RÍM. Volkswagen up! poháňa nový trojvalcový benzínový motor 1.0 MPI, ktorého kultúra a vyvážený chod boli pre mňa asi najpríjemnejším prekvapením prvých skúšobných jázd. Potešil tiež nízkou spotrebou paliva, ktorá bez problémov kopíruje papierové hodnoty výrobcu.
Produktový dizajn
O novom modeli up! dizajnéri tvrdia, že jeho tvary boli viac inšpirované produktovým než automobilovým dizajnom. V expresívnej architektúre nového mini z Bratislavy vidia jednu z jeho silných charakterových vlastností.
Ťažko povedať, či týmto vysvetlením chcú ospravedlniť málo atraktívny vzhľad karosérie na jednej strane alebo jej prísne krabicovitý tvar na strane druhej. Ja sa prikláňam skôr k druhej alternatíve, keďže zámerom tvorcov bolo vydolovať čo najviac priestoru z čo najmenej obstavanej plochy.
Krabicovitý tvar bol teda viec-menej podmienkou, čo je tiež dôvod prečo sa v jeho prípade toľko zdôrazňuje produktový dizajn. Základná forma bola daná. Vytvoriť bolo treba len vonkajší obal ako keď sa navrhuje chladnička alebo práčka.
Kúsok aj z Beetla
Podľa šéfdizajnéra značky Waltera da Silva v ňom vraj nájdeme aj trochu z modelu Beetle. Inšpirované ním boli veľké voľné plochy na prednej kapote, veľké čelné logo aj predné reflektory.
Slovenský dizajnér interiéru Boris Grell zase počas prezentácie prízvukoval ideálne proporcie s ohľadom na vnútorný priestor a názorne nám ukázal ako skelet karosérie modelu up! vznikal v praxi. Dizajnéri vzali proporcie klasického malého auta ako meradlo dĺžky.
Mimochodom vonkajšie rozmery modelu up! s minimálnym rozdielom zodpovedajú jeho predchodcovi Volkswagen Lupo. Natiahli strechu dopredu, mierne ju vyrovnali, skrátili predný aj zadný previs, zväčšili kolesá a k nim proporčne predĺžili rázvor, aby sa dostali na pôvodnú dĺžku auta.
Tak vznikol priestorovo asi najväčší miniautomobil na trhu, s bezkonkurenčne najdlhším rázvorom náprav v triede.
Volkswagen up! a jeho konkurenti
model | rázvor (mm) | dĺžka (mm) | objem kufra (l) |
Fiat Panda | 2300 | 3540 | 206-860 |
Fiat 500 | 2300 | 3545 | 185-610 |
Ford Ka | 2300 | 3620 | 225-710 |
Toyota Aygo | 2340 | 3415 | 140-780 |
Renault Twingo | 2370 | 3600 | 165-960 |
Chevrolet Spark | 2375 | 3640 | 170-568 |
Hyundai i10 | 2380 | 3565 | 225-910 |
Kia Picanto | 2385 | 3595 | 200-870 |
Volkswagen up! | 2420 | 3540 | 251-951 |
Na šírku odpovie až prax
Či sa dizajnéri trafili do ideálnych proporcií však ukáže až budúcnosť. Problémová by mohla byť najmä šírka auta, ktorá interiéru dodáva vzdušnosť, ale zároveň zväčšuje priestorové nároky na parkovacie miesto pri vystupovaní.
Vo veľkomeste sa tak ľahko môže stať, že svojim majiteľom neuľahčí život, a už vôbec nie v trojdverovej verzii s dlhými bočnými dverami. Typickým príkladom malého auta, ktoré v Taliansku skončilo ako prepadák práve kvôli šírke a neprakticky dlhým bočným dverám je Toyota IQ.
Asi nie náhodou má Fiat Panda proporcie aké má a rovnako nie náhodou s veľkým náskokom roky kraľuje predajom vo svojej triede. Ešte malá poznámka ku kolesám. Výrobca up! štandardne obúva na 14-palcové oceľové disky. Alternatívou sú 15 a 16-placové kolesá z ľahkej zliatiny.
Dosť miesta pre štyroch
Každý, kto si do modelu up! sadne, ostane milo prekvapený ponukou vnútorného priestoru. Kokpit na dĺžku aj šírku evokuje dojem o triedu väčšieho auta. Ponuka miesta v zadnej časti kabíny trojdverovej verzie je limitovaná len v oblasti kolien.
Na hlavu aj ramená majú dvaja pasažieri miesta dosť. Vzadu sa sedí pomerne vysoko s nohami spustenými nadol. Pochváliť musím doslova jamy pre chodidlá. Toľko miesta pre chodidlá zadných pasažierov nenájdete ani v niektorých autách o niekoľko tried vyššie.
Päťdverová verzia, ktorú som mal možnosť si preliezť na autosalóne vo Frankfurte je ku kolenám zadných pasažierov veľkorysejšia.
Kde sa šetrilo?
Takže máme tu mini auto, až na batožinový priestor atakujúce o triedu väčšie Polo. Na prvý pohľad to vyzerá na hrozbu kanibalizácie v rámci značky, ale nie je tomu tak. Na modeli up! sa v porovnaní s Polom totiž v mnohých prípadoch viditeľne šetrilo. Nie na kvalite ani materiáloch.
Obe sa výrobcovi podarilo udržať na štandardnej koncernovej úrovni, za čo ho treba pochváliť. Šetrilo sa v zmysle zjednodušenia niektorých riešení. Keď prišla na trh Dacia Logan, všetci sa smiali z palubnej dosky odliatej z jedného kusa plastu.
Palubná doska modelu up!, dovolím si tvrdiť, pozostáva z dvoch, maximálne troch kusov bez akéhokoľvek vertikálneho delenia a nikto sa dnes nad tým nepozastavuje. Verzie s lakovaným čelným panelom imitujúcim kov vyzerajú veľmi efektne, ale lacnejší variant s klasickým plastom nepôsobí o nič vábivejšie než v spomínanom Logane.
Dojem zachraňuje moderne tvarovaný trojramenný športový volant, stredový ovládací panel so známou architektúrou made by Volkswagen a taktiež hodnotne vyzerajúci, hoci jednoduchý prístrojový panel.
Za dojmom veľkej vnútornej šírky treba hľadať tenké dvere s minimálnymi výplňami. Na dverách vykúka holý lakovaný plech ako vo Fiate Uno. V lakťovej opierke vodičových dverí nájdete tlačidlo len na otváranie vodičovho okna. Keď budete chcieť otvoriť aj spolujazdcove, budete sa musieť natiahnuť k jeho dverám.
Volant je nastaviteľný len výškovo, odklápacie sedadlo spolujazdca, cez ktoré sa nastupuje dozadu nemá pamäť pôvodnej polohy a takto by som mohol pokračovať. Na niektorých detailoch sa evidentne šetrilo, z dôvodu zjednodušenia výroby a zníženia výrobných nákladov, čo pri aute tejto kategórie je pochopiteľné. O to skôr, keď má byť lacnejšie než Polo.
Jazdili SME... |
Za jazdy pôsobí interiér robustným a kvalitne spracovaným dojmom. Posed za volantom aj rozmiestnenie ovládacích prvkov sú dôverne známe. V tomto žiadne nemilé prekvapenie nehrozí. Posilňovač riadenia pracuje v nízkych rýchlostiach príjemne ľahko, riadenie je pritom presné a vodičovi sprostredkuje rovnaký kontakt s autom ako vo väčších modeloch VW. Rovnako na stláčanie pedálov treba málo sily. Všetko bolo prispôsobené čo najkomfortnejšiemu ovládaniu v meste. Mini auto dlhé 3540 mm ponúka najväčší batožinový priestor v segmente 251 l. Pre lepšie využitie jeho kapacity je možné dokúpiť špeciálnu sústavu boxov. Napríklad kid box fixovaním nápojov uľahčuje cestovanie rodičov s malými deťmi. City box je navrhnutý na prevoz nákupov a a travel box na zafixovanie väčšej batožiny pri jazdách na dlhšie vzdialenosti. Špecialitou modelu up! je multimediálny systém maps+more, ktorý bol vyvinutý v spolupráci s popredným výrobcom navigačných systémov Navigon. Ide o päťpalcovú dotykovú obrazovku uchytenú špeciálnym držiakom do palubnej dosky, ktorá vie navzájom poprepájať navigáciu, telefón a informačný systém auta poskytujúci prevádzkové údaje. Zároveň si môžete na tejto obrazovke prehrávať fotky a videá z vášho iPhone alebo iPad. Súčasťou tohto systému je tiež tzv. tréner ekonomickej jazdy, ktorý vie vodiča usmerňovať ako má jazdiť čo najekonomickejšie a najekologickejšie. VW up! bude v ponuke v troch základných výbavách: take up!, move up! a high up! a k dispozícii budú ešte dva exkluzívne modely up! black a up! white. Interiér je na mini auto veľmi dobre odhlučnený. Podvozok so zavesením McPherson vpredu a čiastočne nezávislou zadnou nápravou prekvapí najmä komfortom na rozbitých cestách. Na tak malé auto sa správa asi najviac dospelo spomedzi konkurentov tohto segmentu. Nebuchoce, neodskakuje, pekne sedí na ceste a s nadhľadom o triedu väčšieho auta filtruje všetko, čo mu príde do cesty. Podobne ako motor aj podvozok sa správa kultivovane. |
Návrat ku klasike
V palete motorizácií všetkých európskych modelov Volkswagen sa v ostatnom čase stalo samozrejmosťou použitie systému priameho vstrekovania a prepĺňania. S uvedením miniauta up! však nemecký výrobca oživuje klasiku.
Na frankfurtskom autosalóne odprezentoval novú generáciu jednoduchého atmosférického zážihového trojvalca s objemom 1.0 l. Spolieha sa na celohliníkovú konštrukciu, nepriame viacbodové vstrekovanie paliva MPI a štvorventilovú techniku.
Rozvody sú poháňané ozubeným remeňom. Výrobca vyzdvihuje najmä snahu zredukovať vibrácie i hluk typický pre trojvalce. Motor nesie označenie EA211 a je možné ho kombinovať so systémom štart/stop i funkciou rekuperácie energie pri brzdení.
Pod kapotou modelu up! môže byť spriahnutý s päťstupňovou manuálnou alebo automatizovanou prevodovkou so sekvenčným radením
K dispozícii sú tri výkonové varianty. Základný dosahuje 44 kW (60 k) pri 5.500 1/min a 95 Nm v rozsahu 3.000 - 5.000 1/min. 90% krútiaceho momentu je dostupných medzi otáčkami 2.000 a 6.000/min.
V kombinácii s manuálnou prevodovkou by si základný variant mal v priemere vystačiť so 4,5 l/100 km, pričom do ovzdušia vypustí 97 g CO2/km. up! vďaka nemu zrýchli z pokoja na 100 km/h za 14,4 s a vyvinie rýchlosť 160 km/h.
Silnejšia verzia má inak naladenú elektroniku. 55 kW (75 k) dosahuje pri 6.200 1/min, hodnota najvyššieho krútiaceho momentu sa nemení. Dynamické parametre sú len nepatrne lepšie a kombinovaná spotreba o 0,2 l/100 km vyššia.
Ako užívateľsky najpríťažlivejšiu Volkswagen prezentuje verziu 1.0 MPI EcoFuel (50 kW/68 k), ktorá spaľuje nielen benzín, ale aj stlačený zemný plyn CNG. V priemere si vraj vypýta 3,2 kg plynu na 100 km.
Jazdili SME... |
Štartujem nový benzínový trojvalec 1.0 MPI, ktorý je duchovným nástupcom zľudovelého agregátu 1.2 HTP. Dalo by sa povedať, že ide o druhú generáciu motora 1.2 HTP, ale kompletne prepracovanú a so zníženým zdvihovým objemom. Niekoho už možno samotná spomienka na HTP môže zaraziť a malý up! v jeho očiach diskvalifikovať. Na základe mojej prvej skúsenosti s týmto autom si však dovolím tvrdiť, že bola by to veľká chyba, pretože práve tento motorček ma z celého auta asi najviac prekvapil a potešil. Prekvapil mimoriadne vyváženým a uhladeným chodom a potešil spotrebou, ktorá sa držala presne toho, čo výrobca sľubuje. Už na voľnobehu pracuje veľmi plynulo a vyvážene. Vibruje a chveje citeľne menej a rovnomernejšie než konkurenti. Rovnako príjemný je aj pri jazde ustálenou rýchlosťou. Na päťke pri rýchlosti 90 km/h, kedy motor točí 2500 1/min nerozoznáte, či máte pod prednou kapotou trojvalec alebo štvorvalec. To je už ale aj výsledok práce na odhlučnení motora od kabíny. V kultúre chodu a odhlučnení je naozaj výborný, možno najlepší zo súčasných trojvalcov na trhu. Typickému trojvalcovému zvuku sa konštruktéri samozrejme nevyhli, ale tentokrát je podstatne príjemnejší a do popredia sa dostáva až pri ráznej akcelerácii. Štandardne dodávaná päťstupňová manuálna prevodovka je vhodne odstupňovaná k charakteru auta a jeho určeniu hlavne do mesta. To znamená s dôrazom na dostatok krútiaceho momentu a rýchlu akceleráciu pri štartoch z križovatiek, čo je dôležité najmä v metropolách akou je Rím. Potvrdzuje to aj fakt, že 90% krútiaceho momentu 95 Nm je dostupný v širokom rozsahu otáčok od 2000 do 6000 1/min. Pritom jeho výkon 55 kW/75 k vrcholí pri 6200 1/min. Prvé štyri prevodové stupne sú zoradené pomerne krátko za sebou. Päťka je dlhšia, hlavne kvôli optimálnej spotrebe mimo mesta a na diaľnici. Na piatom prevodovom stupni pri rýchlosti 90km/h motor točí 2500 1/min. Trojvalec 1.0 MPI sa dodáva v dvoch výkonových verziách, ktoré sa od seba líšia len úpravou riadiacej jednotky. Oba dosahujú rovnaký krútiaci moment pri rovnakých otáčkach (3000 – 4300 1/min), ale jeden má výkon 44 kW/60 k a druhý 55 kW/75 k. Ja som skúšal silnejší z nich, ktorému výrobca píše priemernú spotrebu 4,7 l/100 km. Dosiahnuť túto spotrebu v praxi nebol žiaden problém. Po 60 km dlhom okruhu okolo Ríma som auto odovzdával s presne rovnakým údajom na palubnom počítači, ako deklaruje výrobca. V kombinácii s technológiou Bluemotion a systémom stop/štart vie byť ešte efektívnejší. Vtedy si z nádrže odpije v priemere 4,3 l/100 km. |
Na Slovensku sa up! začne predávať vo februári budúceho roka. Cena bude začínať niekde medzi 8000 az 8500 eur.
Technické parametre
Verzia | 1.0 MPI | 1.0 MPI 55 kW |
Zdvihový objem (cm3) | 999 | 999 |
Výkon (kW/k) | 44/60 | 55/75 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 5000-6000 | 6200 |
Krútiaci moment (Nm) | 95 | 95 |
Pri otáčkach (ot./min) | 3000-4300 | 3000-4300 |
Spotreba (l/100km) | 4,5 | 4,7 |
Zrýchlenie 0-100km/h (s) | 14,4 | 13,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 160 | 171 |
Emisie CO2 (g/km) | 105 | 108 |
Emisná norma | EU 5 | EU 5 |
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka (mm) | 3540 |
Rázvor náprav (mm) | 2420 |
Šírka (mm) | 1641 |
Výška (mm) | 1489 |
Rozchod vpredu/vzadu (mm) | 1428/1424 |
Objem bat. priestoru (l) | 251-951 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 854 |
Užitočné zaťaženie (kg) | 361 |
Cestu redaktora hradila spoločnosť Volkswagen.