SME

Prečo stojíme v zápche, keď sa nič nedeje

Zhusťujúca sa doprava v mestách a na diaľniciach nás trápi každý deň. Premávka kladie vysoké nároky na šoféra, už nestačia len zručnosti a predvídavosť, treba vedieť zvládať záťažové situácie. Väčšina vodičov má skúsenosti so zápchou, ale nie vždy vedia s

(Zdroj: sme.sk)

právne reagovať.

BRATISLAVA. Prečo stojíme v zápche? Túto otázku si položí asi každý vodič, ktorý v nej zostane trčať alebo spôsobom plyn - brzda prejde kilometer za desať minút.

Výraznejšie rezonuje otázka vtedy, keď sa kolóna na diaľnici konečne stratí, ale príčina zostane hádankou, lebo nevidno žiadnu opravu diaľnice, dopravnú nehodu alebo poruchu vozidla. Experti hovoria o dopravnej zápche z ničoho. Na diaľnici sa totiž nachádza príliš veľa áut na príliš malej ploche vozovky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dlhé zápchy nespôsobí jeden faktor, vyvinie sa z reťaze viacerých udalostí. Žiadna z nich sama osebe nie je rozhodujúca, avšak pri zoskupení rôznych faktorov vznikajú kilometrové kolóny aut.

SkryťVypnúť reklamu

490_kol.jpg

Vznik zápchy má základný princíp - šoféra

K vzniku dopravnej zápchy prispieva šofér, ktorý často bez príčiny mení pruh a jazdí s príliš malými odstupmi od okolitých aut. Rovnako koná aj ten, kto sa príliš skoro pred prekážkou preraďuje do druhého pruhu alebo tesne pred prekážkou nechce pustiť nikoho do svojho pruhu.

To isté platí aj pre vodičov, ktorí v mieste práce na diaľnici držia neprimerane veľký odstup od vozidla vpredu alebo zo strachu nevyužívajú dostatočne veľké medzery medzi kamiónmi v pravom pruhu.

Ďalšou klasickou príčinou dlhej zápchy býva nepružná reakcia vodičov na konci prekážky, kde nezrýchlia, ale sa obzerajú a blokujú ďalších vodičov za sebou. Paradoxne prispievajú k zápcham aj vodiči, ktorí sa jej chcú vyhnúť. Veľa vodičov použije najbližší núkajúci sa výjazd a spôsobia spomalenie na diaľnici ešte oveľa skôr.

SkryťVypnúť reklamu

Čo robiť v zápche

- Radiť sa do jedného pruhu tesne pred prekážkou
- Dodržiavať zipsovú jazdu – pustiť pred seba auto
- Využívať miesta medzi kamiónmi
- Na konci prekážky ihneď zrýchliť
- Ak premávka zastane- vypnúť motor aj zapaľovanie
- Nechať voľne prejazdnú stredovú uličku medzi pruhmi

Ktorú stratégiu vybrať

Dopravným zápcham sa nevieme úplne vyhnúť. Veľký nárast dopravy v kombinácii s plánovanými opravami ciest vedú k najväčším zdržaniam. Existujú rôzne stratégie ako sa v dopravnej zápche zachovať. Niektorí vodiči skúsia zápchu obísť, trpezliví vodiči zápchu „presedia“ a dúfajú, že väčšina ostatných zo zápchy odíde.

Neústupčiví vodiči neuhnú ani meter z plánovanej trasy a je im úplne jedno, či vpredu hrozí zápcha alebo nie. Paradoxne má táto taktika štatisticky najlepší úspech. Prieskumy ukazujú, že zbehnutie z diaľnice vo väčšine prípadov neprináša žiadny časový zisk. Namiesto na diaľnici stoja autá na výjazdoch z vedľajších ciest a semaforoch.

Čo nerobiť v zápche

- Často a bezdôvodne meniť jazdný pruh
- V mieste spomalenia nechať veľké odstupy
- Na konci prekážky sa obzerať a zastavovať
- Blokovať ostatných vodičov
- Stresovať seba a iných

Oklamte zápchu trikmi

Kto si pred začiatkom cesty pridá do časového plánu 15 minút na hodinu plánovanej plynulej jazdy na prípadnú zápchu alebo obchádzku, prejde bez stresu aj cez dlhšiu kolónu. Zároveň si tak šetrí nervy a pohonné hmoty v nádrži.

SkryťVypnúť reklamu

Chladené nápoje pomôžu osviežiť posádku vozidla, knihy na počúvanie alebo DVD odpútajú pozornosť detí od nudy a zápchy. Keď sa premávka zastaví úplne, treba vypnúť motor a zapaľovanie, aby sa šetrila batéria. Na konci zápchy by sa nemalo vystupovať z auta, lebo hrozí nebezpečenstvo od prichádzajúcich aut.

Záchranným vozidlám slúži stredová ulička medzi pruhmi. Ulička musí zostať v každom prípade voľná, aby záchranné zložky napriek zápche prišli k miestu nehody bezpodmienečne rýchlo.

Zápcha je stres. Vedecky je dokázané, že hladina stresu vodičov má rovnaké hodnoty ako u policajtov, ktorí stoja proti výtržníkom na štadiónoch. Neberte zápchu ako útok voči sebe a nedajte jej šancu vystresovať vás. Zoberte dopravnú zápchu na vedomie a zahrňte do časového plánu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: Katarína Chválová

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 13 577
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 288
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 786
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 841
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 510
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 312
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 201
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  2. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  3. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  4. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  5. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  6. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  7. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  8. Vladimír Bojničan: Náboženský infantilizmus ako náš veľký civilizačný problém
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 668
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 266
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 125
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 772
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 142
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 001
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 432
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 479
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu