Vedieť, ako zabrániť nehode, nestačí

Pravdepodobnosť toho, že sa stanete účastníkom havárie, je celkom vysoká. Aj keď jazdíte bezpečne, vždy sa môže nájsť niekto, kto do vás narazí.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - združenie ASOS)

Podľa odborníkov na bezpečnú jazdu zapríčiňujú krízové situácie na cestách najmä tri základné chyby vodičov: nepozornosť alebo nevenovanie sa jazde, nedodržanie rýchlosti, ktorá by bola primeraná podmienkam jazdy a nedodržanie bezpečnej vzdialenosti. Jozef Drahovský si myslí, že výrazný vplyv na vznik dopravných nehôd má aj stav cestnej infraštruktúry.

Aktívne a pasívne bezpečnostné prvky v automobiloch sa zdokonalili natoľko, že v súčasnosti je to práve človek, resp. spôsob jazdy, ktorý je hlavnou príčinou vzniku dopravnej nehody.

Pozrite si, ktoré cesty na Slovensku sú najnebezpečnejšie

Nebezpečné cesty

Vedeli ste, že v Európe zomrie na cestách približne 35 tisíc ľudí ročne? To predstavuje v priemere 95 ľudí denne. Na Slovensku minulý rok zomrelo na cestách 345 ľudí, čo je takmer 1 osoba na deň.

Podľa štúdie bezpečnosti ciest EuroRAP je riziko smrteľnej dopravnej nehody na cestách s jedným jazdným pruhom v jednom smere (bežné cesty u nás) 4-krát väčšie ako na diaľniciach. Ak si porovnáme najbezpečnejšie cesty v jednotlivých štátoch, kde sa štúdie robili, Veľká Británia má najbezpečnejšie diaľnice a cesty s dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere.

Z hľadiska rizikovosti sú slovenské diaľnice a cesty s dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere hodnotené ako najrizikovejšie v rámci Európy.

Teória nestačí na to, aby ste zvládli krízovú situáciu na ceste

Mnohí vedia, ako sa zachovať za volantom v krízovej situácii. Prax ale často ukazuje, že teória nestačí.

"Na správaní človeka sa pri krízovej situácii nezmení absolútne nič, ani po stonásobnom pozretí či prečítaní si odporúčaného konania. Je nevyhnutné a nenahraditeľné, aby si každý sám nielen vyskúšal, ale aj dobre natrénoval, ako správne reagovať a správať sa," uviedol Marián Čabák, inštruktor školy bezpečnej jazdy.

Podľa Čabáka, keď sa človek zľakne, reaguje a koná pudovo a podvedome. Činnosť tela počas jednej až troch sekúnd riadi podvedomie. Vodiča začne ovládať strach, zvýši sa mu tep, napne celé telo, zaprie sa do volantu a pedálov a stratí schopnosť riešiť situáciu rozumom a odporúčaným postupom.

Na to, aby ste dokázali za volantom zvládnuť krízovú situáciu, je dôležité mať podľa inštruktora v krvi niekoľko základných predpokladov. Správny posed za volantom je len jedným z nich. Dôležité je nebyť úplne vystretý, pretože vodičovi vtedy hrozia zbytočné ťažké zranenia.

Aj správne držanie a narábanie s volantom je dôležité, aby ste mohli rýchlo otáčať volantom podľa potreby. Krízové brzdenie je ďalšia dôležitá činnosť, ktorá sa nedá naučiť iba čítaním. Riziko problémov však viete znížiť aj použitím bezpečnostných systémov (pásy, ABS, ESP, ...) či zabezpečením dobrého technického stavu vozidla.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  5. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  3. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  4. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Bayer posilňuje svoju značku
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  1. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 16 003
  2. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 957
  3. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 14 537
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 045
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 336
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 8 890
  7. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 6 677
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 133
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 320
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 260

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Zdravotný pohár vína je mýtus. Ako a prečo vznikol

Vedecké poznatky pribúdajú rýchlejšie, ako ich kultúra dokáže vstrebať alebo zahodiť.

DOMOV

Kritizoval ma Fico, kritizoval ma aj Dzurinda

Diskusia NAŽIVO o slobode, médiách a ich kvalite.

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.