Na chvíľu zacúval na miesto pre vozičkárov, hrozí mu zákaz šoférovania

Niekedy vás pomoc inému vodičovi môže priviesť do nepríjemností. Stačí sa inému vodičovi uhnúť s autom na parkovacie miesto vyhradené pre zdravotne postihnutých a riskujete 2-ročný zákaz šoférovania.

Mato: "Na parkovisku pred nákupným centrom som zacúval na vyhradené parkovacie mieste pre osobu so zdravotným postihnutím, aby som uvoľnil priestor pre vozidlo, ktoré v protiľahlom rade uvoľňovalo parkovacie miesto.

Za ten čas prišli policajti a chceli mi udeliť pokutu za zastavenie a státie na vyhradenom parkovacom mieste. Pokutu som odmietol zaplatiť s tým, že pri úkone som nezastavil za účelom, ako zastavenie definuje zákon v § 2 ods 2 x): „zastavením sa rozumie uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu.“ Počas môjho zastavenia teda nedošlo k nastupovaniu alebo vystupovaniu osôb ani k naloženiu alebo vyloženiu nákladu.

Podľa zákona je porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom podľa § 137 (2) r) zastavenie a státie na vyhradenom parkovacom mieste pre osobu so zdravotným postihnutím, k čomu podľa môjho názoru nedošlo. Prípad je momentálne riešený v správnom konaní. Polícia má k dispozícii fotografiu vozidla na vyhradenom parkovacom mieste (so zapnutými svetlami)."

Dopravné predpisy poznajú vo vzťahu k zastaveniu (z hľadiska významu slova) auta len dve situácie:

  • zastavenie a
  • zastavenie vozidla.

To druhé je definované ako prerušenie jazdy z dôvodu nezávislého od vôle vodiča. Toto ale nie je situácia, ktorá vyplýva z príbehu, o ktorom nám napísal Maťo.

Na vyhradené parkovacie miesto totiž zacúval z vlastnej vôle vediac, že je to miesto, na ktorom sa po zacúvaní musí vždy zastaviť (pôvodný význam slova). Kolesá sa musia začať krútiť opačným smerom, keď chce vodič z takého parkovacieho miesta vyjsť.

Čo je to zastavenie a ako ho chápať

Zastavenie (podľa dopravných predpisov) je zákonom definované ako uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu.

Keď zoberieme do úvahy striktne gramatický výklad zákonnej definície zastavenia, na prvý pohľad sa bude zdať, že Maťo má pravdu. Vozidlo síce prestalo krútiť kolesami na vyhradenom parkovacom mieste, ale nikto z vozidla nevystúpil, ani doň nenastúpil. A týka sa to aj tovaru.

Lenže, aj keď sa v definícii o zastavení píše o čase potrebnom na vykonanie nejakých úkonov, neznamená to automaticky, že nepôjde o zastavenie, ak sa spomínané úkony nespravia. Možno mala byť definícia lepšie naformulovaná, aby z nej jednoznačne vyplývalo, ako dlho trvá zastavenie (z hľadiska zákonnej definície).

Iná formulácia definície zastavenia ale neprichádza príliš do úvahy, keďže tá naša je prekladom definície z medzinárodne uznaného dokumentu, Viedenského dohovoru, ktorý je predlohou pre dopravné predpisy vo väčšine štátov sveta: "a vehicle is said to be “Standing” if it is stationary for the time needed to pick up or set down persons or to load or unload goods".

Maťov výklad sa môže otočiť proti nemu samému

Ak by sme aj dali za pravdu Maťovi v tom, ako si vysvetlil definíciu zastavenia, gramatické usporiadanie slov akéhokoľvek právneho predpisu slúži iba na vyjadrenie účelu predpisu.

V tomto prípade je účelom definície informovať, že zastavením je uvedenie vozidla do pokoja na krátky čas z vôle vodiča.

Použijúc Maťovu logiku s doslovnosťou gramatického výkladu mohli Maťa dokonca obviniť aj z toho, že stál bez povolenia na vyhradenom mieste pre zdravotne postihnutých. Státie je podľa definície uvedenie vozidla do pokoja na dlhšie, ako je čas dovolený na zastavenie.

Stačí, aby policajti dokázali, že z auta je možné vystúpiť za kratší čas, ako je ten, počas ktorého bol vo vyhradenom mieste a žiadne argumenty mu nepomôžu.

Trest si nezaslúži

Je málo pravdepodobné, že by sa Maťovi podarilo presvedčiť dopravný inšpektorát či prípadne súd o svojej pravde. Celkom reálne mu tak hrozí pokuta do výšky 300 eur a zákaz šoférovania až na dva roky.

Ak bude dopravný inšpektorát rozhodovať spravodlivo a skutočne Maťo zacúval na vyhradené miesto pre zdravotne postihnutých s úmyslom, ako napísal, nemali by ho oceniť finančnou sankciou a už vôbec nie zákazom šoférovania. Upozornenie na to, že urobil nesprávnu vec a samotné konanie, by mali byť dostatočnou sankciou.

Podľa nášho názoru bol Maťov skutok skôr pomocou plynulosti či bezpečnosti cestnej premávky. Odporúčame však nabudúce nezachádzať na vyhradené parkovacie miesta a radšej počkať v uličke na uvoľnenie "nevyhradeného" parkovacieho miesta.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 13 622
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 667
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 194
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 511
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 847
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 525
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 345
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 192
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 771
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 738

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

EKONOMIKA

Analytici ukázali, v akom stave je naozaj výstavba diaľnic

Štát chce D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Pozrite si mapu.

REPORTÁŽ

Prežil pochod púšťou, aby si zaraftoval v Líbyi

Zostať doma, sa stáva luxusom.

Neprehliadnite tiež

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.