ZÁKON O ODPADOCH

Zákon o odpadoch: na Slovensku je to tak

Začiatkom druhej polovice mája tohto roku schválila NR SR Zákon o odpadoch. Podľa neho likvidácii motorových vozidiel ako odpadu najlepšie rozumie úradník ministerstva životného prostredia. Vďaka ním tak máme na Slovensku právnu normu, ktorá zavádza „ekol

ogickú daň" na motorové vozidlá a vytvára „štátom garantované likvidovanie starých motorových vozidiel", a to takmer rok pred termínom, ako ju majú mať štáty EÚ. Podľa nej je predajca motorových vozidiel povinný za každé motorové vozidlo predané po 1 júli 2002 zaplatiť najneskôr do jedného mesiaca odo dňa predaja do recyklačného fondu príspevok 5000 Sk. Znamená to, že takúto povinnosť má dovozca vozidla pri jeho predaji dílerovi, ako aj predajca pri jeho predaji zákazníkovi. Tak isto aj pri predaji z autobazáru alebo zmene majiteľa pri predaji medzi osobami navzájom vzniká povinnosť predávajúceho zaplatiť príspevok do recyklačného fondu. Za nesplnenie povinnosti ukladá zákon pre právnickú osobu pokutu až do výšky 5 mil. Sk. Pri jednoduchej matematike ročného predaja 60-tisíc nových automobilov, ktoré prejdú cez minimálne dva predaje (dovozca - dílerovi a díler - zákazníkovi) získame 120-tisíc predajov. Pokiaľ uvažujeme aj so skutočnosťou, že každý druhý nový majiteľ auta svoje staré auto predá, pripočítame k tejto sume ďalších 30-tisíc automobilov. Ďalších 50-tisíc ročne zmení majiteľa vzájomným predajom. Príspevok na účet recyklačného fondu by takto dosiahol hodnotu jednej mld. Sk. Počas životnosti vozidla a jeho napríklad päťnásobnej zmene majiteľa príde len za jediné vozidlo do fondu 25-tisíc Sk. Z účtu recyklačného fondu potom rada starších, tzv. dozorná rada, prerozdelí prostriedky daňových poplatníkov tak, aby sa „spriateleným“ firmám, ktoré budú vystupovať ako tzv. autorizovaní spracovatelia starých vozidiel, dostalo to, na čo čakajú. O takomto neefektívnom nakladaní s finančnými prostriedkami na účte recyklačného fondu dnes pochybuje len málokto.

Odpadom sú podľa prílohy č. 1 k Zákonu o odpadoch okrem iných výrobky po záručnej lehote. Aj motorové vozidlo sa po skončení záručnej lehoty - od jedného do troch rokov - automaticky stáva odpadom. Ďalšie poplatky, ktoré zákon zavádza a ktorým sa majiteľ pri vyradení automobilu z evidencie nevyhne, budú poplatky za likvidáciu použitého oleja a kyseliny z akumulátorových batérií, podobne aj staré pneumatiky.

Dá sa na tomto stave niečo zmeniť? A ako? V prvom rade je potrebné zmeniť myslenie úradníkov ministerstva životného prostredia a zo zákona o všeobecných odpadoch vyňať motorové vozidlá. Po spracovaní právnych noriem v jednotlivých krajinách EÚ a v spolupráci s autorizovanými dovozcami vozidiel prevziať taký systém, ktorý bude najlepšie vyhovovať podmienkam Slovenska, pretože inak sme zákonom o odpadkoch vytvorili iba pokus o právnu normu. Tento nefunkčný pokus však zaplatia občania tohto štátu, pričom peniaze za likvidáciu poputujú do súkromných firiem, teda aj do súkromných vreciek. Bude zaujímavé sledovať, do koho vreciek a ako sa to bude pozdávať daňovým poplatníkom.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Talent - vzdelanie - úspech
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  3. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  4. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  5. Billa pomáha slabozrakým a nevidiacim s nákupmi už aj v Nitre
  6. Svetový roaming v O2 výhodnejšie
  7. 5 pravidiel ako prenajať nehnuteľnosť
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  9. Hotel Devin Spa centre - relaxation in the intimate atmosphere
  10. The Horizont Resort **** - fun and wellness
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 25 757
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 17 044
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 251
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 049
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 912
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 651
  7. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 017
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 010
  9. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 3 708
  10. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova 2 566

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poradenská firma u Maďariča mohla zneužívať dôverné informácie

Poradenská spoločnosť Centire mala o eurofondovej výzve pre kreatívny priemysel na ministerstve kultúry informácie vždy ako prvá.

DOMOV

Dobré ráno: Česká ČSSD? Fico im rozprával o bordeli a prostitútkach

Českí sociálni demokrati zmenili šéfa.

KOMENTÁRE

Centire je názornou ukážkou prokorupčného prostredia okolo eurofondov

Zodpovední sú všetci účastníci procesu.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Sportsvan je nenápadným autom pre rozumných ľudí (test)

Za názvom Sportsvan sa skrýva naozaj dobré a šikovné auto, na ktorom však nie je športové vôbec nič.

Opel si chce s novým Combom získať rodiny. Ponúkne veľa priestoru aj bohatú výbavu

Premiéru bude mať v marci na ženevskom autosalóne, do predaja pôjde až v druhej polovici roka.

Tesla Model 3 mala prvú vážnu nehodu, Musk prisľúbil vylepšenie bezpečnosti

Auto pri nehode obstálo dobre, posádka vyviazla bez väčších zranení.

Enzo Ferrari sa stal legendou z donútenia

Pred 120 rokmi sa narodil zakladateľ legendárnej talianskej značky.