Nie je jednoduché určiť prednosť na cyklochodníku v pešej zóne

Nie je nič výnimočné, ak nebudete vedieť, kto má prednosť na cyklochodníku v pešej zóne, alebo či má kolobežkár rovnaké povinnosti ako cyklista.

V mnohých bodoch nie sú dopravné predpisy napísané zrozumiteľne pre človeka, ktorý sa im denne nevenuje. A tak nie je nič výnimočné, ak nebudete vedieť, kto má prednosť na cyklochodníku v pešej zóne, alebo či má kolobežkár rovnaké povinnosti ako cyklista.

Kto má prednosť na cyklochodníku v pešej zóne?

Ján: "Chcel by som sa informovať ohľadom dopravných pravidiel na cyklochodníkoch. Pokiaľ viem, tak na cyklochodníky smú vstupovať cyklisti, korčuliari a chodci s tým, že cyklisti majú prednosť. Platí toto aj v prípade, že cyklochodník prechádza cez pešiu zónu? Kto má prednosť na cyklochodníku v pešej zóne? Chodci či cyklisti?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

info
Značka Cestička pre cyklistov (č. C 8)
... prikazuje cyklistom použiť v predmetnom smere takto označenú cestičku alebo pruh. Cestičku alebo pruh pre cyklistov môže použiť aj osoba pohybujúca sa na kolieskových korčuliach, lyžiach alebo na obdobnom športovom vybavení, ak tým neobmedzí ani neohrozí cyklistov; cestičku alebo pruh smie použiť aj osoba tlačiaca
bicykel. Iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané.

Cestičky pre cyklistov, nazývané aj cyklistické chodníky sú určené najmä cyklistom. Smú ich však používať aj niektoré skupiny chodcov. Jazdiť po nich smú korčuliari, chodci pohybujúci sa na lyžiach alebo inom obdobnom športovom vybavení či ľudia tlačiaci bicykle. Podmienkou však je, že nesmú obmedziť a ani ohroziť cyklistov.

Vyhláška k zákonu o cestnej premávke dodáva, že iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané.

Značky Pešia zóna a Koniec pešej zóny vyznačujú územie určené predovšetkým pre chodcov, kde platia zvláštne ustanovenia o premávke v pešej zóne. V nej smú chodci používať cestu v celej jej šírke. Pešiu zónu však smú používať aj vozidlá, ktoré majú do nej povolený vjazd.

Aj keby cestička pre cyklistov viedla cez pešiu zónu, peší chodci majú do nej vstup zakázaný. Pravidlá vyplývajúce zo značky Cestička pre cyklistov majú prednosť pred pravidlami o pešej zóne vyplývajúce zo zákona o cestnej premávke. Dopravné značenie je totiž nadradené všeobecným pravidlám cestnej premávky.

Z jednotlivých predpisov síce vyplýva, že peší chodec v podstate nesmie ani na chvíľu vkročiť na cestičku pre cyklistov, keď mu to nedovolí dopravné zariadenie alebo policajt, no myslíme si, že na základe výkladu niektorých ustanovení nie je v rozpore s pravidlami, ak chodec prechádza cez cestičku pre cyklistov, pričom dá cyklistom prednosť a nikoho neobmedzí a ani neohrozí.

Kto je to kolobežkár?

Robert: "Platia pre človeka na kolobežke rovnaké pravidlá ako pre cyklistu?"

Ten, kto je na kolobežke, je z hľadiska zákona o cestnej premávke chodcom pohybujúcim sa na športovom vybavení. Neplatia teda preňho rovnaké pravidlá ako pre cyklistu.

Na rozdiel od cyklistu musí ísť kolobežkár po ľavej strane cesty. Smie jazdiť aj po chodníku, no nesmie ohroziť ostatných chodcov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 521
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 479
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 460
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 276
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 831
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 680
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 881
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 807
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 909
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 787

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

KOMENTÁRE

S Tureckom sa dá iba bartrovať, nie kádrovať

Únia by nemala teraz zmeniť zvyk a povedať Ankare, že ju nikdy neľúbila.

KULTÚRA

Orhan Pamuk: Nie sme radi otrokmi autoritatívnych režimov

Exkluzívny rozhovor s nositeľom Nobelovej ceny.

Neprehliadnite tiež

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.

Mitsubishi predstavuje rodinné MPV, zabudlo mu dať meno

MPV novej generácie má zaujať predovšetkým priestrannosťou a robustným dizajnom.

Od štvrtka úplne uzatvoria R2 pri Zvolene

Od 27. júla až do 5. augusta bude rýchlostná cesta R2 v úseku Budča - Zvolen úplne uzatvorená.

Toyota potichu chystá revolúciu v elektromobiloch

Polovodičové batérie sa objavia najskôr v roku 2022.