SME
Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Kabriolety už dávno nepatria iba letu

Strecha otvorená za pár sekúnd a počas jazdy, naftový motor, teplý vzduch z opierok hlavy, otvor s vakom na lyže a navigácia cesty podľa predpovede počasia. V kabrioletoch je už všetko inak a ani vietor vo vlasoch nie je ten istý.

(Zdroj: BMW)

BREZNO. Tohtoročné leto bolo priam ideálne na test nových kabrioletov a roadsterov, pretože takmer celý mesiac pršalo a slnko vyšlo spoza mrakov len sporadicky. Kým naši otcovia by s hromžením naťahovali plátenné strechy a odkladali vysnený kabriolet do garáže, nás počasie nijak neobmedzilo.

Kabriolet už dávno nie je tým, čo býval a do istej miery stratil svoje pôvodné naturálne čaro. Jediným spoločným menovateľom je vietor vo vlasoch pri otvorenej streche, hoci turbulencie vetra podstatne klesli.

V rôznych podmienkach sme vyskúšali novinky s otvárateľnou strechou a v niekoľkých kategóriách zbierali praktické skúsenosti. Nadišiel čas ukázať, ktorý kabriolet obstojí aj v podmienkach Slovenska.

Už máte svojho víťaza v kategórii malých áut?

Sezóne oblečenie sa totiž najlepšie kupuje vo výpredaji a jeseň vôbec nemusí znamenať koniec kabrioletov, pretože v mrazivom ráne si užijete komfort bežného dvojdverového auta, ale na obed už môžete jazdiť bez strechy.

BMW_6_TITULKA.jpg

BMW chcelo stihnúť sezónu 2011 a nový rad BMW 6 prišiel najskôr v podobe kabrioletu. Automobilka sa v duchu tradície pridržala štýlovej plátennej strechy.

Posádka tým o nič nepríde, pretože strechu môže zatvárať (24 sekúnd) a otvárať (19 sekúnd) do rýchlosti 40 kilometrov za hodinu. Okrem najnovšej techniky na palube vybralo BMW pod kapotu silný preplňovaný šesťvalec 640i s výkonom 320 koní a tiež preplňovaný osemvalec s výkonom 407 koní.

Historicky čistá plátenná strecha ostala, ale navzdory minulosti je v ponuke dieselový šesťvalec 640d a dokonca aj pohon všetkých kolies xDrive. Šperk medzi prémiovými kabrioletmi má najnovšiu verziu systému BMW Online, ktorý cez Google mapuje počasie a vyhľadá cesty bez dažďa.

Hodnotenie auto.sme:

Dokonalý kabriolet na dlhé cesty a celý rok. Všetky nedostatky plátenných striech od aerodynamiky až po izoláciu od zimy a hluku BMW vychytalo. BMW 6 Cabrio netrpí krútením karosérie a je dokonalým autom, ktoré cena zaradila do zoznamu len pre vyvolených.

Tri stovky koní radového šesťvalca si vystačia s málom benzínu. Aerodynamika pri otvorenej streche je fantastická a bez turbulencií vo vysokých rýchlostiach.
Zameranie celoročný športový kabriolet, vhodný na dlhé cesty vo dvojici
Motor benzínové a naftové šesťvalce, benzínový osemvalec
Výkon od 235 do 300 kW
Strecha plátenná, elektrická
Cena od 86 500 eur

RENAULT_WIND.jpg

Renault postavil na základe modelu Twingo roadster, ktorý sa zmení na kupé alebo opačne rekordne rýchlo. Na otvorenie, či zatvorenie strechy stačí iba neuveriteľných 12 sekúnd.

Systém výklopného a pevného dielca strechy dokazuje, že v jednoduchosti je sila a v tomto prípade rýchlosť. Navonok hravé auto malo poriadne tvrdý, športovo naladený podvozok a benzínový štvorvalec 1,6 16V s výkonom 133 koní.

Ponúka miesto pre dvoch a veľký kufor, ktorého objem 270 litrov sa nemení, či je strecha zatvorená alebo otvorená. Silnou stránkou medzi kabrioletmi je základná cena.

Hodnotenie auto.sme:

Zvláštny dizajn asi neulahodí každému a podvozok silnejšej verzie 1,6 16V poriadne vytrasie. Batožinový priestor otváracia strecha neobmedzuje, ale odkladacích priestorov v kabíne je zúfalo málo.

Radšej si vyberte motor 1,2 TCe. Pred systémom sklápania strechy klobúk dole, avšak celé auto je tak viac pre efekt. S otvorenou strechou vás veľmi neprefúka.

Zameranie módny doplnok, celoročne do mesta
Motor benzínové štvorvalce 1,6 16V alebo 1,2 TCe
Výkon 75 – 98 kW (100 – 133 koní)
Strecha preklápacia, kovová
Cena od 15 390 eur

ABARTH_FIAT.JPG

Dokonalé retro aj v systéme odťahovania strechy. Rám okolo dverí ostáva, čím Fiat rieši bezpečnosť a zároveň sa vracia do minulosti – strešný plátenný diel sa zhŕňa dozadu.

Verzia Abarth 500C má pretekársky podvozok a hoci ide o naoko nevinnú Fiatku, 140 koní a turbodúchadlo mu dávajú neskutočnú silu. Testovaná robotizovaná prevodovka MTA obstojí v meste aj na pretekárskom okruhu, ale manuálna bude lepšia. Nad odkladacie priestory alebo lepšie odhlučnenie bol postavený štýl, ktorý je dokonalý.

V prípade Abarthu sa všetko tvrdo platí v nekresťanskej cene, avšak tá bude rokmi v garáži stúpať. Jeden z mála kabrioletov, ktorý zvládne mesto aj výlet na pretekársky okruh, ale v zime kvôli plátennej streche v starom štýle ho odložte radšej do garáže.

Ženám odporúčame základný Fiat 500C a ochotu nechať si rozfúkať vlasy, lebo turbulencie nad 100 kilometrovou rýchlosťou sú výrazné. Klasický Fiat 500 C je lacnejší a má širší výber motorov.

Hodnotenie auto.sme:
Výrazne športové jazdné vlastnosti. Dokáže urobiť radosť na okruhu, ale na zlé cesty je príliš tvrdý. Na diaľnici si užijete pískanie a aeordynamický hluk aj so zavretou strechou. Počítajte s malým batožinovým priestorom, ktorý odtiahnutie strechy neobmedzuje.
Zameranie pre fajnšmekrov, zberateľský kúsok, na športové vyžitie,
pre dvoch
Motor benzínové motory 1,2 až 1,4 T JET
Výkon 51 kW - 103 kW
Strecha plátenná, zhrňovací strešný diel
Cena od 12 900 eur (Fiat), 19 000 (Abarth)

MERCEDES_SLK.JPG

Mercedes SLK bol od svojho zrodu v roku 1996 dizajnovým magnetom, ovenčený titulom Cabrio of The Year. Po trochu zvláštnej druhej generácii prišla štýlovo čistá, tretia generácia.

So zatvorenou pevnou strechou ide o plnohodnotne a celoročne využiteľné auto. K celoročnému využitiu výrazne prispieva systém kúrenia sedadiel v oblasti krčnej chrbtice. Z výduchov v sedadlách prúdi teplý vzduch a zabraňuje prechladnutiu posádky.

Kto nepotrebuje veľa miesta na sedenie a odkladacie boxy vo dverách, bude mať auto na celý rok. Dokonalý a čistý dizajn roadsteru pokračuje v interiéri, výrazne podporený kvalitami značky Mercedes.

Hodnotenie auto.sme:
Mimoriadne kvalitné a štýlové auto s precíznym vypracovaním detailov. Rýchle zatváranie strechy, výborná aerodynamika s využitím aj vo veľmi chladnom počasí. Po jazdeckej stránke skôr komfortné, než športové auto. Nastupovanie môže byť pre vysoké postavy obtiažne a kokpit malý.
Zameranie ženy, celoročná prevádzka, jazda za oddychom
Motory benzínové štvorvalce 200 a 250 BlueEfficiency a šesťvalec 350
Výkon 135 kW – 225 kW
Strecha elektricky ovládaná, oceľovo-sklenená
Cena od 39 000 eur

MINO_CABRIOD.jpg

V neustále sa rozširujúcej palete Mini má svoje miesto kabriolet a medzi motorizáciami nechýba tiež diesel. Retro vozidlo vyvinuté pod dohľadom BMW má špeciálnu bezpečnostnú klietku, aby ochránilo posádku pri prevrátení. Klasická plátenná strecha sa ovláda elektricky a po sklopení neobmedzuje veľkosť batožinového priestoru. Mini dáva priestor motoristom, ktorí chcú svoje auto nakonfigurovať individuálne a podľa vlastného želania. Nemožno mu uprieť štýl a charakter.

Hodnotenie auto.sme:

Ani deflektor nad zadnými sedadlami neznižuje pomerne veľké turbulencie pri otvorenej streche. Sedenie vzadu je dosť obtiažne, nehovoriac o otvorenej streche. Karoséria sa na nerovnostiach dosť krúti a vydáva pazvuky. Je to dôsledok brilantného a športového naladenia podvozka.

Dobre utlmený diesel mu pristane a dovoľuje jazdiť s päťlitrovou spotrebou. Mini je úžasné auto, ale nie vo verzii Cabrio.

Zameranie mesto a výlety, imidž
Motory benzínové štvorvalce 1,6 a 1,6 THP,
naftové štvorvalce 1,6 a 2,0 d
Výkon 72 kW – 155 kW
Strecha elektricky ovládaná, plátenná
Cena od 21 200 eur

VOLKSWAGEN_EOS.JPG

Eos vystupuje v ponuke značky Volkswagen ako samostatný model, no po technickej stránke je takmer zhodný s Golfom. V rámci nedávnej omladzovacej kúry dostal konzervatívnejšie tvarovanú prednú a zadnú časť.

Technika elektricky ovládanej päťdielnej strechy zo skla a ocele sa nezmenila. Prechod z jednej koncovej polohy do druhej trvá 25 sekúnd. Jej súčasťou je strešné okno.

Objem batožinového priestoru závisí od polohy strešného dielu. Kupé odvezie 380 litrov, kabriolet 205. Dizajnéri celkom dobre potlačili optický nedostatok väčšiny kupé kabrioletov - príliš mohutnú zadnú časť

Hodnotenie auto.sme:

Dovnútra sa reálne zmestia štyria cestujúci. Keď je strecha otvorená, na pasažierov vzadu fúka už pri nízkych rýchlostiach. Tí vpredu to vydržia približne do 100 km/h. Potom treba namontovať nad zadné sedadlá deflektor, dodávaný za nemalý príplatok 330 eur, ktorý mení prúdenie vzduchu.

S otvoreným - teraz už dvojmiestnym - Eosom sa dá pohodlne atakovať diaľničný limit. V zákrutách cítiť pohotovostnú hmotnosť, presahujúcu 1,5 tony a počuť občas vŕzgajúcu karosériu.

Zameranie celoročné využitie, do mesta i mimo neho
Motor prepĺňané benzínové štvorvalce 1,4 TSI a 2,0 TSI,
turbodiesel 2,0 TDI
Výkon 90 – 155 kW (122 – 211 k)
Strecha elektricky ovládaná, päťdielna, oceľovo-sklenená
Cena od 27 370 eur

BMW_135I.jpg

Kompaktný kabriolet od BMW poskytuje celkom reálne miesto pre štyroch cestujúcich a drží sa tradície plátennej strechy. V prípade náhlej nepriazne počasia netreba kvôli zatvoreniu strechy zastaviť, ale stačí znížiť rýchlosť na 50 kilometrov za hodinu a za jazdy ju zatvoriť.

Príplatkový BMW Online vie predpovedať počasie na plánovej trase a aktuálne ju zmeniť. Zadné výsuvné opory za opierkami hlavy chránia posádku pri prevrátení. Automobilka tiež ponúka špeciálne kožené čalúnenie s povrchom proti prehriatiu od slnka.

Hodnotenie auto.sme:

Tuhosť karosérie cítiť aj na rozbitých cestách. Najkrajšie vyzerá s otvorenou strechou a vyniká výbornou aerodynamikou aj vo vysokých rýchlostiach. Poteší najmä milovníkov zákrut a zadného pohonu.

BMW 1 považujeme za chlapský kabriolet, najmä v extrémne silnej verzii 135i, ktorá dokáže brilantne driftovať. Pre pokojné jazdenie si vyberte automat.

Zameranie kabriolet na jar, leto a jeseň, pohodlný na dlhé cesty
Motor benzínové štvorvalce 118i, 120i,
šesťvalec 125i a 135i a diesel 118d,120d a 123d
Výkon 105 -225 kW (122 – 211 k)
Strecha elektricky ovládaná, plátenná
Cena od 30 900 eur

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 407
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 746
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 151
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 034
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 615
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 587
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 497
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 801
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger.

V názve OĽaNO už Budajova Zmena zdola nie je.


7 h

Ruská odnož banky poskytuje úľavy vojakom zapojeným do vojnovej agresie.


11 h
Vyhrotená kampaň Babišovi k víťazstvu v prezidentských voľbách nepomohla.

Babišova kampaň prekročila hranice etiky.


8 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Je vôbec možné pospájať slovenský politický bordel?


a 2 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

Toyota RAV4 Adventure

Na výsledku sa podpisuje hmotnosť auta.


10 h
Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  2. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  3. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  4. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liptovské Matiašovce
  6. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  8. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 22 094
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 148
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 898
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 669
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 350
  6. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 927
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 835
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 737
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu