Má prednosť cyklista, električka alebo auto?

Novela zákona o cestnej premávke zavádza do praxe prednosť cyklistov, ktorí idú rovno pred tými, ktorí odbočujú vpravo. Zdá sa však, že vznikol tak konflikt s inými platnými dopravnými pravidlami.

Od utorka sú účinné nové pravidlá cestnej premávky. Veľa sa hovorilo o alkohole, o šoférovaní 17-ročných, no o novinke pre cyklistov sa veľa nespomínalo.

Má cyklista prednosť pri odbočovaní električky?

Miloš: "Zaujímalo by ma, ako sa nový cestný zákon od 1.11.2011 vysporiada s absolútnou prednosťou cyklistov a električiek. Je v zákone zmienka, kto bude mať prednosť v prípade, že by mohlo dôjsť ku kolíznemu stavu?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ani u električky a ani u cyklistu sa nedá hovoriť o absolútnej prednosti. Vozidlo na vedľajšej, či je to električka alebo cyklista, musí dať prednosť vozidlám na hlavnej. Miloš ale pravdepodobne myslel na situáciu, keď cyklista aj električka idú po tej istej ceste v rovnakom smere, pričom električka by chcela odbočiť vpravo.

Zákon sa na túto situáciu pozerá z dvoch pohľadov:

  • vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno,
  • električka, ktorá križuje smer jazdy vozidla idúceho po jej pravej alebo ľavej strane a dáva znamenie o zmene smeru jazdy, má prednosť v jazde.

Prvé ustanovenie pribudlo do zákona ako súčasť naposledy schválenej novely. Bez neho bolo zrejmé, že aj cyklista idúci rovno mal vždy dať prednosť električke odbočujúcej vpravo.

Vodičom je osoba, ktorá vedie vozidlo. Aj električka a aj bicykel je vozidlo. Zdá sa teda, že vznikol konflikt pridaním prednosti v jazde cyklistovi v rovnakej situácii. Napriek tomu tam konflikt nie je.

V dôvodovej správe k novému ustanoveniu sa píše: "Z dôvodu zvýšenej ochrany cyklistov sa jednoznačne upravuje povinnosť vodiča pri odbočovaní doprava neohroziť cyklistu idúceho rovno." Tvorcovia zákona teda v prípade spomínaného stretu cyklistu a električky dali prednosť cyklistovi.

Prednosť cyklistu podporuje aj teória práva. Takzvané špeciálne ustanovenie má pri vzniknutom rozpore prednosť pred všeobecným. Špeciálne ustanovenie sa od všeobecného líši tým, že všeobecné upravuje pravidlá pre skupinu možností všeobecnejšie a špeciálne upravuje pravidlá konkrétnejšie pre celú túto skupinu možností alebo len pre jej časť.

Všeobecným ustanovením v tomto prípade je to, kde sa spomína električka. Je všeobecné preto, že preň nie je podstatný smer križujúcich sa vozidiel. V prípade ustanovenia o cyklistovi sa presne určilo, kadiaľ má ísť vozidlo a kadiaľ cyklista, preto je špeciálne vo vzťahu k všeobecnému. Pri rozhodovaní, kto bude mať prednosť sa preto najprv použije pravidlo, podľa ktorého je vodič odbočujúci vpravo povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno.

Keď ale električka pôjde po pravej strane cyklistu idúceho rovno a električka bude odbočovať vľavo, prednosť bude dávať cyklista električke.

Aj auto musí dať cyklistovi prednosť, ak ho cyklista predbehol

Na ďalší zdanlivý konflikt nového ustanovenia o prednosti cyklistov upozornil Jarda v poradni Natankuj.sme.sk.

Jarda: "Chcel by som objasniť práva a povinnosti vodiča a cyklistu, ktoré sú v zákone o cestnej premávke č.8/2009 doplnené zákonom č. 313/2011 v paragrafoch 19 ods. 6 a paragrafe 55 ods. 5. Zdá sa mi, že sú protichodné."

  • § 19, ods. 6: Vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno. Pri odbočovaní doľava vodič motorového vozidla nesmie ohroziť cyklistu odbočujúceho vľavo.
  • § 55, ods. 5: Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici, pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť; to neplatí, ak vodič takého vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy doprava.

Keď sa na problém pozrieme detailne, zistíme, že problém vlastne neexistuje. V druhom citovanom ustanovení sa predpokladá, že cyklista sa ešte nedostal na úroveň vozidla, keďže ho ešte len bude predchádzať sprava.

Ak pritom vodič zapne smerovky vpravo, cyklista sa nesmie dostať na úroveň vozidla. A tak nevznikne jeho nárok na prednosť v jazde na základe nového ustanovenia.

Keď však vodič nezapne smerovky vpravo a cyklista sa už dostane aspoň na úroveň auta, auto mu musí dať prednosť. Cyklista v súlade s predpismi predchádza auto a ak by vodič auta chcel odbočiť, musel by dať cyklistovi prednosť.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 9 897
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 845
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 917
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 247
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 437
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 950
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 105
  8. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 989
  9. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 2 645
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 636

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia zasahovala u kotlebovcov, prehľadala Mizíkovu kanceláriu

Poslanec je obvinený z extrémistických trestných činov.

Spúšťame Sľuby.sme.sk. Skontrolujeme (ne)splnené sľuby politikov

SME bude sledovať záväzky politikov, strán, úradov aj organizácií.

DOMOV

Areál bývalej nemocnice na Patrónke získal Eset

Softvérová firma dala za pozemok vyše 26 miliónov eur.

EKONOMIKA

Nezmyselné zákazy aj bezbrehé rozdávanie. Príklady, kedy Smer pochybil

Prijatých bolo veľa nezmyselných zákonov.

Neprehliadnite tiež

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.

Formula F1 od sezóny 2018 s ďalšími zmenami

Stretnutie Strategickej skupiny a Komisie F1 v Paríži prinieslo odsúhlasenie viacerých zmien pre sezónu 2018.

Revolúciu elektroáut povedie Čína, nie Západ

Najväčší trh s autami zabojuje proti smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop