Uvažujú o zvýšení rýchlosti v jednom z tunelov

Na Slovensku máme štyri tunely. Vo všetkých platia približne rovnaké bezpečnostné pravidlá a cena za ich výstavbu je porovnateľná s cenou tunelov v iných krajinách.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Čas, za ktorý je možné tunel postaviť a jeho cena sa nedajú presne určiť. Záleží to od viacerých faktorov ako je dĺžka tunela, druh horninového masívu, polohu vzhľadom na umiestnenie riadiaceho centra, šírkové a výškové usporiadanie, konkurencie na trhu a podobne. Ceny sú však porovnateľné so zahraničnými. „Odlišnosť je v podstate minimálna,“ informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík.

Obmedzená rýchlosť v tuneloch

Šoféri pre prejazde všetkými slovenskými tunelmi (Branisko – pri Prešove, Horelica – pri Čadci, Sitina – v Bratislave a Bôrik neďaleko Popradu) musia spomaliť na rýchlosť 80 kilometrov za hodinu. Dôvodom tohto obmedzenia je podľa Jánošíka najmä bezpečnosť vodičov.

Pri väčších rýchlostiach sú následky nehôd väčšie. Pritom v tuneli sa do problémov po nehode dostanú nielen jej účastníci ale aj ostatní v ňom. Neraz sa totiž v tuneloch v zahraničí stalo, že po nehode sa z malého ohňa rozpútalo doslova peklo.

"Pri jednorúrových (Horelica, Branisko) je to v podstate samozrejmé, keďže ide o diaľničné tunely, a teda o zúženie jazdných pruhov. Čo sa týka dvojrúrových (Sitina, Bôrik), tak Sitina je mestský tunel s vysokou intenzitou dopravy,“ informoval Jánošík a dodal, že momentálne uvažujú o možnosti zvýšiť rýchlosť prejazdu cez tunel Bôrik na 100 kilometrov za hodinu.

Prečo tunely uzatvárajú

Okrem bežnej, každodennej údržby, pri ktorej nie je nutné tunel zatvárať, poznáme aj takú, pri ktorej je uzávierka nevyhnutná. Príkladom by mohla byť dopravná nehoda alebo vytváranie kolón.

"Bezpečnosť tunela sa monitoruje nepretržite. V prípade dopravnej nehody, strate časti nákladu, alebo poruchy vozidla sa tunel vyčistí a prekontroluje daný priestor tak, aby na vozovke neboli žiadne predmety ohrozujúce premávku," vysvetlil Jánošík.

Tunel sa pravidelne zatvára na jar a na jeseň. Počas týchto kontrol a údržieb, je uzávierka nutná. Celý priestor sa umýva, čistia sa jednotlivé snímače, kamery, osvetlenie. Robia sa pravidelné revízie elektrických a technologických zariadení, odstraňujú sa všetky drobné poruchy a nedostatky, ktoré vznikli počas prevádzky.

Požiar v tuneli môže mať hrozivé následky

Oheň v uzavretom priestore môže mať omnoho hrozivejšie následky ako ten na otvorenom priestranstve. Dôvodom je najmä fakt, že v uzavretom priestore dochádza k rapídnemu zvyšovaniu teploty. Tým sa poškodzujú technologické zariadenia. Oheň môže viesť až k poškodeniu stavby a teda stability tunela. Za veľmi nebezpečné možno pokladať aj rýchlejšie šírenie ohňa a hromadeniu veľkého množstva splodín a dymu.

Podľa Jánošíka sú protipožiarne opatrenia na Slovensku riešené obdobne ako v celej Európe. Ide napríklad o bezhalogénové a nehorľavé káble s určitým stupňom odolnosti voči požiaru, požiarne hydranty, požiarne osvetlenie, navádzací systém, ventilácia, záložné zdroje energie a podobne.

Aj napriek všetkým opatreniam je nutné, aby každý vodič sám pri prejazde cez tunel dbal na bezpečnosť. Nielen svoju ale aj ostatných.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 279
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 564
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 500
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 172
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 776
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 526
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 927
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 901
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 969
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 764

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek.

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.

Neprehliadnite tiež

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.

Mitsubishi predstavuje rodinné MPV, zabudlo mu dať meno

MPV novej generácie má zaujať predovšetkým priestrannosťou a robustným dizajnom.

Od štvrtka úplne uzatvoria R2 pri Zvolene

Od 27. júla až do 5. augusta bude rýchlostná cesta R2 v úseku Budča - Zvolen úplne uzatvorená.

Toyota potichu chystá revolúciu v elektromobiloch

Polovodičové batérie sa objavia najskôr v roku 2022.