP a vyhnúť sa tak kolíziám na cestách.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 782
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 929
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 116
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 837
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 690
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 455
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 082
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 015
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.