BREZNO. Tohtoročné leto bolo priam ideálne na test nových kabrioletov a roadsterov, pretože takmer celý mesiac pršalo a slnko vyšlo spoza mrakov len sporadicky. Kým naši otcovia by s hromžením naťahovali plátenné strechy a odkladali vysnený kabriolet do garáže, nás počasie nijak neobmedzilo.
Kabriolet už dávno nie je tým, čo býval a do istej miery stratil svoje pôvodné naturálne čaro. Jediným spoločným menovateľom je vietor vo vlasoch pri otvorenej streche, hoci turbulencie vetra podstatne klesli.
V rôznych podmienkach sme vyskúšali novinky s otvárateľnou strechou a v niekoľkých kategóriách zbierali praktické skúsenosti. Nadišiel čas ukázať, ktorý kabriolet obstojí aj v podmienkach Slovenska.
Už máte svojho víťaza v kategórii malých áut?
Sezóne oblečenie sa totiž najlepšie kupuje vo výpredaji a jeseň vôbec nemusí znamenať koniec kabrioletov, pretože v mrazivom ráne si užijete komfort bežného dvojdverového auta, ale na obed už môžete jazdiť bez strechy.
BMW chcelo stihnúť sezónu 2011 a nový rad BMW 6 prišiel najskôr v podobe kabrioletu. Automobilka sa v duchu tradície pridržala štýlovej plátennej strechy.
Posádka tým o nič nepríde, pretože strechu môže zatvárať (24 sekúnd) a otvárať (19 sekúnd) do rýchlosti 40 kilometrov za hodinu. Okrem najnovšej techniky na palube vybralo BMW pod kapotu silný preplňovaný šesťvalec 640i s výkonom 320 koní a tiež preplňovaný osemvalec s výkonom 407 koní.
Historicky čistá plátenná strecha ostala, ale navzdory minulosti je v ponuke dieselový šesťvalec 640d a dokonca aj pohon všetkých kolies xDrive. Šperk medzi prémiovými kabrioletmi má najnovšiu verziu systému BMW Online, ktorý cez Google mapuje počasie a vyhľadá cesty bez dažďa.
Hodnotenie auto.sme: |
Dokonalý kabriolet na dlhé cesty a celý rok. Všetky nedostatky plátenných striech od aerodynamiky až po izoláciu od zimy a hluku BMW vychytalo. BMW 6 Cabrio netrpí krútením karosérie a je dokonalým autom, ktoré cena zaradila do zoznamu len pre vyvolených. Tri stovky koní radového šesťvalca si vystačia s málom benzínu. Aerodynamika pri otvorenej streche je fantastická a bez turbulencií vo vysokých rýchlostiach. |
Zameranie | celoročný športový kabriolet, vhodný na dlhé cesty vo dvojici |
Motor | benzínové a naftové šesťvalce, benzínový osemvalec |
Výkon | od 235 do 300 kW |
Strecha | plátenná, elektrická |
Cena od | 86 500 eur |
Renault postavil na základe modelu Twingo roadster, ktorý sa zmení na kupé alebo opačne rekordne rýchlo. Na otvorenie, či zatvorenie strechy stačí iba neuveriteľných 12 sekúnd.
Systém výklopného a pevného dielca strechy dokazuje, že v jednoduchosti je sila a v tomto prípade rýchlosť. Navonok hravé auto malo poriadne tvrdý, športovo naladený podvozok a benzínový štvorvalec 1,6 16V s výkonom 133 koní.
Ponúka miesto pre dvoch a veľký kufor, ktorého objem 270 litrov sa nemení, či je strecha zatvorená alebo otvorená. Silnou stránkou medzi kabrioletmi je základná cena.
Hodnotenie auto.sme: |
Zvláštny dizajn asi neulahodí každému a podvozok silnejšej verzie 1,6 16V poriadne vytrasie. Batožinový priestor otváracia strecha neobmedzuje, ale odkladacích priestorov v kabíne je zúfalo málo. Radšej si vyberte motor 1,2 TCe. Pred systémom sklápania strechy klobúk dole, avšak celé auto je tak viac pre efekt. S otvorenou strechou vás veľmi neprefúka. |
Zameranie | módny doplnok, celoročne do mesta |
Motor | benzínové štvorvalce 1,6 16V alebo 1,2 TCe |
Výkon | 75 – 98 kW (100 – 133 koní) |
Strecha | preklápacia, kovová |
Cena od | 15 390 eur |
Dokonalé retro aj v systéme odťahovania strechy. Rám okolo dverí ostáva, čím Fiat rieši bezpečnosť a zároveň sa vracia do minulosti – strešný plátenný diel sa zhŕňa dozadu.
Verzia Abarth 500C má pretekársky podvozok a hoci ide o naoko nevinnú Fiatku, 140 koní a turbodúchadlo mu dávajú neskutočnú silu. Testovaná robotizovaná prevodovka MTA obstojí v meste aj na pretekárskom okruhu, ale manuálna bude lepšia. Nad odkladacie priestory alebo lepšie odhlučnenie bol postavený štýl, ktorý je dokonalý.
V prípade Abarthu sa všetko tvrdo platí v nekresťanskej cene, avšak tá bude rokmi v garáži stúpať. Jeden z mála kabrioletov, ktorý zvládne mesto aj výlet na pretekársky okruh, ale v zime kvôli plátennej streche v starom štýle ho odložte radšej do garáže.
Ženám odporúčame základný Fiat 500C a ochotu nechať si rozfúkať vlasy, lebo turbulencie nad 100 kilometrovou rýchlosťou sú výrazné. Klasický Fiat 500 C je lacnejší a má širší výber motorov.
Hodnotenie auto.sme: |
Výrazne športové jazdné vlastnosti. Dokáže urobiť radosť na okruhu, ale na zlé cesty je príliš tvrdý. Na diaľnici si užijete pískanie a aeordynamický hluk aj so zavretou strechou. Počítajte s malým batožinovým priestorom, ktorý odtiahnutie strechy neobmedzuje. |
Zameranie | pre fajnšmekrov, zberateľský kúsok, na športové vyžitie, pre dvoch |
Motor | benzínové motory 1,2 až 1,4 T JET |
Výkon | 51 kW - 103 kW |
Strecha | plátenná, zhrňovací strešný diel |
Cena od | 12 900 eur (Fiat), 19 000 (Abarth) |
Mercedes SLK bol od svojho zrodu v roku 1996 dizajnovým magnetom, ovenčený titulom Cabrio of The Year. Po trochu zvláštnej druhej generácii prišla štýlovo čistá, tretia generácia.
So zatvorenou pevnou strechou ide o plnohodnotne a celoročne využiteľné auto. K celoročnému využitiu výrazne prispieva systém kúrenia sedadiel v oblasti krčnej chrbtice. Z výduchov v sedadlách prúdi teplý vzduch a zabraňuje prechladnutiu posádky.
Kto nepotrebuje veľa miesta na sedenie a odkladacie boxy vo dverách, bude mať auto na celý rok. Dokonalý a čistý dizajn roadsteru pokračuje v interiéri, výrazne podporený kvalitami značky Mercedes.
Hodnotenie auto.sme: |
Mimoriadne kvalitné a štýlové auto s precíznym vypracovaním detailov. Rýchle zatváranie strechy, výborná aerodynamika s využitím aj vo veľmi chladnom počasí. Po jazdeckej stránke skôr komfortné, než športové auto. Nastupovanie môže byť pre vysoké postavy obtiažne a kokpit malý. |
Zameranie | ženy, celoročná prevádzka, jazda za oddychom |
Motory | benzínové štvorvalce 200 a 250 BlueEfficiency a šesťvalec 350 |
Výkon | 135 kW – 225 kW |
Strecha | elektricky ovládaná, oceľovo-sklenená |
Cena od | 39 000 eur |
V neustále sa rozširujúcej palete Mini má svoje miesto kabriolet a medzi motorizáciami nechýba tiež diesel. Retro vozidlo vyvinuté pod dohľadom BMW má špeciálnu bezpečnostnú klietku, aby ochránilo posádku pri prevrátení. Klasická plátenná strecha sa ovláda elektricky a po sklopení neobmedzuje veľkosť batožinového priestoru. Mini dáva priestor motoristom, ktorí chcú svoje auto nakonfigurovať individuálne a podľa vlastného želania. Nemožno mu uprieť štýl a charakter.
Hodnotenie auto.sme: |
Ani deflektor nad zadnými sedadlami neznižuje pomerne veľké turbulencie pri otvorenej streche. Sedenie vzadu je dosť obtiažne, nehovoriac o otvorenej streche. Karoséria sa na nerovnostiach dosť krúti a vydáva pazvuky. Je to dôsledok brilantného a športového naladenia podvozka. Dobre utlmený diesel mu pristane a dovoľuje jazdiť s päťlitrovou spotrebou. Mini je úžasné auto, ale nie vo verzii Cabrio. |
Zameranie | mesto a výlety, imidž |
Motory | benzínové štvorvalce 1,6 a 1,6 THP, naftové štvorvalce 1,6 a 2,0 d |
Výkon | 72 kW – 155 kW |
Strecha | elektricky ovládaná, plátenná |
Cena od | 21 200 eur |
Eos vystupuje v ponuke značky Volkswagen ako samostatný model, no po technickej stránke je takmer zhodný s Golfom. V rámci nedávnej omladzovacej kúry dostal konzervatívnejšie tvarovanú prednú a zadnú časť.
Technika elektricky ovládanej päťdielnej strechy zo skla a ocele sa nezmenila. Prechod z jednej koncovej polohy do druhej trvá 25 sekúnd. Jej súčasťou je strešné okno.
Objem batožinového priestoru závisí od polohy strešného dielu. Kupé odvezie 380 litrov, kabriolet 205. Dizajnéri celkom dobre potlačili optický nedostatok väčšiny kupé kabrioletov - príliš mohutnú zadnú časť
Hodnotenie auto.sme: |
Dovnútra sa reálne zmestia štyria cestujúci. Keď je strecha otvorená, na pasažierov vzadu fúka už pri nízkych rýchlostiach. Tí vpredu to vydržia približne do 100 km/h. Potom treba namontovať nad zadné sedadlá deflektor, dodávaný za nemalý príplatok 330 eur, ktorý mení prúdenie vzduchu. S otvoreným - teraz už dvojmiestnym - Eosom sa dá pohodlne atakovať diaľničný limit. V zákrutách cítiť pohotovostnú hmotnosť, presahujúcu 1,5 tony a počuť občas vŕzgajúcu karosériu. |
Zameranie | celoročné využitie, do mesta i mimo neho |
Motor | prepĺňané benzínové štvorvalce 1,4 TSI a 2,0 TSI, turbodiesel 2,0 TDI |
Výkon | 90 – 155 kW (122 – 211 k) |
Strecha | elektricky ovládaná, päťdielna, oceľovo-sklenená |
Cena od | 27 370 eur |
Kompaktný kabriolet od BMW poskytuje celkom reálne miesto pre štyroch cestujúcich a drží sa tradície plátennej strechy. V prípade náhlej nepriazne počasia netreba kvôli zatvoreniu strechy zastaviť, ale stačí znížiť rýchlosť na 50 kilometrov za hodinu a za jazdy ju zatvoriť.
Príplatkový BMW Online vie predpovedať počasie na plánovej trase a aktuálne ju zmeniť. Zadné výsuvné opory za opierkami hlavy chránia posádku pri prevrátení. Automobilka tiež ponúka špeciálne kožené čalúnenie s povrchom proti prehriatiu od slnka.
Hodnotenie auto.sme: |
Tuhosť karosérie cítiť aj na rozbitých cestách. Najkrajšie vyzerá s otvorenou strechou a vyniká výbornou aerodynamikou aj vo vysokých rýchlostiach. Poteší najmä milovníkov zákrut a zadného pohonu. BMW 1 považujeme za chlapský kabriolet, najmä v extrémne silnej verzii 135i, ktorá dokáže brilantne driftovať. Pre pokojné jazdenie si vyberte automat. |
Zameranie | kabriolet na jar, leto a jeseň, pohodlný na dlhé cesty |
Motor | benzínové štvorvalce 118i, 120i, šesťvalec 125i a 135i a diesel 118d,120d a 123d |
Výkon | 105 -225 kW (122 – 211 k) |
Strecha | elektricky ovládaná, plátenná |
Cena od | 30 900 eur |