SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Na jeseň vodičov ohrozuje zver, voda, špinavé cesty a neviditeľní chodci

Je tu jeseň a vodiči by sa mali pripraviť na častejšie hmly, dážď a s tým spojenú mokrú vozovku. Problémom je aj migrujúca lesná zver či znečistené cesty po poľnohospodárskych mechanizmoch.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)


Podľa Denisy Baloghovej, hovorkyne Prezídia Policajného zboru je veľmi dôležité v počasí, keď sa hromadí voda na cestách, aby vodiči dodržiavali predpísané rýchlosti, jazdu prispôsobili stavu a povahe vozovky, ako aj poveternostným podmienkam.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Šmýkanie sa na vode

"Práve v takomto počasí je veľká pravdepodobnosť, že sa vozidlo stane neovládateľné v dôsledku tzv. akvaplaningu. Akvaplaning nastáva vtedy, keď je medzi pneumatikou a vozovkou viac vody, ako dokáže dezén na pneumatike odviesť. Auto "pláva" a v dôsledku toho sa stáva neovládateľné," uviedla Baloghová.

Správnou reakciou je podľa Baloghovej dať dolu nohu z plynu a zošliapnuť spojku. Treba vyrovnať volant a čakať, až pneumatika dosadne na vozovku. "Pri šoférovaní treba držať volant dvoma rukami a zbytočne neriskovať predbiehaním. Použitie bezpečnostných pásov by malo byť aj v takýchto prípadoch samozrejmosťou," doplnila hovorkyňa.

Hmla, zvery, zníženie rýchlosti

Za zníženej viditeľnosti prispieva k bezpečnej jazde najmä zníženie rýchlosti, ale aj používanie svetiel do hmly. Hmlové svetlá smie vodič použiť za hmly, dažďa alebo sneženia. K bezpečnosti v takýchto prípadoch prispieva aj zníženie rýchlosti na klzkom povrchu vozovky na potrebnú mieru. Dôležité je zvýšiť vzdialenosť medzi vozidlami, aby bolo možné včas zareagovať a predísť kolíznym situáciám.

V jesennom období sa v blízkosti cestných komunikácií, najmä medzi obcami, vyskytuje množstvo potulujúcej sa zveri. Zvýšené riziko stretu so zverou je najmä v noci a ráno, kedy môže byť viditeľnosť a aj pozornosť vodičov znížená.

"Ak sa už zviera dostane na vozovku, vodičom neodporúčame, aby sa vyhli prekážke vo vysokej rýchlosti. Následky šmyku môžu byť väčšie ako zrážka so zvieraťom. To platí hlavne pri jazde na diaľnici," informovala Baloghová.

Polícia vodičom odporúča skontrolovať najmä osvetlenie vozidla, funkčnosť stieračov. A keď poklesnú teploty k nule, zájsť do pneuservisu a prezuť letné pneumatiky za zimné. V zimnom období by už mali byť zimné pneumatiky samozrejmosťou.

Znečistené cesty, motorkári, cyklisti a chodci

Obozretní musia byť vodiči aj v prípade poľnohospodárskych prác v blízkosti cestnej komunikácie. V týchto miestach možno predpokladať znečistenú vozovku, najmä blato, lístie. Aj v týchto prípadoch treba počítať so zvýšeným rizikom šmyku.

Na adresu motorkárov Baloghová uviedla: "V týchto dňoch stále evidujeme zvýšený počet motocyklistov. Snažia sa využiť posledné pekné počasie. Motorkári by nemali zabúdať, že pri zrážke s autom, s pevnou prekážkou, len málokedy vyjdú bez vážnejšieho poranenia a zničenia motocykla. Keď sa vydajú na dlhšie trasy, mali by myslieť aj na to, že sa skôr stmieva. Preto by mali zvážiť aj výber vhodnej výstroje."

Chodci a cyklisti sú najzraniteľnejším článkom medzi účastníkmi cestnej premávky. "Apelujeme na chodcov, aby používali reflexné prvky na oblečení. Pri prechádzaní cez cestu treba byť ostražitý a používať vyznačené priechody. Odporúčame radšej sa viac krát presvedčiť či je bezpečné cez cestu prejsť," uviedla Policajná hovorkyňa.

Cyklisti by nemali zabudnúť na povinnosť zo zákona: byť osvetlený a mať na sebe reflexné prvky prípadne mať oblečený reflexný bezpečnostný odev.

Polícia podľa Baloghovej ešte stále eviduje množstvo prípadov, keď cyklisti za zníženej viditeľnosti jazdia na neosvetlenom bicykli bez reflexných prvkov. Výnimkou nie je ani jazda po nesprávnej strane vozovky a pod vplyvom alkoholu. "Jazda na bicykli za silného vetra, v daždi na mokrej a klzkej ceste, to už je čistý hazard zo životom, treba sa jej vyhnúť," upozorňuje hovorkyňa.

Základné povinnosti na cestách

Každý účastník premávky je podľa zákona povinný dodržiavať pravidlá cestnej premávky. Správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil jej bezpečnosť a plynulosť. Pritom je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému, dopravno-technickému stavu cesty, situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam, aby neohrozil na živote a zdraví seba a ostatných, a nespôsobil sebe a ostatným škody na majetku.

Za deväť mesiacov tohto roka (1.1.-30.9.2011) polícia eviduje 11 103 dopravných nehôd, o 4 695 menej ako v rovnakom období minulého roka.

"Zníženie počtu dopravných nehôd je jedným z hlavných cieľov Policajného zboru Slovenskej republiky. Za úspešne klesajúcim štatistickým ukazovateľom sú okrem nového hodnotiaceho systému policajtov, teda osobnej zodpovednosti dopravného policajta za v službe zverený úsek, aj ďalšie aktivity, ktoré Policajný zbor od začiatku roka pre verejnosť na cestách zabezpečuje. Nie sú to len dopravno-bezpečnostné akcie, ale aj informácie odporúčacieho, upozorňujúceho a preventívneho charakteru. Už viac ako rok je cieľom polície zníženie nehodovosti a úmrtnosti na cestách, nie vyberanie pokút," dodala na záver Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia Policajného zboru.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  3. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 390
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 983
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 265
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 235
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 846
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 704
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 666
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 372
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  2. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  3. Jozef Stasík: EU a roboty
  4. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  5. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  6. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 017
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 430
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 390
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 959
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 320
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 513
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 512
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
SkryťZatvoriť reklamu