SME

Na diery na ceste majú cestári upozorniť

Ak je na ceste výtlk, je to nepríjemné. Ak je cesta s vyfrézovanými dierami, no nič na ne neupozorňuje, je to veľmi nebezpečné. Vodiči spôsobom jazdy môžu problémom predísť.

Ak je na ceste výtlk, je to nepríjemné. Ak je cesta s vyfrézovanými dierami, no nič na ne neupozorňuje, je to veľmi nebezpečné. Vodiči však svojou jazdou problémom môžu predísť.

Ivan: Podobne ako cca ďalších 15 vozidiel, som vletel do jednej z dier po cestároch, čo opravovali výtlky. Samotné práce na ceste boli označené značkou, za ktorou cestári pracovali, ale cca po 600-700 metroch po nich zostali veľké neoznačené veľké čerstvo vyfrézované diery, ktoré nebolo možné, najmä ak som išiel za kamiónom, zbadať. Poškodil si pneumatiky, disk a aj geometriu vozidla. Kto je zodpovedný?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Zodpovednosť za poškodenie vozidla záleží od použitého dopravného značenia a spôsobu Ivanovej jazdy.

Značka Práca (A 19)

... upozorňuje na prácu na ceste, prípadne na jej súčastiach, ktorá by mohla ohroziť bezpečnosť cestnej premávky alebo pri ktorej by mohli byť ohrození pracovníci, ktorí túto činnosť vykonávajú.

V prípade potreby možno k značke č. A 19 doplniť značku č. B 31a alebo č. B 29a, ktorá sa umiestni nad značku č. A 19 alebo dodatkové tabuľky č. E 4 alebo č. E 7. Značku č. A 19 možno použiť aj ako značku predbežnú spolu s dodatkovou tabuľkou č. E 2 s uvedením skutočnej vzdialenosti k predmetnému miestu.

SkryťVypnúť reklamu

Miesta na ceste, kde sa pracuje, sa označujú výstražnou značkou Práca (A 19). Môže pri nej byť napríklad aj dodatková tabuľka s informáciou o dĺžke úseku, na ktorom sa pracuje.

Ak za cestármi nebolo dopravné zariadenie či ďalšie značenie, ktoré by upozorňovalo na vyfrézované miesta na ceste, alebo ak značku Práca umiestnili bez spomínanej tabuľky, vodiči mohli ľahko predpokladať, že pracovná činnosť na ceste sa končí hneď za cestármi a ďalšie prekvapenie ich nečaká.

Ani tak sa však Ivan nemôže zbaviť spoluzodpovednosti, ak mu jeho spôsob jazdy neumožnil dostatočne ďaleko sledovať stav cesty.

Zákon o cestnej premávke vyžaduje, aby vodič motorového vozidla dodržiaval za vozidlom idúcim pred ním takú vzdialenosť, aby sa predchádzajúce vozidlo mohlo pred neho bezpečne zaradiť.

SkryťVypnúť reklamu

Proti Ivanovi by mohlo byť aj ustanovenie, že vodič musí prispôsobiť rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla, alebo iným okolnostiam, ktoré možno predvídať.

Otázkou je, či mohol predvídať vyfrézovanú cestu, ak úsek nebol dostatočne označený a či porušil predpisy o bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami. Aj za kamiónom sa dá jazdiť tak, aby ste včas mohli reagovať na diery v ceste.

Ak cestári porušili predpisy a Ivan to má zdokumentované (napríklad fotograficky), mal by žiadať náhradu škody od správcu komunikácie, ktorý je zodpovedný za škody spôsobené chybami v zjazdnosti. Najmä, ak sa na ne dalo primerane upozorniť.

Viete, kde sú výtlky? Pridajte ich na mapu

Ak si na danom mieste poškodili vozidlá aj ďalší vodiči, neznamená to automaticky, že na vine je správca, zodpovední môžu byť aj oni. Vyvoláva to však pochybnosti o správnom označení úseku cesty s prekážkami pre premávku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V zimnom období budú viac ako vyfrézované cesty vodičov trápiť výtlky. Aj tie sa považujú za chybu v zjazdnosti. Ak sa dokáže, že správca komunikácie mohol objektívne výtlky odstrániť skôr, než sa vodičom stala škoda alebo na ne správne upozorniť, a nespravil to, prípadné škody musí zaplatiť.

Ak sa na ceste pre sneh či ľad šmýka, platí to, čo pri výtlkoch, ale nie úplne. Ak sa dá napríklad na základe predpovede počasia očakávať, že na ceste bude súvislá vrstva ľadu a snehu, zodpovedný za prípadný šmyk je vodič. Pri ojedinelej námraze na ceste má zodpovednosť správca cesty, ak mohol problém odstrániť alebo naň upozorniť.

Prečítajte si aj:
Ak by nedal prednosť policajtom, zrazili by sa

§ 12, vyhláška č. 35/1984 Zb.:

(1) Zjazdnosť diaľnic, ciest a miestnych komunikácií je taký stav týchto komunikácií, ktorý umožňuje bezpečnú jazdu motorových i nemotorových vozidiel prispôsobenú dopravno-technickému stavu týchto komunikácií, poveternostným podmienkam a ďalším okolnostiam, ktoré môže vodič predvídať.

(2) Závady v zjazdnosti diaľnic, ciest a miestnych komunikácií sú také zmeny v zjazdnosti týchto komunikácií spôsobené vonkajšími vplyvmi, ktoré nemôže vodič predvídať ani pri jazde prispôsobenej stavebnému stavu komunikácie, poveternostným podmienkam, vlastnostiam vozidla a nákladu, vlastným schopnostiam a iným zjavným okolnostiam. Závadami v zjazdnosti sú najmä

a) ojedinelé výtlky, výmole a hrbole v inak bezchybnom povrchu súvislého úseku vozovky, nevhodne uložený udržiavací materiál, spadnuté stromy a kamene, poškodené dopravné značky a iné prekážky, ak sa na ne predpísaným spôsobom neupozorňuje,
b) znečistenie vozovky, poškodenie vozovky a iné závady spôsobené užívateľmi komunikácie alebo prevádzkovateľmi činností v okolí diaľnic, ciest a miestnych komunikácií,
c) ojedinelé miesta s poľadovicou, ktorá vznikla námrazou, zamŕzaním stekajúcej vody na vozovku z okolia alebo vôd stojacich na vozovke v dôsledku zlej funkcie zariadenia na odvodnenie komunikácie.

(3) Závadami v zjazdnosti nie sú úseky alebo časti a súčasti diaľnic, ciest a miestnych komunikácií, na ktorých sa nerobí zimná údržba v celej dĺžke a zabezpečujú sa len vopred určené dopravne dôležité miesta (napr. križovatky, veľké stúpania, ostré zákruty, autobusové zastávky a pod.).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 462
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 327
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 902
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 807
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 561
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 425
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 135
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 741
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 533
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 310
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 242
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 039
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu