ZÁKON O ODPADOCH

Zákon o odpadoch: na Slovensku je to tak

Začiatkom druhej polovice mája tohto roku schválila NR SR Zákon o odpadoch. Podľa neho likvidácii motorových vozidiel ako odpadu najlepšie rozumie úradník ministerstva životného prostredia. Vďaka ním tak máme na Slovensku právnu normu, ktorá zavádza „ekol

ogickú daň" na motorové vozidlá a vytvára „štátom garantované likvidovanie starých motorových vozidiel", a to takmer rok pred termínom, ako ju majú mať štáty EÚ. Podľa nej je predajca motorových vozidiel povinný za každé motorové vozidlo predané po 1 júli 2002 zaplatiť najneskôr do jedného mesiaca odo dňa predaja do recyklačného fondu príspevok 5000 Sk. Znamená to, že takúto povinnosť má dovozca vozidla pri jeho predaji dílerovi, ako aj predajca pri jeho predaji zákazníkovi. Tak isto aj pri predaji z autobazáru alebo zmene majiteľa pri predaji medzi osobami navzájom vzniká povinnosť predávajúceho zaplatiť príspevok do recyklačného fondu. Za nesplnenie povinnosti ukladá zákon pre právnickú osobu pokutu až do výšky 5 mil. Sk. Pri jednoduchej matematike ročného predaja 60-tisíc nových automobilov, ktoré prejdú cez minimálne dva predaje (dovozca - dílerovi a díler - zákazníkovi) získame 120-tisíc predajov. Pokiaľ uvažujeme aj so skutočnosťou, že každý druhý nový majiteľ auta svoje staré auto predá, pripočítame k tejto sume ďalších 30-tisíc automobilov. Ďalších 50-tisíc ročne zmení majiteľa vzájomným predajom. Príspevok na účet recyklačného fondu by takto dosiahol hodnotu jednej mld. Sk. Počas životnosti vozidla a jeho napríklad päťnásobnej zmene majiteľa príde len za jediné vozidlo do fondu 25-tisíc Sk. Z účtu recyklačného fondu potom rada starších, tzv. dozorná rada, prerozdelí prostriedky daňových poplatníkov tak, aby sa „spriateleným“ firmám, ktoré budú vystupovať ako tzv. autorizovaní spracovatelia starých vozidiel, dostalo to, na čo čakajú. O takomto neefektívnom nakladaní s finančnými prostriedkami na účte recyklačného fondu dnes pochybuje len málokto.

Odpadom sú podľa prílohy č. 1 k Zákonu o odpadoch okrem iných výrobky po záručnej lehote. Aj motorové vozidlo sa po skončení záručnej lehoty - od jedného do troch rokov - automaticky stáva odpadom. Ďalšie poplatky, ktoré zákon zavádza a ktorým sa majiteľ pri vyradení automobilu z evidencie nevyhne, budú poplatky za likvidáciu použitého oleja a kyseliny z akumulátorových batérií, podobne aj staré pneumatiky.

Dá sa na tomto stave niečo zmeniť? A ako? V prvom rade je potrebné zmeniť myslenie úradníkov ministerstva životného prostredia a zo zákona o všeobecných odpadoch vyňať motorové vozidlá. Po spracovaní právnych noriem v jednotlivých krajinách EÚ a v spolupráci s autorizovanými dovozcami vozidiel prevziať taký systém, ktorý bude najlepšie vyhovovať podmienkam Slovenska, pretože inak sme zákonom o odpadkoch vytvorili iba pokus o právnu normu. Tento nefunkčný pokus však zaplatia občania tohto štátu, pričom peniaze za likvidáciu poputujú do súkromných firiem, teda aj do súkromných vreciek. Bude zaujímavé sledovať, do koho vreciek a ako sa to bude pozdávať daňovým poplatníkom.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  2. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  5. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  6. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  9. Vysoká hra o súdne trovy
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 426
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 7 477
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 407
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 385
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 2 119
  6. Splnený sen 1 722
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 319
  8. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 1 257
  9. Ako na refinancovanie hypotéky 1 031
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 896

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Babiš: Nie som darebák, pozrite sa na Berlusconiho či Chiraca

Čapí hnízdo je pomsta, hovorí o kauze možný budúci český premiér Andrej Babiš.

SVET

Trump urazil matku padlého vojaka. Navyše vraj klame

Vedel, do čoho ide, povedal o zabitom vojakovi prezident.

KULTÚRA

Müllerovo turné s Adelou vyvolalo veľký potlesk. Dostal ho saxofón

Koncert naznačil, že dokument neklamal.

Neprehliadnite tiež

Motory v autách by mohli dostať turbo pre každý valec, pomôže to odozve

Konštruktéri snívajú o trojvalci s tromi turbami a šiestimi škrtiacimi klapkami.

Honda Civic jazdí lahodne a konečne vyzerá dobre (test)

Dojem trochu kazí ovládanie elektroniky na palube.

Malé autá sú čoraz drahšie, ľudia chcú výbavu z veľkých áut

Zákazníci si aj pri kompaktných autách radi priplatia za bohatú výbavu a možnosť prispôsobiť si vzhľad.

Jazdené auto sa samo nepredá. Ako mu pomôcť

Atraktivitu auta môžete zvýšiť už za pár eur.