SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Električka už chodcom nezastane

Ľudia na priechode nebudú mať prednosť pred električkou. Bezpečnosť sa má paradoxne zvýšiť.

Za tri mesiace bolo v Bratislave 50 nehôd, ktoré súviseli s električkou.Za tri mesiace bolo v Bratislave 50 nehôd, ktoré súviseli s električkou. (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Už 1. novembra tohto roku. Od tohto termínu si chodci budú musieť dať lepší pozor na električky. Môže ich zraziť aj na priechode.

Začína totiž platiť novela zákona o cestnej premávke, ktorá ruší povinnosť vodiča električky dať na priechode prednosť chodcom. Ľudí naopak zaväzuje umožniť električke plynulý prejazd.

Zmenu pocítia chodci v Bratislave aj Košiciach. Na Slovensku tak začnú platiť rovnaké pravidlá ako v Rakúsku, Nemecku či Čechách.

Brzdí aj 50 metrov

Bratislavský dopravný podnik úpravu víta. Hovorkyňa mestského dopravcu Agáta Staneková hovorí, že hlavným cieľom je zvýšiť plynulosť električiek a zároveň aj bezpečnosť chodcov.

„Električky majú oveľa dlhšiu brzdnú dráhu oproti autám. Dnes je tento model v Európe štandardom.“

Brzdná dráha električky pri 40-kilometrovej rýchlosti je podľa Stanekovej 45 až 55 metrov. „Chodci si to často neuvedomujú a ohrozujú nielen seba, ale aj cestujúcich.“

Až 50 nehôd električiek

Práve dlhou brzdnou dráhou vysvetľuje Staneková vysokú nehodovosť električiek. Aj napriek prázdninám, eviduje dopravný podnik za posledné tri mesiace v súvislosti s električkami až 50 nehôd. Najviac ich bolo v júli, až 21.

Viacero nehôd električiek končí tragicky. Pred necelým mesiacom zahynul starší chodec po zachytení električkou. Nehoda, kde sa zrazila električka a auto, bola aj minulý týždeň.

Po 1. novembri zastane električka ľuďom už len na zástavke MHD a na svetelnej križovatke, keď bude mať červenú. O zmene chce dopravný podnik informovať špeciálnou kampaňou, zatiaľ dáva cestujúcim vedieť na svojom webe.

Pražský dopravný podnik túto zmenu cestujúcim napríklad hlásil.

Zrýchlenie, no nie všade

Aké zrýchlenie novela zákona električkám prinesie, bratislavský dopravný podnik zatiaľ nevyčíslil. Staneková však zrýchlenie zaručuje. „Odstránia sa brzdenia pred priechodmi, premávka sa zefektívni.“

Hovorkyňa dodala, že plynulejšiu jazdu električkami by mala riešiť takzvaná preferencia. O tom, že koľajovú MHD nebudú brzdiť semafory, hovorí mesto už niekoľko rokov.

Projekt sa konečne pohol v lete, keď Bratislava vypísala výberové konanie. Hlavný dopravný inžinier mesta Tibor Schlosser vraví, že rýchlejšie električky by mohli premávať už budúci rok. Zavedením preferencie by sa mali upraviť niektoré križovatky v meste.

Preferencia sa však nebude týkať všetkých radiál, ale len Vajnorskej a Račianskej. Cesta sa tak nezrýchli všade.

Staneková pritom medzi úseky, ktoré najviac brzdia električky, zahrnula aj križovatky dúbravsko-karloveskej radiály. „Preferencia by pomohla na Karlovskej, na Saratovskej i Schneidera-Trnavského.“

Nastavenie preferencie na jednej radiále by malo stáť okolo 218-tisíc eur bez DPH. Peniaze na projekt pôjdu z eurofondov, mesto sa má na ňom finančne podieľať piatimi percentami. Električky by sa mali zrýchliť o niekoľko minút.

Nehody električiek

  • júl až 21 nehôd, v auguste 14 a septembri 15
  • marec – veľká nehoda troch áut a električky
  • marec – pod električkou zahynula mladá žena
  • apríl – električka zrazila chodca, ktorý si krížom cez koľaje skracoval cestu
  • september – posledná tragická nehoda na Račianskom mýte, o život prišiel starší muž
  • október – zrážka električky a auta na križovatke Zahradnícka a Jégeho

nehoda_res.jpg

Električky majú dlhú brzdnú dráhu. Zmena v zastavovaní začne platiť od 1. novembra.

FOTO - ARCHÍV SME

nehodaelektricika_res.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 613
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 822
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 748
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 147
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 898
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 546
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 274
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 186
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lubomír Kopeček

Politológ hodnotí výsledok českých prezidentských volieb.


16 h
Paul Kristofic.

O rekordoch v tíme nehovoria.


Nikola Baďová 12 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Milan Škriniar

Kapitán slovenskej futbalovej reprezentácie bude najneskôr od leta hráčom PSG.


Sportnet 9 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  2. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  3. Helena Michlíková: Dúha
  4. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  5. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  6. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  7. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  8. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 488
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 076
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 122
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 009
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 3 914
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 779
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 497
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu