Záznamy z kamier majú zabrániť tomu, aby technici vykonali technickú kontrolu či emisnú kontrolu bez pristavenia auta. Poslanci ich posunuli do druhého čítania.
Kontrolné linky staníc technickej kontroly a priestory pracoviska emisnej kontroly majú od nového roka kontrolovať kamery. Predpokladá to novela zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorú poslanci posunuli do druhého čítania.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
„Hlavným účelom novely je zabezpečiť spoľahlivosť a nespochybniteľnosť vykonaných kontrol motorových vozidiel v staniciach technickej kontroly (STK) a na pracoviskách emisnej kontroly s cieľom zvýšiť bezpečnosť premávky na pozemných komunikáciách," píše sa v dôvodovej správe.
Záznamy z kamier majú zabrániť tomu, aby technici vykonali technickú kontrolu či emisnú kontrolu bez pristavenia auta a zabezpečiť vnútornú kontrolu technikov. V dôvodovej správe sa uvádza, že s využitím prístupu do jednotného informačného systému je možné odhaliť nepoctivé kontroly, chýba však „odstrašujúci“ efekt, keďže vzhľadom na počet STK je pravdepodobnosť odhalenia pomerne nízka. Monitorovanie by malo priniesť zvýšenie kvality výkonu technických kontrol, identifikácie vozidiel a zvýšenie bezpečnosti vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách.
Záznamové zariadenia by mali byť povinné od 30. júna 2013, dovtedy budú mať prevádzkovatelia staníc prechodné obdobie, aby si ich zabezpečili. Za porušenie zákona budú po spomínanom termíne hroziť pokuty až do 16 597 eur.
Predkladateľ novely, minister dopravy Ján Figeľ (KDH), považuje zavedenie kamier za príspevok k transparentnosti a kvalite dodržiavania bezpečnosti predpisov. Tento štandard postupne zavádza celá EÚ. Opatrenie sa podľa Figeľa dotýka aj dodatočne schvaľovaných vozidiel, pri ktorých sa po montáži a technických úpravách definitívne schvaľuje typovosť, resp. technické podmienky vozidla.
Monitorované priestory budú musieť byť v prípade definitívneho schválenia novely zreteľne označené. K digitálnym záznamom bude mať prístup ministerstvo, krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, obvodný úrad dopravy, polícia a oprávnená osoba technickej či emisnej kontroly.