SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Vodiči SUV nie sú nebezpeční, ich autá áno

Rastúca obľuba áut typu SUV a ich zvyšujúci sa podiel na dopravných nehodách prinútili nemecké poisťovne preskúmať ich bezpečnosť. Zisťovali špecifické riziká tejto kategórie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Rastúca obľuba áut typu SUV a ich zvyšujúci sa podiel na dopravných nehodách prinútili nemecké poisťovne preskúmať ich bezpečnosť. Zriadili Výskumný ústav nehôd, ktorý usporiadal sériu crashtestov. Podľa portálu idnes.cz zisťovali špecifické riziká tejto kategórie.

Nemecké poisťovne zistili, že zatiaľ čo vodiči SUV sa od ostatných šoférov výrazne nelíšia, ich autá môžu byť pre iných účastníkov cestnej premávky hrozbou.

Aj keď s nasledovníkmi jeepov nemajú ich šoféri častejšie nehody, bezprostredné následky havárie môžu byť oveľa ťažšie, keď mohutné auto narazí do boku iného vozidla.

To napokon ukázal aj posledný crashtest zo série bočných nárazových skúšok do kompaktného osobného auta. Kým pri bočnom náraze spôsobenom osobákom rovnakej kategórie alebo malým SUV vzniknú testovacej figuríne na mieste vodiča len ľahké, nanajvýš stredne ťažké "zranenia", v prípade konfliktu s veľkým SUV sú následky oveľa väčšie.

"Problémom nie sú vodiči, ale niektoré autá," komentuje neobvyklé crashtesty vedúci Výskumného ústavu dopravných nehôd Siegfried Brockmann. Veľké SUV by podľa Brockmanna mali mať takú štruktúru karosérie, ktorá by sa prispôsobila výške osobného auta.

Okrem toho by mali byť povinne vybavené automatickými núdzovými brzdnými systémami. "Ak by hmota veľkého SUV včas spomalila, neboli by následky nehôd tak veľké."

Výskumníci preskúmali aj štatistiky. Zistili, že SUV-čkari nie sú horšími vodičmi. Sú ale lepšie situovaní a najazdia ročne až o tretinu viac ako priemerný vodič.

V rámci štúdie SUV a nehody skúmali štatistiky úrazov osôb, na ktorých sa podieľali autá typu SUV a tiež "normálne" vozidlá. Okrem toho, s pomocou databázy nehôd, podrobne skúmali havárie terénnych vozidiel. Nevynechali ani sledovanie jazdného štýlu vodičov SUV. Pridali aj anketu medzi zákazníkmi. Zistili nasledovné:

  • v celku sa priebeh nehôd s účasťou automobilov SUV nelíši od nehôd ostatných osobných áut,
  • nemožno preukázať zvýšené chybné správanie sa vodičov SUV,
  • typická riziková skupina mladých vodičov je u áut typu SUV zastúpená menej,
  • pri kolízii medzi osobným autom a SUV majú pasažieri osobného vozidla výrazne väčšie riziko zranenia alebo usmrtenia; zvlášť, ak je SUV veľké alebo ak má vpredu ochranný rám,
  • majitelia SUV sú častejšie podnikatelia alebo vedúci pracovníci a najazdia ročne o 30 percent viac než priemerný vodič,
  • majitelia SUV sa v premávke cítia bezpečnejšie, svoj štýl jazdy hodnotia ako uvoľnený, ale aj menej dodržiavajú predpisy,
  • ako skupina nie sú vodiči SUV horší než ostatní,
  • autá typu SUV ako účastníci nehôd ničím "nevynikajú",
  • pri nehode medzi osobným autom a SUV sú následky pre posádku osobného auta spravidla podstatne ťažšie,
  • v budúcnosti by mali byť autá typu SUV vybavené automatickými núdzovými brzdnými systémami,
  • je potrebné zlepšiť prispôsobenie karosérie SUV pre náraz.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  2. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  4. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Úprava osobného motorového vozidla
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 516
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 775
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 312
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 998
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 947
  6. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 10 768
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 175
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje 9 742
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 547
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 450
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.