Nie je jednoduché určiť prednosť na cyklochodníku v pešej zóne

Nie je nič výnimočné, ak nebudete vedieť, kto má prednosť na cyklochodníku v pešej zóne, alebo či má kolobežkár rovnaké povinnosti ako cyklista.

V mnohých bodoch nie sú dopravné predpisy napísané zrozumiteľne pre človeka, ktorý sa im denne nevenuje. A tak nie je nič výnimočné, ak nebudete vedieť, kto má prednosť na cyklochodníku v pešej zóne, alebo či má kolobežkár rovnaké povinnosti ako cyklista.

Kto má prednosť na cyklochodníku v pešej zóne?

Ján: "Chcel by som sa informovať ohľadom dopravných pravidiel na cyklochodníkoch. Pokiaľ viem, tak na cyklochodníky smú vstupovať cyklisti, korčuliari a chodci s tým, že cyklisti majú prednosť. Platí toto aj v prípade, že cyklochodník prechádza cez pešiu zónu? Kto má prednosť na cyklochodníku v pešej zóne? Chodci či cyklisti?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

info
Značka Cestička pre cyklistov (č. C 8)
... prikazuje cyklistom použiť v predmetnom smere takto označenú cestičku alebo pruh. Cestičku alebo pruh pre cyklistov môže použiť aj osoba pohybujúca sa na kolieskových korčuliach, lyžiach alebo na obdobnom športovom vybavení, ak tým neobmedzí ani neohrozí cyklistov; cestičku alebo pruh smie použiť aj osoba tlačiaca
bicykel. Iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané.

Cestičky pre cyklistov, nazývané aj cyklistické chodníky sú určené najmä cyklistom. Smú ich však používať aj niektoré skupiny chodcov. Jazdiť po nich smú korčuliari, chodci pohybujúci sa na lyžiach alebo inom obdobnom športovom vybavení či ľudia tlačiaci bicykle. Podmienkou však je, že nesmú obmedziť a ani ohroziť cyklistov.

Vyhláška k zákonu o cestnej premávke dodáva, že iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané.

Značky Pešia zóna a Koniec pešej zóny vyznačujú územie určené predovšetkým pre chodcov, kde platia zvláštne ustanovenia o premávke v pešej zóne. V nej smú chodci používať cestu v celej jej šírke. Pešiu zónu však smú používať aj vozidlá, ktoré majú do nej povolený vjazd.

Aj keby cestička pre cyklistov viedla cez pešiu zónu, peší chodci majú do nej vstup zakázaný. Pravidlá vyplývajúce zo značky Cestička pre cyklistov majú prednosť pred pravidlami o pešej zóne vyplývajúce zo zákona o cestnej premávke. Dopravné značenie je totiž nadradené všeobecným pravidlám cestnej premávky.

Z jednotlivých predpisov síce vyplýva, že peší chodec v podstate nesmie ani na chvíľu vkročiť na cestičku pre cyklistov, keď mu to nedovolí dopravné zariadenie alebo policajt, no myslíme si, že na základe výkladu niektorých ustanovení nie je v rozpore s pravidlami, ak chodec prechádza cez cestičku pre cyklistov, pričom dá cyklistom prednosť a nikoho neobmedzí a ani neohrozí.

Kto je to kolobežkár?

Robert: "Platia pre človeka na kolobežke rovnaké pravidlá ako pre cyklistu?"

Ten, kto je na kolobežke, je z hľadiska zákona o cestnej premávke chodcom pohybujúcim sa na športovom vybavení. Neplatia teda preňho rovnaké pravidlá ako pre cyklistu.

Na rozdiel od cyklistu musí ísť kolobežkár po ľavej strane cesty. Smie jazdiť aj po chodníku, no nesmie ohroziť ostatných chodcov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  2. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  4. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  6. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  7. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  10. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  1. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  2. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  3. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  4. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  5. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  6. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  7. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  8. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  9. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  10. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 12 139
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 686
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 3 838
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 709
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 430
  6. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 3 411
  7. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 204
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 040
  9. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 2 973
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 2 005

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Horiaci obklad z londýnskej budovy sa používa aj na Slovensku

Francúzsky výrobca v pondelok oznámil, že obklad, ktorý pravdepodobne významne prispel k tragickému požiaru v Londýne, prestal vyrábať.

DOMOV

Politika a futbal sú dve rozdielne veci, Ficov list nič nezmení

Premiér píše, že mu záleží na názoroch mladých, študentov nevypočul

SVET

Odpoveď Ficovi: Nie ste v tom sami, Nemci podrazili aj Čechov

Dúfame, že UEFA konečne prijme nové pravidlá.

ŠPORT

Peťo potrebuje len pohodu, formu má, vraví Juraj Sagan

Juraj sa prvýkrát predstaví na Tour.

Neprehliadnite tiež

BMW predstavilo novú X3, dostala obrovskú masku chladiča

Novinka má kvalitnejší interiér aj verziu M.

Tesla Model X absolvovala losí test, nedarilo sa jej príliš dobre

Ťažký elektromobil dosiahol limit v sedemdesiatke.

Poznáme najlepšie motory roka 2017

Najvyššie ocenenie pripadlo už druhýkrát motoru z Ferrari, získal v ankete dokopy už sedem cien.

Aj so štvorvalcom je BMW 420i Cabrio veľmi zábavné auto (test)

BMW ukázalo, že stále dokáže vyrobiť príťažlivé a dynamické auto i bez strechy.