SME

Prvá jazda: Päťdverové Cruze ulahodí rodine

Zásadná zmena štvordverovej karosérie na päťdverovú priniesla niekoľko výhod rodinne založeným motoristom. Chýbajú však temperamentnejšie benzínové motory.

Cruze má od jari nový zadok, ale jazdili sme s ním až v priebehu babieho leta. Piate dvere z pocitovej torznej tuhosti karosérie neubrali.Cruze má od jari nový zadok, ale jazdili sme s ním až v priebehu babieho leta. Piate dvere z pocitovej torznej tuhosti karosérie neubrali. (Zdroj: Chevrolet)

ZADAR. V lete začal predaj modelu Chevrolet Cruze s päťdverovou karosériou, ktorá doplnila ponuku k základnému sedanu. V strednej Európe obľúbená päťdverová koncepcia typu hatchback síce v podaní Cruze nevyzerá tak lákavo ako sedan, pre našinca však ponúka veľmi užitočný koncept karosérie s dobrým prístupom k batožinového priestoru.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jeho základný objem 413 litrov znamená vrchol medzi päťdverovými modelmi v nižšej strednej triede, avšak je hlboko pod úrovňou Octavie, ktorá s karosériou typu liftback dosahuje objem až 585 litrov.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci Cruze 5HB nepostavili podľa českého chalupárskeho receptu, našincovi má čo povedať a ani miesto prvej prezentácie nebolo úplne náhodné. Prvé exempláre z predajnej série sme totiž vyskúšali na cestách v okolí Chorvátskeho Zadaru.

Viete, ako nehavarovať so stabilizačným systémom?

Zbaliť a ísť

Cruze svojim charakterom presne zapadá do úlohy jedného rodinného auta, ktoré má byť vďaka kompaktnej karosérii obratným vozidlom na každý deň a raz do roka musí zvládnuť Chorvátsko.

Práve kufor ponúkne o niečo lepšiu službu ako Golf, Astra a podobné kompakty. V porovnaní s konkurenciou vyčnieva tiež veľkosť nástupného priestoru v zadných dverách.

Dno kufra nelicuje celkom s operadlom, ktoré sa nesklápa úplne do roviny. Zadné operadlá možno rozdeliť v pomere 2/3.

SkryťVypnúť reklamu

Umiestnenie detí do autosedačky bude rozhodne ľahšie ako v Octavii a v prospech sedenia vzadu hrá pomerne dlhý rázvor 2685 milimetrov. Päťdverové Cruze zaplnilo medzeru medzi klasickým hatchbackom a kombíkom nižšej strednej triedy.

Okrem pohodlia detí neprídu vzadu skrátka ani priemerne vysokí dospelí. Z toho vyplýva, že na dovolenku môže Cruze celkom pohodlne použiť aj štvorica mladých ľudí.

Nepadajú do roviny

Škoda, že automobilka nepridala možnosť sklápania zadných operadiel z kufra, ktoré sa stáva čoraz bežnejším doplnkom áut podobnej kategórie. Operadlá po sklopení tiež len minimálne zväčšia užitočný objem kufra, pretože ostanú šikmo. Lyžiari by mali počítať so strešným nosičom pretože ani verzie LTZ nemali otvárateľný tunel v operadle.

Ak by sme mali napísať zoznam pripomienok na ďalšiu modernizáciu určite by bolo na zozname prepracovanejšie sklápanie operadiel a presnejšie radenie manuálnej prevodovky. Inak je kokpit auta vzhľadom na kategóriu výborný.

SkryťVypnúť reklamu

Otvor zadných dverí umožňuje pohodlné nastupovanie deťom do autosedačiek. Rovnako prístup dospelých k deťom je veľmi pohodlný.

Prebrali dobré veci

Podobnosť palubnej dosky a ovládacích prvkov s automobilmi značky Opel nie je náhodná. Chevrolet prevzal rad prvkov, vrátane dobre spracovanej navigácie a palubného počítača.

V podstate prístrojovému panelu ťažko niečo vytknúť, pretože sa vyznačuje prehľadnosťou a jednoznačným ovládaním. Zjednodušenie by pristalo ovládaniu palubného počítača, aby vodič nemusel otáčať prstencom na páčke a ešte používať aj tlačidlo.

Radšej zvoľte diesel

Cestou na ostrov Pag nebol priestor na skúšanie diaľničného tempa a overenie aerodynamiky. Nechýbali však cesty so zvlneným asfaltom, ktoré dajú zabrať torznej tuhosti karosérie. Jemný pohyb alebo skrútenie karosérie sme zaregistrovali iba pri výjazdne na obrubník pri parkovaní a bežné diery zvládala celkom dobre. Napokon hodnotenie v nárazových testoch Euro NCAP bolo vcelku pozitívne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z ponúkaných dvoch motorov odporúčame diesel, ktorý je v premávke čipernejší ako benzín, hoci turbodieru má relatívne veľkú.

V zákrutách Cruze splní bežný štandard a nároky normálneho motoristu. Málokto však bude spokojný s benzínovým motorom 1,8, ktorý má síce pomerne slušný papierový výkon až 141 koní. Hoci krútiaci moment 176 Nm tiež vyzerá lákavo, pod 3000 otáčkami je motor vyslovene hluchý na plynový pedál.

Najmä v stúpaniach potrebuje otáčky a tie potrebujú palivo. Sú šoféri, čo si na takýto charakter motora zvyknú, avšak pred kúpou odporúčame testovaciu jazdu. Možno potrebuje inú prevodovku.

Viac radosti dáva jazde dvojlitrový diesel s výkonom 163 koní. Po explózii výkonu 120 kW pri 3800 otáčkach hneď aj vydýchne, ale jeho krútiaci moment 360 Nm dokáže vrcholiť pri 1750 otáčkach. Spolu s pomerne rýchlym stálym prevodom je kombinácia dieselu a päťdverovej karosérie lákavá. Najmä cena je v porovnaní s benzínom veľmi priaznivá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Loví vo vlastnom košiari

Chevrolet vo vzletných marketingových frázach pasuje päťdverové Cruze za auto, ktoré má zdramatizovať segment kompaktných hatchbackov. Tentoraz musíme dať značke za pravdu, pretože postavila zaujímavé rodinne orientované auto.

V tomto kokpite je radosť sedieť, pretože šofér má pohodlie na relatívne vysokej úrovni.

Kokpit môže súperiť s najlepšími a rovnako bezpečnostná výbava aj tej najlacnejšej verzie obsahuje plný štandard. V tomto zmysle nastáva otázka, či na trhoch podobných nášmu nebude Cruze brať zákazníkov koncernovej sestre Astre.

Ale to môže byť motoristom jedno, lebo si vyberú praktickejší Chevrolet než Opel. Octaviu však na našom trhu Cruze neprebije.

Dojmy z prvej jazdy

- trochu zvláštny dizajn zadnej časti

- dobrá manipulácia s piatymi dverami

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- dobrý prístup ku kufru

- operadlá sa nesklápajú úplne do roviny s dnom kufra

- slabý výber benzínových motorov

- pohodlné cestovanie

- výborné auto pre štvorčlennú rodinu

- automatická klimatizácia až do výbavy LTZ

Chevrolet Cruze a Škoda Octavia – porovnanie základných parametrov

Model

Chevrolet Cruze

Škoda Octavia

Akčná cena cena od (eur)

10 950

13 409

Verzia na porovnanie

LT plus 2,0VCDi

2,0 TDI Ambiente

Cena verzie od (eur)

16 280

20 509

Výkon motora (kW)

120

103

Krútiaci moment (Nm)

360

320

Prevodovka

šesťstupňová mech.

šesťstupňová mech.

Priemerná spotreba (l/100km)

5,6

4,8

Prevádzková hmotnosť (kg)

1394

1395

Dĺžka (mm)

4510

4569

Rázvor (mm)

2685

2578

Objem kufra (l)

413/883

585/1455

Cestu redaktora hradila spoločnosť Chevrolet.


SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  2. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  3. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  4. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  5. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  6. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  1. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti
  2. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  3. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  4. Prečo les potrebuje aj výrub, nie len ochranu
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  6. Letná háčkovaná móda a kúsok mora u vás doma
  7. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  8. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 12 590
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 7 536
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 536
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 285
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 707
  6. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 2 655
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 790
  8. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 1 642
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Krátky: Vám musí jeΩať chalani, vám musí jeΩať .
  2. Pavol Kéri: Lietavská Lúčka 2025
  3. Ľudmila Križanovská: Milí ukrajinskí spoluobčania, nie je to Vaša vina, že jeden z Vás zlyhal a niekoho napadol nožom.
  4. Mária Romaňáková: Dvor kráľovnej Ester
  5. Viktor Pamula: Agent Kremľa zablokoval sankcie proti Rusku
  6. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  7. Dušan Piršel: Ako socializovať ego? – to je otázka…
  8. Jaroslav Liptak: Prečo AI a udržateľnosť patria k sebe (a prečo bez toho dnes biznis neprežije)
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 22 267
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 285
  3. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 6 144
  4. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 6 015
  5. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 800
  6. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 4 913
  7. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene 4 649
  8. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 484
  1. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  2. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  3. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  4. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  5. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  6. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  7. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  8. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
SkryťZatvoriť reklamu