Prvá jazda: Päťdverové Cruze ulahodí rodine

Zásadná zmena štvordverovej karosérie na päťdverovú priniesla niekoľko výhod rodinne založeným motoristom. Chýbajú však temperamentnejšie benzínové motory.

Cruze má od jari nový zadok, ale jazdili sme s ním až v priebehu babieho leta. Piate dvere z pocitovej torznej tuhosti karosérie neubrali.(Zdroj: Chevrolet)

ZADAR. V lete začal predaj modelu Chevrolet Cruze s päťdverovou karosériou, ktorá doplnila ponuku k základnému sedanu. V strednej Európe obľúbená päťdverová koncepcia typu hatchback síce v podaní Cruze nevyzerá tak lákavo ako sedan, pre našinca však ponúka veľmi užitočný koncept karosérie s dobrým prístupom k batožinového priestoru.

Jeho základný objem 413 litrov znamená vrchol medzi päťdverovými modelmi v nižšej strednej triede, avšak je hlboko pod úrovňou Octavie, ktorá s karosériou typu liftback dosahuje objem až 585 litrov.

Hoci Cruze 5HB nepostavili podľa českého chalupárskeho receptu, našincovi má čo povedať a ani miesto prvej prezentácie nebolo úplne náhodné. Prvé exempláre z predajnej série sme totiž vyskúšali na cestách v okolí Chorvátskeho Zadaru.

Viete, ako nehavarovať so stabilizačným systémom?

Zbaliť a ísť

Cruze svojim charakterom presne zapadá do úlohy jedného rodinného auta, ktoré má byť vďaka kompaktnej karosérii obratným vozidlom na každý deň a raz do roka musí zvládnuť Chorvátsko.

Práve kufor ponúkne o niečo lepšiu službu ako Golf, Astra a podobné kompakty. V porovnaní s konkurenciou vyčnieva tiež veľkosť nástupného priestoru v zadných dverách.

Dno kufra nelicuje celkom s operadlom, ktoré sa nesklápa úplne do roviny. Zadné operadlá možno rozdeliť v pomere 2/3.

Umiestnenie detí do autosedačky bude rozhodne ľahšie ako v Octavii a v prospech sedenia vzadu hrá pomerne dlhý rázvor 2685 milimetrov. Päťdverové Cruze zaplnilo medzeru medzi klasickým hatchbackom a kombíkom nižšej strednej triedy.

Okrem pohodlia detí neprídu vzadu skrátka ani priemerne vysokí dospelí. Z toho vyplýva, že na dovolenku môže Cruze celkom pohodlne použiť aj štvorica mladých ľudí.

Nepadajú do roviny

Škoda, že automobilka nepridala možnosť sklápania zadných operadiel z kufra, ktoré sa stáva čoraz bežnejším doplnkom áut podobnej kategórie. Operadlá po sklopení tiež len minimálne zväčšia užitočný objem kufra, pretože ostanú šikmo. Lyžiari by mali počítať so strešným nosičom pretože ani verzie LTZ nemali otvárateľný tunel v operadle.

Ak by sme mali napísať zoznam pripomienok na ďalšiu modernizáciu určite by bolo na zozname prepracovanejšie sklápanie operadiel a presnejšie radenie manuálnej prevodovky. Inak je kokpit auta vzhľadom na kategóriu výborný.

Otvor zadných dverí umožňuje pohodlné nastupovanie deťom do autosedačiek. Rovnako prístup dospelých k deťom je veľmi pohodlný.

Prebrali dobré veci

Podobnosť palubnej dosky a ovládacích prvkov s automobilmi značky Opel nie je náhodná. Chevrolet prevzal rad prvkov, vrátane dobre spracovanej navigácie a palubného počítača.

V podstate prístrojovému panelu ťažko niečo vytknúť, pretože sa vyznačuje prehľadnosťou a jednoznačným ovládaním. Zjednodušenie by pristalo ovládaniu palubného počítača, aby vodič nemusel otáčať prstencom na páčke a ešte používať aj tlačidlo.

Radšej zvoľte diesel

Cestou na ostrov Pag nebol priestor na skúšanie diaľničného tempa a overenie aerodynamiky. Nechýbali však cesty so zvlneným asfaltom, ktoré dajú zabrať torznej tuhosti karosérie. Jemný pohyb alebo skrútenie karosérie sme zaregistrovali iba pri výjazdne na obrubník pri parkovaní a bežné diery zvládala celkom dobre. Napokon hodnotenie v nárazových testoch Euro NCAP bolo vcelku pozitívne.

Z ponúkaných dvoch motorov odporúčame diesel, ktorý je v premávke čipernejší ako benzín, hoci turbodieru má relatívne veľkú.

V zákrutách Cruze splní bežný štandard a nároky normálneho motoristu. Málokto však bude spokojný s benzínovým motorom 1,8, ktorý má síce pomerne slušný papierový výkon až 141 koní. Hoci krútiaci moment 176 Nm tiež vyzerá lákavo, pod 3000 otáčkami je motor vyslovene hluchý na plynový pedál.

Najmä v stúpaniach potrebuje otáčky a tie potrebujú palivo. Sú šoféri, čo si na takýto charakter motora zvyknú, avšak pred kúpou odporúčame testovaciu jazdu. Možno potrebuje inú prevodovku.

Viac radosti dáva jazde dvojlitrový diesel s výkonom 163 koní. Po explózii výkonu 120 kW pri 3800 otáčkach hneď aj vydýchne, ale jeho krútiaci moment 360 Nm dokáže vrcholiť pri 1750 otáčkach. Spolu s pomerne rýchlym stálym prevodom je kombinácia dieselu a päťdverovej karosérie lákavá. Najmä cena je v porovnaní s benzínom veľmi priaznivá.

Loví vo vlastnom košiari

Chevrolet vo vzletných marketingových frázach pasuje päťdverové Cruze za auto, ktoré má zdramatizovať segment kompaktných hatchbackov. Tentoraz musíme dať značke za pravdu, pretože postavila zaujímavé rodinne orientované auto.

V tomto kokpite je radosť sedieť, pretože šofér má pohodlie na relatívne vysokej úrovni.

Kokpit môže súperiť s najlepšími a rovnako bezpečnostná výbava aj tej najlacnejšej verzie obsahuje plný štandard. V tomto zmysle nastáva otázka, či na trhoch podobných nášmu nebude Cruze brať zákazníkov koncernovej sestre Astre.

Ale to môže byť motoristom jedno, lebo si vyberú praktickejší Chevrolet než Opel. Octaviu však na našom trhu Cruze neprebije.

Dojmy z prvej jazdy

- trochu zvláštny dizajn zadnej časti
- dobrá manipulácia s piatymi dverami
- dobrý prístup ku kufru
- operadlá sa nesklápajú úplne do roviny s dnom kufra
- slabý výber benzínových motorov
- pohodlné cestovanie
- výborné auto pre štvorčlennú rodinu
- automatická klimatizácia až do výbavy LTZ

Chevrolet Cruze a Škoda Octavia – porovnanie základných parametrov

Model Chevrolet Cruze Škoda Octavia
Akčná cena cena od (eur) 10 950 13 409
Verzia na porovnanie LT plus 2,0VCDi 2,0 TDI Ambiente
Cena verzie od (eur) 16 280 20 509
Výkon motora (kW) 120 103
Krútiaci moment (Nm) 360 320
Prevodovka šesťstupňová mech. šesťstupňová mech.
Priemerná spotreba (l/100km) 5,6 4,8
Prevádzková hmotnosť (kg) 1394 1395
Dĺžka (mm) 4510 4569
Rázvor (mm) 2685 2578
Objem kufra (l) 413/883 585/1455

Cestu redaktora hradila spoločnosť Chevrolet.


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  3. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Talent - vzdelanie - úspech
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  10. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 22 097
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 17 171
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 8 784
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 8 056
  5. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 6 552
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 858
  7. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 5 454
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 147
  9. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 616
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 155

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Nebuď buzerant, zmláť manželku (píše Michal Havran)

Vy to viete, vy muži z Tvrdošína, čo pochodujete a zneužívate vieru, aby ste ľudí vydesili.

KOMENTÁRE

Kto vlastne môže podpísať Istanbulský dohovor

Súlad dojednaných medzinárodných zmlúv s ústavou posudzuje Ústavný súd.

Neprehliadnite tiež

Cupra Ateca má poriadny výkon a prišla o znak Seat

Stane sa prvým modelom v novej ére samostatnej značky Cupra.

Alkohol zavinil pätinu obetí dopravných nehôd v EÚ

V Európe sa vypije viac aklkoholu ako kdekoľvek inde na svete.

Hyundai ukázal nové SUV. Zamkne sa, aby ste nemohli vystúpiť inému autu do cesty

S novým Santa Fe do premávky nevystúpite ani nevycúvate.

Nový Peugeot 508 sa ovláda klávesami ako na klavíri

Vlajková loď Peugeotu oživí segment dramatickým vzhľadom, konkurovať chce tým najlepším.