Vedieť, ako zabrániť nehode, nestačí

Pravdepodobnosť toho, že sa stanete účastníkom havárie, je celkom vysoká. Aj keď jazdíte bezpečne, vždy sa môže nájsť niekto, kto do vás narazí.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - združenie ASOS)

Podľa odborníkov na bezpečnú jazdu zapríčiňujú krízové situácie na cestách najmä tri základné chyby vodičov: nepozornosť alebo nevenovanie sa jazde, nedodržanie rýchlosti, ktorá by bola primeraná podmienkam jazdy a nedodržanie bezpečnej vzdialenosti. Jozef Drahovský si myslí, že výrazný vplyv na vznik dopravných nehôd má aj stav cestnej infraštruktúry.

Aktívne a pasívne bezpečnostné prvky v automobiloch sa zdokonalili natoľko, že v súčasnosti je to práve človek, resp. spôsob jazdy, ktorý je hlavnou príčinou vzniku dopravnej nehody.

Pozrite si, ktoré cesty na Slovensku sú najnebezpečnejšie

Nebezpečné cesty

Vedeli ste, že v Európe zomrie na cestách približne 35 tisíc ľudí ročne? To predstavuje v priemere 95 ľudí denne. Na Slovensku minulý rok zomrelo na cestách 345 ľudí, čo je takmer 1 osoba na deň.

Podľa štúdie bezpečnosti ciest EuroRAP je riziko smrteľnej dopravnej nehody na cestách s jedným jazdným pruhom v jednom smere (bežné cesty u nás) 4-krát väčšie ako na diaľniciach. Ak si porovnáme najbezpečnejšie cesty v jednotlivých štátoch, kde sa štúdie robili, Veľká Británia má najbezpečnejšie diaľnice a cesty s dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere.

Z hľadiska rizikovosti sú slovenské diaľnice a cesty s dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere hodnotené ako najrizikovejšie v rámci Európy.

Teória nestačí na to, aby ste zvládli krízovú situáciu na ceste

Mnohí vedia, ako sa zachovať za volantom v krízovej situácii. Prax ale často ukazuje, že teória nestačí.

"Na správaní človeka sa pri krízovej situácii nezmení absolútne nič, ani po stonásobnom pozretí či prečítaní si odporúčaného konania. Je nevyhnutné a nenahraditeľné, aby si každý sám nielen vyskúšal, ale aj dobre natrénoval, ako správne reagovať a správať sa," uviedol Marián Čabák, inštruktor školy bezpečnej jazdy.

Podľa Čabáka, keď sa človek zľakne, reaguje a koná pudovo a podvedome. Činnosť tela počas jednej až troch sekúnd riadi podvedomie. Vodiča začne ovládať strach, zvýši sa mu tep, napne celé telo, zaprie sa do volantu a pedálov a stratí schopnosť riešiť situáciu rozumom a odporúčaným postupom.

Na to, aby ste dokázali za volantom zvládnuť krízovú situáciu, je dôležité mať podľa inštruktora v krvi niekoľko základných predpokladov. Správny posed za volantom je len jedným z nich. Dôležité je nebyť úplne vystretý, pretože vodičovi vtedy hrozia zbytočné ťažké zranenia.

Aj správne držanie a narábanie s volantom je dôležité, aby ste mohli rýchlo otáčať volantom podľa potreby. Krízové brzdenie je ďalšia dôležitá činnosť, ktorá sa nedá naučiť iba čítaním. Riziko problémov však viete znížiť aj použitím bezpečnostných systémov (pásy, ABS, ESP, ...) či zabezpečením dobrého technického stavu vozidla.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 283
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 080
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 839
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 305
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 198
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 014
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 917
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 792
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 666
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 330

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S elektronickým receptom riskuje pacient tour po lekárňach

Čítačku kariet, ktorú potrebujú, aby sa pripojili do elektronického systému receptov, stále nemá 40 percent lekárnikov. Termíny už tlačia.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.