BRATISLAVA. Tento priestor je monitorovaný, majú od januára oznamovať vodičom stanice technickej kontroly. Ministerstvo dopravy si odkamier sľubuje bezpečnejšie cesty. Zastaviť chcú kontroly iba na papieri.
Autá v krajine
Vozový park
priemerný vek osobných áut: 11,54 roka;
dovážané autá: 7,53 roka;
celkový počet áut: 2 393 702;
osobných áut: 1 709 840;
Škoda: 32,14 percenta;
Volkswagen: 7,75 percenta;
Renault: 6,85 percenta.
Zdroj: polícia a ZAPS
„Výsledkom takýchto kontrol boli technicky nespôsobilé vozidlá v premávke, čím môže dôjsť k ohrozeniu bezpečnosti a znečisteniu životného prostredia,“ vysvetľovalo návrh ministerstvo.
Policajné štatistiky pritom ukazujú, že technická chyba zaviní ročne minimum nehôd. Vlani 64, tento rok zatiaľ 31.
Ministerstvo číslam neverí. „V policajných štatistikách je podiel zlého technického stavu ako príčiny nehody dlhodobo podceňovaný,“ tvrdí hovorca Martin Krajčovič. Aj údaje z krajín Európskej únie podľa neho ukazujú, že podiel je niekoľkonásobne vyšší.
Stav vozového parku sa aj podľa ministerstva na papieri pomaly zlepšuje, môže to však byť čiastočne pre „nárast nekorektných technických kontrol“. Podiel spôsobilých vozidiel už presahuje 96 percent, vraví Krajčovič.
Pomohlo šrotovné
Stav autoparku sa zlepšuje aj podľa poisťovní, autobazarov či staníc technickej kontroly. „Ročne riešime viac ako stotisíc poistných udalostí, pre chybu vozidla sú spôsobené len desiatky,“ hovorí Lucia Muthová z poisťovne Allianz. Stav áut sa podľa nej citeľne zlepšil najmä po vlnách šrotovného. „Najstaršie vozidlá boli vymenené za nové, čo je na cestách poznať,“ vraví.
Novšie autá predávajú i autobazáre. „Kým počas krízy mali ľudia záujem najmä o malé a úsporné autá, tento rok sú najžiadanejšie autá do 80-tisíc kilometrov a päť rokov veku,“ hovorí Dana Pavlousková z AAA Auto.
Radšej nové
Od vlaňajška sa už predáva aj viac nových áut, ako ľudia dovezú. Počas prvých ôsmich mesiacov roka úrady zaregistrovali 45-tisíc nových áut a 41-tisíc dovezených.
Riaditeľka združenia automobilového priemyslu Mária Nováková však upozorňuje, že priemerný vek slovenského autoparku sa znižuje plazivo. Kým v roku 2007 bol 11,61 roka, vlani 11,54 roka.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk