Vedieť, ako zabrániť nehode, nestačí

Pravdepodobnosť toho, že sa stanete účastníkom havárie, je celkom vysoká. Aj keď jazdíte bezpečne, vždy sa môže nájsť niekto, kto do vás narazí.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - združenie ASOS)

Podľa odborníkov na bezpečnú jazdu zapríčiňujú krízové situácie na cestách najmä tri základné chyby vodičov: nepozornosť alebo nevenovanie sa jazde, nedodržanie rýchlosti, ktorá by bola primeraná podmienkam jazdy a nedodržanie bezpečnej vzdialenosti. Jozef Drahovský si myslí, že výrazný vplyv na vznik dopravných nehôd má aj stav cestnej infraštruktúry.

Aktívne a pasívne bezpečnostné prvky v automobiloch sa zdokonalili natoľko, že v súčasnosti je to práve človek, resp. spôsob jazdy, ktorý je hlavnou príčinou vzniku dopravnej nehody.

Pozrite si, ktoré cesty na Slovensku sú najnebezpečnejšie

Nebezpečné cesty

Vedeli ste, že v Európe zomrie na cestách približne 35 tisíc ľudí ročne? To predstavuje v priemere 95 ľudí denne. Na Slovensku minulý rok zomrelo na cestách 345 ľudí, čo je takmer 1 osoba na deň.

Podľa štúdie bezpečnosti ciest EuroRAP je riziko smrteľnej dopravnej nehody na cestách s jedným jazdným pruhom v jednom smere (bežné cesty u nás) 4-krát väčšie ako na diaľniciach. Ak si porovnáme najbezpečnejšie cesty v jednotlivých štátoch, kde sa štúdie robili, Veľká Británia má najbezpečnejšie diaľnice a cesty s dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere.

Z hľadiska rizikovosti sú slovenské diaľnice a cesty s dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere hodnotené ako najrizikovejšie v rámci Európy.

Teória nestačí na to, aby ste zvládli krízovú situáciu na ceste

Mnohí vedia, ako sa zachovať za volantom v krízovej situácii. Prax ale často ukazuje, že teória nestačí.

"Na správaní človeka sa pri krízovej situácii nezmení absolútne nič, ani po stonásobnom pozretí či prečítaní si odporúčaného konania. Je nevyhnutné a nenahraditeľné, aby si každý sám nielen vyskúšal, ale aj dobre natrénoval, ako správne reagovať a správať sa," uviedol Marián Čabák, inštruktor školy bezpečnej jazdy.

Podľa Čabáka, keď sa človek zľakne, reaguje a koná pudovo a podvedome. Činnosť tela počas jednej až troch sekúnd riadi podvedomie. Vodiča začne ovládať strach, zvýši sa mu tep, napne celé telo, zaprie sa do volantu a pedálov a stratí schopnosť riešiť situáciu rozumom a odporúčaným postupom.

Na to, aby ste dokázali za volantom zvládnuť krízovú situáciu, je dôležité mať podľa inštruktora v krvi niekoľko základných predpokladov. Správny posed za volantom je len jedným z nich. Dôležité je nebyť úplne vystretý, pretože vodičovi vtedy hrozia zbytočné ťažké zranenia.

Aj správne držanie a narábanie s volantom je dôležité, aby ste mohli rýchlo otáčať volantom podľa potreby. Krízové brzdenie je ďalšia dôležitá činnosť, ktorá sa nedá naučiť iba čítaním. Riziko problémov však viete znížiť aj použitím bezpečnostných systémov (pásy, ABS, ESP, ...) či zabezpečením dobrého technického stavu vozidla.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 987
  2. Od septembra opäť po starom 5 942
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 711
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 142
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 835
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 737
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 200
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 128
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 037

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen ukázal svoje najmenšie SUV, volá sa T-Roc

Už v základe ponúkne bohatú výbavu a možnosti individualizácie.

Ferrari nečakane nahrádza Californiu modelom Portofino

Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 320 kilometrov za hodinu.

Legendárny mikrobus od Volkswagenu sa vráti do výroby

Prví zákazníci sa ho dočkajú v roku 2022 v podobe elektromobilu.

Apple už nechce vyrobiť autonómne vozidlo

Spoločnosť sa chce sústrediť na samotnú technológiu autonómneho riadenia.