SME
Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Vodiči SUV nie sú nebezpeční, ich autá áno

Rastúca obľuba áut typu SUV a ich zvyšujúci sa podiel na dopravných nehodách prinútili nemecké poisťovne preskúmať ich bezpečnosť. Zisťovali špecifické riziká tejto kategórie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Rastúca obľuba áut typu SUV a ich zvyšujúci sa podiel na dopravných nehodách prinútili nemecké poisťovne preskúmať ich bezpečnosť. Zriadili Výskumný ústav nehôd, ktorý usporiadal sériu crashtestov. Podľa portálu idnes.cz zisťovali špecifické riziká tejto kategórie.

Nemecké poisťovne zistili, že zatiaľ čo vodiči SUV sa od ostatných šoférov výrazne nelíšia, ich autá môžu byť pre iných účastníkov cestnej premávky hrozbou.

Aj keď s nasledovníkmi jeepov nemajú ich šoféri častejšie nehody, bezprostredné následky havárie môžu byť oveľa ťažšie, keď mohutné auto narazí do boku iného vozidla.

To napokon ukázal aj posledný crashtest zo série bočných nárazových skúšok do kompaktného osobného auta. Kým pri bočnom náraze spôsobenom osobákom rovnakej kategórie alebo malým SUV vzniknú testovacej figuríne na mieste vodiča len ľahké, nanajvýš stredne ťažké "zranenia", v prípade konfliktu s veľkým SUV sú následky oveľa väčšie.

"Problémom nie sú vodiči, ale niektoré autá," komentuje neobvyklé crashtesty vedúci Výskumného ústavu dopravných nehôd Siegfried Brockmann. Veľké SUV by podľa Brockmanna mali mať takú štruktúru karosérie, ktorá by sa prispôsobila výške osobného auta.

Okrem toho by mali byť povinne vybavené automatickými núdzovými brzdnými systémami. "Ak by hmota veľkého SUV včas spomalila, neboli by následky nehôd tak veľké."

Výskumníci preskúmali aj štatistiky. Zistili, že SUV-čkari nie sú horšími vodičmi. Sú ale lepšie situovaní a najazdia ročne až o tretinu viac ako priemerný vodič.

V rámci štúdie SUV a nehody skúmali štatistiky úrazov osôb, na ktorých sa podieľali autá typu SUV a tiež "normálne" vozidlá. Okrem toho, s pomocou databázy nehôd, podrobne skúmali havárie terénnych vozidiel. Nevynechali ani sledovanie jazdného štýlu vodičov SUV. Pridali aj anketu medzi zákazníkmi. Zistili nasledovné:

  • v celku sa priebeh nehôd s účasťou automobilov SUV nelíši od nehôd ostatných osobných áut,
  • nemožno preukázať zvýšené chybné správanie sa vodičov SUV,
  • typická riziková skupina mladých vodičov je u áut typu SUV zastúpená menej,
  • pri kolízii medzi osobným autom a SUV majú pasažieri osobného vozidla výrazne väčšie riziko zranenia alebo usmrtenia; zvlášť, ak je SUV veľké alebo ak má vpredu ochranný rám,
  • majitelia SUV sú častejšie podnikatelia alebo vedúci pracovníci a najazdia ročne o 30 percent viac než priemerný vodič,
  • majitelia SUV sa v premávke cítia bezpečnejšie, svoj štýl jazdy hodnotia ako uvoľnený, ale aj menej dodržiavajú predpisy,
  • ako skupina nie sú vodiči SUV horší než ostatní,
  • autá typu SUV ako účastníci nehôd ničím "nevynikajú",
  • pri nehode medzi osobným autom a SUV sú následky pre posádku osobného auta spravidla podstatne ťažšie,
  • v budúcnosti by mali byť autá typu SUV vybavené automatickými núdzovými brzdnými systémami,
  • je potrebné zlepšiť prispôsobenie karosérie SUV pre náraz.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  2. Získaj náskok pred štartom
  3. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  4. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  6. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  8. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  9. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  10. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  1. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  2. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  3. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  4. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  5. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  6. Darujte predplatné SME.sk a vyhrajte
  7. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. Nadácia Orange podporí digitálne zručnosti učiteľov a žiakov
  10. Changes to the System of Remedies, Procurement Law Amendment
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 205
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 11 134
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 119
  4. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 597
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 312
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 094
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 440
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 258
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 178
  10. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 837
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


19 h
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


3. dec

Blogy SME

  1. Martin Pilnik: Povinné očkovanie? Fakt? Ak jedným prikážete, iným musíte očkovanie zakázať
  2. Samuel Ivančák: Jedno leto s hudbou
  3. Martin Greguš: Aký vplyv má miera zaočkovanosti na počet úmrtí na COVID 19....nemci v tom už majú jasno...štatistika nepustí...
  4. Vlasta Žampová: Marián Robovi „Ak budem mať pokoj, ty budeš premiérom“
  5. Miroslav Galovič: Na Igora mi nesiahajte! (Dnes bez servítky).
  6. Marián Lukáč: Blog o slobode
  7. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #27 - očkovanie proti chrípke Influvac Tetra
  8. Pavol Horňák: Keď sa vonku zjesení #3 - O ambicióznom liste
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 293
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 411
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 950
  4. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 922
  5. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 445
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 425
  7. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 863
  8. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 767
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu