SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Predpisy umožňujú agresívnym vodičom pripraviť vás aj o vodičák

Stačí, aby sa vodič ponáhľal a prestal byť človekom, a môže spôsobiť nielen dopravnú nehodu, ale aj pripraviť nevinného o peniaze a vodičák.

Niekedy sa rozum zastaví nad tým, čo dokáže zdanlivý pocit nepochopenia svojich potrieb inými.

Michal: "Chcel by som sa spýtať, kto je zodpovedný za nehodu, ak predbiehajúce auto po dokončení manévru prudko zabrzdí pred predbiehaným.

Včera večer som cestoval z Brna. Na rovnej ceste medzi Martinom a Sučanmi som za sebou zaregistroval nalepené auto, ktorému som ani nevidel svetlomety, tak bolo blízko. Vzhľadom na to, že predo mnou bol kamión a všetci sme išli cca 80 km/h, som mu jemným stlačením brzdového pedála, podotýkam takým, aby som ani nespomalil, naznačil nech si radšej drží odstup. Toto sa zopakovalo ešte raz. Akonáhle začala prerušovaná čiara, kamión som predbehol a chlapík za mnou tiež.

Tak sme vošli do Sučian, kde som za značkou spomalil na predpisových 50 km/h. Pán sa zrejme ponáhľal, a tak ma predbehol a nezabudol mi prudko pribrzdiť pred nosom tak, že som musel spomaliť na cca 20-30 km/h a mierne vybočiť do protismeru aby som do neho nevrazil. Čo ma najviac naštvalo, okrem rizikovej situácie, ktorú vyvolal, bola jej úplná zbytočnosť.

Chlapík za svetelnou križovatkou odbočil do mesta a stratil sa v uličke. Ja som samozrejme pokračoval ešte 200 km kým som sa dostal domov."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Je takmer isté, že vina bude na nevinnom

Na Michalovu otázku sa dá odpovedať jednoznačne. Podľa zákona o cestnej premávke vodič nesmie znížiť náhle rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky. Na základe Michalom opísanej situácie to vyzerá tak, že vodič, ktorý ho predbehol, porušil toto ustanovenie zákona.

Aj keď za takýto priestupok hrozí 60-eurová pokuta, bez svedkov alebo iných dôkazov je takmer nemožné dokázať, že vodič pred vami prudko zabrzdil len preto, že vás chcel postrašiť alebo vám znepríjemniť život. Aj keby ste očakávali, že za vinníka by mal byť určený ten, kto vás predbehol a následne zabrzdil, je väčšmi pravdepodobné, že vy budete ten, na koho ukážu prstom.

V predpisoch sa uvádza, že vodič je povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví. V prípade zrážky bez svedka nedokážete, že ste objektívne takúto vzdialenosť nemohli dodržať.

A tak vám v prípade dopravnej nehody hrozí nielen to, že z vašej poistky sa bude hradiť škoda na druhom vozidle, ale aj pokuta do výšky 800 eur a zákaz šoférovania až na 3 roky. Za to, že ste "spôsobili" dopravnú nehodu "porušením" dopravných predpisov.

Bez dôkazov o skutočnom dôvode brzdenia vozidla pred vami bude všetko svedčiť proti vám. A vy budete tí, ktorí sa budú pýtať, "kde je spravodlivosť".

Nie je brzdenie ako brzdenie

Michal písal o dvoch brzdeniach. To jeho, zdá sa, nebolo v rozpore s predpismi. Prvýkrát takmer vôbec nezabrzdil a to druhé po vjazde do obce takisto nevyzerá na náhle zníženie rýchlosti. Ak by to bolo opačne, auto natlačené na to jeho zozadu by mal v kufri.

Predbiehajúci vodič z hľadiska zákona do momentu jeho zabrzdenia predpisy neporušil. Ani tlačením sa na Michalove auto. Priestupku by sa dopustil iba vtedy, ak by ho iné vozidlo predbiehalo a chcelo sa pred neho zaradiť. Respektíve vtedy, ak by sa pred Michalom zrazu zjavila prekážka a musel by brzdiť prudšie. Vodič, ktorý Michala nakoniec predbehol, by s veľmi veľkou pravdepodobnosťou narazil do Michalovho auta.

To, čo mal spraviť vodič, ktorý predbehol Michala, je nielen v rozpore s predpismi ale aj mimoriadne nebezpečné. Po zrážke by sa nehoda mohla ľahko skončiť aj tragédiou.

Zdá sa, že vodiči by bez psychotestov nemali ísť na cesty

Na cestách sú však bohužiaľ aj takí vodiči, ktorí sa iných nepochopiteľne mstia. Nezaujíma ich, že oni robia iným zle, napríklad tým, že ich ohrozujú natlačením sa na ich auto v relatívne vysokej rýchlosti. Keď ich na to však niekto upozorní, považujú to za útok na svoju osobu a neváhajú siahať po úmyselnom ohrozovaní. Akoby prestali rozmýšľať a podľahli zvieracím pudom.

Po takýchto situáciách sa nám neraz pripomenie otázka: nebolo by lepšie, keby vodiči dostávali vodičský preukaz až po tom, čo im ho odobrí aj psychológ? V rukách nebezpečného človeka je aj auto zbraňou. Je to o to nebezpečnejšie, ak pritom predpisy dávajú väčšiu šancu obviniť z prečinu nevinného ako toho, kto ohrozoval okolie.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 718
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 170
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 521
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 102
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 952
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 277
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 473
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 566
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 279
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 991
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon