SME

Modrý maják a sirénu môžu s povolením používať aj civilné autá

Nikto sa nečuduje, ak policajné auto, sanitka alebo hasičské vozidlo používa maják a sirénu. Na civilnom vozidle je to ale niečo zvláštne. Vyvoláva to pochybnosti o zneužívaní zákona.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ani diplomati nesmú porušovať dopravné predpisy

Andrej: "V piatok som išiel autom v Bratislave. Predo mňa sa natlačilo auto s modrožltou značkou EE....

Zatrúbil som naňho a zasvietil diaľkovým svetlom, lebo ma prinútil znížiť rýchlosť, čo je v rozpore s vyhláškou. Následne spomalil, pred ním v pravom prúde sa tým vytvorilo veľa miesta, následne som ho predbehol po pravej strane, potom sa zase zaradil za mňa a spustil húkačku a modré majáky v aute.

Čo tým chcel vodič dokázať? Svoju nadradenosť, silu, agresivitu? A má na to vôbec povolenie auto so značkou EE...? Chcem sa spýtať, či autá s uvedenou značkou - majú absolútnu prednosť?"

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vozidlo, ktoré sa podľa Andreja pred neho natlačilo, bolo vozidlo cudzieho zastupiteľského úradu na Slovensku. Je to vozidlo diplomata, konzula z povolania alebo inej osoby, ktorá podľa medzinárodného práva požíva výsady a imunitu počas svojho pôsobenia v Slovenskej republike.

Ani vodiči vozidiel so značkou EE nesmú porušovať dopravné predpisy. Ak by ich ale porušili a boli zároveň osobami s imunitou, pokutu nedostanú.

Vozidlá diplomatov nemajú absolútnu prednosť. Ak majú povolenie ministerstva, čo pre nich pri zdôvodnení nie je problém získať, môžu používať modrý maják a sirénu. Vtedy sa z takého vozidla stáva vozidlo s právom prednostnej jazdy. Aj keby sa nám to nepáčilo, je potrebné takému vozidlu umožniť bezpečný a plynulý prejazd, "a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo".

SkryťVypnúť reklamu

Čo sledoval vodič vozidla s evidenčným číslom začínajúcim na EE, si môžme len domýšľať. Zdá sa ale, že porušil predpisy tým, že nedal prednosť Andrejovi, keď sa zaradil pred jeho vozidlo. Podmienkou je, že Andrej musel náhle znížiť rýchlosť jazdy. Ak Andrej neznížil rýchlosť náhle, vodič diplomatického vozidla neporušil prednosť v jazde.

Modrý maják môžete používať aj vy, ak máte povolenie

Martin: "Chcel by som sa spýtať, či sa dá overiť totožnosť auta, ktoré používa pri jazde modrý maják. Často som svedkom toho, ako na pohľad civilné autá s provizórnym modrým majákom predbiehajú kolónu na bratislavskom obchvate a celý čas idú v odstavnom pruhu. "

Možnosť overiť si totožnosť vozidla majú len organizácie určené predpismi. Predovšetkým je to polícia. Ak budete mať niekedy pochybnosti v tom, či vozidlo používa maják a sirénu v súlade so zákonom, informujte o tom políciu.

SkryťVypnúť reklamu

Ak polícia zistí, že vodič nesmel použiť modrý maják, hrozí mu nielen pokuta do výšky 300 eur ale aj zákaz šoférovania až na 2 roky. V Martinovom prípade by bola pre takého vodiča priťažujúca aj jazda na krajnici, ktorá je zakázaná a rovnako za ňu hrozí odobratie vodičáku až na 2 roky.

Ministerstvo vnútra ale môže povoliť používanie modrého majáku a sirény aj na civilných autách. Najmä ak je to potrebné na ochranu života, zdravia alebo majetku.

Jazda po krajnici a predchádzanie

Milan: "Keby som prešiel cez plnú čiaru pri krajnici (resp. stredovú), tak či a v akej výške môžem byť za to pokutovaný. A keby ma obiehalo rýchlejšie vozidlo a vošiel by som za krajnicu pri uhýbaní?"

Jazda po krajnici je pre osobné a nákladné autá zakázaná. V zákone o cestnej premávke sa píše, že na krajnicu smie vodič motorového vozidla vojsť len pri zastavení a státí alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky; pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Vodič malého motocykla alebo bicykla smie jazdiť po pravej krajnici, len ak tým neohrozí a neobmedzí pohyb chodcov," uvádzajú predpisy.

Ak by ste vošli na krajnicu bez toho, aby ste na to mali zákonný dôvod, porušili by ste dopravné predpisy. Mohli by vás pokutovať až do výšky 300 eur a zakázať vám šoférovať na 2 roky.

Sankcia by vám hrozila aj vtedy, ak by vás predbiehalo auto a bez toho, aby vás ohrozilo alebo iného účastníka cestnej premávky, by ste sa mu vyhli na krajnicu.

Na širších cestách sa stáva často, že pomalšie vozidlá sa rýchlejším vyhýbajú na krajnicu bez toho, aby oproti išlo iné vozidlo. Vodiči pomalších vozidiel však v takomto prípade riskujú prísny postih, keďže nie je dôvod vyhýbať sa rýchlejším vozidlám na krajnicu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 16 619
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 8 117
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 923
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 920
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 358
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 223
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 972
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 766
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anna Miľanová: Moja kolorovaná kresba, Únik zo zle organizovaného chaosu...
  2. Martin Fronk: Maďarský Karibik
  3. Ján Raclavský: Smrtiaca kombinácia pre regióny: centralizácia politiky
  4. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  5. Jaroslav Liptak: Kde sme urobili chybu?
  6. Alexandra Drobná: Život z nadhľadu či s nadhľadom ?
  7. Angelika Herčková: Feministka: Keď sa vlastný názor stane "nadávkou"
  8. Marek Tocimák: Astronaut
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 372
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 536
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 094
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 563
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 823
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 459
  7. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil 4 246
  8. Ján Valchár: Delúzia solúnskych bratov plus novinky z frontu 3 791
  1. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  2. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  3. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  4. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  5. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  6. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  7. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  8. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
SkryťZatvoriť reklamu