Ak je na ceste výtlk, je to nepríjemné. Ak je cesta s vyfrézovanými dierami, no nič na ne neupozorňuje, je to veľmi nebezpečné. Vodiči však svojou jazdou problémom môžu predísť.
Ivan: Podobne ako cca ďalších 15 vozidiel, som vletel do jednej z dier po cestároch, čo opravovali výtlky. Samotné práce na ceste boli označené značkou, za ktorou cestári pracovali, ale cca po 600-700 metroch po nich zostali veľké neoznačené veľké čerstvo vyfrézované diery, ktoré nebolo možné, najmä ak som išiel za kamiónom, zbadať. Poškodil si pneumatiky, disk a aj geometriu vozidla. Kto je zodpovedný?
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Zodpovednosť za poškodenie vozidla záleží od použitého dopravného značenia a spôsobu Ivanovej jazdy.
Značka Práca (A 19)
... upozorňuje na prácu na ceste, prípadne na jej súčastiach, ktorá by mohla ohroziť bezpečnosť cestnej premávky alebo pri ktorej by mohli byť ohrození pracovníci, ktorí túto činnosť vykonávajú.
V prípade potreby možno k značke č. A 19 doplniť značku č. B 31a alebo č. B 29a, ktorá sa umiestni nad značku č. A 19 alebo dodatkové tabuľky č. E 4 alebo č. E 7. Značku č. A 19 možno použiť aj ako značku predbežnú spolu s dodatkovou tabuľkou č. E 2 s uvedením skutočnej vzdialenosti k predmetnému miestu.
Miesta na ceste, kde sa pracuje, sa označujú výstražnou značkou Práca (A 19). Môže pri nej byť napríklad aj dodatková tabuľka s informáciou o dĺžke úseku, na ktorom sa pracuje.
Ak za cestármi nebolo dopravné zariadenie či ďalšie značenie, ktoré by upozorňovalo na vyfrézované miesta na ceste, alebo ak značku Práca umiestnili bez spomínanej tabuľky, vodiči mohli ľahko predpokladať, že pracovná činnosť na ceste sa končí hneď za cestármi a ďalšie prekvapenie ich nečaká.
Ani tak sa však Ivan nemôže zbaviť spoluzodpovednosti, ak mu jeho spôsob jazdy neumožnil dostatočne ďaleko sledovať stav cesty.
Zákon o cestnej premávke vyžaduje, aby vodič motorového vozidla dodržiaval za vozidlom idúcim pred ním takú vzdialenosť, aby sa predchádzajúce vozidlo mohlo pred neho bezpečne zaradiť.
Proti Ivanovi by mohlo byť aj ustanovenie, že vodič musí prispôsobiť rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla, alebo iným okolnostiam, ktoré možno predvídať.
Otázkou je, či mohol predvídať vyfrézovanú cestu, ak úsek nebol dostatočne označený a či porušil predpisy o bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami. Aj za kamiónom sa dá jazdiť tak, aby ste včas mohli reagovať na diery v ceste.
Ak cestári porušili predpisy a Ivan to má zdokumentované (napríklad fotograficky), mal by žiadať náhradu škody od správcu komunikácie, ktorý je zodpovedný za škody spôsobené chybami v zjazdnosti. Najmä, ak sa na ne dalo primerane upozorniť.
Viete, kde sú výtlky? Pridajte ich na mapu
Ak si na danom mieste poškodili vozidlá aj ďalší vodiči, neznamená to automaticky, že na vine je správca, zodpovední môžu byť aj oni. Vyvoláva to však pochybnosti o správnom označení úseku cesty s prekážkami pre premávku.
V zimnom období budú viac ako vyfrézované cesty vodičov trápiť výtlky. Aj tie sa považujú za chybu v zjazdnosti. Ak sa dokáže, že správca komunikácie mohol objektívne výtlky odstrániť skôr, než sa vodičom stala škoda alebo na ne správne upozorniť, a nespravil to, prípadné škody musí zaplatiť.
Ak sa na ceste pre sneh či ľad šmýka, platí to, čo pri výtlkoch, ale nie úplne. Ak sa dá napríklad na základe predpovede počasia očakávať, že na ceste bude súvislá vrstva ľadu a snehu, zodpovedný za prípadný šmyk je vodič. Pri ojedinelej námraze na ceste má zodpovednosť správca cesty, ak mohol problém odstrániť alebo naň upozorniť.
Prečítajte si aj:
Ak by nedal prednosť policajtom, zrazili by sa
§ 12, vyhláška č. 35/1984 Zb.:
(1) Zjazdnosť diaľnic, ciest a miestnych komunikácií je taký stav týchto komunikácií, ktorý umožňuje bezpečnú jazdu motorových i nemotorových vozidiel prispôsobenú dopravno-technickému stavu týchto komunikácií, poveternostným podmienkam a ďalším okolnostiam, ktoré môže vodič predvídať.
(2) Závady v zjazdnosti diaľnic, ciest a miestnych komunikácií sú také zmeny v zjazdnosti týchto komunikácií spôsobené vonkajšími vplyvmi, ktoré nemôže vodič predvídať ani pri jazde prispôsobenej stavebnému stavu komunikácie, poveternostným podmienkam, vlastnostiam vozidla a nákladu, vlastným schopnostiam a iným zjavným okolnostiam. Závadami v zjazdnosti sú najmä
a) ojedinelé výtlky, výmole a hrbole v inak bezchybnom povrchu súvislého úseku vozovky, nevhodne uložený udržiavací materiál, spadnuté stromy a kamene, poškodené dopravné značky a iné prekážky, ak sa na ne predpísaným spôsobom neupozorňuje,
b) znečistenie vozovky, poškodenie vozovky a iné závady spôsobené užívateľmi komunikácie alebo prevádzkovateľmi činností v okolí diaľnic, ciest a miestnych komunikácií,
c) ojedinelé miesta s poľadovicou, ktorá vznikla námrazou, zamŕzaním stekajúcej vody na vozovku z okolia alebo vôd stojacich na vozovke v dôsledku zlej funkcie zariadenia na odvodnenie komunikácie.
(3) Závadami v zjazdnosti nie sú úseky alebo časti a súčasti diaľnic, ciest a miestnych komunikácií, na ktorých sa nerobí zimná údržba v celej dĺžke a zabezpečujú sa len vopred určené dopravne dôležité miesta (napr. križovatky, veľké stúpania, ostré zákruty, autobusové zastávky a pod.).
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk