Prednedávnom uvedený Renault Thalia bol vítaným spestrením ponuky trhu malých automobilov. Po Seate Cordoba a VW Polo Classic, čo sú vlastne koncernové dvojičky, bol Renault Thalia, odvodený od Clia, len tretím v segmente malých štvordverových trojpriestorových automobilov. Štvrtým je iba nedávno uvedený Škoda Fabia Sedan. Renault Thalia vtrhol na náš trh s vyspelou francúzskou technikou, dobrým dielenským spracovaním a použitými materiálmi, predovšetkým však na svoju kategóriu až nevídane veľkým batožinovým priestorom a pre slovenského menej solventného zákazníka veľmi dobrou cenou, pričom na jeho príťažlivosti pre kupujúcich nemení ani skutočnosť, že Renault ho produkuje vo svojom závode v Turecku.
Vonkajší vzhľad Thalie je až po zadné bočné dvere zhodný s u nás dobre známym päťdverovým hatchbackom Clio, iná je len zadná časť karosérie. Dizajnéri upravovali „len“ zadnú časť karosérie. Ich úlohou bolo v predĺženom zadku vytvoriť uzavretý batožinový priestor pre klasický štvordverový trojpriestorový sedan. Aj keď sú isté výhrady voči nesúrodosti tejto časti karosérie s jej zvyškom, sedan Thalia si napriek tejto výhrade nachádza svojich zákazníkov. A to nielen vďaka neobvykle veľkému batožinovému priestoru s 510-litrovým objemom. V interiéri je dosť priestoru, ale aj primeraného pohodlia pre vodiča a spolujazdca aj vďaka mäkším sedadlám s menej výrazným anatomickým tvarovaným a dobrým vedením tela. Vzadu je priestoru menej, najmä pre cestujúcich vyššieho vzrastu. Malou nevýhodou môže byť nedelené zadné sedadlo a sklápateľné operadlo, napríklad pri obsadení tromi cestujúcimi a prevážaní dlhšieho predmetu. Výčitka by mohla smerovať aj na umiestnenie ovládania predných bočných okien na stredový tunel, naopak pochváliť treba ovládanie autorádia na paneli v dosahu prstov z venca volantu, podobne aj kontrolné prístroje v prístrojovom štíte, ktoré majú biely ciferník a sú dobre čitateľné. Stredový panel s autorádiom a ovládaním klimatizácie sa nelíši od toho, ktoré má Clio.
Thalia môže mať jeden z dvoch motorov s objemom 1,4 l - osemventilový s výkonom 55 kW/75 k alebo 74 kW/100 k, ktorý mal testovaný automobil.
Je dostatočne pružný, má kultivovaný chod a dobrý záťah už od 3000 otáčok a odstupňovanie prevodovky dobre ladí s charakteristikou motora. Dodáva vozidlu až prekvapivú dynamiku, čo je zásluha nízkej hmotnosti, najmä však na objem pomerne vysokého výkonu motora. Za všetko najlepšie hovoria namerané hodnoty - akcelerácia z nuly na sto za 11,3 s, zrýchľovanie zo 60 na 100 km/h za 7,2 s a z 80 na 120 km/h za 10,6 s i najvyššia rýchlosť 186 km/h. V jazde sa Renault Thalia správa ako mierne nedotáčavý, ale dobre ovládateľný. Aj pri dynamickej jazde si zachováva priaznivú spotrebu okolo 7,5 l/100 km a pri bežnej jazde tesne pod 6,5 l/100 km. Prednosťou Thalie okrem priaznivej ceny je aj výbava. V základnej výbave RT má posilňovač riadenia a výškovo nastaviteľný volant, airbag pre vodiča a spolujazdca, otáčkomer, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, imobilizér, elektrické ovládanie okien predných dverí a vonkajších zrkadiel, samočinné zamykanie dverí za jazdy, svetlá do hmly, ochranu proti vyháčkovaniu dverí, za príplatok bočné airbagy, ABS, klimatizáciu, hliníkové ráfiky kolies, metalizovaný lak a iné. S Renaultom Thalia prišlo oživenie nielen v kategórii malých sedanov, ale sedan Thalia rozhýbal aj stojaté vody v cenovej ponuke.
Technické údaje- Renault Thalia 1,4 16V
Motor
Vpredu naprieč uložený kvapalinou chladený zážihový štvorvalec. Zdvihový objem 1 390 cm3, vŕtanie a zdvih 79,5/70 mm. Kompresný pomer 10,0 : 1. Najväčší výkon 72 kW/98 k pri otáčkach 6 000 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 127 Nm pri otáčkach 3750 min.-1. Štyri ventily na valec, ventilový rozvod DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Blok motora a hlava valcov z hliníkovej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom. Elektronicky riadené viacbodové vstrekovanie paliva.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka. Päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne - 3,37 - 1,86 - 1,32 - 1,03 - 0,79, R - 3,55. Stály prevod hnanej nápravy 4,07.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia, vpredu s pomocným rámom. Všetky kolesá nezávisle zavesené. Vpredu na spodných priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson, vzadu polopružná náprava v tvare H odpružená vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu kotúčové, vzadu bubnové, ABS za príplatok. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 175/65 R 14.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4150/1639/1417 mm, rázvor náprav 2472 mm. Pohotovostná hmotnosť 980 kg. Objem batožinového priestoru 510 dm³. Objem palivovej nádrže 50 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 186 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za10,5 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 9,4/5,6/7,0 l/100 km.
Karoséria
Samonosná oceľová. Štvordverová päťmiestna typu sedan.
Cena
Základná 369 900 Sk
Autor: gold