BRATISLAVA. Ukazuje sa, že po výmene kontroverzného Chrisa Bangle na stoličke šéfdizajnéra značky BMW, nie sú mníchovské autá o veľa konzervatívnejšie. Jeho nástupca, Adrian van Hooydonk, presadzuje vlastný nezameniteľný štýl.
Už nové BMW radu 1 vyvolalo veľa diskusií, najmä kvôli tvaru predných partií. Šiesta generácia trojkového radu, ktorú odhalili práve dnes v Mníchove, má ambíciu zamútiť relatívne pokojné vody prémiovej časti strednej triedy.
Výrazné, ale aj podobné Päťke
BMW o ňom hovorí ako o jednom z najdynamickejšie vyzerajúcich sedanov, aké kedy vyrobilo. Za pravdu mu dáva hlavne agresívne vyzerajúca predná časť. Pomerne úzke a nízko položené predné svetlomety zasahujú až k typickej maske chladiča - dvom „obličkám“. Otvor pre prívod vzduchu k chladiču v nárazníku má členitý tvar.
Pri pohľade z profilu zaujme výrazne zaoblená a smerom dopredu sa zvažujúca línia kapoty motora. Tradičný profil sedanu od BMW stvárňuje krátky predný a o čosi dlhší zadný previs. Zvyšok karosérie? Pripomína BMW radu 5. Platí to o tvare strechy i koncových svetiel.
Koeficient odporu vzduchu sa pohybuje od 0,26 po 0,30, podľa verzie.
Viac miesta vo vnútri
Trojka medzigeneračne narástla, do dĺžky o 93 mm. Od o 50 mm dlhšieho rázvoru osí kolies si konštruktéri sľubujú viac priestoru pre pasažierov na zadných sedadlách. K lepším jazdným vlastnostiam má prispieť o 37 mm vpredu a o 47 mm vzadu širší rozchod kolies. Rozdelenie hmotnosti na nápravy charakterizuje ideálny pomer 50:50.
Kabína je zariadená podľa klasického štýlu BMW. Všetko dôležité je orientované na vodiča, vrátane stredovej konzoly, natočenej v uhle sedem stupňov. Pohľad na prístrojový panel prezradí, že v Mníchove nezabudli na indikátor teploty motorového oleja. Multifunkčný displej sa nezasúva do útrob palubnej dosky. Je pevný a BMW ho vizuálne prirovnáva k moderným televízorom.
Na zadných sedadlách údajne medzigeneračne pribudlo 15 mm miesta pre nohy pasažierov a 8 mm na ich hlavy. Batožinový priestor pojme 480 litrov, teda o 20 l viac ako doteraz. Možnosť sklopiť zadné operadlá dostanete na objednávku.
BMW 3 versus konkurenti
BMW 3 | Audi A4 | Lexus IS | Mercedes C | |
dĺžka (mm) | 4624 | 4703 | 4585 | 4591 |
šírka (mm) | 1811 | 1826 | 1800 | 1770 |
výška (mm) | 1429 | 1427 | 1425-1440 | 1447 |
rázvor (mm) | 2810 | 2808 | 2730 | 2760 |
objem bat. priestoru (l) | 480 | 480 | 398 | 475 |
Vizáž podľa vlastného vkusu
Trojku bude možné získať v jednej zo štyroch výbavových verzií. Základná nemá špecifické označenie a výrobca ju bližšie nepredstavil. Nasleduje Sport Line, charakteristická čiernymi lesklými doplnkami karosérie, červeno-čiernymi drobnosťami v kabíne a štyrmi druhmi farebného čalúnenia. Maska chladiča má osem mohutných rebier.
Luxury Line obsahuje veľa chrómu, 11 tenších rebier v maske chladiča a drevené obklady v interiéri. Okrem toho sú na výber štyri odtiene čalúnenia.
Modern Line je typická hliníkovými a matnými striebornými detailmi. V kabíne dominuje drevo s trojrozmernou povrchovou úpravou a svetlá vrchná časť palubnej dosky. Maska chladiča má v tomto prípade 11 rebier.
Už tradične BMW ponúka aj športový M paket, obsahujúci aerodynamické doplnky karosérie, 18- alebo 19-palcové disky kolies, športový podvozok a detaily v kabíne.
Nový prepĺňaný dvojliter
Pri premiére BMW 3 má ponuka motorizácií tri položky. Nový prepĺňaný zážihový dvojliter je určený pre verziu 328i. Využíva turbodúchadlo typu twin-scroll, variabilné časovanie i zdvih ventilov a vysokotlaké priame vstrekovanie paliva.
Výkon 180 kW (245 k) dosahuje pri 5000 ot./min a najvyšší krútiaci moment 350 Nm v rozsahu 1250-4800 ot./min. BMW 328i zrýchli z pokoja na 100 km/h za 5,9 sekundy. Najyvššia rýchlosť je obmedzená na 250 km/h. Tento variant si vraj v priemere vystačí s 6,4 l/100 km.
BMW 335i poháňa osvedčený prepĺňaný radový šesťvalec. 225 kW (306 k) má vodič k dispozícii pri 5800 ot./min. a 400 Nm medzi 1200 a 5000 ot./min. Schopnosť akcelerovať z pokoja na 100 km/h za 5,5 sekundy neprekvapí, rovnako elektronické obmedzenie najvyššej rýchlosti na 250 km/h. Spotreba benzínu dosahuje 7,9 l/100 km.
Zážihové motorizácie
320i | 328i | 335i | ActiveHybrid | |
objem (cm3) | 1997 | 1997 | 2979 | - |
výkon (kW/k) | 135/184 | 180/245 | 225/306 | 250/340 |
pri otáčkach (1/min) | 5000 | 5000 | 5800 | - |
krútiaci moment (Nm) | 270 | 350 | 400 | 450 |
pri otáčkach (1/min) | 1250 | 1250-4800 | 1200-5000 | - |
max. rýchlosť (km/h) | - | 250 | 250 | - |
zrýchlenie 0-100 km/h (s) | - | 5,9 | 5,5 | - |
spotreba (l/100 km) | - | 6,4 | 7,9 | 6,4 |
Osvedčený diesel
Záujemci o vznetový agregát sa zatiaľ musia uspokojiť s BMW 320d. Známy dvojlitrový turbodiesel v ňom disponuje výkonom 135 kW (184 k) pri otáčkach 4000/min a 380 Nm v pásme 1750-2750 ot./min. BMW 320d zvládne šprint z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a vyvinie 235 km/h. Kombinovaná spotreba má zostať na úrovni 4,5 l/100km.
Neskôr pribudnú ďalšie vznetové varianty - 316d (85 kW/116 k), 318d (105 kW/143 k) a 320d EfficientDynamics (120 kW/163 k). Poháňať ich bude rovnaký dvojlter, ale s iným naladením elektroniky. Zážihové verzie rozšíri 320i s prepĺňaným dvojlitrom (135 kW/184 k).
Ráta sa s hybridným modelom, kombinujúcim benzínový šesťvalec a elektromotor. BMW 3 s pohonom všetkých kolies xDrive ponuku obohatí v lete budúceho roka.
Štandardom zostáva šeťstupňová manuálna prevodovka, ako opciu automobilka ponúka osemstupňový automat.
Vznetové motorizácie
316d | 318d | 320d ED* | 320d | |
objem (cm3) | 1995 | 1995 | 1995 | 1995 |
výkon (kW/k) | 85/116 | 105/143 | 120/163 | 135/184 |
pri otáčkach (1/min) | 4000 | 4000 | 4000 | 4000 |
krútiaci moment (Nm) | 260 | 320 | 380 | 380 |
pri otáčkach (1/min) | 1750-2500 | 1750-2500 | 1750-2750 | 1750-2750 |
max. rýchlosť (km/h) | - | - | 230 | 235 |
zrýchlenie 0-100 km/h (s) | - | - | 8,0 | 7,5 |
spotreba (l/100 km) | - | - | 4.1 | 4.5 |
*verzia EfficientDynamics
Štyri jazdné režimy
BMW stavilo na čo najľahšie prvky podvozka. Pri jeho konštrukcii technici nešetrili najmä hliníkom. Posilňovač riadenia je elektromechanický, za príplatok dostanete riadenie s premenlivým prevodovým pomerom.
Na palube môže byť aj volič jazdných režimov, ktorý BMW pomenovalo ako „ovládač jazdných zážitkov“. V závislosti od zvoleného módu Sport, Sport+, Comfort alebo ECO PRO sa menia reakcie motora na zmenu polohy akcelerátora alebo naladenie podvozka.
Autor: fg