Ako odhaliť namrznutú vozovku a zvládnuť jazdu po nej

Je vhodné naučiť sa, ako vaše auto reaguje v šmyku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Veľa sa hovorí o tom, čo všetko treba robiť, keď dostaneme šmyk. Ideálne je ale jazdiť tak, aby sme šmyk nedostali. Nie vždy sa tomu však dá vyhnúť. Preto je vhodné naučiť sa, ako vaše auto reaguje v šmyku a čo sa s ním dá robiť, aby všetko skončilo šťastne.

Nie všetci majú peniaze na to, aby zašli do školy šmyku a naučili sa to tam. Aj na prázdnej voľnej ploche sa dá zistiť, ako auto reaguje na šmyk.

Zabudnite ale na to, že po niekoľkých šmykoch budete vedieť stopercentne zvládnuť šmyk aj v premávke. Na ceste medzi inými autami je to vždy iné ako na cvičisku.

Nesmieme zanedbať nácvik šmyku do pravej a ľavej zákruty. Zaoberať sa detailami by bolo dobré, ale každé auto sa správa inak a každá zákruta nás posunie inde.

Neskúsený šofér alebo vodič bez dostatočného sebavedomia by sa nemal hrnúť autom do vysokohorských oblastí so zákrutami, mnohými stúpaniami či klesaniami a vrtošivým počasím.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Šmykľavosť zistíte brzdením

Ujazdený sneh je na jazdu ako tak spoľahlivý. Viete, že je na ceste a šmykľavosť vás núti jazdiť pomaly a opatrne.

Ak ale v zimnom období natrafíte na vozovku, ktorá vyzerá ako mokrá, nikdy si nemôžete byť istí, že to nie je poľadovica. V zime sa každá mokrá vozovka môže veľmi rýchlo zmeniť na poľadovicu. Najmä pri zotmení začína primŕzať.

Netreba odstaviť auto a ohmatávať vozovku, či je mokrá alebo zľadovatená. Ľad na ceste sa dá zistiť aj za jazdy, dokonca pri zachovaní bezpečnosti jazdy. Musíme si počkať na moment, keď za nami a ani pred nami nič nejde, znížiť rýchlosť približne na 20 km/h a prudko zabrzdiť.

Ak sa už vtedy šmýka, je najlepšie jazdiť na ceste pomaly. Ak ste na dlhej ceste, najbezpečnejšie je prísť do najbližšieho Motela a radšej v ňom prenocovať ako riskovať haváriu.

Tu nejde len o vašu jazdu. Vždy sa totiž môže nájsť nejaký vodič, ktorý nebude jazdiť bezpečne a narazí do vášho auta.

Ak sa vozidlo pri 20-ke nešmýka, skúste zabrzdiť podobným spôsobom pri rýchlosti 40 alebo 50 km/h. Ak to drží a nešmýka sa, námraza nie je a môžte pokračovať ako za mokra.

Odporúčam takúto skúšku šmykľavosti zopakovať približne po pol hodine. Za ten čas môže klesnúť vonkajšia teplota a vozovka primrznúť.

Námraza môže byť aj na zdanlivo suchej ceste

Počas jazdy v zimnom horskom prostredí je nutné počítať s námrazou aj pri suchej vozovke. Na takýchto cestách na nás číhajú zamrznuté miesta najmä v úsekoch, kde sú stromy nahusto pri sebe a slnečné lúče sa nemajú ako dostať na vozovku.

Môže nás tiež prekvapiť ľadová námraza na otvorenej ceste, ktorá sa javí ako suchá a až za zákrutou zistíme, že cez cestu preteká tenká, niekoľko metrov široká vrstva vody zo svahu pri vozovke a primŕza.

Stočenie auta po prejazde namrznutou vozovkou pri nízkej rýchlosti vodič môže ľahko zvládnuť, keď sa znovu objaví pod kolesami suchá vozovka. Pri vysokej rýchlosti vám však ani to nemusí pomôcť a poľahky skončíte v priekope alebo v strome.

Aj v lete je veľmi nebezpečné brzdiť v zákrutách alebo predbiehať na neprehľadných úsekoch.

Pozor na mosty

Počas jazdy pod bodom mrazu je veľmi dôležité zvýšiť opatrnosť pri jazde na mostoch a na nadjazdoch. Na týchto úsekoch vždy hrozí, že mokrá vozovka sa zmení na poľadovicu. Podkladom vozovky nie je povrch zeme, ale voľný mrznúci priestor.

Staré mosty žiadnu ochrannú spodnú vrstvu pravdepodobne nemajú a tak studený vzduch odspodu vlhký nad mostom dokáže vytvoriť poľahky poľadovicu aj za sucha. A aj keď sú nové mostné konštrukcie dizajnované proti námrazám, nemusí to stačiť.

Počas jazdy na snehu a ľade treba dodržiavať mnoho zásad. Niektoré z nich netreba ani trénovať. Stačí sa nikam neponáhľať, jazdiť pomalšie a opatrne.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 360
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 367
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 446
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 199
  5. Kam do tepla v januári? 1 772
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 575
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 527
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 432
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 114
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 907

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.