Nekúpite diaľničné odpočívadlo? Na Slovensku radšej nie

Mapovali sme, ako vyzerajú odpočívadlá na slovenských diaľniciach

Čistá toaleta na diaľničnom odpočívadle často nie je samozrejmosťou.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

.

Križovať Slovensko po diaľnici nie je to isté, ako prechádzať napríklad cez Rakúsko. Ak svoju trasu poznáte, už asi viete, ako si načasovať jazdu, aby vás situácia nedonútila zastaviť na akomkoľvek odpočívadle.

Rozdiely medzi nimi sú totiž veľké. Niekde páchnu záchody, inde po vás zazerá nepríjemný personál, ale sú aj miesta, kde, naopak, vedia, ako šoférov rozmaznávať.

Čo vás teda čaká na ceste?

D1 Bratislava - Žilina

Trnava Zeleneč

info
Dobré odpočívadlo
Ako vyzerá
  • čerpacia stanica s obchodom a ďalším stravovacím zariadením
  • primerané ceny
  • ubytovacie služby
  • možnosť oddychu pre dospelých, ale najmä pre deti
  • dostatočná kapacita hygienických zariadení bez toho, aby si človek musel pýtať kľúčik
  • ochotný a príjemný personál
  • služby pre kamionistov, dostatok odstavných plôch
  • parkovacie miesto pre invalidov

„Dobrý deň, mohli by ste mi pomôcť?“ drmolí lámanou angličtinou muž v stredných rokoch s lotyšskou poznávacou značkou. Stojí na diaľničnej pumpe pri Trnave. Asi desať minút sa hrabe v motore, sám si pomôcť nedokáže.

„Nemám teraz čas, choď do Trnavy,“ odsekne pokladník a stará sa o asi päť platiacich ľudí v rade. Hodí rukou do polí, smerom, ktorým je najbližšie mesto so servisom.

Lotyš smutne odchádza hľadať pomoc inam, dočká sa jej od vodičov na parkovisku. Pokladník čerpačky obslúži zákazníkov a o niekoľko minút už usilovne listuje v Novom Čase.

Iný nie je ani vedúci. Jeho auto stojí priamo medzi dverami do reštaurácie v zákaze zastavenia. Po prosbe o pár slov kráčam za kuchárom do jeho kancelárie. Ohradí sa, prečo mu tam chodím, hoci ma nato vyzvali, a vyhodí ma. Mám naňho vraj pár minút počkať.

Už nepríde. „Neviem, kam odišiel,“ krčí previnilo plecami kuchár. Čerpadlo najrozšírenejšej domácej siete na diaľnici D1.

trnava1_res.jpg

Červeník

„Ako vám môžem pomôcť?“ pýta sa ešte pred vstupom do predajne pumpár o pár kilometrov ďalej. Iná firma a iný prístup. Vedúca príde po pár sekundách, usmieva sa, hoci spočiatku trošku bojazlivo. „Pomôžeme radi, ak vieme,“ rozhovorí sa.

Odpočívadlo by podľa nej určite potrebovalo rekonštrukciu, lavičky a parkoviská sú v správe diaľničnej spoločnosti. „Už tu aj boli zameriavať, malo sa to robiť túto jeseň, ale ktovie,“ pridáva sa do rozhovoru pokladníčka v stredných rokoch.

Kupujem si bagetu, noviny a minerálku. Sadneme si na rozlámané lavičky, inde sa nedá. Rovnako príjemne sa dá natankovať aj na opačnej strane o pár metrov ďalej v smere do Bratislavy. „Ďakujeme, že ste u nás tankovali,“ poskakuje mladík medzi autami, keď treba, natankuje sám.

bucany1_res.jpg

Piešťany

O pár kilometrov ďalej, pri Piešťanoch stále stojí pred pár rokmi kritizovaný špinavý turecký záchod. Dnes ho už zamkli. Vynovené odpočívadlo, parkovisko, asfalt, toalety s nepitnou vodou v unimobunkách, pokosené. Na všetko dozerá strážnik.

Ale cez cestu pravý opak. Záchod zamknutý, okolo množstvo kôpok od ľudí, čo nevládali dobehnúť ďalej. Lavičky si pamätajú minulý režim, nie je veľmi dôvod zastavovať sa tu.

Stále Piešťany.

piestany3_res.jpg

Hrádok

O pár kilometrov ďalej zase príjemná vedúca. „Nedávame darčeky, zákazníkov lákame nižšími cenami,“ približuje firemnú politiku. Čerpačka ruskej siete je nová, služby i ceny príjemné. No opäť je okolo ošarpané velikánske parkovisko so starými lavičkami. Vidieť, že investovať do iného ako samotnej čerpačky zatiaľ štát nikoho nepustil.

Obľúbená zastávka je to najmä pre vodičov kamiónov. „Ráno, keď prichádzame, sú ich tu možno až stovky,“ dodáva vedúca.

Kamióny stoja aj na opačnej strane cesty. Kúpiť tu nie je čo, záchody sú len mobilné a práve nie sú vyvezené. Zapáchajú. Mladá žena ich radšej obíde a odchádza do vysokej trávy.


hradok2_res.jpg

Kostolná, Beckov

Príjemné je zastaviť aj na menšom odpočívadle, z jedného je výhľad na hrad Beckov, inde zase do polí. „Vitajte, potrebujete na toaletu?“ víta nás usmiata čašníčka v Kostolnej. Čapovaná kofola, chutné menu za dobrú cenu. Zastavuje sa aj pár nemeckých dôchodcov. „Slovensko je krásna krajina,“ hovoria blažene.

kostolna_beckov_res.jpg

Považská Bystrica

„Veľmi rád zastavujem na novom a modernom odpočívadle pri estakáde v Považskej Bystrici,“ hovorí svoj tip dopravný expert Jozef Drahovský. Má pravdu. Deti sa tu môžu skutočne vyblázniť. Okolo hojdačiek je bezpečnostná gumová plocha, nové preliezačky, krásne lavičky a nové stoly. Niekedy pokosené, inokedy nie. No stretnúť chlapov Národnej diaľničnej, ako v okolí kosia trávu, v lete problém nebol.

Odpočívadlo v Považskej Bystrici má len jediný, ale pomerne vážny problém, toalety. Mobilné, nevyvezené a páchnuce do širokého okolia.

Celkovo je na dvestokilometrovej trase diaľnice D1 z Bratislavy do Žiliny v oboch smeroch okolo dvadsaťpäť odpočívadiel. Sedem z nich je s čerpadlami, časť s malými motorestmi, niektoré len s toaletami a časť aj bez nich. Za Ružomberkom v smere na východ je to horšie. „Postavia diaľnice, ale obslužnosť na nich žiadna,“ hodnotili východnú D1 vlani vodiči. „Je dôležité nezabudnúť aj na súvisiacu infraštruktúru,“ upozorňuje Zoltán Bojar zo Slovenského autoturist klubu.

Obchvat Nitry po R1 tiež nie je najlepšie vyriešený. Pri Hronskom Beňadiku však vzniká perspektívne veľmi pekné odpočívadlo s dvoma benzínovými pumpami.

povazska_bystrica_res.jpg

Triblavina

Vchádzate do Bratislavy? Posledné odpočívadlo je Triblavina. Potrebujete si súrne odskočiť? Tak len do poľa. Toalety sú pridrôtované, kôpky so servítkami všade okolo. Neďaleko je zdroj pitnej vody.

D2 Bratislava – Praha

Stupava

Diaľnicu medzi Prahou a Bratislavou dokončili v sedemdesiatych rokoch. Za Bratislavou až po hranice je sedem odpočívadiel. Medzi nimi aj dve pri Stupave. Na jednej strane funkčný, na druhej rozbitý motorest. Ten tesne pred vjazdom do Bratislavy je na predaj. Má vylámané nielen záchody. Na zem v priestore bývalých sociálnych zariadení často nie je kam stúpiť. Vidieť, že v prípade potreby sem cestujúci chodia stále.

„Aj to rozkrádajú. Nahlásiť na políciu to veľmi zmysel nemá,“ hovorí majiteľ budovy Augustín Hlávek. Kúpil ju v roku 2008. Budova má rozbité okná, dvere, vyhádzaný nábytok. „Chceme to predať, na rekonštrukciu nie sú peniaze,“ hovorí majiteľ. Záujemca si musí pripraviť 250-tisíc eur.

Závod

Slovenské odpočívadlo v roku 2009 navštívili aj inšpektori nemeckého autoklubu Adac. Z európskeho hodnotenia sme s Českom a Španielskom vyšli najhoršie. Videli Závod na Záhorí.

„Nešlo o reprezentatívny prieskum našich odpočívadiel, ale o kontrolu niekoľkých z nich. V celoeurópskom meradle nie sme na tom najhoršie, ale máme čo doháňať,“ povedal Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

Tri roky po nemeckom prieskume vyzerá odpočívadlo v Závode rovnako. Zatvorený motorest, nijaké toalety, ošarpané betónové stoly a lavice. Zostali len smetné koše. „Kedysi sme sem chodili na pivo aj z dediny. Keď sme to tu začali pred piatimi rokmi strážiť, boli tu vytrhané všetky káble a neviedla sem elektrina,“ spomína strážnik a dôchodca Jozef Smrtič. Meno sa mu hompáľa na visačke súkromnej esbéesky. Budova podľa neho patrí diaľničiarom, čo s ňou bude, netuší. „Ešte nedávno sme strážili aj motorest neďaleko v Sekuliach. Už pár mesiacov je opustený,“ dodáva.

V Závode stále zastavuje veľa vodičov. Poľskú rodinku, ktorá piknikuje postojačky za ošarpaným stolom, striedajú kamionisti.

Na opačnej strane nie je ani zatvorený motorest. Pár už takmer krovím zarastených stolov a lavíc, opäť nijaké toalety. „Fakt tu nie sú,“ krútia hlavou dvaja Maďari. Vyzerajú, že na ne čakajú už dlhšie. Sadajú zase do auta.

Zmysel odpočívadla však nachádza čierne audi s nemeckou značkou. Vystúpi vodič a zo zadného sedadla pustí veľkého labradora. Pes odbehne, po pár krokoch je v lese.

Inšpektori ADAC-u už sa k nám za posledné roky nevrátili a hodnotenie parkovísk pre kamióny a benzínových čerpadiel v nasledujúcich rokoch sa uskutočnilo bez nás. Čerpačky v Česku získali výborné známky.

zavod1_res.jpg

ico

Veľké reťazce neprišli

„Odpočívadlá na diaľniciach vlastní a spravuje NDS, lebo sú neoddeliteľnou súčasťou diaľnice,“ hovorí Marcel Jánošík z Národnej diaľničnej spoločnosti. Zhodnotiť, v akom stave sú, je podľa neho ťažké. „Našou snahou je mať odpočívadlá najmä čisté, upravené podľa platných predpisov a s určitými vymedzenými službami pre našich užívateľov,“ konkretizuje Jánošík. Problém pri snahe zlepšiť ich kvalitu je podľa neho napríklad nevysporiadanosť pozemkov, financie, komplikovaná príprava projektov.

„Rovnako je to aj nezáujmom zúčastňovať sa súťaží zo strany našich potenciálnych zmluvných partnerov,“ povedal Jánošík. „Najmä na starších odpočívadlách sú potrebné finančne náročné investície, na ktoré v súčasnom období nemáme.“ Často však diaľnici chýbajú lacné a veľmi nápomocné veci, ako je značka s informáciou o vzdialenosti k najbližšej čerpačke. Už sa však začali objavovať.

No zahraničnú sieť, ktorá prevádzkuje odpočívadlá v iných krajinách Európy, u nás skutočne nemáme. „Zrejme je to tým, že naša sieť diaľnic a rýchlostných ciest nie je dostatočne veľká. Ak by sa však uchytila jedna, tak by konkurenčný tlak spôsobil zlepšenie služieb,“ vysvetľuje Zoltán Bojar zo Slovenského autoturist klubu. Hovorí, že príkladom je príchod čerpacích staníc OMV so svojimi predajňami. „Ostatní potom nemali inú možnosť len ísť s úrovňou služieb dramaticky hore.“

Podľa prieskumu ADAC-u v roku 2009 u nás chýbali WC, bezpečnostné kamery, núdzové volanie, parkovacie miesto pre invalidov, zanedbaná bola i pikniková zóna.

ico

Rakúsko je pre nás nedosiahnuteľný vzor

Kvalitu čerpacích staníc a odpočívadiel pri slovenských diaľniciach hodnotí Zoltán Bojar zo Slovenského autoturist klubu.

Dajú sa naše odpočívadlá porovnať s tými vo svete?

Za posledné roky sa značne zlepšili, je tu však stále veľa vecí, kde sa dá pracovať. No už ťažko nájdete vyslovene zlú čerpačku, niektoré sú, naopak, porovnateľné s vyspelou Európou. Možno trošku zaostávajú prevádzkovatelia menších a skromnejších čerpadiel, ale niekedy sú zase prekvapivo pekne vybavené.

Ako sú na tom susedia?

Rakúsko je pre nás asi nedosiahnuteľný vzor. Je tam široká škála nielen sortimentu v predajni, ale aj ďalšieho stravovania či ubytovania a najmä rekreačného zariadenia. Niektoré zariadenia na našich domácich odpočívadlách sú síce vybudované, ale nie sú udržiavané, aby cestujúcich doslova lákali oddýchnuť si.

Majú sa u nás kde zastaviť napríklad Poliaci, ktorí idú do Chorvátska?

Nebavil som sa s nimi o tom, ale dá sa to ukázať na príklade Slovákov, keď sa veľká časť vodičov naozaj teší, že si urobia pauzu v Rakúsku a nie u nás. Mám podobný pocit aj z Poliakov.

Ako je to s platením na WC? Áno alebo nie?

Nedávno o tom bola diskusia aj v Rakúsku. Je pravda, že inde v Európe funguje personál s nastrčenou miskou a ľudia dobrovoľne prispejú, nikto ich nenúti. U nás som to zatiaľ nevidel. Najspravodlivejšie je, ak za použitie plateného hygienického zariadenia dostanete kartičku a následne vám ju odrátajú od nákupu v predajni.

Čím je to najspravodlivejšie?

Potláča to ten moment, ktorý personál čerpacích staníc nevidí rád - ak zastaví celý autobus, navštívia WC, môžu i nemusia ho znečistiť a nikto si nič nekúpi. Toto vytvára taký nepriamy i prijateľný tlak, aby tam nechali pár centov za kávu.

Aké sú u nás ceny?

Miestami sú služby v tejto oblasti mierne predražené. No riadi sa to ponukou a dopytom. Prevádzkovatelia nemajú hlavný profit z paliva, ale zo služieb. Motorista je na ne odkázaný. Určite by bolo lepšie, ak by boli tieto služby lacnejšie, ak je však trend, že to motoristi dokážu zaplatiť, tak sa nedá nič robiť.

Je u nás dostatočné množstvo odpočívadiel a čerpadiel?

Je problém, že sa cestná sieť buduje bez sprievodnej infraštruktúry. Napríklad na časti R1, ktorá sa mala teraz otvoriť, je len jedna dvojička čerpacích staníc. Optimálne by mala byť asi jedna na každých 50 kilometrov. Hustota dopravy je u nás pomerne veľká a tak si nemyslím, že by bol problém naplniť ich.

Medzi Bratislavou a Žilinou je dvesto kilometrov, v oboch smeroch je tam sedem čerpadiel. To vyzerá postačujúco.

Je to skoro dostatočné, problém je skôr ich rozmiestnenie. Za Žilinou je napríklad úsek, keď najbližšia je až pri Trenčíne, čo je 80 kilometrov. Za Trenčínom už je to lepšie. Ten horný úsek a východ fajn už nie sú.

Nemecký ADAC už od roku 2009 diaľnice na Slovensku nehodnotí. Prečo?

Považoval by som to za náhodný jav. Je však pravda, že sme menšia krajina, viac exponované sú Čechy. Je to na výbere inšpekčnej komisie každého eurotestu.

Je práve Závod miestom, ktoré vypovedá o našich odpočívadlách?

Nemyslím si, že mal niekto záujem poškodiť nás. Možno sa NDS cítila dotknutá, ale zámer tam nijako nemožno predpokladať. Bola to asi tak trošku smola.

Akú by ste teda dali našim odpočívadlám známku?

V nijakom prípade sa nemusíme hanbiť. Dobré služby už nie sú výnimkou, možno by prospel väčší dôraz na hygienu. Ak mám povedať známku, tak mi napadá dvojka, možno smerom ku trojke, ale nie ešte dva mínus.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 321
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 027
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 870
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 244
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 517
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 578
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 257
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 482
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 752
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 601

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

VW Arteon: nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.

Ferrari predstavilo nový monopost pre nadchádzajúcu sezónu F1

Nové auto má v zadnej časti žraločiu plutvu.

Dacia predstavila Logan MCV Stepway aj špeciálnu edíciu Outdoor

Oplastovaná verzia kombi Logan MCV sa na Slovensku začne predávať na jeseň.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop