SME
Sobota, 27. február, 2021 | Meniny má AlexanderKrížovkyKrížovky

Prečo stojíme v zápche, keď sa nič nedeje

Zhusťujúca sa doprava v mestách a na diaľniciach nás trápi každý deň. Premávka kladie vysoké nároky na šoféra, už nestačia len zručnosti a predvídavosť, treba vedieť zvládať záťažové situácie. Väčšina vodičov má skúsenosti so zápchou, ale nie vždy vedia s

(Zdroj: sme.sk)

právne reagovať.

BRATISLAVA. Prečo stojíme v zápche? Túto otázku si položí asi každý vodič, ktorý v nej zostane trčať alebo spôsobom plyn - brzda prejde kilometer za desať minút.

Výraznejšie rezonuje otázka vtedy, keď sa kolóna na diaľnici konečne stratí, ale príčina zostane hádankou, lebo nevidno žiadnu opravu diaľnice, dopravnú nehodu alebo poruchu vozidla. Experti hovoria o dopravnej zápche z ničoho. Na diaľnici sa totiž nachádza príliš veľa áut na príliš malej ploche vozovky.

Dlhé zápchy nespôsobí jeden faktor, vyvinie sa z reťaze viacerých udalostí. Žiadna z nich sama osebe nie je rozhodujúca, avšak pri zoskupení rôznych faktorov vznikajú kilometrové kolóny aut.

490_kol.jpg

Vznik zápchy má základný princíp - šoféra

K vzniku dopravnej zápchy prispieva šofér, ktorý často bez príčiny mení pruh a jazdí s príliš malými odstupmi od okolitých aut. Rovnako koná aj ten, kto sa príliš skoro pred prekážkou preraďuje do druhého pruhu alebo tesne pred prekážkou nechce pustiť nikoho do svojho pruhu.

To isté platí aj pre vodičov, ktorí v mieste práce na diaľnici držia neprimerane veľký odstup od vozidla vpredu alebo zo strachu nevyužívajú dostatočne veľké medzery medzi kamiónmi v pravom pruhu.

Ďalšou klasickou príčinou dlhej zápchy býva nepružná reakcia vodičov na konci prekážky, kde nezrýchlia, ale sa obzerajú a blokujú ďalších vodičov za sebou. Paradoxne prispievajú k zápcham aj vodiči, ktorí sa jej chcú vyhnúť. Veľa vodičov použije najbližší núkajúci sa výjazd a spôsobia spomalenie na diaľnici ešte oveľa skôr.

Čo robiť v zápche

- Radiť sa do jedného pruhu tesne pred prekážkou
- Dodržiavať zipsovú jazdu – pustiť pred seba auto
- Využívať miesta medzi kamiónmi
- Na konci prekážky ihneď zrýchliť
- Ak premávka zastane- vypnúť motor aj zapaľovanie
- Nechať voľne prejazdnú stredovú uličku medzi pruhmi

Ktorú stratégiu vybrať

Dopravným zápcham sa nevieme úplne vyhnúť. Veľký nárast dopravy v kombinácii s plánovanými opravami ciest vedú k najväčším zdržaniam. Existujú rôzne stratégie ako sa v dopravnej zápche zachovať. Niektorí vodiči skúsia zápchu obísť, trpezliví vodiči zápchu „presedia“ a dúfajú, že väčšina ostatných zo zápchy odíde.

Neústupčiví vodiči neuhnú ani meter z plánovanej trasy a je im úplne jedno, či vpredu hrozí zápcha alebo nie. Paradoxne má táto taktika štatisticky najlepší úspech. Prieskumy ukazujú, že zbehnutie z diaľnice vo väčšine prípadov neprináša žiadny časový zisk. Namiesto na diaľnici stoja autá na výjazdoch z vedľajších ciest a semaforoch.

Čo nerobiť v zápche

- Často a bezdôvodne meniť jazdný pruh
- V mieste spomalenia nechať veľké odstupy
- Na konci prekážky sa obzerať a zastavovať
- Blokovať ostatných vodičov
- Stresovať seba a iných

Oklamte zápchu trikmi

Kto si pred začiatkom cesty pridá do časového plánu 15 minút na hodinu plánovanej plynulej jazdy na prípadnú zápchu alebo obchádzku, prejde bez stresu aj cez dlhšiu kolónu. Zároveň si tak šetrí nervy a pohonné hmoty v nádrži.

Chladené nápoje pomôžu osviežiť posádku vozidla, knihy na počúvanie alebo DVD odpútajú pozornosť detí od nudy a zápchy. Keď sa premávka zastaví úplne, treba vypnúť motor a zapaľovanie, aby sa šetrila batéria. Na konci zápchy by sa nemalo vystupovať z auta, lebo hrozí nebezpečenstvo od prichádzajúcich aut.

Záchranným vozidlám slúži stredová ulička medzi pruhmi. Ulička musí zostať v každom prípade voľná, aby záchranné zložky napriek zápche prišli k miestu nehody bezpodmienečne rýchlo.

Zápcha je stres. Vedecky je dokázané, že hladina stresu vodičov má rovnaké hodnoty ako u policajtov, ktorí stoja proti výtržníkom na štadiónoch. Neberte zápchu ako útok voči sebe a nedajte jej šancu vystresovať vás. Zoberte dopravnú zápchu na vedomie a zahrňte do časového plánu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  5. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur
  7. Geis pomáha zvládať komplikácie v cezhraničnej preprave
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje
  9. Online zľavy: Viete, kde ich vyhľadať?
  10. Šanca pre mladé talenty
  1. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  4. Dáma s pávím pierkom
  5. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  9. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  10. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 15 341
  2. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 12 374
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 486
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 7 402
  5. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 6 936
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 899
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 308
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 871
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 4 904
  10. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 4 615
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Riaditeľ národnej protizločineckej jednotky NAKA Branislav Zurian.

Svedčí proti nemu bývalý námestník SIS Boris Beňa.

8 h

Ktorá stratégia je tá správna?

9 h

Rok od prvého prípadu zaznamenali takmer dvadsaťtisíc mŕtvych.

4 h
Robbie Williams.

Michael Gracey napísal scenár z osobných rozhovorov.

25. feb

Neprehliadnite tiež

BMW 545e xDrive

Pohon v tomto aute dokáže zaujať aj zarytých odporcov.

25. feb
McLaren Artura

Prevodovka nového superšportu nemá spiatočku.

25. feb
Nové logo Peugeot.

Prvýkrát firma použila logo s levom v roku 1847.

25. feb
Maskovaná Škoda Fabia

Známe sú už motory aj rozmery auta.

25. feb