Má prednosť cyklista, električka alebo auto?

Novela zákona o cestnej premávke zavádza do praxe prednosť cyklistov, ktorí idú rovno pred tými, ktorí odbočujú vpravo. Zdá sa však, že vznikol tak konflikt s inými platnými dopravnými pravidlami.

Od utorka sú účinné nové pravidlá cestnej premávky. Veľa sa hovorilo o alkohole, o šoférovaní 17-ročných, no o novinke pre cyklistov sa veľa nespomínalo.

Má cyklista prednosť pri odbočovaní električky?

Miloš: "Zaujímalo by ma, ako sa nový cestný zákon od 1.11.2011 vysporiada s absolútnou prednosťou cyklistov a električiek. Je v zákone zmienka, kto bude mať prednosť v prípade, že by mohlo dôjsť ku kolíznemu stavu?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ani u električky a ani u cyklistu sa nedá hovoriť o absolútnej prednosti. Vozidlo na vedľajšej, či je to električka alebo cyklista, musí dať prednosť vozidlám na hlavnej. Miloš ale pravdepodobne myslel na situáciu, keď cyklista aj električka idú po tej istej ceste v rovnakom smere, pričom električka by chcela odbočiť vpravo.

Zákon sa na túto situáciu pozerá z dvoch pohľadov:

  • vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno,
  • električka, ktorá križuje smer jazdy vozidla idúceho po jej pravej alebo ľavej strane a dáva znamenie o zmene smeru jazdy, má prednosť v jazde.

Prvé ustanovenie pribudlo do zákona ako súčasť naposledy schválenej novely. Bez neho bolo zrejmé, že aj cyklista idúci rovno mal vždy dať prednosť električke odbočujúcej vpravo.

Vodičom je osoba, ktorá vedie vozidlo. Aj električka a aj bicykel je vozidlo. Zdá sa teda, že vznikol konflikt pridaním prednosti v jazde cyklistovi v rovnakej situácii. Napriek tomu tam konflikt nie je.

V dôvodovej správe k novému ustanoveniu sa píše: "Z dôvodu zvýšenej ochrany cyklistov sa jednoznačne upravuje povinnosť vodiča pri odbočovaní doprava neohroziť cyklistu idúceho rovno." Tvorcovia zákona teda v prípade spomínaného stretu cyklistu a električky dali prednosť cyklistovi.

Prednosť cyklistu podporuje aj teória práva. Takzvané špeciálne ustanovenie má pri vzniknutom rozpore prednosť pred všeobecným. Špeciálne ustanovenie sa od všeobecného líši tým, že všeobecné upravuje pravidlá pre skupinu možností všeobecnejšie a špeciálne upravuje pravidlá konkrétnejšie pre celú túto skupinu možností alebo len pre jej časť.

Všeobecným ustanovením v tomto prípade je to, kde sa spomína električka. Je všeobecné preto, že preň nie je podstatný smer križujúcich sa vozidiel. V prípade ustanovenia o cyklistovi sa presne určilo, kadiaľ má ísť vozidlo a kadiaľ cyklista, preto je špeciálne vo vzťahu k všeobecnému. Pri rozhodovaní, kto bude mať prednosť sa preto najprv použije pravidlo, podľa ktorého je vodič odbočujúci vpravo povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno.

Keď ale električka pôjde po pravej strane cyklistu idúceho rovno a električka bude odbočovať vľavo, prednosť bude dávať cyklista električke.

Aj auto musí dať cyklistovi prednosť, ak ho cyklista predbehol

Na ďalší zdanlivý konflikt nového ustanovenia o prednosti cyklistov upozornil Jarda v poradni Natankuj.sme.sk.

Jarda: "Chcel by som objasniť práva a povinnosti vodiča a cyklistu, ktoré sú v zákone o cestnej premávke č.8/2009 doplnené zákonom č. 313/2011 v paragrafoch 19 ods. 6 a paragrafe 55 ods. 5. Zdá sa mi, že sú protichodné."

  • § 19, ods. 6: Vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno. Pri odbočovaní doľava vodič motorového vozidla nesmie ohroziť cyklistu odbočujúceho vľavo.
  • § 55, ods. 5: Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici, pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť; to neplatí, ak vodič takého vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy doprava.

Keď sa na problém pozrieme detailne, zistíme, že problém vlastne neexistuje. V druhom citovanom ustanovení sa predpokladá, že cyklista sa ešte nedostal na úroveň vozidla, keďže ho ešte len bude predchádzať sprava.

Ak pritom vodič zapne smerovky vpravo, cyklista sa nesmie dostať na úroveň vozidla. A tak nevznikne jeho nárok na prednosť v jazde na základe nového ustanovenia.

Keď však vodič nezapne smerovky vpravo a cyklista sa už dostane aspoň na úroveň auta, auto mu musí dať prednosť. Cyklista v súlade s predpismi predchádza auto a ak by vodič auta chcel odbočiť, musel by dať cyklistovi prednosť.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 043
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 5 184
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 782
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 195
  5. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 828
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 724
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 346
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 165
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 067
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 064

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

SVET

Rádioaktívny mrak prišiel z Uralu. Potvrdili to aj Rusi

Znečistenie izotopom Ru-106 presiahlo normu až tisícnásobne.

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia tvrdia, že podobne kroky neplánujú.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.