Vodiči SUV nie sú nebezpeční, ich autá áno

Rastúca obľuba áut typu SUV a ich zvyšujúci sa podiel na dopravných nehodách prinútili nemecké poisťovne preskúmať ich bezpečnosť. Zisťovali špecifické riziká tejto kategórie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Rastúca obľuba áut typu SUV a ich zvyšujúci sa podiel na dopravných nehodách prinútili nemecké poisťovne preskúmať ich bezpečnosť. Zriadili Výskumný ústav nehôd, ktorý usporiadal sériu crashtestov. Podľa portálu idnes.cz zisťovali špecifické riziká tejto kategórie.

Nemecké poisťovne zistili, že zatiaľ čo vodiči SUV sa od ostatných šoférov výrazne nelíšia, ich autá môžu byť pre iných účastníkov cestnej premávky hrozbou.

Aj keď s nasledovníkmi jeepov nemajú ich šoféri častejšie nehody, bezprostredné následky havárie môžu byť oveľa ťažšie, keď mohutné auto narazí do boku iného vozidla.

To napokon ukázal aj posledný crashtest zo série bočných nárazových skúšok do kompaktného osobného auta. Kým pri bočnom náraze spôsobenom osobákom rovnakej kategórie alebo malým SUV vzniknú testovacej figuríne na mieste vodiča len ľahké, nanajvýš stredne ťažké "zranenia", v prípade konfliktu s veľkým SUV sú následky oveľa väčšie.

"Problémom nie sú vodiči, ale niektoré autá," komentuje neobvyklé crashtesty vedúci Výskumného ústavu dopravných nehôd Siegfried Brockmann. Veľké SUV by podľa Brockmanna mali mať takú štruktúru karosérie, ktorá by sa prispôsobila výške osobného auta.

Okrem toho by mali byť povinne vybavené automatickými núdzovými brzdnými systémami. "Ak by hmota veľkého SUV včas spomalila, neboli by následky nehôd tak veľké."

Výskumníci preskúmali aj štatistiky. Zistili, že SUV-čkari nie sú horšími vodičmi. Sú ale lepšie situovaní a najazdia ročne až o tretinu viac ako priemerný vodič.

V rámci štúdie SUV a nehody skúmali štatistiky úrazov osôb, na ktorých sa podieľali autá typu SUV a tiež "normálne" vozidlá. Okrem toho, s pomocou databázy nehôd, podrobne skúmali havárie terénnych vozidiel. Nevynechali ani sledovanie jazdného štýlu vodičov SUV. Pridali aj anketu medzi zákazníkmi. Zistili nasledovné:

  • v celku sa priebeh nehôd s účasťou automobilov SUV nelíši od nehôd ostatných osobných áut,
  • nemožno preukázať zvýšené chybné správanie sa vodičov SUV,
  • typická riziková skupina mladých vodičov je u áut typu SUV zastúpená menej,
  • pri kolízii medzi osobným autom a SUV majú pasažieri osobného vozidla výrazne väčšie riziko zranenia alebo usmrtenia; zvlášť, ak je SUV veľké alebo ak má vpredu ochranný rám,
  • majitelia SUV sú častejšie podnikatelia alebo vedúci pracovníci a najazdia ročne o 30 percent viac než priemerný vodič,
  • majitelia SUV sa v premávke cítia bezpečnejšie, svoj štýl jazdy hodnotia ako uvoľnený, ale aj menej dodržiavajú predpisy,
  • ako skupina nie sú vodiči SUV horší než ostatní,
  • autá typu SUV ako účastníci nehôd ničím "nevynikajú",
  • pri nehode medzi osobným autom a SUV sú následky pre posádku osobného auta spravidla podstatne ťažšie,
  • v budúcnosti by mali byť autá typu SUV vybavené automatickými núdzovými brzdnými systémami,
  • je potrebné zlepšiť prispôsobenie karosérie SUV pre náraz.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 422
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 14 609
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 14 379
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 10 127
  5. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 7 064
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 6 682
  7. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 5 530
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 5 245
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 987
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 730

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Prečo má charizmu len pár vyvolených. Aká je tá vaša?

Buď sa s ňou narodíte, alebo nie. Je to dar od Boha, čaro, ktoré sa nedá získať, alebo platí, že stačí dobrý tréning a charizma naskočí ako motor?

EKONOMIKA

Firmy začnú zverejňovať základný plat už v inzeráte

Povinnosť zverejňovať základnú zložku mzdy sa netýka verejnej správy.

KOMENTÁRE

Rozdeľuje nás chudoba, nie nevedomosť

Dlhodobý nedostatok peňazí je nesmierne poučná skúsenosť

SVET

Ako Skripaľovci prežili? Šťastie, tekutiny, rýchla pomoc

Miesta v Salisbury, kde objavili novičok, budú niekoľko mesiacov čistiť.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.