SME
Štvrtok, 4. marec, 2021 | Meniny má KazimírKrížovkyKrížovky

Za priestupky bude zodpovedný držiteľ vozidla

Vyššia disciplinovanosť účastníkov cestnej premávky a takisto menej korupcie sú hlavnými cieľmi nového inštitútu objektívnej zodpovednosti za dopravné priestupky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vyššia disciplinovanosť a ohľaduplnosť účastníkov cestnej premávky a takisto menej korupcie sú hlavnými cieľmi nového inštitútu objektívnej zodpovednosti za dopravné priestupky. Ministerstvo vnútra navrhuje jeho zavedenie v novele zákona o cestnej premávke.

Novela je v súčasnosti v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Do praxe by sa objektívna zodpovednosť mohal zaviesť od 1. júla 2012, informovala Natália Hattalová z Komunikačného odboru ministerstva vnútra.

Pri tvorbe inštitútu objektívnej zodpovednosti rezort vychádzal zo skúseností Maďarska, Rakúska a Francúzska, kde funguje päť rokov. V týchto krajinách významne prispel k zníženiu počtu dopravných nehôd najmä na obchvatoch miest, kritických úsekoch ciest a na miestach, kde je kontrolovaná najvyššia povolená rýchlosť a prejazd na červenú.

Problém je v dokazovaní priestupku vodičovi

Dokazovanie páchateľa dopravného priestupku je neraz zložité. Vodiči sa totiž často spoliehajú na to, že policajné hliadky sa na niektoré miesta nedostanú a ich priestupok tak nikto nezaznamená. Neberú ohľad na možné následky svojho konania. Vďaka tomuto inštitútu už nebude možné páchať v takej miere takzvané latentné priestupky.

Objektívna zodpovednosť znamená povinnosť držiteľa vozidla zabezpečiť dodržiavanie vybraných pravidiel cestnej premávky vodičom, ktorému vozidlo zveril. Za protiprávne konanie spáchané s jeho vozidlom bude totiž zodpovedný práve držiteľ vozidla - bez ohľadu na osobu vodiča vozidla. Týmto pravidlom sa očakáva pokles následkov dopravných nehôd na živote a zdraví približne o 30 až 40 percent.

Objektívna zodpovednosť je nástroj štátu, ktorý efektívne "núti" vodičov dodržiavať konkrétne pravidlá cestnej premávky - aby nemohli jazdiť rýchlo, na červenú, zaparkovať kdekoľvek a pod.

Objektívna zodpovednosť neruší zodpovednosť vodičov

Zavedením objektívnej zodpovednosti sa však subjektívna zodpovednosť za porušenie pravidiel cestnej premávky neruší - policajti budú naďalej zastavovať a kontrolovať vodičov, či dodržiavajú pravidlá cestnej premávky.

Každé jedno porušenie pravidiel cestnej premávky budú automaticky zaznamenávať technické prostriedky. K samotnému dôkazu nebude mať obsluhujúci personál vôbec prístup, keďže pokutu určí automatický systém na základe striktného sadzobníka uverejneného v zákone.

Držiteľom vozidiel, voči ktorým bude prostredníctvom objektívnej zodpovednosti uplatnená sankcia za spáchanie správneho deliktu, nebude uložený zákaz činnosti, skutok sa nezapíše do evidencie priestupkov v evidenčnej karte vodiča, čím sa vyhnú povinnému preskúšaniu odbornej spôsobilosti, ak ich spácha trikrát a dostane pokutu nad 60 eur a včas zaplatená sankcia bude pre nich nižšia.

Aj firmy budú platiť pokuty za rýchlosť

Ak radar presne nezachytí poznávaciu značku vozidla, prípadne vyhotoví nekvalitný záznam celej udalosti, polícia udalosť odloží, keďže sa nebude dať preukázať, že skutok bol spáchaný konkrétnym vozidlom. Ak je držiteľom vozidla právnická osoba, objektívna zodpovednosť sa vyvodí voči spoločnosti ako celku.

Kto konkrétne pokutu zaplatí, zostane na internom rozhodnutí firmy. Pokuta nebude v tomto prípade ako odpočítateľná položka základu dane. Ak má držiteľ vozidlo na leasing, zodpovednosť za spáchanie deliktu nesie jeho držiteľ, čiže nie leasingová spoločnosť, ktorá v najčastejších prípadoch figuruje v evidencii vozidiel ako vlastník vozidla.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Získaj náskok pred štartom
  2. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  3. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  7. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  8. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  9. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  2. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  3. BILLA má nový vernostný program pre deti – „SuperOsma“
  4. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  5. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  6. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  7. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  8. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  9. FVT orientovaná na modernú výučbu prepojenú s praxou
  10. 26 years of providing you with essential information
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 20 109
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 428
  3. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 7 543
  4. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 456
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 7 057
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 622
  7. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 6 565
  8. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 6 387
  9. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 228
  10. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 6 081
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Objektívna zodpovednosť vodičov

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Béla Bugár.

Bugár by z tejto Matovičovej vlády vystúpil.

13 h

Ako prebieha koaličná kríza.

8 h
Ilustračné foto.

Nové pravidlá platia od stredy 3. marca.

12 h

Neprehliadnite tiež

Volvo C40 Recharge

V ponuke bude len v plne elektrickej verzii.

20 h
Škoda Kamiq Scoutline

Namiesto terénnych schopností vie zaujať výbavou.

2. mar
Hyundai Bayon

Zároveň ponúka najväčší kufor v triede.

2. mar

Volvo končí produkciu áut so spaľovacím motorom, vrátane hybridov.

2. mar