Vodiči SUV nie sú nebezpeční, ich autá áno

Rastúca obľuba áut typu SUV a ich zvyšujúci sa podiel na dopravných nehodách prinútili nemecké poisťovne preskúmať ich bezpečnosť. Zisťovali špecifické riziká tejto kategórie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Rastúca obľuba áut typu SUV a ich zvyšujúci sa podiel na dopravných nehodách prinútili nemecké poisťovne preskúmať ich bezpečnosť. Zriadili Výskumný ústav nehôd, ktorý usporiadal sériu crashtestov. Podľa portálu idnes.cz zisťovali špecifické riziká tejto kategórie.

Nemecké poisťovne zistili, že zatiaľ čo vodiči SUV sa od ostatných šoférov výrazne nelíšia, ich autá môžu byť pre iných účastníkov cestnej premávky hrozbou.

Aj keď s nasledovníkmi jeepov nemajú ich šoféri častejšie nehody, bezprostredné následky havárie môžu byť oveľa ťažšie, keď mohutné auto narazí do boku iného vozidla.

To napokon ukázal aj posledný crashtest zo série bočných nárazových skúšok do kompaktného osobného auta. Kým pri bočnom náraze spôsobenom osobákom rovnakej kategórie alebo malým SUV vzniknú testovacej figuríne na mieste vodiča len ľahké, nanajvýš stredne ťažké "zranenia", v prípade konfliktu s veľkým SUV sú následky oveľa väčšie.

"Problémom nie sú vodiči, ale niektoré autá," komentuje neobvyklé crashtesty vedúci Výskumného ústavu dopravných nehôd Siegfried Brockmann. Veľké SUV by podľa Brockmanna mali mať takú štruktúru karosérie, ktorá by sa prispôsobila výške osobného auta.

Okrem toho by mali byť povinne vybavené automatickými núdzovými brzdnými systémami. "Ak by hmota veľkého SUV včas spomalila, neboli by následky nehôd tak veľké."

Výskumníci preskúmali aj štatistiky. Zistili, že SUV-čkari nie sú horšími vodičmi. Sú ale lepšie situovaní a najazdia ročne až o tretinu viac ako priemerný vodič.

V rámci štúdie SUV a nehody skúmali štatistiky úrazov osôb, na ktorých sa podieľali autá typu SUV a tiež "normálne" vozidlá. Okrem toho, s pomocou databázy nehôd, podrobne skúmali havárie terénnych vozidiel. Nevynechali ani sledovanie jazdného štýlu vodičov SUV. Pridali aj anketu medzi zákazníkmi. Zistili nasledovné:

  • v celku sa priebeh nehôd s účasťou automobilov SUV nelíši od nehôd ostatných osobných áut,
  • nemožno preukázať zvýšené chybné správanie sa vodičov SUV,
  • typická riziková skupina mladých vodičov je u áut typu SUV zastúpená menej,
  • pri kolízii medzi osobným autom a SUV majú pasažieri osobného vozidla výrazne väčšie riziko zranenia alebo usmrtenia; zvlášť, ak je SUV veľké alebo ak má vpredu ochranný rám,
  • majitelia SUV sú častejšie podnikatelia alebo vedúci pracovníci a najazdia ročne o 30 percent viac než priemerný vodič,
  • majitelia SUV sa v premávke cítia bezpečnejšie, svoj štýl jazdy hodnotia ako uvoľnený, ale aj menej dodržiavajú predpisy,
  • ako skupina nie sú vodiči SUV horší než ostatní,
  • autá typu SUV ako účastníci nehôd ničím "nevynikajú",
  • pri nehode medzi osobným autom a SUV sú následky pre posádku osobného auta spravidla podstatne ťažšie,
  • v budúcnosti by mali byť autá typu SUV vybavené automatickými núdzovými brzdnými systémami,
  • je potrebné zlepšiť prispôsobenie karosérie SUV pre náraz.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 13 496
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 201
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 10 087
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 643
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 369
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 758
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 488
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 456
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 260
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 943

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Šéfka Bielej noci: Museli sme vysvetľovať, že nie sme rasisti

Festival vizuálneho umenia sa v Bratislave bude tretí raz.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.