SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Nie je jednoduché určiť prednosť na cyklochodníku v pešej zóne

Nie je nič výnimočné, ak nebudete vedieť, kto má prednosť na cyklochodníku v pešej zóne, alebo či má kolobežkár rovnaké povinnosti ako cyklista.

V mnohých bodoch nie sú dopravné predpisy napísané zrozumiteľne pre človeka, ktorý sa im denne nevenuje. A tak nie je nič výnimočné, ak nebudete vedieť, kto má prednosť na cyklochodníku v pešej zóne, alebo či má kolobežkár rovnaké povinnosti ako cyklista.

Kto má prednosť na cyklochodníku v pešej zóne?

Ján: "Chcel by som sa informovať ohľadom dopravných pravidiel na cyklochodníkoch. Pokiaľ viem, tak na cyklochodníky smú vstupovať cyklisti, korčuliari a chodci s tým, že cyklisti majú prednosť. Platí toto aj v prípade, že cyklochodník prechádza cez pešiu zónu? Kto má prednosť na cyklochodníku v pešej zóne? Chodci či cyklisti?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

info
Značka Cestička pre cyklistov (č. C 8)
... prikazuje cyklistom použiť v predmetnom smere takto označenú cestičku alebo pruh. Cestičku alebo pruh pre cyklistov môže použiť aj osoba pohybujúca sa na kolieskových korčuliach, lyžiach alebo na obdobnom športovom vybavení, ak tým neobmedzí ani neohrozí cyklistov; cestičku alebo pruh smie použiť aj osoba tlačiaca
bicykel. Iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané.

Cestičky pre cyklistov, nazývané aj cyklistické chodníky sú určené najmä cyklistom. Smú ich však používať aj niektoré skupiny chodcov. Jazdiť po nich smú korčuliari, chodci pohybujúci sa na lyžiach alebo inom obdobnom športovom vybavení či ľudia tlačiaci bicykle. Podmienkou však je, že nesmú obmedziť a ani ohroziť cyklistov.

Vyhláška k zákonu o cestnej premávke dodáva, že iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané.

Značky Pešia zóna a Koniec pešej zóny vyznačujú územie určené predovšetkým pre chodcov, kde platia zvláštne ustanovenia o premávke v pešej zóne. V nej smú chodci používať cestu v celej jej šírke. Pešiu zónu však smú používať aj vozidlá, ktoré majú do nej povolený vjazd.

Aj keby cestička pre cyklistov viedla cez pešiu zónu, peší chodci majú do nej vstup zakázaný. Pravidlá vyplývajúce zo značky Cestička pre cyklistov majú prednosť pred pravidlami o pešej zóne vyplývajúce zo zákona o cestnej premávke. Dopravné značenie je totiž nadradené všeobecným pravidlám cestnej premávky.

Z jednotlivých predpisov síce vyplýva, že peší chodec v podstate nesmie ani na chvíľu vkročiť na cestičku pre cyklistov, keď mu to nedovolí dopravné zariadenie alebo policajt, no myslíme si, že na základe výkladu niektorých ustanovení nie je v rozpore s pravidlami, ak chodec prechádza cez cestičku pre cyklistov, pričom dá cyklistom prednosť a nikoho neobmedzí a ani neohrozí.

Kto je to kolobežkár?

Robert: "Platia pre človeka na kolobežke rovnaké pravidlá ako pre cyklistu?"

Ten, kto je na kolobežke, je z hľadiska zákona o cestnej premávke chodcom pohybujúcim sa na športovom vybavení. Neplatia teda preňho rovnaké pravidlá ako pre cyklistu.

Na rozdiel od cyklistu musí ísť kolobežkár po ľavej strane cesty. Smie jazdiť aj po chodníku, no nesmie ohroziť ostatných chodcov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 761
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 942
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 911
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 388
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 942
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 717
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 113
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 590
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 494
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 351
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Špeciálny prokurátor Kováčik defacto skončil

Slovenská justícia sa otriasa v základoch.

Podcast Dobré Ráno.
Minister financií Eduard Heger na tlačovej konferencii o národnom reformnom pláne.
Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson