Ako odhaliť namrznutú vozovku a zvládnuť jazdu po nej

Je vhodné naučiť sa, ako vaše auto reaguje v šmyku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Veľa sa hovorí o tom, čo všetko treba robiť, keď dostaneme šmyk. Ideálne je ale jazdiť tak, aby sme šmyk nedostali. Nie vždy sa tomu však dá vyhnúť. Preto je vhodné naučiť sa, ako vaše auto reaguje v šmyku a čo sa s ním dá robiť, aby všetko skončilo šťastne.

Nie všetci majú peniaze na to, aby zašli do školy šmyku a naučili sa to tam. Aj na prázdnej voľnej ploche sa dá zistiť, ako auto reaguje na šmyk.

Zabudnite ale na to, že po niekoľkých šmykoch budete vedieť stopercentne zvládnuť šmyk aj v premávke. Na ceste medzi inými autami je to vždy iné ako na cvičisku.

Nesmieme zanedbať nácvik šmyku do pravej a ľavej zákruty. Zaoberať sa detailami by bolo dobré, ale každé auto sa správa inak a každá zákruta nás posunie inde.

Neskúsený šofér alebo vodič bez dostatočného sebavedomia by sa nemal hrnúť autom do vysokohorských oblastí so zákrutami, mnohými stúpaniami či klesaniami a vrtošivým počasím.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Šmykľavosť zistíte brzdením

Ujazdený sneh je na jazdu ako tak spoľahlivý. Viete, že je na ceste a šmykľavosť vás núti jazdiť pomaly a opatrne.

Ak ale v zimnom období natrafíte na vozovku, ktorá vyzerá ako mokrá, nikdy si nemôžete byť istí, že to nie je poľadovica. V zime sa každá mokrá vozovka môže veľmi rýchlo zmeniť na poľadovicu. Najmä pri zotmení začína primŕzať.

Netreba odstaviť auto a ohmatávať vozovku, či je mokrá alebo zľadovatená. Ľad na ceste sa dá zistiť aj za jazdy, dokonca pri zachovaní bezpečnosti jazdy. Musíme si počkať na moment, keď za nami a ani pred nami nič nejde, znížiť rýchlosť približne na 20 km/h a prudko zabrzdiť.

Ak sa už vtedy šmýka, je najlepšie jazdiť na ceste pomaly. Ak ste na dlhej ceste, najbezpečnejšie je prísť do najbližšieho Motela a radšej v ňom prenocovať ako riskovať haváriu.

Tu nejde len o vašu jazdu. Vždy sa totiž môže nájsť nejaký vodič, ktorý nebude jazdiť bezpečne a narazí do vášho auta.

Ak sa vozidlo pri 20-ke nešmýka, skúste zabrzdiť podobným spôsobom pri rýchlosti 40 alebo 50 km/h. Ak to drží a nešmýka sa, námraza nie je a môžte pokračovať ako za mokra.

Odporúčam takúto skúšku šmykľavosti zopakovať približne po pol hodine. Za ten čas môže klesnúť vonkajšia teplota a vozovka primrznúť.

Námraza môže byť aj na zdanlivo suchej ceste

Počas jazdy v zimnom horskom prostredí je nutné počítať s námrazou aj pri suchej vozovke. Na takýchto cestách na nás číhajú zamrznuté miesta najmä v úsekoch, kde sú stromy nahusto pri sebe a slnečné lúče sa nemajú ako dostať na vozovku.

Môže nás tiež prekvapiť ľadová námraza na otvorenej ceste, ktorá sa javí ako suchá a až za zákrutou zistíme, že cez cestu preteká tenká, niekoľko metrov široká vrstva vody zo svahu pri vozovke a primŕza.

Stočenie auta po prejazde namrznutou vozovkou pri nízkej rýchlosti vodič môže ľahko zvládnuť, keď sa znovu objaví pod kolesami suchá vozovka. Pri vysokej rýchlosti vám však ani to nemusí pomôcť a poľahky skončíte v priekope alebo v strome.

Aj v lete je veľmi nebezpečné brzdiť v zákrutách alebo predbiehať na neprehľadných úsekoch.

Pozor na mosty

Počas jazdy pod bodom mrazu je veľmi dôležité zvýšiť opatrnosť pri jazde na mostoch a na nadjazdoch. Na týchto úsekoch vždy hrozí, že mokrá vozovka sa zmení na poľadovicu. Podkladom vozovky nie je povrch zeme, ale voľný mrznúci priestor.

Staré mosty žiadnu ochrannú spodnú vrstvu pravdepodobne nemajú a tak studený vzduch odspodu vlhký nad mostom dokáže vytvoriť poľahky poľadovicu aj za sucha. A aj keď sú nové mostné konštrukcie dizajnované proti námrazám, nemusí to stačiť.

Počas jazdy na snehu a ľade treba dodržiavať mnoho zásad. Niektoré z nich netreba ani trénovať. Stačí sa nikam neponáhľať, jazdiť pomalšie a opatrne.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  9. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  10. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 447
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 074
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 254
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 337
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 150
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 695
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 399
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 133
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 776
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 766

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéfa ÚPN Krajňáka považovali za cuciaka, teraz je pre koalíciu diktátor

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.

Neprehliadnite tiež

Rolls-Royce Sweptail je historicky najdrahšie nové auto

Vyrobený je len jeden kus a jeho cena sa vyšplhala až na 13 miliónov dolárov.

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.