SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Uvažujú o zvýšení rýchlosti v jednom z tunelov

Na Slovensku máme štyri tunely. Vo všetkých platia približne rovnaké bezpečnostné pravidlá a cena za ich výstavbu je porovnateľná s cenou tunelov v iných krajinách.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Čas, za ktorý je možné tunel postaviť a jeho cena sa nedajú presne určiť. Záleží to od viacerých faktorov ako je dĺžka tunela, druh horninového masívu, polohu vzhľadom na umiestnenie riadiaceho centra, šírkové a výškové usporiadanie, konkurencie na trhu a podobne. Ceny sú však porovnateľné so zahraničnými. „Odlišnosť je v podstate minimálna,“ informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík.

Obmedzená rýchlosť v tuneloch

Šoféri pre prejazde všetkými slovenskými tunelmi (Branisko – pri Prešove, Horelica – pri Čadci, Sitina – v Bratislave a Bôrik neďaleko Popradu) musia spomaliť na rýchlosť 80 kilometrov za hodinu. Dôvodom tohto obmedzenia je podľa Jánošíka najmä bezpečnosť vodičov.

Pri väčších rýchlostiach sú následky nehôd väčšie. Pritom v tuneli sa do problémov po nehode dostanú nielen jej účastníci ale aj ostatní v ňom. Neraz sa totiž v tuneloch v zahraničí stalo, že po nehode sa z malého ohňa rozpútalo doslova peklo.

"Pri jednorúrových (Horelica, Branisko) je to v podstate samozrejmé, keďže ide o diaľničné tunely, a teda o zúženie jazdných pruhov. Čo sa týka dvojrúrových (Sitina, Bôrik), tak Sitina je mestský tunel s vysokou intenzitou dopravy,“ informoval Jánošík a dodal, že momentálne uvažujú o možnosti zvýšiť rýchlosť prejazdu cez tunel Bôrik na 100 kilometrov za hodinu.

Prečo tunely uzatvárajú

Okrem bežnej, každodennej údržby, pri ktorej nie je nutné tunel zatvárať, poznáme aj takú, pri ktorej je uzávierka nevyhnutná. Príkladom by mohla byť dopravná nehoda alebo vytváranie kolón.

"Bezpečnosť tunela sa monitoruje nepretržite. V prípade dopravnej nehody, strate časti nákladu, alebo poruchy vozidla sa tunel vyčistí a prekontroluje daný priestor tak, aby na vozovke neboli žiadne predmety ohrozujúce premávku," vysvetlil Jánošík.

Tunel sa pravidelne zatvára na jar a na jeseň. Počas týchto kontrol a údržieb, je uzávierka nutná. Celý priestor sa umýva, čistia sa jednotlivé snímače, kamery, osvetlenie. Robia sa pravidelné revízie elektrických a technologických zariadení, odstraňujú sa všetky drobné poruchy a nedostatky, ktoré vznikli počas prevádzky.

Požiar v tuneli môže mať hrozivé následky

Oheň v uzavretom priestore môže mať omnoho hrozivejšie následky ako ten na otvorenom priestranstve. Dôvodom je najmä fakt, že v uzavretom priestore dochádza k rapídnemu zvyšovaniu teploty. Tým sa poškodzujú technologické zariadenia. Oheň môže viesť až k poškodeniu stavby a teda stability tunela. Za veľmi nebezpečné možno pokladať aj rýchlejšie šírenie ohňa a hromadeniu veľkého množstva splodín a dymu.

Podľa Jánošíka sú protipožiarne opatrenia na Slovensku riešené obdobne ako v celej Európe. Ide napríklad o bezhalogénové a nehorľavé káble s určitým stupňom odolnosti voči požiaru, požiarne hydranty, požiarne osvetlenie, navádzací systém, ventilácia, záložné zdroje energie a podobne.

Aj napriek všetkým opatreniam je nutné, aby každý vodič sám pri prejazde cez tunel dbal na bezpečnosť. Nielen svoju ale aj ostatných.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 504
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 570
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 955
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 821
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 717
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 766
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 546
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 426
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 301
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 989
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu