SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Aj v podzemných garážach platia dopravné pravidlá

Pri odbočovaní treba byť mimoriadne opatrný. Vždy sa totiž môže nájsť niekto, kto do vás narazí. Niekedy však za nehodu môže práve ten, kto odbočuje.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Kto by bol vinný za nehodu pri predchádzaní odbočujúceho

Martin: "Bývam v Devínskej Novej Vsi, jazdím len po hlavnej ceste, väčšinou cestou smerujúcou na Devín. Často sa mi stáva, že keď odbočujem z hlavnej na vedľajšiu cestu doľava, vodič za mnou vyrazí a predbehne ma, hoci mám zapnutú smerovku a približujem sa k stredovej deliacej čiare. Rád by som sa teda opýtal, čo sa udeje, ak do mňa pri odbočovaní narazí."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Dopravné predpisy jednoznačne určujú, že vodič nesmie predbiehať iné vozidlo zľava, ak odbočuje vľavo. Stačí, že ešte pred odbočením vľavo zapnete smerovky vľavo a už vás nesmú zľava predbehnúť. Smú tak spraviť iba sprava, ak pritom neporušia iné dopravné predpisy a je tam dosť miesta na takýto manéver.

Mimochodom, vodič, ktorý by vás chcel predbehnúť zľava pri vašom odbočovaní vľavo, porušuje ďalší predpis - predchádzanie v križovatke je zakázané.

Takisto ale platí, že odbočujúci vodič je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť. Inak povedané, ak viete, že aj napriek tomu, že máte zapnuté smerovky a chystáte sa odbočiť vľavo, nesmiete tak spraviť, ak už vás niekto zľava predchádza. Nie je pritom dôležité, či porušuje predpisy.

Ak by do vás predbiehajúce auto narazilo v čase, keď už odbočujete, vina by mala byť prisúdená vodičovi predbiehajúceho auta. Stačí však, že aj napriek vedomosti o predbiehačovi začnete odbočovať a skrížite mu cestu a nie je vylúčené, že vás označia za spoluvinníka zrážky.

Vychádzala z garáže a havarovala - nezdá sa jej, že by mala byť vinná

Vladimíra: "Chcem sa opýtať, ako je to pri vychádzaní z podzemných garáží bez dopravného značenia. V budove Park One v Bratislave na Nám. 1. mája je podzemná garáž. Pri vychádzaní z nej je kopček a tesne pred výjazdovou bránou napravo je ešte ulička, kde parkujú autá (slepá cesta). Pri výjazde z garáže som sa zrazila s autom vychádzajúcim z tejto uličky, ktorá bola po mojej strane sprava, avšak za múrom. Keďže vodič vychádzajúci z tejto uličky ani nemyslel na to, že z garáže vychádzajú autá, použil automaticky pravidlo pravej ruky a vybehol do mojej jazdnej dráhy, kde sme sa zrazili. Zavolal políciu, ktorá najprv váhala a jeden z policajtov si nebol istý, kto bol na vine. Nakoniec policajtka uznala vinu mne, keďže platí pravidlo pravej ruky. Zdá sa mi to úplne nelogické."

Na Slovensku existuje mnoho podzemných garáží. Výjazdy z nich sú vo väčšine prípadov označené dopravným značením tak, že vodiči vychádzajúci z garáží majú dať prednosť autám na ceste, do ktorej sa cesta z garáže pripája. Vladimíra však poukázala na fakt, že nie vždy je tomu tak.

Potom stačí zabudnúť na povinnosti alebo si myslieť, že niektoré predpisy niekde neplatia a nastane problém.

Dopravné pravidlá platia aj na účelových komunikáciách. Na základe definície v zákone o pozemných komunikáciách sú účelovými komunikáciami aj cesty v uzavretých priestoroch a objektoch. Aj na cestách v podzemných garážach či na cestách pri výjazdoch z nich teda platia dopravné predpisy.

Keďže na križovatke ciest, kde Vladimíra havarovala, neupravovali prednosť v jazde dopravné značky, vodiči sa tam majú riadiť pravidlom prednosť vozidla prichádzajúceho sprava. Vladimíra teda mala dať prednosť.

Policajti správne určili vinníka havárie.

Vladimíra by bola vinníkom dokonca aj vtedy, ak by garáž nebola súčasťou ciest. Vodič vchádzajúci na cestu z miesta mimo cesty je povinný dať prednosť vozidlám na ceste.

Ak si v budúcnosti nebudete istí tým, či na mieste, kde sa nachádzate, platia dopravné pravidlá, bude pre všetkých bezpečnejšie, ak budete predpokladať, že tam dopravné predpisy platia. Pomôže vám to vyhnúť sa mnohým problémom.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  5. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  6. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 13 632
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 324
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 244
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 940
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 930
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 821
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 084
  8. Dôležitosť duševnej pohody 4 840
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Traja poslanci zo strany Život nehlasovali za Matovičovo odvolanie.

Po hlasovaní o Matovičovi tarabovcom prešli tri návrhy.


a 1 ďalší 6 h
Peter Tkačenko

Čo nevyšlo pri Matovičovi, mohlo by sa podariť s Hegerom.


9 h
Reťazec Nay dlhé roky kraľuje rebríčkom najväčších nepotravinových reťazcov u nás.

Na prvých miestach sú známe mená.


6 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


59m

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


10 h
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Sama na samote
  2. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  3. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  4. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  5. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  6. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  7. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 727
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 293
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 378
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 050
  5. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 932
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 764
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 003
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 756
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu