SME

Prvá jazda: Volkswagen up! jazdí kultivovane a pod päť litrov

V centre talianskej metropoly a jej okolí sme otestovali nový mestský mini automobil, ktorý spolu s koncernovými bratmi Škoda Citigo a Seat Mii dá v bratislavskom výrobnom závode VW prácu 1500 novým zamestnancom.

(Zdroj: Volkswagen)

RÍM. Volkswagen up! poháňa nový trojvalcový benzínový motor 1.0 MPI, ktorého kultúra a vyvážený chod boli pre mňa asi najpríjemnejším prekvapením prvých skúšobných jázd. Potešil tiež nízkou spotrebou paliva, ktorá bez problémov kopíruje papierové hodnoty výrobcu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Produktový dizajn

O novom modeli up! dizajnéri tvrdia, že jeho tvary boli viac inšpirované produktovým než automobilovým dizajnom. V expresívnej architektúre nového mini z Bratislavy vidia jednu z jeho silných charakterových vlastností.

SkryťVypnúť reklamu

Ťažko povedať, či týmto vysvetlením chcú ospravedlniť málo atraktívny vzhľad karosérie na jednej strane alebo jej prísne krabicovitý tvar na strane druhej. Ja sa prikláňam skôr k druhej alternatíve, keďže zámerom tvorcov bolo vydolovať čo najviac priestoru z čo najmenej obstavanej plochy.

Krabicovitý tvar bol teda viec-menej podmienkou, čo je tiež dôvod prečo sa v jeho prípade toľko zdôrazňuje produktový dizajn. Základná forma bola daná. Vytvoriť bolo treba len vonkajší obal ako keď sa navrhuje chladnička alebo práčka.

Kúsok aj z Beetla

Podľa šéfdizajnéra značky Waltera da Silva v ňom vraj nájdeme aj trochu z modelu Beetle. Inšpirované ním boli veľké voľné plochy na prednej kapote, veľké čelné logo aj predné reflektory.

Slovenský dizajnér interiéru Boris Grell zase počas prezentácie prízvukoval ideálne proporcie s ohľadom na vnútorný priestor a názorne nám ukázal ako skelet karosérie modelu up! vznikal v praxi. Dizajnéri vzali proporcie klasického malého auta ako meradlo dĺžky.

SkryťVypnúť reklamu

Mimochodom vonkajšie rozmery modelu up! s minimálnym rozdielom zodpovedajú jeho predchodcovi Volkswagen Lupo. Natiahli strechu dopredu, mierne ju vyrovnali, skrátili predný aj zadný previs, zväčšili kolesá a k nim proporčne predĺžili rázvor, aby sa dostali na pôvodnú dĺžku auta.

Tak vznikol priestorovo asi najväčší miniautomobil na trhu, s bezkonkurenčne najdlhším rázvorom náprav v triede.

Volkswagen up! a jeho konkurenti

model rázvor (mm) dĺžka (mm) objem kufra (l)
Fiat Panda 2300 3540 206-860
Fiat 500 2300 3545 185-610
Ford Ka 2300 3620 225-710
Toyota Aygo 2340 3415 140-780
Renault Twingo 2370 3600 165-960
Chevrolet Spark 2375 3640 170-568
Hyundai i10 2380 3565 225-910
Kia Picanto 2385 3595 200-870
Volkswagen up! 2420 3540 251-951

Na šírku odpovie až prax

Či sa dizajnéri trafili do ideálnych proporcií však ukáže až budúcnosť. Problémová by mohla byť najmä šírka auta, ktorá interiéru dodáva vzdušnosť, ale zároveň zväčšuje priestorové nároky na parkovacie miesto pri vystupovaní.

Vo veľkomeste sa tak ľahko môže stať, že svojim majiteľom neuľahčí život, a už vôbec nie v trojdverovej verzii s dlhými bočnými dverami. Typickým príkladom malého auta, ktoré v Taliansku skončilo ako prepadák práve kvôli šírke a neprakticky dlhým bočným dverám je Toyota IQ.

SkryťVypnúť reklamu

Asi nie náhodou má Fiat Panda proporcie aké má a rovnako nie náhodou s veľkým náskokom roky kraľuje predajom vo svojej triede. Ešte malá poznámka ku kolesám. Výrobca up! štandardne obúva na 14-palcové oceľové disky. Alternatívou sú 15 a 16-placové kolesá z ľahkej zliatiny.

Dosť miesta pre štyroch

Každý, kto si do modelu up! sadne, ostane milo prekvapený ponukou vnútorného priestoru. Kokpit na dĺžku aj šírku evokuje dojem o triedu väčšieho auta. Ponuka miesta v zadnej časti kabíny trojdverovej verzie je limitovaná len v oblasti kolien.

Na hlavu aj ramená majú dvaja pasažieri miesta dosť. Vzadu sa sedí pomerne vysoko s nohami spustenými nadol. Pochváliť musím doslova jamy pre chodidlá. Toľko miesta pre chodidlá zadných pasažierov nenájdete ani v niektorých autách o niekoľko tried vyššie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Päťdverová verzia, ktorú som mal možnosť si preliezť na autosalóne vo Frankfurte je ku kolenám zadných pasažierov veľkorysejšia.

Kde sa šetrilo?

Takže máme tu mini auto, až na batožinový priestor atakujúce o triedu väčšie Polo. Na prvý pohľad to vyzerá na hrozbu kanibalizácie v rámci značky, ale nie je tomu tak. Na modeli up! sa v porovnaní s Polom totiž v mnohých prípadoch viditeľne šetrilo. Nie na kvalite ani materiáloch.

Obe sa výrobcovi podarilo udržať na štandardnej koncernovej úrovni, za čo ho treba pochváliť. Šetrilo sa v zmysle zjednodušenia niektorých riešení. Keď prišla na trh Dacia Logan, všetci sa smiali z palubnej dosky odliatej z jedného kusa plastu.

Palubná doska modelu up!, dovolím si tvrdiť, pozostáva z dvoch, maximálne troch kusov bez akéhokoľvek vertikálneho delenia a nikto sa dnes nad tým nepozastavuje. Verzie s lakovaným čelným panelom imitujúcim kov vyzerajú veľmi efektne, ale lacnejší variant s klasickým plastom nepôsobí o nič vábivejšie než v spomínanom Logane.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dojem zachraňuje moderne tvarovaný trojramenný športový volant, stredový ovládací panel so známou architektúrou made by Volkswagen a taktiež hodnotne vyzerajúci, hoci jednoduchý prístrojový panel.

Za dojmom veľkej vnútornej šírky treba hľadať tenké dvere s minimálnymi výplňami. Na dverách vykúka holý lakovaný plech ako vo Fiate Uno. V lakťovej opierke vodičových dverí nájdete tlačidlo len na otváranie vodičovho okna. Keď budete chcieť otvoriť aj spolujazdcove, budete sa musieť natiahnuť k jeho dverám.

Volant je nastaviteľný len výškovo, odklápacie sedadlo spolujazdca, cez ktoré sa nastupuje dozadu nemá pamäť pôvodnej polohy a takto by som mohol pokračovať. Na niektorých detailoch sa evidentne šetrilo, z dôvodu zjednodušenia výroby a zníženia výrobných nákladov, čo pri aute tejto kategórie je pochopiteľné. O to skôr, keď má byť lacnejšie než Polo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdili SME...

Za jazdy pôsobí interiér robustným a kvalitne spracovaným dojmom. Posed za volantom aj rozmiestnenie ovládacích prvkov sú dôverne známe. V tomto žiadne nemilé prekvapenie nehrozí.

Posilňovač riadenia pracuje v nízkych rýchlostiach príjemne ľahko, riadenie je pritom presné a vodičovi sprostredkuje rovnaký kontakt s autom ako vo väčších modeloch VW. Rovnako na stláčanie pedálov treba málo sily. Všetko bolo prispôsobené čo najkomfortnejšiemu ovládaniu v meste.

Mini auto dlhé 3540 mm ponúka najväčší batožinový priestor v segmente 251 l. Pre lepšie využitie jeho kapacity je možné dokúpiť špeciálnu sústavu boxov. Napríklad kid box fixovaním nápojov uľahčuje cestovanie rodičov s malými deťmi.

City box je navrhnutý na prevoz nákupov a a travel box na zafixovanie väčšej batožiny pri jazdách na dlhšie vzdialenosti. Špecialitou modelu up! je multimediálny systém maps+more, ktorý bol vyvinutý v spolupráci s popredným výrobcom navigačných systémov Navigon.

Ide o päťpalcovú dotykovú obrazovku uchytenú špeciálnym držiakom do palubnej dosky, ktorá vie navzájom poprepájať navigáciu, telefón a informačný systém auta poskytujúci prevádzkové údaje.

Zároveň si môžete na tejto obrazovke prehrávať fotky a videá z vášho iPhone alebo iPad. Súčasťou tohto systému je tiež tzv. tréner ekonomickej jazdy, ktorý vie vodiča usmerňovať ako má jazdiť čo najekonomickejšie a najekologickejšie.

VW up! bude v ponuke v troch základných výbavách: take up!, move up! a high up! a k dispozícii budú ešte dva exkluzívne modely up! black a up! white.

Interiér je na mini auto veľmi dobre odhlučnený. Podvozok so zavesením McPherson vpredu a čiastočne nezávislou zadnou nápravou prekvapí najmä komfortom na rozbitých cestách. Na tak malé auto sa správa asi najviac dospelo spomedzi konkurentov tohto segmentu.

Nebuchoce, neodskakuje, pekne sedí na ceste a s nadhľadom o triedu väčšieho auta filtruje všetko, čo mu príde do cesty. Podobne ako motor aj podvozok sa správa kultivovane.

Návrat ku klasike

V palete motorizácií všetkých európskych modelov Volkswagen sa v ostatnom čase stalo samozrejmosťou použitie systému priameho vstrekovania a prepĺňania. S uvedením miniauta up! však nemecký výrobca oživuje klasiku.

Na frankfurtskom autosalóne odprezentoval novú generáciu jednoduchého atmosférického zážihového trojvalca s objemom 1.0 l. Spolieha sa na celohliníkovú konštrukciu, nepriame viacbodové vstrekovanie paliva MPI a štvorventilovú techniku.

Rozvody sú poháňané ozubeným remeňom. Výrobca vyzdvihuje najmä snahu zredukovať vibrácie i hluk typický pre trojvalce. Motor nesie označenie EA211 a je možné ho kombinovať so systémom štart/stop i funkciou rekuperácie energie pri brzdení.

Pod kapotou modelu up! môže byť spriahnutý s päťstupňovou manuálnou alebo automatizovanou prevodovkou so sekvenčným radením

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K dispozícii sú tri výkonové varianty. Základný dosahuje 44 kW (60 k) pri 5.500 1/min a 95 Nm v rozsahu 3.000 - 5.000 1/min. 90% krútiaceho momentu je dostupných medzi otáčkami 2.000 a 6.000/min.

V kombinácii s manuálnou prevodovkou by si základný variant mal v priemere vystačiť so 4,5 l/100 km, pričom do ovzdušia vypustí 97 g CO2/km. up! vďaka nemu zrýchli z pokoja na 100 km/h za 14,4 s a vyvinie rýchlosť 160 km/h.

Silnejšia verzia má inak naladenú elektroniku. 55 kW (75 k) dosahuje pri 6.200 1/min, hodnota najvyššieho krútiaceho momentu sa nemení. Dynamické parametre sú len nepatrne lepšie a kombinovaná spotreba o 0,2 l/100 km vyššia.

Ako užívateľsky najpríťažlivejšiu Volkswagen prezentuje verziu 1.0 MPI EcoFuel (50 kW/68 k), ktorá spaľuje nielen benzín, ale aj stlačený zemný plyn CNG. V priemere si vraj vypýta 3,2 kg plynu na 100 km.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Jazdili SME...

Štartujem nový benzínový trojvalec 1.0 MPI, ktorý je duchovným nástupcom zľudovelého agregátu 1.2 HTP. Dalo by sa povedať, že ide o druhú generáciu motora 1.2 HTP, ale kompletne prepracovanú a so zníženým zdvihovým objemom.

Niekoho už možno samotná spomienka na HTP môže zaraziť a malý up! v jeho očiach diskvalifikovať. Na základe mojej prvej skúsenosti s týmto autom si však dovolím tvrdiť, že bola by to veľká chyba, pretože práve tento motorček ma z celého auta asi najviac prekvapil a potešil.

Prekvapil mimoriadne vyváženým a uhladeným chodom a potešil spotrebou, ktorá sa držala presne toho, čo výrobca sľubuje. Už na voľnobehu pracuje veľmi plynulo a vyvážene. Vibruje a chveje citeľne menej a rovnomernejšie než konkurenti.

Rovnako príjemný je aj pri jazde ustálenou rýchlosťou. Na päťke pri rýchlosti 90 km/h, kedy motor točí 2500 1/min nerozoznáte, či máte pod prednou kapotou trojvalec alebo štvorvalec. To je už ale aj výsledok práce na odhlučnení motora od kabíny.

V kultúre chodu a odhlučnení je naozaj výborný, možno najlepší zo súčasných trojvalcov na trhu. Typickému trojvalcovému zvuku sa konštruktéri samozrejme nevyhli, ale tentokrát je podstatne príjemnejší a do popredia sa dostáva až pri ráznej akcelerácii.

Štandardne dodávaná päťstupňová manuálna prevodovka je vhodne odstupňovaná k charakteru auta a jeho určeniu hlavne do mesta. To znamená s dôrazom na dostatok krútiaceho momentu a rýchlu akceleráciu pri štartoch z križovatiek, čo je dôležité najmä v metropolách akou je Rím.

Potvrdzuje to aj fakt, že 90% krútiaceho momentu 95 Nm je dostupný v širokom rozsahu otáčok od 2000 do 6000 1/min. Pritom jeho výkon 55 kW/75 k vrcholí pri 6200 1/min. Prvé štyri prevodové stupne sú zoradené pomerne krátko za sebou.

Päťka je dlhšia, hlavne kvôli optimálnej spotrebe mimo mesta a na diaľnici. Na piatom prevodovom stupni pri rýchlosti 90km/h motor točí 2500 1/min.

Trojvalec 1.0 MPI sa dodáva v dvoch výkonových verziách, ktoré sa od seba líšia len úpravou riadiacej jednotky. Oba dosahujú rovnaký krútiaci moment pri rovnakých otáčkach (3000 – 4300 1/min), ale jeden má výkon 44 kW/60 k a druhý 55 kW/75 k.

Ja som skúšal silnejší z nich, ktorému výrobca píše priemernú spotrebu 4,7 l/100 km. Dosiahnuť túto spotrebu v praxi nebol žiaden problém. Po 60 km dlhom okruhu okolo Ríma som auto odovzdával s presne rovnakým údajom na palubnom počítači, ako deklaruje výrobca.

V kombinácii s technológiou Bluemotion a systémom stop/štart vie byť ešte efektívnejší. Vtedy si z nádrže odpije v priemere 4,3 l/100 km.

Na Slovensku sa up! začne predávať vo februári budúceho roka. Cena bude začínať niekde medzi 8000 az 8500 eur.

Technické parametre

Verzia 1.0 MPI 1.0 MPI 55 kW
Zdvihový objem (cm3) 999 999
Výkon (kW/k) 44/60 55/75
Pri otáčkach (ot./min.) 5000-6000 6200
Krútiaci moment (Nm) 95 95
Pri otáčkach (ot./min) 3000-4300 3000-4300
Spotreba (l/100km) 4,5 4,7
Zrýchlenie 0-100km/h (s) 14,4 13,2
Maximálna rýchlosť (km/h) 160 171
Emisie CO2 (g/km) 105 108
Emisná norma EU 5 EU 5

Rozmery, hmotnosti a objemy

Dĺžka (mm) 3540
Rázvor náprav (mm) 2420
Šírka (mm) 1641
Výška (mm) 1489
Rozchod vpredu/vzadu (mm) 1428/1424
Objem bat. priestoru (l) 251-951
Pohotovostná hmotnosť (kg) 854
Užitočné zaťaženie (kg) 361

Cestu redaktora hradila spoločnosť Volkswagen.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 123
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 9 586
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 279
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 150
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 030
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 903
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 430
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 301
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Bez dôslednej sekularity niet slobodnej demokracie
  2. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  3. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  4. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  5. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  6. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  7. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  8. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 129
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 22 599
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 409
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 691
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 567
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 853
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 367
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 9 440
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu