SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Za priestupky bude zodpovedný držiteľ vozidla

Vyššia disciplinovanosť účastníkov cestnej premávky a takisto menej korupcie sú hlavnými cieľmi nového inštitútu objektívnej zodpovednosti za dopravné priestupky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vyššia disciplinovanosť a ohľaduplnosť účastníkov cestnej premávky a takisto menej korupcie sú hlavnými cieľmi nového inštitútu objektívnej zodpovednosti za dopravné priestupky. Ministerstvo vnútra navrhuje jeho zavedenie v novele zákona o cestnej premávke.

Novela je v súčasnosti v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Do praxe by sa objektívna zodpovednosť mohal zaviesť od 1. júla 2012, informovala Natália Hattalová z Komunikačného odboru ministerstva vnútra.

Pri tvorbe inštitútu objektívnej zodpovednosti rezort vychádzal zo skúseností Maďarska, Rakúska a Francúzska, kde funguje päť rokov. V týchto krajinách významne prispel k zníženiu počtu dopravných nehôd najmä na obchvatoch miest, kritických úsekoch ciest a na miestach, kde je kontrolovaná najvyššia povolená rýchlosť a prejazd na červenú.

Problém je v dokazovaní priestupku vodičovi

Dokazovanie páchateľa dopravného priestupku je neraz zložité. Vodiči sa totiž často spoliehajú na to, že policajné hliadky sa na niektoré miesta nedostanú a ich priestupok tak nikto nezaznamená. Neberú ohľad na možné následky svojho konania. Vďaka tomuto inštitútu už nebude možné páchať v takej miere takzvané latentné priestupky.

Objektívna zodpovednosť znamená povinnosť držiteľa vozidla zabezpečiť dodržiavanie vybraných pravidiel cestnej premávky vodičom, ktorému vozidlo zveril. Za protiprávne konanie spáchané s jeho vozidlom bude totiž zodpovedný práve držiteľ vozidla - bez ohľadu na osobu vodiča vozidla. Týmto pravidlom sa očakáva pokles následkov dopravných nehôd na živote a zdraví približne o 30 až 40 percent.

Objektívna zodpovednosť je nástroj štátu, ktorý efektívne "núti" vodičov dodržiavať konkrétne pravidlá cestnej premávky - aby nemohli jazdiť rýchlo, na červenú, zaparkovať kdekoľvek a pod.

Objektívna zodpovednosť neruší zodpovednosť vodičov

Zavedením objektívnej zodpovednosti sa však subjektívna zodpovednosť za porušenie pravidiel cestnej premávky neruší - policajti budú naďalej zastavovať a kontrolovať vodičov, či dodržiavajú pravidlá cestnej premávky.

Každé jedno porušenie pravidiel cestnej premávky budú automaticky zaznamenávať technické prostriedky. K samotnému dôkazu nebude mať obsluhujúci personál vôbec prístup, keďže pokutu určí automatický systém na základe striktného sadzobníka uverejneného v zákone.

Držiteľom vozidiel, voči ktorým bude prostredníctvom objektívnej zodpovednosti uplatnená sankcia za spáchanie správneho deliktu, nebude uložený zákaz činnosti, skutok sa nezapíše do evidencie priestupkov v evidenčnej karte vodiča, čím sa vyhnú povinnému preskúšaniu odbornej spôsobilosti, ak ich spácha trikrát a dostane pokutu nad 60 eur a včas zaplatená sankcia bude pre nich nižšia.

Aj firmy budú platiť pokuty za rýchlosť

Ak radar presne nezachytí poznávaciu značku vozidla, prípadne vyhotoví nekvalitný záznam celej udalosti, polícia udalosť odloží, keďže sa nebude dať preukázať, že skutok bol spáchaný konkrétnym vozidlom. Ak je držiteľom vozidla právnická osoba, objektívna zodpovednosť sa vyvodí voči spoločnosti ako celku.

Kto konkrétne pokutu zaplatí, zostane na internom rozhodnutí firmy. Pokuta nebude v tomto prípade ako odpočítateľná položka základu dane. Ak má držiteľ vozidlo na leasing, zodpovednosť za spáchanie deliktu nesie jeho držiteľ, čiže nie leasingová spoločnosť, ktorá v najčastejších prípadoch figuruje v evidencii vozidiel ako vlastník vozidla.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  4. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  5. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  4. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Zmeny v systéme revíznych postupov
  7. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  8. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 682
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 157
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 848
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 673
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 606
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 685
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 584
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 991
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 646
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 129
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


19 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Rudolf Pado: Ako prišla armáda o majetok a občania o verejný záujem
  2. Iveta Bakitová: Peru - od conquistádorov po Dänikena
  3. Štefan Vidlár: List Ježiškovi
  4. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí
  5. Ján Šeďo: Kedy je to v záujme občanov a kedy nie, alebo existuje morálny kódex poslanca NRSR ?
  6. Michal Hradil: Trochu (kontroverznej) očkovacej matematiky
  7. Marek Strapko: Konšpirátori opäť pošteklili primitívne pudy
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Podozrivý z úniku dokumentu o Zurianovi a spol. je policajný funkcionár
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 356
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 868
  3. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 6 513
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 975
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 955
  6. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 4 480
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 385
  8. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 064
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu