Nie je jednoduché určiť prednosť na cyklochodníku v pešej zóne

Nie je nič výnimočné, ak nebudete vedieť, kto má prednosť na cyklochodníku v pešej zóne, alebo či má kolobežkár rovnaké povinnosti ako cyklista.

V mnohých bodoch nie sú dopravné predpisy napísané zrozumiteľne pre človeka, ktorý sa im denne nevenuje. A tak nie je nič výnimočné, ak nebudete vedieť, kto má prednosť na cyklochodníku v pešej zóne, alebo či má kolobežkár rovnaké povinnosti ako cyklista.

Kto má prednosť na cyklochodníku v pešej zóne?

Ján: "Chcel by som sa informovať ohľadom dopravných pravidiel na cyklochodníkoch. Pokiaľ viem, tak na cyklochodníky smú vstupovať cyklisti, korčuliari a chodci s tým, že cyklisti majú prednosť. Platí toto aj v prípade, že cyklochodník prechádza cez pešiu zónu? Kto má prednosť na cyklochodníku v pešej zóne? Chodci či cyklisti?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

info
Značka Cestička pre cyklistov (č. C 8)
... prikazuje cyklistom použiť v predmetnom smere takto označenú cestičku alebo pruh. Cestičku alebo pruh pre cyklistov môže použiť aj osoba pohybujúca sa na kolieskových korčuliach, lyžiach alebo na obdobnom športovom vybavení, ak tým neobmedzí ani neohrozí cyklistov; cestičku alebo pruh smie použiť aj osoba tlačiaca
bicykel. Iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané.

Cestičky pre cyklistov, nazývané aj cyklistické chodníky sú určené najmä cyklistom. Smú ich však používať aj niektoré skupiny chodcov. Jazdiť po nich smú korčuliari, chodci pohybujúci sa na lyžiach alebo inom obdobnom športovom vybavení či ľudia tlačiaci bicykle. Podmienkou však je, že nesmú obmedziť a ani ohroziť cyklistov.

Vyhláška k zákonu o cestnej premávke dodáva, že iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané.

Značky Pešia zóna a Koniec pešej zóny vyznačujú územie určené predovšetkým pre chodcov, kde platia zvláštne ustanovenia o premávke v pešej zóne. V nej smú chodci používať cestu v celej jej šírke. Pešiu zónu však smú používať aj vozidlá, ktoré majú do nej povolený vjazd.

Aj keby cestička pre cyklistov viedla cez pešiu zónu, peší chodci majú do nej vstup zakázaný. Pravidlá vyplývajúce zo značky Cestička pre cyklistov majú prednosť pred pravidlami o pešej zóne vyplývajúce zo zákona o cestnej premávke. Dopravné značenie je totiž nadradené všeobecným pravidlám cestnej premávky.

Z jednotlivých predpisov síce vyplýva, že peší chodec v podstate nesmie ani na chvíľu vkročiť na cestičku pre cyklistov, keď mu to nedovolí dopravné zariadenie alebo policajt, no myslíme si, že na základe výkladu niektorých ustanovení nie je v rozpore s pravidlami, ak chodec prechádza cez cestičku pre cyklistov, pričom dá cyklistom prednosť a nikoho neobmedzí a ani neohrozí.

Kto je to kolobežkár?

Robert: "Platia pre človeka na kolobežke rovnaké pravidlá ako pre cyklistu?"

Ten, kto je na kolobežke, je z hľadiska zákona o cestnej premávke chodcom pohybujúcim sa na športovom vybavení. Neplatia teda preňho rovnaké pravidlá ako pre cyklistu.

Na rozdiel od cyklistu musí ísť kolobežkár po ľavej strane cesty. Smie jazdiť aj po chodníku, no nesmie ohroziť ostatných chodcov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  2. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  6. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  9. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  10. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 442
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 227
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 083
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 12 046
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 8 013
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 398
  7. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 4 847
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 4 574
  9. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 4 078
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 020

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Odborník na výchovu: Mama má právo povedať dosť

Marek Herman hovorí, že dnešní rodičia majú na seba príliš vysoké nároky.

ŠPORT

Sagan: Môj fanklub a moji fanúšikovia sú dve veci

Majster sveta prišiel na Slovensko.

PLUS

Prečo má charizmu len pár vyvolených. Aká je tá vaša?

Rodíme sa s ňou alebo platí, že stačí dobrý tréning a charizma naskočí ako motor?

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.