SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Vedieť, ako zabrániť nehode, nestačí

Pravdepodobnosť toho, že sa stanete účastníkom havárie, je celkom vysoká. Aj keď jazdíte bezpečne, vždy sa môže nájsť niekto, kto do vás narazí.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - združenie ASOS)

Podľa odborníkov na bezpečnú jazdu zapríčiňujú krízové situácie na cestách najmä tri základné chyby vodičov: nepozornosť alebo nevenovanie sa jazde, nedodržanie rýchlosti, ktorá by bola primeraná podmienkam jazdy a nedodržanie bezpečnej vzdialenosti. Jozef Drahovský si myslí, že výrazný vplyv na vznik dopravných nehôd má aj stav cestnej infraštruktúry.

Aktívne a pasívne bezpečnostné prvky v automobiloch sa zdokonalili natoľko, že v súčasnosti je to práve človek, resp. spôsob jazdy, ktorý je hlavnou príčinou vzniku dopravnej nehody.

Pozrite si, ktoré cesty na Slovensku sú najnebezpečnejšie

Nebezpečné cesty

Vedeli ste, že v Európe zomrie na cestách približne 35 tisíc ľudí ročne? To predstavuje v priemere 95 ľudí denne. Na Slovensku minulý rok zomrelo na cestách 345 ľudí, čo je takmer 1 osoba na deň.

Podľa štúdie bezpečnosti ciest EuroRAP je riziko smrteľnej dopravnej nehody na cestách s jedným jazdným pruhom v jednom smere (bežné cesty u nás) 4-krát väčšie ako na diaľniciach. Ak si porovnáme najbezpečnejšie cesty v jednotlivých štátoch, kde sa štúdie robili, Veľká Británia má najbezpečnejšie diaľnice a cesty s dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere.

Z hľadiska rizikovosti sú slovenské diaľnice a cesty s dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere hodnotené ako najrizikovejšie v rámci Európy.

Teória nestačí na to, aby ste zvládli krízovú situáciu na ceste

Mnohí vedia, ako sa zachovať za volantom v krízovej situácii. Prax ale často ukazuje, že teória nestačí.

"Na správaní človeka sa pri krízovej situácii nezmení absolútne nič, ani po stonásobnom pozretí či prečítaní si odporúčaného konania. Je nevyhnutné a nenahraditeľné, aby si každý sám nielen vyskúšal, ale aj dobre natrénoval, ako správne reagovať a správať sa," uviedol Marián Čabák, inštruktor školy bezpečnej jazdy.

Podľa Čabáka, keď sa človek zľakne, reaguje a koná pudovo a podvedome. Činnosť tela počas jednej až troch sekúnd riadi podvedomie. Vodiča začne ovládať strach, zvýši sa mu tep, napne celé telo, zaprie sa do volantu a pedálov a stratí schopnosť riešiť situáciu rozumom a odporúčaným postupom.

Na to, aby ste dokázali za volantom zvládnuť krízovú situáciu, je dôležité mať podľa inštruktora v krvi niekoľko základných predpokladov. Správny posed za volantom je len jedným z nich. Dôležité je nebyť úplne vystretý, pretože vodičovi vtedy hrozia zbytočné ťažké zranenia.

Aj správne držanie a narábanie s volantom je dôležité, aby ste mohli rýchlo otáčať volantom podľa potreby. Krízové brzdenie je ďalšia dôležitá činnosť, ktorá sa nedá naučiť iba čítaním. Riziko problémov však viete znížiť aj použitím bezpečnostných systémov (pásy, ABS, ESP, ...) či zabezpečením dobrého technického stavu vozidla.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Zelená Bratislava
  7. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  2. Bezbariérové vozidlo
  3. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  4. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Zelená Bratislava
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Ruža zmeny
  9. Úpravy automobilov pre ZŤP
  10. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 931
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 174
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 923
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 751
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 478
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 10 903
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 793
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 144
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 090
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 890
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zákaz vychádzania pre netestovaných? Pochybnosti majú ústavní právnici aj prezidentka

Vláda riskuje, že Ústavný súd zruší testovanie skôr, ako sa začne.

Ilustračné foto.

Prezidentka odmieta sankcie za neúčasť na testovaní (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
Zamestnanci spoločnosti Volkswagen Slovakia pracujú na výrobnej linke.
Komentár Petra Schutza

Významná časť národa už dávno žije v osobnom lockdowne

Medzi tmami a hmlami.

Peter Schutz.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric