Kabriolety už dávno nepatria iba letu

Strecha otvorená za pár sekúnd a počas jazdy, naftový motor, teplý vzduch z opierok hlavy, otvor s vakom na lyže a navigácia cesty podľa predpovede počasia. V kabrioletoch je už všetko inak a ani vietor vo vlasoch nie je ten istý.

(Zdroj: BMW)

BREZNO. Tohtoročné leto bolo priam ideálne na test nových kabrioletov a roadsterov, pretože takmer celý mesiac pršalo a slnko vyšlo spoza mrakov len sporadicky. Kým naši otcovia by s hromžením naťahovali plátenné strechy a odkladali vysnený kabriolet do garáže, nás počasie nijak neobmedzilo.

Kabriolet už dávno nie je tým, čo býval a do istej miery stratil svoje pôvodné naturálne čaro. Jediným spoločným menovateľom je vietor vo vlasoch pri otvorenej streche, hoci turbulencie vetra podstatne klesli.

V rôznych podmienkach sme vyskúšali novinky s otvárateľnou strechou a v niekoľkých kategóriách zbierali praktické skúsenosti. Nadišiel čas ukázať, ktorý kabriolet obstojí aj v podmienkach Slovenska.

Už máte svojho víťaza v kategórii malých áut?

Sezóne oblečenie sa totiž najlepšie kupuje vo výpredaji a jeseň vôbec nemusí znamenať koniec kabrioletov, pretože v mrazivom ráne si užijete komfort bežného dvojdverového auta, ale na obed už môžete jazdiť bez strechy.

BMW_6_TITULKA.jpg

BMW chcelo stihnúť sezónu 2011 a nový rad BMW 6 prišiel najskôr v podobe kabrioletu. Automobilka sa v duchu tradície pridržala štýlovej plátennej strechy.

Posádka tým o nič nepríde, pretože strechu môže zatvárať (24 sekúnd) a otvárať (19 sekúnd) do rýchlosti 40 kilometrov za hodinu. Okrem najnovšej techniky na palube vybralo BMW pod kapotu silný preplňovaný šesťvalec 640i s výkonom 320 koní a tiež preplňovaný osemvalec s výkonom 407 koní.

Historicky čistá plátenná strecha ostala, ale navzdory minulosti je v ponuke dieselový šesťvalec 640d a dokonca aj pohon všetkých kolies xDrive. Šperk medzi prémiovými kabrioletmi má najnovšiu verziu systému BMW Online, ktorý cez Google mapuje počasie a vyhľadá cesty bez dažďa.

Hodnotenie auto.sme:

Dokonalý kabriolet na dlhé cesty a celý rok. Všetky nedostatky plátenných striech od aerodynamiky až po izoláciu od zimy a hluku BMW vychytalo. BMW 6 Cabrio netrpí krútením karosérie a je dokonalým autom, ktoré cena zaradila do zoznamu len pre vyvolených.

Tri stovky koní radového šesťvalca si vystačia s málom benzínu. Aerodynamika pri otvorenej streche je fantastická a bez turbulencií vo vysokých rýchlostiach.
Zameranie celoročný športový kabriolet, vhodný na dlhé cesty vo dvojici
Motor benzínové a naftové šesťvalce, benzínový osemvalec
Výkon od 235 do 300 kW
Strecha plátenná, elektrická
Cena od 86 500 eur

RENAULT_WIND.jpg

Renault postavil na základe modelu Twingo roadster, ktorý sa zmení na kupé alebo opačne rekordne rýchlo. Na otvorenie, či zatvorenie strechy stačí iba neuveriteľných 12 sekúnd.

Systém výklopného a pevného dielca strechy dokazuje, že v jednoduchosti je sila a v tomto prípade rýchlosť. Navonok hravé auto malo poriadne tvrdý, športovo naladený podvozok a benzínový štvorvalec 1,6 16V s výkonom 133 koní.

Ponúka miesto pre dvoch a veľký kufor, ktorého objem 270 litrov sa nemení, či je strecha zatvorená alebo otvorená. Silnou stránkou medzi kabrioletmi je základná cena.

Hodnotenie auto.sme:

Zvláštny dizajn asi neulahodí každému a podvozok silnejšej verzie 1,6 16V poriadne vytrasie. Batožinový priestor otváracia strecha neobmedzuje, ale odkladacích priestorov v kabíne je zúfalo málo.

Radšej si vyberte motor 1,2 TCe. Pred systémom sklápania strechy klobúk dole, avšak celé auto je tak viac pre efekt. S otvorenou strechou vás veľmi neprefúka.

Zameranie módny doplnok, celoročne do mesta
Motor benzínové štvorvalce 1,6 16V alebo 1,2 TCe
Výkon 75 – 98 kW (100 – 133 koní)
Strecha preklápacia, kovová
Cena od 15 390 eur

ABARTH_FIAT.JPG

Dokonalé retro aj v systéme odťahovania strechy. Rám okolo dverí ostáva, čím Fiat rieši bezpečnosť a zároveň sa vracia do minulosti – strešný plátenný diel sa zhŕňa dozadu.

Verzia Abarth 500C má pretekársky podvozok a hoci ide o naoko nevinnú Fiatku, 140 koní a turbodúchadlo mu dávajú neskutočnú silu. Testovaná robotizovaná prevodovka MTA obstojí v meste aj na pretekárskom okruhu, ale manuálna bude lepšia. Nad odkladacie priestory alebo lepšie odhlučnenie bol postavený štýl, ktorý je dokonalý.

V prípade Abarthu sa všetko tvrdo platí v nekresťanskej cene, avšak tá bude rokmi v garáži stúpať. Jeden z mála kabrioletov, ktorý zvládne mesto aj výlet na pretekársky okruh, ale v zime kvôli plátennej streche v starom štýle ho odložte radšej do garáže.

Ženám odporúčame základný Fiat 500C a ochotu nechať si rozfúkať vlasy, lebo turbulencie nad 100 kilometrovou rýchlosťou sú výrazné. Klasický Fiat 500 C je lacnejší a má širší výber motorov.

Hodnotenie auto.sme:
Výrazne športové jazdné vlastnosti. Dokáže urobiť radosť na okruhu, ale na zlé cesty je príliš tvrdý. Na diaľnici si užijete pískanie a aeordynamický hluk aj so zavretou strechou. Počítajte s malým batožinovým priestorom, ktorý odtiahnutie strechy neobmedzuje.
Zameranie pre fajnšmekrov, zberateľský kúsok, na športové vyžitie,
pre dvoch
Motor benzínové motory 1,2 až 1,4 T JET
Výkon 51 kW - 103 kW
Strecha plátenná, zhrňovací strešný diel
Cena od 12 900 eur (Fiat), 19 000 (Abarth)

MERCEDES_SLK.JPG

Mercedes SLK bol od svojho zrodu v roku 1996 dizajnovým magnetom, ovenčený titulom Cabrio of The Year. Po trochu zvláštnej druhej generácii prišla štýlovo čistá, tretia generácia.

So zatvorenou pevnou strechou ide o plnohodnotne a celoročne využiteľné auto. K celoročnému využitiu výrazne prispieva systém kúrenia sedadiel v oblasti krčnej chrbtice. Z výduchov v sedadlách prúdi teplý vzduch a zabraňuje prechladnutiu posádky.

Kto nepotrebuje veľa miesta na sedenie a odkladacie boxy vo dverách, bude mať auto na celý rok. Dokonalý a čistý dizajn roadsteru pokračuje v interiéri, výrazne podporený kvalitami značky Mercedes.

Hodnotenie auto.sme:
Mimoriadne kvalitné a štýlové auto s precíznym vypracovaním detailov. Rýchle zatváranie strechy, výborná aerodynamika s využitím aj vo veľmi chladnom počasí. Po jazdeckej stránke skôr komfortné, než športové auto. Nastupovanie môže byť pre vysoké postavy obtiažne a kokpit malý.
Zameranie ženy, celoročná prevádzka, jazda za oddychom
Motory benzínové štvorvalce 200 a 250 BlueEfficiency a šesťvalec 350
Výkon 135 kW – 225 kW
Strecha elektricky ovládaná, oceľovo-sklenená
Cena od 39 000 eur

MINO_CABRIOD.jpg

V neustále sa rozširujúcej palete Mini má svoje miesto kabriolet a medzi motorizáciami nechýba tiež diesel. Retro vozidlo vyvinuté pod dohľadom BMW má špeciálnu bezpečnostnú klietku, aby ochránilo posádku pri prevrátení. Klasická plátenná strecha sa ovláda elektricky a po sklopení neobmedzuje veľkosť batožinového priestoru. Mini dáva priestor motoristom, ktorí chcú svoje auto nakonfigurovať individuálne a podľa vlastného želania. Nemožno mu uprieť štýl a charakter.

Hodnotenie auto.sme:

Ani deflektor nad zadnými sedadlami neznižuje pomerne veľké turbulencie pri otvorenej streche. Sedenie vzadu je dosť obtiažne, nehovoriac o otvorenej streche. Karoséria sa na nerovnostiach dosť krúti a vydáva pazvuky. Je to dôsledok brilantného a športového naladenia podvozka.

Dobre utlmený diesel mu pristane a dovoľuje jazdiť s päťlitrovou spotrebou. Mini je úžasné auto, ale nie vo verzii Cabrio.

Zameranie mesto a výlety, imidž
Motory benzínové štvorvalce 1,6 a 1,6 THP,
naftové štvorvalce 1,6 a 2,0 d
Výkon 72 kW – 155 kW
Strecha elektricky ovládaná, plátenná
Cena od 21 200 eur

VOLKSWAGEN_EOS.JPG

Eos vystupuje v ponuke značky Volkswagen ako samostatný model, no po technickej stránke je takmer zhodný s Golfom. V rámci nedávnej omladzovacej kúry dostal konzervatívnejšie tvarovanú prednú a zadnú časť.

Technika elektricky ovládanej päťdielnej strechy zo skla a ocele sa nezmenila. Prechod z jednej koncovej polohy do druhej trvá 25 sekúnd. Jej súčasťou je strešné okno.

Objem batožinového priestoru závisí od polohy strešného dielu. Kupé odvezie 380 litrov, kabriolet 205. Dizajnéri celkom dobre potlačili optický nedostatok väčšiny kupé kabrioletov - príliš mohutnú zadnú časť

Hodnotenie auto.sme:

Dovnútra sa reálne zmestia štyria cestujúci. Keď je strecha otvorená, na pasažierov vzadu fúka už pri nízkych rýchlostiach. Tí vpredu to vydržia približne do 100 km/h. Potom treba namontovať nad zadné sedadlá deflektor, dodávaný za nemalý príplatok 330 eur, ktorý mení prúdenie vzduchu.

S otvoreným - teraz už dvojmiestnym - Eosom sa dá pohodlne atakovať diaľničný limit. V zákrutách cítiť pohotovostnú hmotnosť, presahujúcu 1,5 tony a počuť občas vŕzgajúcu karosériu.

Zameranie celoročné využitie, do mesta i mimo neho
Motor prepĺňané benzínové štvorvalce 1,4 TSI a 2,0 TSI,
turbodiesel 2,0 TDI
Výkon 90 – 155 kW (122 – 211 k)
Strecha elektricky ovládaná, päťdielna, oceľovo-sklenená
Cena od 27 370 eur

BMW_135I.jpg

Kompaktný kabriolet od BMW poskytuje celkom reálne miesto pre štyroch cestujúcich a drží sa tradície plátennej strechy. V prípade náhlej nepriazne počasia netreba kvôli zatvoreniu strechy zastaviť, ale stačí znížiť rýchlosť na 50 kilometrov za hodinu a za jazdy ju zatvoriť.

Príplatkový BMW Online vie predpovedať počasie na plánovej trase a aktuálne ju zmeniť. Zadné výsuvné opory za opierkami hlavy chránia posádku pri prevrátení. Automobilka tiež ponúka špeciálne kožené čalúnenie s povrchom proti prehriatiu od slnka.

Hodnotenie auto.sme:

Tuhosť karosérie cítiť aj na rozbitých cestách. Najkrajšie vyzerá s otvorenou strechou a vyniká výbornou aerodynamikou aj vo vysokých rýchlostiach. Poteší najmä milovníkov zákrut a zadného pohonu.

BMW 1 považujeme za chlapský kabriolet, najmä v extrémne silnej verzii 135i, ktorá dokáže brilantne driftovať. Pre pokojné jazdenie si vyberte automat.

Zameranie kabriolet na jar, leto a jeseň, pohodlný na dlhé cesty
Motor benzínové štvorvalce 118i, 120i,
šesťvalec 125i a 135i a diesel 118d,120d a 123d
Výkon 105 -225 kW (122 – 211 k)
Strecha elektricky ovládaná, plátenná
Cena od 30 900 eur

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  9. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  1. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  5. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  6. Trendy udržateľnej architektúry
  7. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  8. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  9. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  10. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 9 658
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 287
  3. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 2 561
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 408
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana 2 063
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 778
  7. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 1 646
  8. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 041
  9. Ako na refinancovanie hypotéky 1 004
  10. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!? 824

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Choma stíha tri funkcie naraz, zakázať to nikto nechce

Opozícia chce viac ako tri roky zakázať súbeh rôznych volených funkcií. Podporu zatiaľ nenašla, pokus plánuje zopakovať v decembri.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Viete, ako sa správne odbočuje?

Poradie úkonov nie je niektorým vodičom jednoznačné.

Dopravná hádanka: Viete, ako sa správne odbočuje? (riešenie)

Poradie úkonov nie je niektorým vodičom jednoznačné.

Európania kupovali menej áut, trh s ich predajom sa mierne spomalil

V septembri sa predalo v Európe o dve percentá vozidiel menej ako vlani. Pokles zaznamenali britský aj nemecký trh, ktoré sú pre slovenský automobilový priemysel kľúčové.