BRATISLAVA. Sedemdňové diaľničné nálepky za sedem eur u nás končia. Majú ich nahradiť desaťdňové známky za 10 eur. Píše sa to v materiáli ministerstva dopravy, ktorý je v pripomienkovom konaní.
„Desaťdňová platnosť nálepiek je dobrým riešením. Môže obsiahnuť dva víkendy, čiže piatok tam a nasledujúcu nedeľu späť,“ povedal Zoltán Bojar zo Slovenského autoturist klubu.
Ďiaľnice
Koľko stoja známky
- Slovensko
- ročná: 50 eur
- mesačná: 14 eur
- týždennú za 7 eur nahradí 10 dňová za 10 eur
- Česko
- ročná: 52 eur
- mesačná: 16 eur
- 10dňová:11,5 eur
- Rakúsko
- ročná: 76,5 eura
- 2mesačná: 23 eur
- 10dňová: 7,9 eur
- Maďarsko
- ročná: 136,6 eura
- mesačná: 15,4 eura
- 10dňová: 9,4 eura
- 4dňová: 5,65 eur
- Slovinsko
- ročná: 95 eur
- mesačná: 30 eur
- 7-dňová: 15 eur
Zdroj: SATC, NDS
Tomáš Novotný z portálu Natankuj.sk vraví, že dovolenky majú najčastejšie desaťdňové parametre. „Pomôže to najmä zahraničným turistom,“ dodáva Novotný.
Menej predá, získa viac?
Domáci motoristi si zväčša kupujú známku na rok. Príležitostní vodiči po diaľnici si nepriplatia až tak veľa, vraví Novotný.
Jozefovi z Bratislavy sa však príplatok na desaťdňovú diaľničnú nálepku nepozdáva. Jeho dovolenka, počas ktorej cestuje po diaľnici, sa totiž zväčša zmestí do siedmich dní, a tak by mu stačila aj týždňová, lacnejšia nálepka. „ Je to hlúposť,“ zhodnotil jej nahradenie desaťdňovou.
Ministerstvo dopravy počíta s tým, že 10dňových nálepiek predá menej, ale vyberie za ne ročne o 495tisíc eur bez DPH viac ako na sedemdňových. Cena 10 eur má kompenzovať pokles predaja desaťdňových nálepiek oproti týždňovým nálepkám.
Plány štátu sa môžu naplniť, myslí si Novotný. „Závisí to však od toho, či sa desaťdňové nálepky budú predávať viac a či bol skutočne problém v tom, že turisti si museli kupovať po dve sedemdňové nálepky,“ povedal.
Tender na distribúciu
O to, aby sa desaťdňové nálepky včas dostali do predaja, sa má postarať distribútor. Začiatkom októbra Národná diaľničná spoločnosť vydala predbežné oznámenie o obstarávaní distribúcie a predaja nálepiek na roky 2012 až 2016.
„Určite sa plánujeme zapojiť do tendra,“ povedal Pavol Konštiak, šéf firmy Konrad, ktorá okrem potravín distribuuje na čerpacie stanice aj diaľničné známky.
Niektorí záujemcovia sa však obávajú, či bude tender riadne a včas vyhlásený aj uzavretý. Od toho totiž závisí, či sa známky dostanú na pumpy v obvyklom termíne, teda už 1. decembra.