SME

Kabriolety už dávno nepatria iba letu

Strecha otvorená za pár sekúnd a počas jazdy, naftový motor, teplý vzduch z opierok hlavy, otvor s vakom na lyže a navigácia cesty podľa predpovede počasia. V kabrioletoch je už všetko inak a ani vietor vo vlasoch nie je ten istý.

(Zdroj: BMW)

BREZNO. Tohtoročné leto bolo priam ideálne na test nových kabrioletov a roadsterov, pretože takmer celý mesiac pršalo a slnko vyšlo spoza mrakov len sporadicky. Kým naši otcovia by s hromžením naťahovali plátenné strechy a odkladali vysnený kabriolet do garáže, nás počasie nijak neobmedzilo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kabriolet už dávno nie je tým, čo býval a do istej miery stratil svoje pôvodné naturálne čaro. Jediným spoločným menovateľom je vietor vo vlasoch pri otvorenej streche, hoci turbulencie vetra podstatne klesli.

SkryťVypnúť reklamu

V rôznych podmienkach sme vyskúšali novinky s otvárateľnou strechou a v niekoľkých kategóriách zbierali praktické skúsenosti. Nadišiel čas ukázať, ktorý kabriolet obstojí aj v podmienkach Slovenska.

Už máte svojho víťaza v kategórii malých áut?

Sezóne oblečenie sa totiž najlepšie kupuje vo výpredaji a jeseň vôbec nemusí znamenať koniec kabrioletov, pretože v mrazivom ráne si užijete komfort bežného dvojdverového auta, ale na obed už môžete jazdiť bez strechy.

bmw_6_titulka.jpg

BMW chcelo stihnúť sezónu 2011 a nový rad BMW 6 prišiel najskôr v podobe kabrioletu. Automobilka sa v duchu tradície pridržala štýlovej plátennej strechy.

Posádka tým o nič nepríde, pretože strechu môže zatvárať (24 sekúnd) a otvárať (19 sekúnd) do rýchlosti 40 kilometrov za hodinu. Okrem najnovšej techniky na palube vybralo BMW pod kapotu silný preplňovaný šesťvalec 640i s výkonom 320 koní a tiež preplňovaný osemvalec s výkonom 407 koní.

SkryťVypnúť reklamu

Historicky čistá plátenná strecha ostala, ale navzdory minulosti je v ponuke dieselový šesťvalec 640d a dokonca aj pohon všetkých kolies xDrive. Šperk medzi prémiovými kabrioletmi má najnovšiu verziu systému BMW Online, ktorý cez Google mapuje počasie a vyhľadá cesty bez dažďa.

Hodnotenie auto.sme:

Dokonalý kabriolet na dlhé cesty a celý rok. Všetky nedostatky plátenných striech od aerodynamiky až po izoláciu od zimy a hluku BMW vychytalo. BMW 6 Cabrio netrpí krútením karosérie a je dokonalým autom, ktoré cena zaradila do zoznamu len pre vyvolených.

Tri stovky koní radového šesťvalca si vystačia s málom benzínu. Aerodynamika pri otvorenej streche je fantastická a bez turbulencií vo vysokých rýchlostiach.
Zameranie celoročný športový kabriolet, vhodný na dlhé cesty vo dvojici
Motor benzínové a naftové šesťvalce, benzínový osemvalec
Výkon od 235 do 300 kW
Strecha plátenná, elektrická
Cena od 86 500 eur

renault_wind.jpg

Renault postavil na základe modelu Twingo roadster, ktorý sa zmení na kupé alebo opačne rekordne rýchlo. Na otvorenie, či zatvorenie strechy stačí iba neuveriteľných 12 sekúnd.

Systém výklopného a pevného dielca strechy dokazuje, že v jednoduchosti je sila a v tomto prípade rýchlosť. Navonok hravé auto malo poriadne tvrdý, športovo naladený podvozok a benzínový štvorvalec 1,6 16V s výkonom 133 koní.

Ponúka miesto pre dvoch a veľký kufor, ktorého objem 270 litrov sa nemení, či je strecha zatvorená alebo otvorená. Silnou stránkou medzi kabrioletmi je základná cena.

SkryťVypnúť reklamu
Hodnotenie auto.sme:

Zvláštny dizajn asi neulahodí každému a podvozok silnejšej verzie 1,6 16V poriadne vytrasie. Batožinový priestor otváracia strecha neobmedzuje, ale odkladacích priestorov v kabíne je zúfalo málo.

Radšej si vyberte motor 1,2 TCe. Pred systémom sklápania strechy klobúk dole, avšak celé auto je tak viac pre efekt. S otvorenou strechou vás veľmi neprefúka.

Zameranie módny doplnok, celoročne do mesta
Motor benzínové štvorvalce 1,6 16V alebo 1,2 TCe
Výkon 75 – 98 kW (100 – 133 koní)
Strecha preklápacia, kovová
Cena od 15 390 eur

abarth_fiat.jpg

Dokonalé retro aj v systéme odťahovania strechy. Rám okolo dverí ostáva, čím Fiat rieši bezpečnosť a zároveň sa vracia do minulosti – strešný plátenný diel sa zhŕňa dozadu.

Verzia Abarth 500C má pretekársky podvozok a hoci ide o naoko nevinnú Fiatku, 140 koní a turbodúchadlo mu dávajú neskutočnú silu. Testovaná robotizovaná prevodovka MTA obstojí v meste aj na pretekárskom okruhu, ale manuálna bude lepšia. Nad odkladacie priestory alebo lepšie odhlučnenie bol postavený štýl, ktorý je dokonalý.

V prípade Abarthu sa všetko tvrdo platí v nekresťanskej cene, avšak tá bude rokmi v garáži stúpať. Jeden z mála kabrioletov, ktorý zvládne mesto aj výlet na pretekársky okruh, ale v zime kvôli plátennej streche v starom štýle ho odložte radšej do garáže.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ženám odporúčame základný Fiat 500C a ochotu nechať si rozfúkať vlasy, lebo turbulencie nad 100 kilometrovou rýchlosťou sú výrazné. Klasický Fiat 500 C je lacnejší a má širší výber motorov.

Hodnotenie auto.sme:
Výrazne športové jazdné vlastnosti. Dokáže urobiť radosť na okruhu, ale na zlé cesty je príliš tvrdý. Na diaľnici si užijete pískanie a aeordynamický hluk aj so zavretou strechou. Počítajte s malým batožinovým priestorom, ktorý odtiahnutie strechy neobmedzuje.
Zameranie pre fajnšmekrov, zberateľský kúsok, na športové vyžitie,
pre dvoch
Motor benzínové motory 1,2 až 1,4 T JET
Výkon 51 kW - 103 kW
Strecha plátenná, zhrňovací strešný diel
Cena od 12 900 eur (Fiat), 19 000 (Abarth)

mercedes_slk.jpg

Mercedes SLK bol od svojho zrodu v roku 1996 dizajnovým magnetom, ovenčený titulom Cabrio of The Year. Po trochu zvláštnej druhej generácii prišla štýlovo čistá, tretia generácia.

So zatvorenou pevnou strechou ide o plnohodnotne a celoročne využiteľné auto. K celoročnému využitiu výrazne prispieva systém kúrenia sedadiel v oblasti krčnej chrbtice. Z výduchov v sedadlách prúdi teplý vzduch a zabraňuje prechladnutiu posádky.

Kto nepotrebuje veľa miesta na sedenie a odkladacie boxy vo dverách, bude mať auto na celý rok. Dokonalý a čistý dizajn roadsteru pokračuje v interiéri, výrazne podporený kvalitami značky Mercedes.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Hodnotenie auto.sme:
Mimoriadne kvalitné a štýlové auto s precíznym vypracovaním detailov. Rýchle zatváranie strechy, výborná aerodynamika s využitím aj vo veľmi chladnom počasí. Po jazdeckej stránke skôr komfortné, než športové auto. Nastupovanie môže byť pre vysoké postavy obtiažne a kokpit malý.
Zameranie ženy, celoročná prevádzka, jazda za oddychom
Motory benzínové štvorvalce 200 a 250 BlueEfficiency a šesťvalec 350
Výkon 135 kW – 225 kW
Strecha elektricky ovládaná, oceľovo-sklenená
Cena od 39 000 eur

mino_cabriod.jpg

V neustále sa rozširujúcej palete Mini má svoje miesto kabriolet a medzi motorizáciami nechýba tiež diesel. Retro vozidlo vyvinuté pod dohľadom BMW má špeciálnu bezpečnostnú klietku, aby ochránilo posádku pri prevrátení. Klasická plátenná strecha sa ovláda elektricky a po sklopení neobmedzuje veľkosť batožinového priestoru. Mini dáva priestor motoristom, ktorí chcú svoje auto nakonfigurovať individuálne a podľa vlastného želania. Nemožno mu uprieť štýl a charakter.

Hodnotenie auto.sme:

Ani deflektor nad zadnými sedadlami neznižuje pomerne veľké turbulencie pri otvorenej streche. Sedenie vzadu je dosť obtiažne, nehovoriac o otvorenej streche. Karoséria sa na nerovnostiach dosť krúti a vydáva pazvuky. Je to dôsledok brilantného a športového naladenia podvozka.

Dobre utlmený diesel mu pristane a dovoľuje jazdiť s päťlitrovou spotrebou. Mini je úžasné auto, ale nie vo verzii Cabrio.

Zameranie mesto a výlety, imidž
Motory benzínové štvorvalce 1,6 a 1,6 THP,
naftové štvorvalce 1,6 a 2,0 d
Výkon 72 kW – 155 kW
Strecha elektricky ovládaná, plátenná
Cena od 21 200 eur

volkswagen_eos.jpg

Eos vystupuje v ponuke značky Volkswagen ako samostatný model, no po technickej stránke je takmer zhodný s Golfom. V rámci nedávnej omladzovacej kúry dostal konzervatívnejšie tvarovanú prednú a zadnú časť.

Technika elektricky ovládanej päťdielnej strechy zo skla a ocele sa nezmenila. Prechod z jednej koncovej polohy do druhej trvá 25 sekúnd. Jej súčasťou je strešné okno.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Objem batožinového priestoru závisí od polohy strešného dielu. Kupé odvezie 380 litrov, kabriolet 205. Dizajnéri celkom dobre potlačili optický nedostatok väčšiny kupé kabrioletov - príliš mohutnú zadnú časť

Hodnotenie auto.sme:

Dovnútra sa reálne zmestia štyria cestujúci. Keď je strecha otvorená, na pasažierov vzadu fúka už pri nízkych rýchlostiach. Tí vpredu to vydržia približne do 100 km/h. Potom treba namontovať nad zadné sedadlá deflektor, dodávaný za nemalý príplatok 330 eur, ktorý mení prúdenie vzduchu.

S otvoreným - teraz už dvojmiestnym - Eosom sa dá pohodlne atakovať diaľničný limit. V zákrutách cítiť pohotovostnú hmotnosť, presahujúcu 1,5 tony a počuť občas vŕzgajúcu karosériu.

Zameranie celoročné využitie, do mesta i mimo neho
Motor prepĺňané benzínové štvorvalce 1,4 TSI a 2,0 TSI,
turbodiesel 2,0 TDI
Výkon 90 – 155 kW (122 – 211 k)
Strecha elektricky ovládaná, päťdielna, oceľovo-sklenená
Cena od 27 370 eur

bmw_135i.jpg

Kompaktný kabriolet od BMW poskytuje celkom reálne miesto pre štyroch cestujúcich a drží sa tradície plátennej strechy. V prípade náhlej nepriazne počasia netreba kvôli zatvoreniu strechy zastaviť, ale stačí znížiť rýchlosť na 50 kilometrov za hodinu a za jazdy ju zatvoriť.

Príplatkový BMW Online vie predpovedať počasie na plánovej trase a aktuálne ju zmeniť. Zadné výsuvné opory za opierkami hlavy chránia posádku pri prevrátení. Automobilka tiež ponúka špeciálne kožené čalúnenie s povrchom proti prehriatiu od slnka.

Hodnotenie auto.sme:

Tuhosť karosérie cítiť aj na rozbitých cestách. Najkrajšie vyzerá s otvorenou strechou a vyniká výbornou aerodynamikou aj vo vysokých rýchlostiach. Poteší najmä milovníkov zákrut a zadného pohonu.

BMW 1 považujeme za chlapský kabriolet, najmä v extrémne silnej verzii 135i, ktorá dokáže brilantne driftovať. Pre pokojné jazdenie si vyberte automat.

Zameranie kabriolet na jar, leto a jeseň, pohodlný na dlhé cesty
Motor benzínové štvorvalce 118i, 120i,
šesťvalec 125i a 135i a diesel 118d,120d a 123d
Výkon 105 -225 kW (122 – 211 k)
Strecha elektricky ovládaná, plátenná
Cena od 30 900 eur
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 422
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 9 198
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 874
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 117
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 360
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 158
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 049
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jan Pražák: Já ti to do smrti neodpustím, táto!
  2. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  3. Ida Tittelová: Moravské Toskánsko
  4. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  5. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  6. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  7. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  8. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 677
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 22 274
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 394
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 257
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 957
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 286
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 923
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 496
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu