SME

Škoda Citigo chce zaujať mladých i seniorov (prvé foto)

V Mladej Boleslavi sme zbierali prvé dojmy z novej malej škodovky, ktorú budú vyrábať v Bratislave.

(Zdroj: Škoda Auto)

MLADÁ BOLESLAV. Škoda dnes odprezentovala svoje nové miniauto. Okrem sériovej trojdverovej verzie, sme mali možnosť vidieť aj prototyp päťdverového variantu, ktorý prekvapil dobrou priestorovou ponukou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Škoda Citigo je v poradí druhým členom súrodeneckej trojice miniautomobilov z dielne koncernu VW, ktorú budú vyrábať v Bratislave. Od sesterského VW Up! sa líši osobitým dizajnom, nesúcim rukopis šéfdizajnéra Jozefa Kabáňa. Ponuku ešte doplní malý Seat.

Česká značka modelom Citigo útočí na dve rozdielne skupiny zákazníkov: mladých a seniorov. Všetkých má upútať nízkou cenou. Tá síce ešte nebola zverejnená, no podľa oficiálnych informácií bude Citigo lacnejšie než Up!. V základe by teda malo stáť menej ako 8490 eur. Naši západní susedia sa konkrétnu čiastku dozvedia o dva týždne, ostatní neskôr. Mladých údajne pritiahne aj rozsiahly balík voliteľných doplnkov, starších zasa praktickosť a jednoduchá obsluha.

SkryťVypnúť reklamu

Viete, ako nehavarovať so stabilizačným systémom?

Vlastný výraz

Jozef Kabáň v rámci tlačovcej konferencie spomenul, že jeho hlavným zámerom bolo, aby Citigo nevyzeralo ako karikatúra väčších modelov. Chcel z neho urobiť osobitý model s vlastným charakterom. Atraktívny cenou, ale robustný a vyžarujúci kvalitu už na pohľad.

Napriek tomu, že niektoré tvary a komponenty sú pri vývoji auta vznikajúceho v koprodukcii troch značiek vopred dané (z dôvodu zníženia nákladov na výrobu a zjednodušenia výrobného procesu), podarilo mu na modely Citigo presadiť niekoľko vlastných štylistických prvkov.

V prvom rade je to zadná časť, konkrétne zadné dvere, ktoré na rozdiel od Up!-u nepozostávajú celé zo skla, ale zadné okno je oddelené plechovým panelom. Kabáň tým chcel malej Škode vdýchnuť robustnejší vzhľad. Šéfdizajnér tiež presadil chrómový lem vertikálnej masky chladiča, ktorý ju viac zvýrazňuje. Hrdý je tiež na predné svetlá, pripomínajúce malé očká a dodávajúce prednej časti sympatický výraz.

SkryťVypnúť reklamu

Citigo verzus Up!

Materiály podobné Fabii

Vonkajšie parametre vozidla aj priestorová ponuka sú zhodné s Volkswagenom Up!. V interiéri dominuje do priestoru vystúpená palubná doska, ktorá trochu obmedzuje miesto pre kolená predného spolujazdca.

Zaujala nás možnosť sadnúť si do prototypu päťdverovej verzie. Tá na zadných sedadlách ponúka viac miesta na nohy ako niektoré malé autá (napr. VW Polo). Plusový bod si zaslúži aj za veľké okná, takže dobrý výhľad von budú mať aj deti.

Materiály a väčšina ovládacích prvkov v kabíne vychádza z Fabie. Identický je napríklad volant a tiež stredová konzola s odkladacou schránkou a radiacou pákou, ktorú ale konštruktéri ukotvili vyššie a nie je tak utopená ako vo Fabii.

S modelom Up! sú zhodné trochu lacno pôsobiace molitanové sedačky, s opierkou hlavy integrovanou do operadla a pákovym ovládanim sklonu operadla bez pamäti pôvodnej polohy - pri posúvaní dopredu, keď treba uvoľniť priestor pre nastupovanie pasažierov dozadu. V batožinovom priestore vystavených škodoviek sme nenašli dvojité dno, Volkswagen ho má.

SkryťVypnúť reklamu

Citigo verzus Up! - interiér

Automatické brzdenie proti mestským kolíziám

Z bezpečnostných prvkov Citigo dostane ako prvá Škoda vôbec bočné airbagy s ochranou hlavy pre vodiča a spolujazdca. Výrobca tým ušetril na klasických hlavových airbagoch.

Aktívnu bezpečnosť zvyšuje príplatkový brzdový asistent „City Safe Drive“, ktorý sa automaticky aktivuje pri rýchlosti pod 30 km/h a laserovým senzorom mapuje prípadné nebezpečné situácie pred autom počas jazdy v meste.

V závislosti na rýchlosti a dopravnej situácii potom dokáže buď pribrzdením alebo úplným zastavením týmto kolíziam predchádzať. Spolu s VW Up! ide o prvý miniautomobil s takýmto systémom na trhu, ktorý dáva zadosťučinenie jeho menu Citigo. Interne mu hovoria tiež City Clever.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jeden motor, dve verzie a dve prevodovky

Na pohon bude slúžiť nový benzínový trojvalec 1.0 MPI. Ide o druhú generáciu známeho motora 1.2 HTP, ktorý prešiel mnohými vylepšeniami. Dodávať sa bude v dvoch výkonových prevedeniach 44 kW (60 k) a 55 kW (75 k), pričom obe verzie dosahujú rovnaký krútiaci moment 95 Nm.

Agregát je kombinovaný s päťstupňovou manuálnou alebo robotizovanou prevodovkou. O ďalších motoroch sa zatiaľ neuvažuje. Výhľadovo však ponuku môže rozšíriť elektrický variant.

Na Slovensku má prednosť rodinný liftback

Oficiálny predaj Škody Citigo odštartuje v novembri tohto roku, ale iba na českom trhu. Ostatné európske krajiny sa novinky dočkajú na jar alebo v lete budúceho roka, kedy bude k dispozícii aj päťdverový variant.

Výnimkou je slovenský trh. U nás bude Citigo dostupné až na jeseň 2012. Ešte predtým - v októbri 2012 - na Slovensku uvedú sériovú verziu liftbacku, vychádzajúcu zo štúdie Škoda MissionL (na obrázku).

Najbližšie premiéry nových škodoviek:

- október 2011: kompaktný sedan, určený pre indický trh. Jeho technika bude vychádzať z u nás nepredávaného VW Vento (VW Polo sedan).
- marec 2012: Škoda Citigo s päťdverovou karosériou; sériový liftback, postavený na báze štúdie Škoda MissionL.

Škoda Citigo – základné údaje

Verzia 1.0 MPI 1.0 MPI 55 kW
Zdvihový objem (cm3) 999 999
Výkon (kW/k) 44/60 55/75
Pri otáčkach (ot./min.) 5000-6000 6200
Krútiaci moment (Nm) 95 95
Pri otáčkach (ot./min) 3000-4300 3000-4300
Spotreba (l/100km) 4,5 4,7
Zrýchlenie 0-100km/h (s) 14,4 13,2
Maximálna rýchlosť (km/h) 160 171
Emisie CO2 (g/km) 105 108
Emisná norma EU 5 EU 5

Rozmery, hmotnosti a objemy

Dĺžka(mm) 3563
Rázvor náprav(mm) 2420
Šírka(mm) 1641
Výška(mm) 1478
Rozchod vpredu/vzadu (mm) 1428/1424
Objem bat. priestoru (l) 251-951
Pohotovostná hmotnosť (kg) 854
Užitočné zaťaženie (kg) 361
Disky; pneumatiky 5Jx14"; 165/70 R14
Súčiniteľ odporu vzduchu cx 0,33

Videli ste jedenástu auto.sme.LIVE? Pozrite sa, ako spolupracovať s ESP a vyhnúť sa tak kolíziám na cestách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 256
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 049
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 820
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 532
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 878
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 704
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 323
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 061
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  2. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  3. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  4. Dagmar Szabó: Čo sa deje po odobratí dieťaťa v zahraničí?
  5. Milan Resutík: NA ZAČIATOK
  6. Marian Filčík: Konečné riešenie kultúrno-etickej otázky
  7. Dušan Piršel: Zdravotníctvo sa má dobre – len zdravie občanov je na tom horšie.
  8. Jozef Drahovský: Novela zákona o cestnej premávke, legislatívny proces lp/2025/282 - analýza
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 241
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 12 950
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 916
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 892
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 903
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 979
  7. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 5 691
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 702
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu