Má prednosť cyklista, električka alebo auto?

Novela zákona o cestnej premávke zavádza do praxe prednosť cyklistov, ktorí idú rovno pred tými, ktorí odbočujú vpravo. Zdá sa však, že vznikol tak konflikt s inými platnými dopravnými pravidlami.

Od utorka sú účinné nové pravidlá cestnej premávky. Veľa sa hovorilo o alkohole, o šoférovaní 17-ročných, no o novinke pre cyklistov sa veľa nespomínalo.

Má cyklista prednosť pri odbočovaní električky?

Miloš: "Zaujímalo by ma, ako sa nový cestný zákon od 1.11.2011 vysporiada s absolútnou prednosťou cyklistov a električiek. Je v zákone zmienka, kto bude mať prednosť v prípade, že by mohlo dôjsť ku kolíznemu stavu?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ani u električky a ani u cyklistu sa nedá hovoriť o absolútnej prednosti. Vozidlo na vedľajšej, či je to električka alebo cyklista, musí dať prednosť vozidlám na hlavnej. Miloš ale pravdepodobne myslel na situáciu, keď cyklista aj električka idú po tej istej ceste v rovnakom smere, pričom električka by chcela odbočiť vpravo.

Zákon sa na túto situáciu pozerá z dvoch pohľadov:

  • vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno,
  • električka, ktorá križuje smer jazdy vozidla idúceho po jej pravej alebo ľavej strane a dáva znamenie o zmene smeru jazdy, má prednosť v jazde.

Prvé ustanovenie pribudlo do zákona ako súčasť naposledy schválenej novely. Bez neho bolo zrejmé, že aj cyklista idúci rovno mal vždy dať prednosť električke odbočujúcej vpravo.

Vodičom je osoba, ktorá vedie vozidlo. Aj električka a aj bicykel je vozidlo. Zdá sa teda, že vznikol konflikt pridaním prednosti v jazde cyklistovi v rovnakej situácii. Napriek tomu tam konflikt nie je.

V dôvodovej správe k novému ustanoveniu sa píše: "Z dôvodu zvýšenej ochrany cyklistov sa jednoznačne upravuje povinnosť vodiča pri odbočovaní doprava neohroziť cyklistu idúceho rovno." Tvorcovia zákona teda v prípade spomínaného stretu cyklistu a električky dali prednosť cyklistovi.

Prednosť cyklistu podporuje aj teória práva. Takzvané špeciálne ustanovenie má pri vzniknutom rozpore prednosť pred všeobecným. Špeciálne ustanovenie sa od všeobecného líši tým, že všeobecné upravuje pravidlá pre skupinu možností všeobecnejšie a špeciálne upravuje pravidlá konkrétnejšie pre celú túto skupinu možností alebo len pre jej časť.

Všeobecným ustanovením v tomto prípade je to, kde sa spomína električka. Je všeobecné preto, že preň nie je podstatný smer križujúcich sa vozidiel. V prípade ustanovenia o cyklistovi sa presne určilo, kadiaľ má ísť vozidlo a kadiaľ cyklista, preto je špeciálne vo vzťahu k všeobecnému. Pri rozhodovaní, kto bude mať prednosť sa preto najprv použije pravidlo, podľa ktorého je vodič odbočujúci vpravo povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno.

Keď ale električka pôjde po pravej strane cyklistu idúceho rovno a električka bude odbočovať vľavo, prednosť bude dávať cyklista električke.

Aj auto musí dať cyklistovi prednosť, ak ho cyklista predbehol

Na ďalší zdanlivý konflikt nového ustanovenia o prednosti cyklistov upozornil Jarda v poradni Natankuj.sme.sk.

Jarda: "Chcel by som objasniť práva a povinnosti vodiča a cyklistu, ktoré sú v zákone o cestnej premávke č.8/2009 doplnené zákonom č. 313/2011 v paragrafoch 19 ods. 6 a paragrafe 55 ods. 5. Zdá sa mi, že sú protichodné."

  • § 19, ods. 6: Vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno. Pri odbočovaní doľava vodič motorového vozidla nesmie ohroziť cyklistu odbočujúceho vľavo.
  • § 55, ods. 5: Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici, pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť; to neplatí, ak vodič takého vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy doprava.

Keď sa na problém pozrieme detailne, zistíme, že problém vlastne neexistuje. V druhom citovanom ustanovení sa predpokladá, že cyklista sa ešte nedostal na úroveň vozidla, keďže ho ešte len bude predchádzať sprava.

Ak pritom vodič zapne smerovky vpravo, cyklista sa nesmie dostať na úroveň vozidla. A tak nevznikne jeho nárok na prednosť v jazde na základe nového ustanovenia.

Keď však vodič nezapne smerovky vpravo a cyklista sa už dostane aspoň na úroveň auta, auto mu musí dať prednosť. Cyklista v súlade s predpismi predchádza auto a ak by vodič auta chcel odbočiť, musel by dať cyklistovi prednosť.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 990
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 726
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 665
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 271
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 759
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 666
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 428
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 895
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 885
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 836

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.

Vyskúšali sme zadné sedadlá VarioFlex v novej Škode Karoq

Vyberateľné zadné sedačky neponúka iný konkurent.