Podľa odborníkov na bezpečnú jazdu zapríčiňujú krízové situácie na cestách najmä tri základné chyby vodičov: nepozornosť alebo nevenovanie sa jazde, nedodržanie rýchlosti, ktorá by bola primeraná podmienkam jazdy a nedodržanie bezpečnej vzdialenosti. Jozef Drahovský si myslí, že výrazný vplyv na vznik dopravných nehôd má aj stav cestnej infraštruktúry.
Aktívne a pasívne bezpečnostné prvky v automobiloch sa zdokonalili natoľko, že v súčasnosti je to práve človek, resp. spôsob jazdy, ktorý je hlavnou príčinou vzniku dopravnej nehody.
Pozrite si, ktoré cesty na Slovensku sú najnebezpečnejšie
Nebezpečné cesty
Vedeli ste, že v Európe zomrie na cestách približne 35 tisíc ľudí ročne? To predstavuje v priemere 95 ľudí denne. Na Slovensku minulý rok zomrelo na cestách 345 ľudí, čo je takmer 1 osoba na deň.
Podľa štúdie bezpečnosti ciest EuroRAP je riziko smrteľnej dopravnej nehody na cestách s jedným jazdným pruhom v jednom smere (bežné cesty u nás) 4-krát väčšie ako na diaľniciach. Ak si porovnáme najbezpečnejšie cesty v jednotlivých štátoch, kde sa štúdie robili, Veľká Británia má najbezpečnejšie diaľnice a cesty s dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere.
Z hľadiska rizikovosti sú slovenské diaľnice a cesty s dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere hodnotené ako najrizikovejšie v rámci Európy.
Teória nestačí na to, aby ste zvládli krízovú situáciu na ceste
Mnohí vedia, ako sa zachovať za volantom v krízovej situácii. Prax ale často ukazuje, že teória nestačí.
"Na správaní človeka sa pri krízovej situácii nezmení absolútne nič, ani po stonásobnom pozretí či prečítaní si odporúčaného konania. Je nevyhnutné a nenahraditeľné, aby si každý sám nielen vyskúšal, ale aj dobre natrénoval, ako správne reagovať a správať sa," uviedol Marián Čabák, inštruktor školy bezpečnej jazdy.
Podľa Čabáka, keď sa človek zľakne, reaguje a koná pudovo a podvedome. Činnosť tela počas jednej až troch sekúnd riadi podvedomie. Vodiča začne ovládať strach, zvýši sa mu tep, napne celé telo, zaprie sa do volantu a pedálov a stratí schopnosť riešiť situáciu rozumom a odporúčaným postupom.
Na to, aby ste dokázali za volantom zvládnuť krízovú situáciu, je dôležité mať podľa inštruktora v krvi niekoľko základných predpokladov. Správny posed za volantom je len jedným z nich. Dôležité je nebyť úplne vystretý, pretože vodičovi vtedy hrozia zbytočné ťažké zranenia.
Aj správne držanie a narábanie s volantom je dôležité, aby ste mohli rýchlo otáčať volantom podľa potreby. Krízové brzdenie je ďalšia dôležitá činnosť, ktorá sa nedá naučiť iba čítaním. Riziko problémov však viete znížiť aj použitím bezpečnostných systémov (pásy, ABS, ESP, ...) či zabezpečením dobrého technického stavu vozidla.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk