Vodiči SUV nie sú nebezpeční, ich autá áno

Rastúca obľuba áut typu SUV a ich zvyšujúci sa podiel na dopravných nehodách prinútili nemecké poisťovne preskúmať ich bezpečnosť. Zisťovali špecifické riziká tejto kategórie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Rastúca obľuba áut typu SUV a ich zvyšujúci sa podiel na dopravných nehodách prinútili nemecké poisťovne preskúmať ich bezpečnosť. Zriadili Výskumný ústav nehôd, ktorý usporiadal sériu crashtestov. Podľa portálu idnes.cz zisťovali špecifické riziká tejto kategórie.

Nemecké poisťovne zistili, že zatiaľ čo vodiči SUV sa od ostatných šoférov výrazne nelíšia, ich autá môžu byť pre iných účastníkov cestnej premávky hrozbou.

Aj keď s nasledovníkmi jeepov nemajú ich šoféri častejšie nehody, bezprostredné následky havárie môžu byť oveľa ťažšie, keď mohutné auto narazí do boku iného vozidla.

To napokon ukázal aj posledný crashtest zo série bočných nárazových skúšok do kompaktného osobného auta. Kým pri bočnom náraze spôsobenom osobákom rovnakej kategórie alebo malým SUV vzniknú testovacej figuríne na mieste vodiča len ľahké, nanajvýš stredne ťažké "zranenia", v prípade konfliktu s veľkým SUV sú následky oveľa väčšie.

"Problémom nie sú vodiči, ale niektoré autá," komentuje neobvyklé crashtesty vedúci Výskumného ústavu dopravných nehôd Siegfried Brockmann. Veľké SUV by podľa Brockmanna mali mať takú štruktúru karosérie, ktorá by sa prispôsobila výške osobného auta.

Okrem toho by mali byť povinne vybavené automatickými núdzovými brzdnými systémami. "Ak by hmota veľkého SUV včas spomalila, neboli by následky nehôd tak veľké."

Výskumníci preskúmali aj štatistiky. Zistili, že SUV-čkari nie sú horšími vodičmi. Sú ale lepšie situovaní a najazdia ročne až o tretinu viac ako priemerný vodič.

V rámci štúdie SUV a nehody skúmali štatistiky úrazov osôb, na ktorých sa podieľali autá typu SUV a tiež "normálne" vozidlá. Okrem toho, s pomocou databázy nehôd, podrobne skúmali havárie terénnych vozidiel. Nevynechali ani sledovanie jazdného štýlu vodičov SUV. Pridali aj anketu medzi zákazníkmi. Zistili nasledovné:

  • v celku sa priebeh nehôd s účasťou automobilov SUV nelíši od nehôd ostatných osobných áut,
  • nemožno preukázať zvýšené chybné správanie sa vodičov SUV,
  • typická riziková skupina mladých vodičov je u áut typu SUV zastúpená menej,
  • pri kolízii medzi osobným autom a SUV majú pasažieri osobného vozidla výrazne väčšie riziko zranenia alebo usmrtenia; zvlášť, ak je SUV veľké alebo ak má vpredu ochranný rám,
  • majitelia SUV sú častejšie podnikatelia alebo vedúci pracovníci a najazdia ročne o 30 percent viac než priemerný vodič,
  • majitelia SUV sa v premávke cítia bezpečnejšie, svoj štýl jazdy hodnotia ako uvoľnený, ale aj menej dodržiavajú predpisy,
  • ako skupina nie sú vodiči SUV horší než ostatní,
  • autá typu SUV ako účastníci nehôd ničím "nevynikajú",
  • pri nehode medzi osobným autom a SUV sú následky pre posádku osobného auta spravidla podstatne ťažšie,
  • v budúcnosti by mali byť autá typu SUV vybavené automatickými núdzovými brzdnými systémami,
  • je potrebné zlepšiť prispôsobenie karosérie SUV pre náraz.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 12 151
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 781
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 522
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 463
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 310
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 892
  7. Kam do tepla v januári? 2 088
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 887
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 691
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 011

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kuzminová: Presvedčila som sa, že chyba nie je v streleckej forme

Slovenská biatlonistka je bez stresu a vo väčšej pohode. V stíhacích pretekoch skončila jedenásta.

PLUS

Logopedička: Nikdy nie je neskoro odnaučiť sa ráčkovať

Detí s problémami je čoraz viac.

KOMENTÁRE

Aký bude Trump bez Bannona

S odchodom vplyvného poradcu pohasne aj Trumpov záujem o biely nacionalizmus.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.