SME
Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Prečo stojíme v zápche, keď sa nič nedeje

Zhusťujúca sa doprava v mestách a na diaľniciach nás trápi každý deň. Premávka kladie vysoké nároky na šoféra, už nestačia len zručnosti a predvídavosť, treba vedieť zvládať záťažové situácie. Väčšina vodičov má skúsenosti so zápchou, ale nie vždy vedia s

(Zdroj: sme.sk)

právne reagovať.

BRATISLAVA. Prečo stojíme v zápche? Túto otázku si položí asi každý vodič, ktorý v nej zostane trčať alebo spôsobom plyn - brzda prejde kilometer za desať minút.

Výraznejšie rezonuje otázka vtedy, keď sa kolóna na diaľnici konečne stratí, ale príčina zostane hádankou, lebo nevidno žiadnu opravu diaľnice, dopravnú nehodu alebo poruchu vozidla. Experti hovoria o dopravnej zápche z ničoho. Na diaľnici sa totiž nachádza príliš veľa áut na príliš malej ploche vozovky.

Dlhé zápchy nespôsobí jeden faktor, vyvinie sa z reťaze viacerých udalostí. Žiadna z nich sama osebe nie je rozhodujúca, avšak pri zoskupení rôznych faktorov vznikajú kilometrové kolóny aut.

490_kol.jpg

Vznik zápchy má základný princíp - šoféra

K vzniku dopravnej zápchy prispieva šofér, ktorý často bez príčiny mení pruh a jazdí s príliš malými odstupmi od okolitých aut. Rovnako koná aj ten, kto sa príliš skoro pred prekážkou preraďuje do druhého pruhu alebo tesne pred prekážkou nechce pustiť nikoho do svojho pruhu.

To isté platí aj pre vodičov, ktorí v mieste práce na diaľnici držia neprimerane veľký odstup od vozidla vpredu alebo zo strachu nevyužívajú dostatočne veľké medzery medzi kamiónmi v pravom pruhu.

Ďalšou klasickou príčinou dlhej zápchy býva nepružná reakcia vodičov na konci prekážky, kde nezrýchlia, ale sa obzerajú a blokujú ďalších vodičov za sebou. Paradoxne prispievajú k zápcham aj vodiči, ktorí sa jej chcú vyhnúť. Veľa vodičov použije najbližší núkajúci sa výjazd a spôsobia spomalenie na diaľnici ešte oveľa skôr.

Čo robiť v zápche

- Radiť sa do jedného pruhu tesne pred prekážkou
- Dodržiavať zipsovú jazdu – pustiť pred seba auto
- Využívať miesta medzi kamiónmi
- Na konci prekážky ihneď zrýchliť
- Ak premávka zastane- vypnúť motor aj zapaľovanie
- Nechať voľne prejazdnú stredovú uličku medzi pruhmi

Ktorú stratégiu vybrať

Dopravným zápcham sa nevieme úplne vyhnúť. Veľký nárast dopravy v kombinácii s plánovanými opravami ciest vedú k najväčším zdržaniam. Existujú rôzne stratégie ako sa v dopravnej zápche zachovať. Niektorí vodiči skúsia zápchu obísť, trpezliví vodiči zápchu „presedia“ a dúfajú, že väčšina ostatných zo zápchy odíde.

Neústupčiví vodiči neuhnú ani meter z plánovanej trasy a je im úplne jedno, či vpredu hrozí zápcha alebo nie. Paradoxne má táto taktika štatisticky najlepší úspech. Prieskumy ukazujú, že zbehnutie z diaľnice vo väčšine prípadov neprináša žiadny časový zisk. Namiesto na diaľnici stoja autá na výjazdoch z vedľajších ciest a semaforoch.

Čo nerobiť v zápche

- Často a bezdôvodne meniť jazdný pruh
- V mieste spomalenia nechať veľké odstupy
- Na konci prekážky sa obzerať a zastavovať
- Blokovať ostatných vodičov
- Stresovať seba a iných

Oklamte zápchu trikmi

Kto si pred začiatkom cesty pridá do časového plánu 15 minút na hodinu plánovanej plynulej jazdy na prípadnú zápchu alebo obchádzku, prejde bez stresu aj cez dlhšiu kolónu. Zároveň si tak šetrí nervy a pohonné hmoty v nádrži.

Chladené nápoje pomôžu osviežiť posádku vozidla, knihy na počúvanie alebo DVD odpútajú pozornosť detí od nudy a zápchy. Keď sa premávka zastaví úplne, treba vypnúť motor a zapaľovanie, aby sa šetrila batéria. Na konci zápchy by sa nemalo vystupovať z auta, lebo hrozí nebezpečenstvo od prichádzajúcich aut.

Záchranným vozidlám slúži stredová ulička medzi pruhmi. Ulička musí zostať v každom prípade voľná, aby záchranné zložky napriek zápche prišli k miestu nehody bezpodmienečne rýchlo.

Zápcha je stres. Vedecky je dokázané, že hladina stresu vodičov má rovnaké hodnoty ako u policajtov, ktorí stoja proti výtržníkom na štadiónoch. Neberte zápchu ako útok voči sebe a nedajte jej šancu vystresovať vás. Zoberte dopravnú zápchu na vedomie a zahrňte do časového plánu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 411
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 753
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 151
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 034
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 614
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 587
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 492
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 795
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger.

V názve OĽaNO už Budajova Zmena zdola nie je.


9 h

Ruská odnož banky poskytuje úľavy vojakom zapojeným do vojnovej agresie.


13 h
Vyhrotená kampaň Babišovi k víťazstvu v prezidentských voľbách nepomohla.

Babišova kampaň prekročila hranice etiky.


9 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Je vôbec možné pospájať slovenský politický bordel?


a 2 ďalší 5 h

Neprehliadnite tiež

Toyota RAV4 Adventure

Na výsledku sa podpisuje hmotnosť auta.


11 h
Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  2. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  3. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  4. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liptovské Matiašovce
  6. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  8. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 21 682
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 174
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 863
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 669
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 364
  6. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 897
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 835
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 737
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu