Ako prejsť neprehľadnou križovatkou

Ak vchádzate do križovatky z vedľajšej cesty, a poriadne do nej nevidíte, je lepšie ignorovať plynulosť dopravy a urobiť maximum pre bezpečnosť.

Kto by bol na vine, ak sa dopravná nehoda stala na mieste, ktoré Matrin označil na mape?

Martin: "Auto ide po Páričkovej ulici a za križovatkou so Svätoplukovou chce pokračovať po Páričkovej ďalej. Na to, aby križovatku prešlo, potrebuje vojsť veľmi hlboko do križovatky, aby videlo prichádzajúce auto zľava po Svätoplukovej. Aj tak je výhľad len cca 30-40 metrov. Tiež závisí od toho, či tam parkujú autá. Viac vojsť do križovatky sa tiež nedá, aby tam nestál a neobmedzoval prichádzajúce autá.

Každý prejazd tejto križovatky je rizikom.

krizovatka.JPG

Ak by predsa len išlo auto zo Svätoplukovej zľava, je tam maximálne povolená 40-ka a vodič by mal stihnúť pribrzdiť. Vzdialenosť, keď sa vodiči uvidia, je však veľmi malá, a ak ide niekto 80-kou, kolízia je takmer neodvratná (to sa mi stalo dnes ráno).

Kto by bol v tomto prípade vinník? Ten, kto musel vojsť do križovatky, aby ju prešiel, alebo ten, kto síce išiel po hlavnej, ale porušil ustanovenia o maximálnej rýchlosti?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Miest, o akom písal Martin, je u nás veľa. Príčiny sú rôzne - vysoké budovy, ploty či zeleň blízko vozovky aj chýbajúca pomoc od správcu komunikácie.

Bez zrkadla alebo značky si vodič musí pomôcť sám

Sú križovatky, kde správca komunikácie na protiľahlú stranu neprehľadného vjazdu umiestnil parabolické zrkadlo, čo vodičom výrazne uľahčuje prejazd križovatkou.

Kde sa zrkadlá umiestniť nedajú, správca zvyčajne zakáže značkou odbočovať do neprehľadného smeru, aby zvýšil bezpečnosť prejazdu križovatkou v ostatných smeroch.

Ak chýbajú zrkadlo a aj značka, pomôcť si musí vodič sám. Napríklad, vyšle spolujazdca, aby mu dal signál, kedy bude bezpečné prejsť križovatkou. Ak spolujazdca nemá, zostávajú už rizikové možnosti.

Za nehodu môže najmä vodič z vedľajšej

Spoliehať sa pri prejazde križovatkou na náhodu nie je dobrým riešením. Ísť rovno alebo odbočiť vľavo bez pomoci znamená ohroziť autá na hlavnej v oboch smeroch. Odbočiť vpravo znamená ohroziť vozidlá idúce po hlavnej "iba" zľava doprava.

Za prípadnú nehodu by vám jednoznačne prisúdili vinu, pretože ste dobrovoľne pripustili riziko, hoci ste situáciu mohli riešiť aj spôsobom, ktorý bezpečnosť premávky neohrozoval.

Nepomohla by ani argumentácia, že vodič na hlavnej išiel prirýchlo. Prinajhoršom by ho označili za spoluvinníka.

Ako sa zachovať v nebezpečnej križovatke

Niekde majú vodiči možnosť cúvnuť, ďalej od križovatky sa bezpečne otočiť do opačného smeru, a nájsť si inú trasu. Možno im to predĺži cestu, výrazne však znížia riziko nehody. Niekde sa to však nedá (napríklad v jednosmerke).

V takejto situácii sa zdá, že ak urobíte čokoľvek, buď ohrozíte bezpečnosť premávky alebo porušíte iné dopravné predpisy. Vtedy je lepšie predpisy porušiť. Riziko trestu je minimálne, nedopustíte sa totiž priestupku.

Martin sa dostal presne do takejto situácie. Nech by chcel prejsť križovatkou ktorýmkoľvek výjazdom, riskoval by haváriu. Najmä preto, že bol na vedľajšej a nemal dostatočný rozhľad, ani niekoho, kto by mu ukázal, kedy môže prejsť križovatkou.

Aj keď sa stáť v križovatke nesmie, keďže to ohrozuje plynulosť dopravy, správne by sa Martin zachoval tak, keby sa pokúsil v okolí nájsť niekoho, kto by mu pomohol bezpečne prejsť križovatkou.

Takéto križovatky totiž nie sú veľmi frekventované a s veľkou pravdepodobnosťou nikoho za vami neobmedzíte. Ak aj, z hľadiska predpisov ide o odvracanie nebezpečenstva "priamo hroziaceho záujmu chránenému zákonom, ak týmto konaním nebol spôsobený zrejme rovnako závažný následok ako ten, ktorý hrozil, a toto nebezpečenstvo nebolo možné v danej situácii odstrániť inak".

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 738
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 542
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 606
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 231
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 688
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 364
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 173
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 122
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 771
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 711

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako šperk, ktorý vyhrával vojny, prehráva boj s časom

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

EKONOMIKA

Slovák vytvoril nový dizajn pre TANAP, majú oň záujem

Baví ho, keď sa môže podieľať propagácii Slovenska.

BRATISLAVA

Bratislava porastie do výšky, budovy zmenia panorámu

V Bratislave rýchlym tempom pribúdajú výškové budovy.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.