Mato: "Na parkovisku pred nákupným centrom som zacúval na vyhradené parkovacie mieste pre osobu so zdravotným postihnutím, aby som uvoľnil priestor pre vozidlo, ktoré v protiľahlom rade uvoľňovalo parkovacie miesto.
Za ten čas prišli policajti a chceli mi udeliť pokutu za zastavenie a státie na vyhradenom parkovacom mieste. Pokutu som odmietol zaplatiť s tým, že pri úkone som nezastavil za účelom, ako zastavenie definuje zákon v § 2 ods 2 x): „zastavením sa rozumie uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu.“ Počas môjho zastavenia teda nedošlo k nastupovaniu alebo vystupovaniu osôb ani k naloženiu alebo vyloženiu nákladu.
Podľa zákona je porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom podľa § 137 (2) r) zastavenie a státie na vyhradenom parkovacom mieste pre osobu so zdravotným postihnutím, k čomu podľa môjho názoru nedošlo. Prípad je momentálne riešený v správnom konaní. Polícia má k dispozícii fotografiu vozidla na vyhradenom parkovacom mieste (so zapnutými svetlami)."
Prečítajte si aj:
Keď sanitka zapne sirénu na poslednú chvíľu
Dopravné predpisy poznajú vo vzťahu k zastaveniu (z hľadiska významu slova) auta len dve situácie:
- zastavenie a
- zastavenie vozidla.
To druhé je definované ako prerušenie jazdy z dôvodu nezávislého od vôle vodiča. Toto ale nie je situácia, ktorá vyplýva z príbehu, o ktorom nám napísal Maťo.
Na vyhradené parkovacie miesto totiž zacúval z vlastnej vôle vediac, že je to miesto, na ktorom sa po zacúvaní musí vždy zastaviť (pôvodný význam slova). Kolesá sa musia začať krútiť opačným smerom, keď chce vodič z takého parkovacieho miesta vyjsť.
Čo je to zastavenie a ako ho chápať
Zastavenie (podľa dopravných predpisov) je zákonom definované ako uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu.
Keď zoberieme do úvahy striktne gramatický výklad zákonnej definície zastavenia, na prvý pohľad sa bude zdať, že Maťo má pravdu. Vozidlo síce prestalo krútiť kolesami na vyhradenom parkovacom mieste, ale nikto z vozidla nevystúpil, ani doň nenastúpil. A týka sa to aj tovaru.
Lenže, aj keď sa v definícii o zastavení píše o čase potrebnom na vykonanie nejakých úkonov, neznamená to automaticky, že nepôjde o zastavenie, ak sa spomínané úkony nespravia. Možno mala byť definícia lepšie naformulovaná, aby z nej jednoznačne vyplývalo, ako dlho trvá zastavenie (z hľadiska zákonnej definície).
Iná formulácia definície zastavenia ale neprichádza príliš do úvahy, keďže tá naša je prekladom definície z medzinárodne uznaného dokumentu, Viedenského dohovoru, ktorý je predlohou pre dopravné predpisy vo väčšine štátov sveta: "a vehicle is said to be “Standing” if it is stationary for the time needed to pick up or set down persons or to load or unload goods".
Otestujte si znalosti z dopravných predpisov
Maťov výklad sa môže otočiť proti nemu samému
Ak by sme aj dali za pravdu Maťovi v tom, ako si vysvetlil definíciu zastavenia, gramatické usporiadanie slov akéhokoľvek právneho predpisu slúži iba na vyjadrenie účelu predpisu.
V tomto prípade je účelom definície informovať, že zastavením je uvedenie vozidla do pokoja na krátky čas z vôle vodiča.
Použijúc Maťovu logiku s doslovnosťou gramatického výkladu mohli Maťa dokonca obviniť aj z toho, že stál bez povolenia na vyhradenom mieste pre zdravotne postihnutých. Státie je podľa definície uvedenie vozidla do pokoja na dlhšie, ako je čas dovolený na zastavenie.
Stačí, aby policajti dokázali, že z auta je možné vystúpiť za kratší čas, ako je ten, počas ktorého bol vo vyhradenom mieste a žiadne argumenty mu nepomôžu.
Trest si nezaslúži
Je málo pravdepodobné, že by sa Maťovi podarilo presvedčiť dopravný inšpektorát či prípadne súd o svojej pravde. Celkom reálne mu tak hrozí pokuta do výšky 300 eur a zákaz šoférovania až na dva roky.
Ak bude dopravný inšpektorát rozhodovať spravodlivo a skutočne Maťo zacúval na vyhradené miesto pre zdravotne postihnutých s úmyslom, ako napísal, nemali by ho oceniť finančnou sankciou a už vôbec nie zákazom šoférovania. Upozornenie na to, že urobil nesprávnu vec a samotné konanie, by mali byť dostatočnou sankciou.
Podľa nášho názoru bol Maťov skutok skôr pomocou plynulosti či bezpečnosti cestnej premávky. Odporúčame však nabudúce nezachádzať na vyhradené parkovacie miesta a radšej počkať v uličke na uvoľnenie "nevyhradeného" parkovacieho miesta.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk