Ako odhaliť namrznutú vozovku a zvládnuť jazdu po nej

Je vhodné naučiť sa, ako vaše auto reaguje v šmyku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Veľa sa hovorí o tom, čo všetko treba robiť, keď dostaneme šmyk. Ideálne je ale jazdiť tak, aby sme šmyk nedostali. Nie vždy sa tomu však dá vyhnúť. Preto je vhodné naučiť sa, ako vaše auto reaguje v šmyku a čo sa s ním dá robiť, aby všetko skončilo šťastne.

Nie všetci majú peniaze na to, aby zašli do školy šmyku a naučili sa to tam. Aj na prázdnej voľnej ploche sa dá zistiť, ako auto reaguje na šmyk.

Zabudnite ale na to, že po niekoľkých šmykoch budete vedieť stopercentne zvládnuť šmyk aj v premávke. Na ceste medzi inými autami je to vždy iné ako na cvičisku.

Nesmieme zanedbať nácvik šmyku do pravej a ľavej zákruty. Zaoberať sa detailami by bolo dobré, ale každé auto sa správa inak a každá zákruta nás posunie inde.

Neskúsený šofér alebo vodič bez dostatočného sebavedomia by sa nemal hrnúť autom do vysokohorských oblastí so zákrutami, mnohými stúpaniami či klesaniami a vrtošivým počasím.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Šmykľavosť zistíte brzdením

Ujazdený sneh je na jazdu ako tak spoľahlivý. Viete, že je na ceste a šmykľavosť vás núti jazdiť pomaly a opatrne.

Ak ale v zimnom období natrafíte na vozovku, ktorá vyzerá ako mokrá, nikdy si nemôžete byť istí, že to nie je poľadovica. V zime sa každá mokrá vozovka môže veľmi rýchlo zmeniť na poľadovicu. Najmä pri zotmení začína primŕzať.

Netreba odstaviť auto a ohmatávať vozovku, či je mokrá alebo zľadovatená. Ľad na ceste sa dá zistiť aj za jazdy, dokonca pri zachovaní bezpečnosti jazdy. Musíme si počkať na moment, keď za nami a ani pred nami nič nejde, znížiť rýchlosť približne na 20 km/h a prudko zabrzdiť.

Ak sa už vtedy šmýka, je najlepšie jazdiť na ceste pomaly. Ak ste na dlhej ceste, najbezpečnejšie je prísť do najbližšieho Motela a radšej v ňom prenocovať ako riskovať haváriu.

Tu nejde len o vašu jazdu. Vždy sa totiž môže nájsť nejaký vodič, ktorý nebude jazdiť bezpečne a narazí do vášho auta.

Ak sa vozidlo pri 20-ke nešmýka, skúste zabrzdiť podobným spôsobom pri rýchlosti 40 alebo 50 km/h. Ak to drží a nešmýka sa, námraza nie je a môžte pokračovať ako za mokra.

Odporúčam takúto skúšku šmykľavosti zopakovať približne po pol hodine. Za ten čas môže klesnúť vonkajšia teplota a vozovka primrznúť.

Námraza môže byť aj na zdanlivo suchej ceste

Počas jazdy v zimnom horskom prostredí je nutné počítať s námrazou aj pri suchej vozovke. Na takýchto cestách na nás číhajú zamrznuté miesta najmä v úsekoch, kde sú stromy nahusto pri sebe a slnečné lúče sa nemajú ako dostať na vozovku.

Môže nás tiež prekvapiť ľadová námraza na otvorenej ceste, ktorá sa javí ako suchá a až za zákrutou zistíme, že cez cestu preteká tenká, niekoľko metrov široká vrstva vody zo svahu pri vozovke a primŕza.

Stočenie auta po prejazde namrznutou vozovkou pri nízkej rýchlosti vodič môže ľahko zvládnuť, keď sa znovu objaví pod kolesami suchá vozovka. Pri vysokej rýchlosti vám však ani to nemusí pomôcť a poľahky skončíte v priekope alebo v strome.

Aj v lete je veľmi nebezpečné brzdiť v zákrutách alebo predbiehať na neprehľadných úsekoch.

Pozor na mosty

Počas jazdy pod bodom mrazu je veľmi dôležité zvýšiť opatrnosť pri jazde na mostoch a na nadjazdoch. Na týchto úsekoch vždy hrozí, že mokrá vozovka sa zmení na poľadovicu. Podkladom vozovky nie je povrch zeme, ale voľný mrznúci priestor.

Staré mosty žiadnu ochrannú spodnú vrstvu pravdepodobne nemajú a tak studený vzduch odspodu vlhký nad mostom dokáže vytvoriť poľahky poľadovicu aj za sucha. A aj keď sú nové mostné konštrukcie dizajnované proti námrazám, nemusí to stačiť.

Počas jazdy na snehu a ľade treba dodržiavať mnoho zásad. Niektoré z nich netreba ani trénovať. Stačí sa nikam neponáhľať, jazdiť pomalšie a opatrne.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 633
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 794
  3. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 3 770
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 706
  5. Splnený sen 1 409
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 1 404
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 355
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 164
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 968
  10. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 939

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cítila každý vpich ihly. Lekárov so slzami v očiach prosila, aby už prestali

Denník SME oslovil všetky univerzitné a fakultné nemocnice. Ani jedna nedostala podnet na násilie či neetické správanie personálu počas pôrodu.

KOMENTÁRE

Orbán môže mať čoskoro v regióne nového spojenca. Andreja Babiša

Babiš má blízko k jeho politickej kultúre.

Neprehliadnite tiež

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.

Motory v autách by mohli dostať turbo pre každý valec, pomôže to odozve

Konštruktéri snívajú o trojvalci s tromi turbami a šiestimi škrtiacimi klapkami.

Honda Civic jazdí lahodne a konečne vyzerá dobre (test)

Dojem trochu kazí ovládanie elektroniky na palube.

Malé autá sú čoraz drahšie, ľudia chcú výbavu z veľkých áut

Zákazníci si aj pri kompaktných autách radi priplatia za bohatú výbavu a možnosť prispôsobiť si vzhľad.