právne reagovať.
BRATISLAVA. Prečo stojíme v zápche? Túto otázku si položí asi každý vodič, ktorý v nej zostane trčať alebo spôsobom plyn - brzda prejde kilometer za desať minút.
Výraznejšie rezonuje otázka vtedy, keď sa kolóna na diaľnici konečne stratí, ale príčina zostane hádankou, lebo nevidno žiadnu opravu diaľnice, dopravnú nehodu alebo poruchu vozidla. Experti hovoria o dopravnej zápche z ničoho. Na diaľnici sa totiž nachádza príliš veľa áut na príliš malej ploche vozovky.
Dlhé zápchy nespôsobí jeden faktor, vyvinie sa z reťaze viacerých udalostí. Žiadna z nich sama osebe nie je rozhodujúca, avšak pri zoskupení rôznych faktorov vznikajú kilometrové kolóny aut.
Vznik zápchy má základný princíp - šoféra
K vzniku dopravnej zápchy prispieva šofér, ktorý často bez príčiny mení pruh a jazdí s príliš malými odstupmi od okolitých aut. Rovnako koná aj ten, kto sa príliš skoro pred prekážkou preraďuje do druhého pruhu alebo tesne pred prekážkou nechce pustiť nikoho do svojho pruhu.
To isté platí aj pre vodičov, ktorí v mieste práce na diaľnici držia neprimerane veľký odstup od vozidla vpredu alebo zo strachu nevyužívajú dostatočne veľké medzery medzi kamiónmi v pravom pruhu.
Ďalšou klasickou príčinou dlhej zápchy býva nepružná reakcia vodičov na konci prekážky, kde nezrýchlia, ale sa obzerajú a blokujú ďalších vodičov za sebou. Paradoxne prispievajú k zápcham aj vodiči, ktorí sa jej chcú vyhnúť. Veľa vodičov použije najbližší núkajúci sa výjazd a spôsobia spomalenie na diaľnici ešte oveľa skôr.
Čo robiť v zápche
- Radiť sa do jedného pruhu tesne pred prekážkou |
- Dodržiavať zipsovú jazdu – pustiť pred seba auto |
- Využívať miesta medzi kamiónmi |
- Na konci prekážky ihneď zrýchliť |
- Ak premávka zastane- vypnúť motor aj zapaľovanie |
- Nechať voľne prejazdnú stredovú uličku medzi pruhmi |
Ktorú stratégiu vybrať
Dopravným zápcham sa nevieme úplne vyhnúť. Veľký nárast dopravy v kombinácii s plánovanými opravami ciest vedú k najväčším zdržaniam. Existujú rôzne stratégie ako sa v dopravnej zápche zachovať. Niektorí vodiči skúsia zápchu obísť, trpezliví vodiči zápchu „presedia“ a dúfajú, že väčšina ostatných zo zápchy odíde.
Neústupčiví vodiči neuhnú ani meter z plánovanej trasy a je im úplne jedno, či vpredu hrozí zápcha alebo nie. Paradoxne má táto taktika štatisticky najlepší úspech. Prieskumy ukazujú, že zbehnutie z diaľnice vo väčšine prípadov neprináša žiadny časový zisk. Namiesto na diaľnici stoja autá na výjazdoch z vedľajších ciest a semaforoch.
Čo nerobiť v zápche
- Často a bezdôvodne meniť jazdný pruh |
- V mieste spomalenia nechať veľké odstupy |
- Na konci prekážky sa obzerať a zastavovať |
- Blokovať ostatných vodičov |
- Stresovať seba a iných |
Oklamte zápchu trikmi
Kto si pred začiatkom cesty pridá do časového plánu 15 minút na hodinu plánovanej plynulej jazdy na prípadnú zápchu alebo obchádzku, prejde bez stresu aj cez dlhšiu kolónu. Zároveň si tak šetrí nervy a pohonné hmoty v nádrži.
Chladené nápoje pomôžu osviežiť posádku vozidla, knihy na počúvanie alebo DVD odpútajú pozornosť detí od nudy a zápchy. Keď sa premávka zastaví úplne, treba vypnúť motor a zapaľovanie, aby sa šetrila batéria. Na konci zápchy by sa nemalo vystupovať z auta, lebo hrozí nebezpečenstvo od prichádzajúcich aut.
Záchranným vozidlám slúži stredová ulička medzi pruhmi. Ulička musí zostať v každom prípade voľná, aby záchranné zložky napriek zápche prišli k miestu nehody bezpodmienečne rýchlo.
Zápcha je stres. Vedecky je dokázané, že hladina stresu vodičov má rovnaké hodnoty ako u policajtov, ktorí stoja proti výtržníkom na štadiónoch. Neberte zápchu ako útok voči sebe a nedajte jej šancu vystresovať vás. Zoberte dopravnú zápchu na vedomie a zahrňte do časového plánu.
Autor: Katarína Chválová