SME
Pondelok, 6. február, 2023 | Meniny má Dorota

Nie je jednoduché určiť prednosť na cyklochodníku v pešej zóne

Nie je nič výnimočné, ak nebudete vedieť, kto má prednosť na cyklochodníku v pešej zóne, alebo či má kolobežkár rovnaké povinnosti ako cyklista.

V mnohých bodoch nie sú dopravné predpisy napísané zrozumiteľne pre človeka, ktorý sa im denne nevenuje. A tak nie je nič výnimočné, ak nebudete vedieť, kto má prednosť na cyklochodníku v pešej zóne, alebo či má kolobežkár rovnaké povinnosti ako cyklista.

Kto má prednosť na cyklochodníku v pešej zóne?

Ján: "Chcel by som sa informovať ohľadom dopravných pravidiel na cyklochodníkoch. Pokiaľ viem, tak na cyklochodníky smú vstupovať cyklisti, korčuliari a chodci s tým, že cyklisti majú prednosť. Platí toto aj v prípade, že cyklochodník prechádza cez pešiu zónu? Kto má prednosť na cyklochodníku v pešej zóne? Chodci či cyklisti?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

info
Značka Cestička pre cyklistov (č. C 8)
... prikazuje cyklistom použiť v predmetnom smere takto označenú cestičku alebo pruh. Cestičku alebo pruh pre cyklistov môže použiť aj osoba pohybujúca sa na kolieskových korčuliach, lyžiach alebo na obdobnom športovom vybavení, ak tým neobmedzí ani neohrozí cyklistov; cestičku alebo pruh smie použiť aj osoba tlačiaca
bicykel. Iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané.

Cestičky pre cyklistov, nazývané aj cyklistické chodníky sú určené najmä cyklistom. Smú ich však používať aj niektoré skupiny chodcov. Jazdiť po nich smú korčuliari, chodci pohybujúci sa na lyžiach alebo inom obdobnom športovom vybavení či ľudia tlačiaci bicykle. Podmienkou však je, že nesmú obmedziť a ani ohroziť cyklistov.

Vyhláška k zákonu o cestnej premávke dodáva, že iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané.

Značky Pešia zóna a Koniec pešej zóny vyznačujú územie určené predovšetkým pre chodcov, kde platia zvláštne ustanovenia o premávke v pešej zóne. V nej smú chodci používať cestu v celej jej šírke. Pešiu zónu však smú používať aj vozidlá, ktoré majú do nej povolený vjazd.

Aj keby cestička pre cyklistov viedla cez pešiu zónu, peší chodci majú do nej vstup zakázaný. Pravidlá vyplývajúce zo značky Cestička pre cyklistov majú prednosť pred pravidlami o pešej zóne vyplývajúce zo zákona o cestnej premávke. Dopravné značenie je totiž nadradené všeobecným pravidlám cestnej premávky.

Z jednotlivých predpisov síce vyplýva, že peší chodec v podstate nesmie ani na chvíľu vkročiť na cestičku pre cyklistov, keď mu to nedovolí dopravné zariadenie alebo policajt, no myslíme si, že na základe výkladu niektorých ustanovení nie je v rozpore s pravidlami, ak chodec prechádza cez cestičku pre cyklistov, pričom dá cyklistom prednosť a nikoho neobmedzí a ani neohrozí.

Kto je to kolobežkár?

Robert: "Platia pre človeka na kolobežke rovnaké pravidlá ako pre cyklistu?"

Ten, kto je na kolobežke, je z hľadiska zákona o cestnej premávke chodcom pohybujúcim sa na športovom vybavení. Neplatia teda preňho rovnaké pravidlá ako pre cyklistu.

Na rozdiel od cyklistu musí ísť kolobežkár po ľavej strane cesty. Smie jazdiť aj po chodníku, no nesmie ohroziť ostatných chodcov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  4. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  5. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  8. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  1. Nadácia COOP Jednota podporila Nemocnicu s poliklinikou Brezno
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  4. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  5. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  6. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  8. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 14 287
  2. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 210
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 2 653
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 732
  5. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 1 186
  6. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 142
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 845
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 784
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zemetrasenie zničilo aj mešity, záchranné práce komplikuje sneh.

Dve silné zemetrasenia zabili najmenej 1200 ľudí.


1 h
Peter Tkačenko

Hnutie postupuje podobne ako v minulosti, a čaká iný výsledok.


17m
Štrbské Pleso.

Vplyv finančníkov v tatranskej osade vidieť na každom kroku.


3. feb
Pátranie po preživších v troskách zničených budov po zemetrasení v Turecku a Sýrii.

Ranné zemetrasenie si v Turecku a Sýrii vyžiadalo už viac ako 1200 obetí.


TASR a 1 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

DS 9 E-Tense 4x4

Výkon aj výbava na prvý pohľad vyzerajú lákavo.


4. feb
Budúce modely Peugeotu už rátajú s dlhšou životnosťou.

Nová éra áut je už teraz vo vývoji.


3. feb
Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


2. feb

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: O hodinách zatváracích a otváracích.
  2. Věra Tepličková: Vážení občania, teraz zbytočne neotravujme
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Abrahám
  4. Marián Viskupič: Zákaz nedeľného predaja po x-té, alebo ako chcú konzervatívci "pomáhať" zákazmi
  5. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Sociálne služby pre zdravotne znevýhodnených podľa medzinárodných štandardov nie sú dostupné
  6. Marek Brenčič: Pár kilometrov od agresora, dva týždne na Ukrajine
  7. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart
  8. Dada Vozáriková: Dodávkou do Dánska (beh cez prekážky)
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 25 653
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 13 271
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 8 795
  4. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 238
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 822
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 165
  7. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 2 969
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 390
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
SkryťZatvoriť reklamu