Veľa sa hovorí o tom, čo všetko treba robiť, keď dostaneme šmyk. Ideálne je ale jazdiť tak, aby sme šmyk nedostali. Nie vždy sa tomu však dá vyhnúť. Preto je vhodné naučiť sa, ako vaše auto reaguje v šmyku a čo sa s ním dá robiť, aby všetko skončilo šťastne.
Nie všetci majú peniaze na to, aby zašli do školy šmyku a naučili sa to tam. Aj na prázdnej voľnej ploche sa dá zistiť, ako auto reaguje na šmyk.
Zabudnite ale na to, že po niekoľkých šmykoch budete vedieť stopercentne zvládnuť šmyk aj v premávke. Na ceste medzi inými autami je to vždy iné ako na cvičisku.
Nesmieme zanedbať nácvik šmyku do pravej a ľavej zákruty. Zaoberať sa detailami by bolo dobré, ale každé auto sa správa inak a každá zákruta nás posunie inde.
Neskúsený šofér alebo vodič bez dostatočného sebavedomia by sa nemal hrnúť autom do vysokohorských oblastí so zákrutami, mnohými stúpaniami či klesaniami a vrtošivým počasím.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Šmykľavosť zistíte brzdením
Ujazdený sneh je na jazdu ako tak spoľahlivý. Viete, že je na ceste a šmykľavosť vás núti jazdiť pomaly a opatrne.
Ak ale v zimnom období natrafíte na vozovku, ktorá vyzerá ako mokrá, nikdy si nemôžete byť istí, že to nie je poľadovica. V zime sa každá mokrá vozovka môže veľmi rýchlo zmeniť na poľadovicu. Najmä pri zotmení začína primŕzať.
Netreba odstaviť auto a ohmatávať vozovku, či je mokrá alebo zľadovatená. Ľad na ceste sa dá zistiť aj za jazdy, dokonca pri zachovaní bezpečnosti jazdy. Musíme si počkať na moment, keď za nami a ani pred nami nič nejde, znížiť rýchlosť približne na 20 km/h a prudko zabrzdiť.
Ak sa už vtedy šmýka, je najlepšie jazdiť na ceste pomaly. Ak ste na dlhej ceste, najbezpečnejšie je prísť do najbližšieho Motela a radšej v ňom prenocovať ako riskovať haváriu.
Tu nejde len o vašu jazdu. Vždy sa totiž môže nájsť nejaký vodič, ktorý nebude jazdiť bezpečne a narazí do vášho auta.
Ak sa vozidlo pri 20-ke nešmýka, skúste zabrzdiť podobným spôsobom pri rýchlosti 40 alebo 50 km/h. Ak to drží a nešmýka sa, námraza nie je a môžte pokračovať ako za mokra.
Odporúčam takúto skúšku šmykľavosti zopakovať približne po pol hodine. Za ten čas môže klesnúť vonkajšia teplota a vozovka primrznúť.
Námraza môže byť aj na zdanlivo suchej ceste
Počas jazdy v zimnom horskom prostredí je nutné počítať s námrazou aj pri suchej vozovke. Na takýchto cestách na nás číhajú zamrznuté miesta najmä v úsekoch, kde sú stromy nahusto pri sebe a slnečné lúče sa nemajú ako dostať na vozovku.
Môže nás tiež prekvapiť ľadová námraza na otvorenej ceste, ktorá sa javí ako suchá a až za zákrutou zistíme, že cez cestu preteká tenká, niekoľko metrov široká vrstva vody zo svahu pri vozovke a primŕza.
Stočenie auta po prejazde namrznutou vozovkou pri nízkej rýchlosti vodič môže ľahko zvládnuť, keď sa znovu objaví pod kolesami suchá vozovka. Pri vysokej rýchlosti vám však ani to nemusí pomôcť a poľahky skončíte v priekope alebo v strome.
Aj v lete je veľmi nebezpečné brzdiť v zákrutách alebo predbiehať na neprehľadných úsekoch.
Pozor na mosty
Počas jazdy pod bodom mrazu je veľmi dôležité zvýšiť opatrnosť pri jazde na mostoch a na nadjazdoch. Na týchto úsekoch vždy hrozí, že mokrá vozovka sa zmení na poľadovicu. Podkladom vozovky nie je povrch zeme, ale voľný mrznúci priestor.
Staré mosty žiadnu ochrannú spodnú vrstvu pravdepodobne nemajú a tak studený vzduch odspodu vlhký nad mostom dokáže vytvoriť poľahky poľadovicu aj za sucha. A aj keď sú nové mostné konštrukcie dizajnované proti námrazám, nemusí to stačiť.
Počas jazdy na snehu a ľade treba dodržiavať mnoho zásad. Niektoré z nich netreba ani trénovať. Stačí sa nikam neponáhľať, jazdiť pomalšie a opatrne.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Autor: Stanislav Velitzký