SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Modrý maják a sirénu môžu s povolením používať aj civilné autá

Nikto sa nečuduje, ak policajné auto, sanitka alebo hasičské vozidlo používa maják a sirénu. Na civilnom vozidle je to ale niečo zvláštne. Vyvoláva to pochybnosti o zneužívaní zákona.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ani diplomati nesmú porušovať dopravné predpisy

Andrej: "V piatok som išiel autom v Bratislave. Predo mňa sa natlačilo auto s modrožltou značkou EE....

Zatrúbil som naňho a zasvietil diaľkovým svetlom, lebo ma prinútil znížiť rýchlosť, čo je v rozpore s vyhláškou. Následne spomalil, pred ním v pravom prúde sa tým vytvorilo veľa miesta, následne som ho predbehol po pravej strane, potom sa zase zaradil za mňa a spustil húkačku a modré majáky v aute.

Čo tým chcel vodič dokázať? Svoju nadradenosť, silu, agresivitu? A má na to vôbec povolenie auto so značkou EE...? Chcem sa spýtať, či autá s uvedenou značkou - majú absolútnu prednosť?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vozidlo, ktoré sa podľa Andreja pred neho natlačilo, bolo vozidlo cudzieho zastupiteľského úradu na Slovensku. Je to vozidlo diplomata, konzula z povolania alebo inej osoby, ktorá podľa medzinárodného práva požíva výsady a imunitu počas svojho pôsobenia v Slovenskej republike.

Ani vodiči vozidiel so značkou EE nesmú porušovať dopravné predpisy. Ak by ich ale porušili a boli zároveň osobami s imunitou, pokutu nedostanú.

Vozidlá diplomatov nemajú absolútnu prednosť. Ak majú povolenie ministerstva, čo pre nich pri zdôvodnení nie je problém získať, môžu používať modrý maják a sirénu. Vtedy sa z takého vozidla stáva vozidlo s právom prednostnej jazdy. Aj keby sa nám to nepáčilo, je potrebné takému vozidlu umožniť bezpečný a plynulý prejazd, "a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo".

Čo sledoval vodič vozidla s evidenčným číslom začínajúcim na EE, si môžme len domýšľať. Zdá sa ale, že porušil predpisy tým, že nedal prednosť Andrejovi, keď sa zaradil pred jeho vozidlo. Podmienkou je, že Andrej musel náhle znížiť rýchlosť jazdy. Ak Andrej neznížil rýchlosť náhle, vodič diplomatického vozidla neporušil prednosť v jazde.

Modrý maják môžete používať aj vy, ak máte povolenie

Martin: "Chcel by som sa spýtať, či sa dá overiť totožnosť auta, ktoré používa pri jazde modrý maják. Často som svedkom toho, ako na pohľad civilné autá s provizórnym modrým majákom predbiehajú kolónu na bratislavskom obchvate a celý čas idú v odstavnom pruhu. "

Možnosť overiť si totožnosť vozidla majú len organizácie určené predpismi. Predovšetkým je to polícia. Ak budete mať niekedy pochybnosti v tom, či vozidlo používa maják a sirénu v súlade so zákonom, informujte o tom políciu.

Ak polícia zistí, že vodič nesmel použiť modrý maják, hrozí mu nielen pokuta do výšky 300 eur ale aj zákaz šoférovania až na 2 roky. V Martinovom prípade by bola pre takého vodiča priťažujúca aj jazda na krajnici, ktorá je zakázaná a rovnako za ňu hrozí odobratie vodičáku až na 2 roky.

Ministerstvo vnútra ale môže povoliť používanie modrého majáku a sirény aj na civilných autách. Najmä ak je to potrebné na ochranu života, zdravia alebo majetku.

Jazda po krajnici a predchádzanie

Milan: "Keby som prešiel cez plnú čiaru pri krajnici (resp. stredovú), tak či a v akej výške môžem byť za to pokutovaný. A keby ma obiehalo rýchlejšie vozidlo a vošiel by som za krajnicu pri uhýbaní?"

Jazda po krajnici je pre osobné a nákladné autá zakázaná. V zákone o cestnej premávke sa píše, že na krajnicu smie vodič motorového vozidla vojsť len pri zastavení a státí alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky; pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť.

"Vodič malého motocykla alebo bicykla smie jazdiť po pravej krajnici, len ak tým neohrozí a neobmedzí pohyb chodcov," uvádzajú predpisy.

Ak by ste vošli na krajnicu bez toho, aby ste na to mali zákonný dôvod, porušili by ste dopravné predpisy. Mohli by vás pokutovať až do výšky 300 eur a zakázať vám šoférovať na 2 roky.

Sankcia by vám hrozila aj vtedy, ak by vás predbiehalo auto a bez toho, aby vás ohrozilo alebo iného účastníka cestnej premávky, by ste sa mu vyhli na krajnicu.

Na širších cestách sa stáva často, že pomalšie vozidlá sa rýchlejším vyhýbajú na krajnicu bez toho, aby oproti išlo iné vozidlo. Vodiči pomalších vozidiel však v takomto prípade riskujú prísny postih, keďže nie je dôvod vyhýbať sa rýchlejším vozidlám na krajnicu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  2. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  3. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  4. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  5. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  6. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  7. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  9. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 486
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 059
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 810
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 542
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 365
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 4 742
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 4 111
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 108
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 404
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

K prevratu by malo podľa Zelenského dôjsť z prvého na druhého decembra.


23 h
Lieky proti covidu od spoločnosti Merck.

Porovnali sme ich v štyroch kategóriách.


28. nov
Novej republike prišiel zablahoželať aj princ Charles.

Barbados získal nezávislosť v roku 1966, od utorka je republikou.


3 h
Mariana Čengel-Solčanská.

Jazyk má strategický význam, obsahuje identitu národa. Môže zaniknúť ľahšie, než by sme predpokladali.


Mariana Čengel Solčanská 28. nov

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


5 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  2. Andy Nosko: Dysfunkcia mozgu Igora Matoviča ako časovaná bomba
  3. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  4. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  5. Marián Lukáč: Blog č. 57- Vzdelávanie, školstvo a zelené investície
  6. Stanislav Pánis: Panika z omicronu nie je namieste!
  7. Jana Hanuliaková: Pol milióna ľudí na Slovensku bez pitnej vody z verejného vodovodu.
  8. Štefan Vidlár: Dilemno dúchotcu
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 179
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 799
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 7 075
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 941
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 854
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 295
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 014
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 780
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu