Uvažujú o zvýšení rýchlosti v jednom z tunelov

Na Slovensku máme štyri tunely. Vo všetkých platia približne rovnaké bezpečnostné pravidlá a cena za ich výstavbu je porovnateľná s cenou tunelov v iných krajinách.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Čas, za ktorý je možné tunel postaviť a jeho cena sa nedajú presne určiť. Záleží to od viacerých faktorov ako je dĺžka tunela, druh horninového masívu, polohu vzhľadom na umiestnenie riadiaceho centra, šírkové a výškové usporiadanie, konkurencie na trhu a podobne. Ceny sú však porovnateľné so zahraničnými. „Odlišnosť je v podstate minimálna,“ informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík.

Obmedzená rýchlosť v tuneloch

Šoféri pre prejazde všetkými slovenskými tunelmi (Branisko – pri Prešove, Horelica – pri Čadci, Sitina – v Bratislave a Bôrik neďaleko Popradu) musia spomaliť na rýchlosť 80 kilometrov za hodinu. Dôvodom tohto obmedzenia je podľa Jánošíka najmä bezpečnosť vodičov.

Pri väčších rýchlostiach sú následky nehôd väčšie. Pritom v tuneli sa do problémov po nehode dostanú nielen jej účastníci ale aj ostatní v ňom. Neraz sa totiž v tuneloch v zahraničí stalo, že po nehode sa z malého ohňa rozpútalo doslova peklo.

"Pri jednorúrových (Horelica, Branisko) je to v podstate samozrejmé, keďže ide o diaľničné tunely, a teda o zúženie jazdných pruhov. Čo sa týka dvojrúrových (Sitina, Bôrik), tak Sitina je mestský tunel s vysokou intenzitou dopravy,“ informoval Jánošík a dodal, že momentálne uvažujú o možnosti zvýšiť rýchlosť prejazdu cez tunel Bôrik na 100 kilometrov za hodinu.

Prečo tunely uzatvárajú

Okrem bežnej, každodennej údržby, pri ktorej nie je nutné tunel zatvárať, poznáme aj takú, pri ktorej je uzávierka nevyhnutná. Príkladom by mohla byť dopravná nehoda alebo vytváranie kolón.

"Bezpečnosť tunela sa monitoruje nepretržite. V prípade dopravnej nehody, strate časti nákladu, alebo poruchy vozidla sa tunel vyčistí a prekontroluje daný priestor tak, aby na vozovke neboli žiadne predmety ohrozujúce premávku," vysvetlil Jánošík.

Tunel sa pravidelne zatvára na jar a na jeseň. Počas týchto kontrol a údržieb, je uzávierka nutná. Celý priestor sa umýva, čistia sa jednotlivé snímače, kamery, osvetlenie. Robia sa pravidelné revízie elektrických a technologických zariadení, odstraňujú sa všetky drobné poruchy a nedostatky, ktoré vznikli počas prevádzky.

Požiar v tuneli môže mať hrozivé následky

Oheň v uzavretom priestore môže mať omnoho hrozivejšie následky ako ten na otvorenom priestranstve. Dôvodom je najmä fakt, že v uzavretom priestore dochádza k rapídnemu zvyšovaniu teploty. Tým sa poškodzujú technologické zariadenia. Oheň môže viesť až k poškodeniu stavby a teda stability tunela. Za veľmi nebezpečné možno pokladať aj rýchlejšie šírenie ohňa a hromadeniu veľkého množstva splodín a dymu.

Podľa Jánošíka sú protipožiarne opatrenia na Slovensku riešené obdobne ako v celej Európe. Ide napríklad o bezhalogénové a nehorľavé káble s určitým stupňom odolnosti voči požiaru, požiarne hydranty, požiarne osvetlenie, navádzací systém, ventilácia, záložné zdroje energie a podobne.

Aj napriek všetkým opatreniam je nutné, aby každý vodič sám pri prejazde cez tunel dbal na bezpečnosť. Nielen svoju ale aj ostatných.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 719
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 567
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 271
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 044
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 734
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 558
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 339
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 867
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 616
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 994

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Koľko stojí liter batožinového priestoru?

Objem kufra je dôležitý pre marketing auta, no čísla hovoria len polovicu pravdy.

Skupina PSA prisľúbila spolkovej vláde, že zachová nemecké závody Opelu

Automobilka PSA Group prisľúbila, že v prípade prevzatia európskych operácií General Motors bude naďalej prevádzkovať všetky nemecké závody.

Sauber predstavil nový monopost, s ktorým chce potrápiť konkurenciu

Stajňa formuly 1 Sauber predstavila v pondelok nový monopost C36-Ferrari.

Spolupráca Peugeot-Citroen-Toyota priniesla praktické dodávky (test)

Konštruktéri vyťažili z pohonu prednej nápravy maximum. Výjazd na zasnežený kopec tak nebude problémom.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop