Má prednosť cyklista, električka alebo auto?

Novela zákona o cestnej premávke zavádza do praxe prednosť cyklistov, ktorí idú rovno pred tými, ktorí odbočujú vpravo. Zdá sa však, že vznikol tak konflikt s inými platnými dopravnými pravidlami.

Od utorka sú účinné nové pravidlá cestnej premávky. Veľa sa hovorilo o alkohole, o šoférovaní 17-ročných, no o novinke pre cyklistov sa veľa nespomínalo.

Má cyklista prednosť pri odbočovaní električky?

Miloš: "Zaujímalo by ma, ako sa nový cestný zákon od 1.11.2011 vysporiada s absolútnou prednosťou cyklistov a električiek. Je v zákone zmienka, kto bude mať prednosť v prípade, že by mohlo dôjsť ku kolíznemu stavu?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ani u električky a ani u cyklistu sa nedá hovoriť o absolútnej prednosti. Vozidlo na vedľajšej, či je to električka alebo cyklista, musí dať prednosť vozidlám na hlavnej. Miloš ale pravdepodobne myslel na situáciu, keď cyklista aj električka idú po tej istej ceste v rovnakom smere, pričom električka by chcela odbočiť vpravo.

Zákon sa na túto situáciu pozerá z dvoch pohľadov:

  • vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno,
  • električka, ktorá križuje smer jazdy vozidla idúceho po jej pravej alebo ľavej strane a dáva znamenie o zmene smeru jazdy, má prednosť v jazde.

Prvé ustanovenie pribudlo do zákona ako súčasť naposledy schválenej novely. Bez neho bolo zrejmé, že aj cyklista idúci rovno mal vždy dať prednosť električke odbočujúcej vpravo.

Vodičom je osoba, ktorá vedie vozidlo. Aj električka a aj bicykel je vozidlo. Zdá sa teda, že vznikol konflikt pridaním prednosti v jazde cyklistovi v rovnakej situácii. Napriek tomu tam konflikt nie je.

V dôvodovej správe k novému ustanoveniu sa píše: "Z dôvodu zvýšenej ochrany cyklistov sa jednoznačne upravuje povinnosť vodiča pri odbočovaní doprava neohroziť cyklistu idúceho rovno." Tvorcovia zákona teda v prípade spomínaného stretu cyklistu a električky dali prednosť cyklistovi.

Prednosť cyklistu podporuje aj teória práva. Takzvané špeciálne ustanovenie má pri vzniknutom rozpore prednosť pred všeobecným. Špeciálne ustanovenie sa od všeobecného líši tým, že všeobecné upravuje pravidlá pre skupinu možností všeobecnejšie a špeciálne upravuje pravidlá konkrétnejšie pre celú túto skupinu možností alebo len pre jej časť.

Všeobecným ustanovením v tomto prípade je to, kde sa spomína električka. Je všeobecné preto, že preň nie je podstatný smer križujúcich sa vozidiel. V prípade ustanovenia o cyklistovi sa presne určilo, kadiaľ má ísť vozidlo a kadiaľ cyklista, preto je špeciálne vo vzťahu k všeobecnému. Pri rozhodovaní, kto bude mať prednosť sa preto najprv použije pravidlo, podľa ktorého je vodič odbočujúci vpravo povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno.

Keď ale električka pôjde po pravej strane cyklistu idúceho rovno a električka bude odbočovať vľavo, prednosť bude dávať cyklista električke.

Aj auto musí dať cyklistovi prednosť, ak ho cyklista predbehol

Na ďalší zdanlivý konflikt nového ustanovenia o prednosti cyklistov upozornil Jarda v poradni Natankuj.sme.sk.

Jarda: "Chcel by som objasniť práva a povinnosti vodiča a cyklistu, ktoré sú v zákone o cestnej premávke č.8/2009 doplnené zákonom č. 313/2011 v paragrafoch 19 ods. 6 a paragrafe 55 ods. 5. Zdá sa mi, že sú protichodné."

  • § 19, ods. 6: Vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno. Pri odbočovaní doľava vodič motorového vozidla nesmie ohroziť cyklistu odbočujúceho vľavo.
  • § 55, ods. 5: Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici, pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť; to neplatí, ak vodič takého vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy doprava.

Keď sa na problém pozrieme detailne, zistíme, že problém vlastne neexistuje. V druhom citovanom ustanovení sa predpokladá, že cyklista sa ešte nedostal na úroveň vozidla, keďže ho ešte len bude predchádzať sprava.

Ak pritom vodič zapne smerovky vpravo, cyklista sa nesmie dostať na úroveň vozidla. A tak nevznikne jeho nárok na prednosť v jazde na základe nového ustanovenia.

Keď však vodič nezapne smerovky vpravo a cyklista sa už dostane aspoň na úroveň auta, auto mu musí dať prednosť. Cyklista v súlade s predpismi predchádza auto a ak by vodič auta chcel odbočiť, musel by dať cyklistovi prednosť.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo
  2. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  3. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  4. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  5. Všetko, čo rodiny milujú
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  10. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  1. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  3. Všetko, čo rodiny milujú
  4. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  5. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  6. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  10. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 444
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 22 488
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 11 876
  4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 4 452
  5. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 3 755
  6. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 3 379
  7. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 3 372
  8. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 3 096
  9. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 007
  10. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 2 172

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sulík: Ak by Kiska založil stranu, stane sa len ďalším rozbíjačom pravice

Ficova hviezda padá a teraz by sa ešte vedel zachrániť na jedno volebné obdobie, hovorí pre SME predseda SaS RICHARD SULÍK o tom, komu by vyhovovali predčasné voľby.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Fašisti oklamali konzervatívcov, o potraty im nejde

Rozpútala sa ďalšia časť kulturkampfu.

EKONOMIKA

Rakúska pošta potrebuje ľudí, hľadá ich aj na Slovensku

Priemerný plat zamestnanca Slovenskej pošty je 727 eur.

EKONOMIKA

Pondelok bola veľká katastrofa. Problémy s STK pokračujú

Ministerstvo dopravy zmenilo pravidlá pre stanice technickej kontroly.

Neprehliadnite tiež

Nissan vymyslel spôsob, ako uľahčiť dofukovanie pneumatík

Systém, ktorý šetrí čas, sa zatiaľ používa iba v Spojených štátoch.

Žilinská Kia Sportage dostala s faceliftom hybridný diesel

Lepšiu výbavu doplnia nové bezpečnostné prvky.

Medveď sa v USA vlámal do auta a zanechal po sebe spúšť

Podobných prípadov v americkom Connecticute pribúda.

Porsche pre vysoké emisie zvoláva takmer 60 000 luxusných SUV

Zvolávacia akcia sa týka modelov Cayenne aj Macan, ide opäť o podvádzanie pri testoch.