Ako odhaliť namrznutú vozovku a zvládnuť jazdu po nej

Je vhodné naučiť sa, ako vaše auto reaguje v šmyku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Veľa sa hovorí o tom, čo všetko treba robiť, keď dostaneme šmyk. Ideálne je ale jazdiť tak, aby sme šmyk nedostali. Nie vždy sa tomu však dá vyhnúť. Preto je vhodné naučiť sa, ako vaše auto reaguje v šmyku a čo sa s ním dá robiť, aby všetko skončilo šťastne.

Nie všetci majú peniaze na to, aby zašli do školy šmyku a naučili sa to tam. Aj na prázdnej voľnej ploche sa dá zistiť, ako auto reaguje na šmyk.

Zabudnite ale na to, že po niekoľkých šmykoch budete vedieť stopercentne zvládnuť šmyk aj v premávke. Na ceste medzi inými autami je to vždy iné ako na cvičisku.

Nesmieme zanedbať nácvik šmyku do pravej a ľavej zákruty. Zaoberať sa detailami by bolo dobré, ale každé auto sa správa inak a každá zákruta nás posunie inde.

Neskúsený šofér alebo vodič bez dostatočného sebavedomia by sa nemal hrnúť autom do vysokohorských oblastí so zákrutami, mnohými stúpaniami či klesaniami a vrtošivým počasím.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Šmykľavosť zistíte brzdením

Ujazdený sneh je na jazdu ako tak spoľahlivý. Viete, že je na ceste a šmykľavosť vás núti jazdiť pomaly a opatrne.

Ak ale v zimnom období natrafíte na vozovku, ktorá vyzerá ako mokrá, nikdy si nemôžete byť istí, že to nie je poľadovica. V zime sa každá mokrá vozovka môže veľmi rýchlo zmeniť na poľadovicu. Najmä pri zotmení začína primŕzať.

Netreba odstaviť auto a ohmatávať vozovku, či je mokrá alebo zľadovatená. Ľad na ceste sa dá zistiť aj za jazdy, dokonca pri zachovaní bezpečnosti jazdy. Musíme si počkať na moment, keď za nami a ani pred nami nič nejde, znížiť rýchlosť približne na 20 km/h a prudko zabrzdiť.

Ak sa už vtedy šmýka, je najlepšie jazdiť na ceste pomaly. Ak ste na dlhej ceste, najbezpečnejšie je prísť do najbližšieho Motela a radšej v ňom prenocovať ako riskovať haváriu.

Tu nejde len o vašu jazdu. Vždy sa totiž môže nájsť nejaký vodič, ktorý nebude jazdiť bezpečne a narazí do vášho auta.

Ak sa vozidlo pri 20-ke nešmýka, skúste zabrzdiť podobným spôsobom pri rýchlosti 40 alebo 50 km/h. Ak to drží a nešmýka sa, námraza nie je a môžte pokračovať ako za mokra.

Odporúčam takúto skúšku šmykľavosti zopakovať približne po pol hodine. Za ten čas môže klesnúť vonkajšia teplota a vozovka primrznúť.

Námraza môže byť aj na zdanlivo suchej ceste

Počas jazdy v zimnom horskom prostredí je nutné počítať s námrazou aj pri suchej vozovke. Na takýchto cestách na nás číhajú zamrznuté miesta najmä v úsekoch, kde sú stromy nahusto pri sebe a slnečné lúče sa nemajú ako dostať na vozovku.

Môže nás tiež prekvapiť ľadová námraza na otvorenej ceste, ktorá sa javí ako suchá a až za zákrutou zistíme, že cez cestu preteká tenká, niekoľko metrov široká vrstva vody zo svahu pri vozovke a primŕza.

Stočenie auta po prejazde namrznutou vozovkou pri nízkej rýchlosti vodič môže ľahko zvládnuť, keď sa znovu objaví pod kolesami suchá vozovka. Pri vysokej rýchlosti vám však ani to nemusí pomôcť a poľahky skončíte v priekope alebo v strome.

Aj v lete je veľmi nebezpečné brzdiť v zákrutách alebo predbiehať na neprehľadných úsekoch.

Pozor na mosty

Počas jazdy pod bodom mrazu je veľmi dôležité zvýšiť opatrnosť pri jazde na mostoch a na nadjazdoch. Na týchto úsekoch vždy hrozí, že mokrá vozovka sa zmení na poľadovicu. Podkladom vozovky nie je povrch zeme, ale voľný mrznúci priestor.

Staré mosty žiadnu ochrannú spodnú vrstvu pravdepodobne nemajú a tak studený vzduch odspodu vlhký nad mostom dokáže vytvoriť poľahky poľadovicu aj za sucha. A aj keď sú nové mostné konštrukcie dizajnované proti námrazám, nemusí to stačiť.

Počas jazdy na snehu a ľade treba dodržiavať mnoho zásad. Niektoré z nich netreba ani trénovať. Stačí sa nikam neponáhľať, jazdiť pomalšie a opatrne.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 719
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 567
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 271
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 044
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 734
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 558
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 339
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 867
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 616
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 994

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Koľko stojí liter batožinového priestoru?

Objem kufra je dôležitý pre marketing auta, no čísla hovoria len polovicu pravdy.

Skupina PSA prisľúbila spolkovej vláde, že zachová nemecké závody Opelu

Automobilka PSA Group prisľúbila, že v prípade prevzatia európskych operácií General Motors bude naďalej prevádzkovať všetky nemecké závody.

Sauber predstavil nový monopost, s ktorým chce potrápiť konkurenciu

Stajňa formuly 1 Sauber predstavila v pondelok nový monopost C36-Ferrari.

Spolupráca Peugeot-Citroen-Toyota priniesla praktické dodávky (test)

Konštruktéri vyťažili z pohonu prednej nápravy maximum. Výjazd na zasnežený kopec tak nebude problémom.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop