Modrý maják a sirénu môžu s povolením používať aj civilné autá

Nikto sa nečuduje, ak policajné auto, sanitka alebo hasičské vozidlo používa maják a sirénu. Na civilnom vozidle je to ale niečo zvláštne. Vyvoláva to pochybnosti o zneužívaní zákona.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ani diplomati nesmú porušovať dopravné predpisy

Andrej: "V piatok som išiel autom v Bratislave. Predo mňa sa natlačilo auto s modrožltou značkou EE....

Zatrúbil som naňho a zasvietil diaľkovým svetlom, lebo ma prinútil znížiť rýchlosť, čo je v rozpore s vyhláškou. Následne spomalil, pred ním v pravom prúde sa tým vytvorilo veľa miesta, následne som ho predbehol po pravej strane, potom sa zase zaradil za mňa a spustil húkačku a modré majáky v aute.

Čo tým chcel vodič dokázať? Svoju nadradenosť, silu, agresivitu? A má na to vôbec povolenie auto so značkou EE...? Chcem sa spýtať, či autá s uvedenou značkou - majú absolútnu prednosť?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vozidlo, ktoré sa podľa Andreja pred neho natlačilo, bolo vozidlo cudzieho zastupiteľského úradu na Slovensku. Je to vozidlo diplomata, konzula z povolania alebo inej osoby, ktorá podľa medzinárodného práva požíva výsady a imunitu počas svojho pôsobenia v Slovenskej republike.

Ani vodiči vozidiel so značkou EE nesmú porušovať dopravné predpisy. Ak by ich ale porušili a boli zároveň osobami s imunitou, pokutu nedostanú.

Vozidlá diplomatov nemajú absolútnu prednosť. Ak majú povolenie ministerstva, čo pre nich pri zdôvodnení nie je problém získať, môžu používať modrý maják a sirénu. Vtedy sa z takého vozidla stáva vozidlo s právom prednostnej jazdy. Aj keby sa nám to nepáčilo, je potrebné takému vozidlu umožniť bezpečný a plynulý prejazd, "a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo".

Čo sledoval vodič vozidla s evidenčným číslom začínajúcim na EE, si môžme len domýšľať. Zdá sa ale, že porušil predpisy tým, že nedal prednosť Andrejovi, keď sa zaradil pred jeho vozidlo. Podmienkou je, že Andrej musel náhle znížiť rýchlosť jazdy. Ak Andrej neznížil rýchlosť náhle, vodič diplomatického vozidla neporušil prednosť v jazde.

Modrý maják môžete používať aj vy, ak máte povolenie

Martin: "Chcel by som sa spýtať, či sa dá overiť totožnosť auta, ktoré používa pri jazde modrý maják. Často som svedkom toho, ako na pohľad civilné autá s provizórnym modrým majákom predbiehajú kolónu na bratislavskom obchvate a celý čas idú v odstavnom pruhu. "

Možnosť overiť si totožnosť vozidla majú len organizácie určené predpismi. Predovšetkým je to polícia. Ak budete mať niekedy pochybnosti v tom, či vozidlo používa maják a sirénu v súlade so zákonom, informujte o tom políciu.

Ak polícia zistí, že vodič nesmel použiť modrý maják, hrozí mu nielen pokuta do výšky 300 eur ale aj zákaz šoférovania až na 2 roky. V Martinovom prípade by bola pre takého vodiča priťažujúca aj jazda na krajnici, ktorá je zakázaná a rovnako za ňu hrozí odobratie vodičáku až na 2 roky.

Ministerstvo vnútra ale môže povoliť používanie modrého majáku a sirény aj na civilných autách. Najmä ak je to potrebné na ochranu života, zdravia alebo majetku.

Jazda po krajnici a predchádzanie

Milan: "Keby som prešiel cez plnú čiaru pri krajnici (resp. stredovú), tak či a v akej výške môžem byť za to pokutovaný. A keby ma obiehalo rýchlejšie vozidlo a vošiel by som za krajnicu pri uhýbaní?"

Jazda po krajnici je pre osobné a nákladné autá zakázaná. V zákone o cestnej premávke sa píše, že na krajnicu smie vodič motorového vozidla vojsť len pri zastavení a státí alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky; pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť.

"Vodič malého motocykla alebo bicykla smie jazdiť po pravej krajnici, len ak tým neohrozí a neobmedzí pohyb chodcov," uvádzajú predpisy.

Ak by ste vošli na krajnicu bez toho, aby ste na to mali zákonný dôvod, porušili by ste dopravné predpisy. Mohli by vás pokutovať až do výšky 300 eur a zakázať vám šoférovať na 2 roky.

Sankcia by vám hrozila aj vtedy, ak by vás predbiehalo auto a bez toho, aby vás ohrozilo alebo iného účastníka cestnej premávky, by ste sa mu vyhli na krajnicu.

Na širších cestách sa stáva často, že pomalšie vozidlá sa rýchlejším vyhýbajú na krajnicu bez toho, aby oproti išlo iné vozidlo. Vodiči pomalších vozidiel však v takomto prípade riskujú prísny postih, keďže nie je dôvod vyhýbať sa rýchlejším vozidlám na krajnicu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 535
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 853
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 489
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 125
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 012
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 969
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 777
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 520
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 291
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 890

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.