ZÁKON O ODPADOCH

Zákon o odpadoch: na Slovensku je to tak

Začiatkom druhej polovice mája tohto roku schválila NR SR Zákon o odpadoch. Podľa neho likvidácii motorových vozidiel ako odpadu najlepšie rozumie úradník ministerstva životného prostredia. Vďaka ním tak máme na Slovensku právnu normu, ktorá zavádza „ekol

ogickú daň" na motorové vozidlá a vytvára „štátom garantované likvidovanie starých motorových vozidiel", a to takmer rok pred termínom, ako ju majú mať štáty EÚ. Podľa nej je predajca motorových vozidiel povinný za každé motorové vozidlo predané po 1 júli 2002 zaplatiť najneskôr do jedného mesiaca odo dňa predaja do recyklačného fondu príspevok 5000 Sk. Znamená to, že takúto povinnosť má dovozca vozidla pri jeho predaji dílerovi, ako aj predajca pri jeho predaji zákazníkovi. Tak isto aj pri predaji z autobazáru alebo zmene majiteľa pri predaji medzi osobami navzájom vzniká povinnosť predávajúceho zaplatiť príspevok do recyklačného fondu. Za nesplnenie povinnosti ukladá zákon pre právnickú osobu pokutu až do výšky 5 mil. Sk. Pri jednoduchej matematike ročného predaja 60-tisíc nových automobilov, ktoré prejdú cez minimálne dva predaje (dovozca - dílerovi a díler - zákazníkovi) získame 120-tisíc predajov. Pokiaľ uvažujeme aj so skutočnosťou, že každý druhý nový majiteľ auta svoje staré auto predá, pripočítame k tejto sume ďalších 30-tisíc automobilov. Ďalších 50-tisíc ročne zmení majiteľa vzájomným predajom. Príspevok na účet recyklačného fondu by takto dosiahol hodnotu jednej mld. Sk. Počas životnosti vozidla a jeho napríklad päťnásobnej zmene majiteľa príde len za jediné vozidlo do fondu 25-tisíc Sk. Z účtu recyklačného fondu potom rada starších, tzv. dozorná rada, prerozdelí prostriedky daňových poplatníkov tak, aby sa „spriateleným“ firmám, ktoré budú vystupovať ako tzv. autorizovaní spracovatelia starých vozidiel, dostalo to, na čo čakajú. O takomto neefektívnom nakladaní s finančnými prostriedkami na účte recyklačného fondu dnes pochybuje len málokto.

Odpadom sú podľa prílohy č. 1 k Zákonu o odpadoch okrem iných výrobky po záručnej lehote. Aj motorové vozidlo sa po skončení záručnej lehoty - od jedného do troch rokov - automaticky stáva odpadom. Ďalšie poplatky, ktoré zákon zavádza a ktorým sa majiteľ pri vyradení automobilu z evidencie nevyhne, budú poplatky za likvidáciu použitého oleja a kyseliny z akumulátorových batérií, podobne aj staré pneumatiky.

Dá sa na tomto stave niečo zmeniť? A ako? V prvom rade je potrebné zmeniť myslenie úradníkov ministerstva životného prostredia a zo zákona o všeobecných odpadoch vyňať motorové vozidlá. Po spracovaní právnych noriem v jednotlivých krajinách EÚ a v spolupráci s autorizovanými dovozcami vozidiel prevziať taký systém, ktorý bude najlepšie vyhovovať podmienkam Slovenska, pretože inak sme zákonom o odpadkoch vytvorili iba pokus o právnu normu. Tento nefunkčný pokus však zaplatia občania tohto štátu, pričom peniaze za likvidáciu poputujú do súkromných firiem, teda aj do súkromných vreciek. Bude zaujímavé sledovať, do koho vreciek a ako sa to bude pozdávať daňovým poplatníkom.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 916
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 946
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 669
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 255
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 215
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 088
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 986
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 959
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 647
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 372

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My jediní máme Boha. Patrí iba nám a robí všetko, čo chceme

Slovenský Boh nám poslal slovenského Ježiša cez jeho slovenskú matku, aby nás chránil.

TV

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.