Ako prejsť neprehľadnou križovatkou

Ak vchádzate do križovatky z vedľajšej cesty, a poriadne do nej nevidíte, je lepšie ignorovať plynulosť dopravy a urobiť maximum pre bezpečnosť.

Kto by bol na vine, ak sa dopravná nehoda stala na mieste, ktoré Matrin označil na mape?

Martin: "Auto ide po Páričkovej ulici a za križovatkou so Svätoplukovou chce pokračovať po Páričkovej ďalej. Na to, aby križovatku prešlo, potrebuje vojsť veľmi hlboko do križovatky, aby videlo prichádzajúce auto zľava po Svätoplukovej. Aj tak je výhľad len cca 30-40 metrov. Tiež závisí od toho, či tam parkujú autá. Viac vojsť do križovatky sa tiež nedá, aby tam nestál a neobmedzoval prichádzajúce autá.

Každý prejazd tejto križovatky je rizikom.

krizovatka.JPG

Ak by predsa len išlo auto zo Svätoplukovej zľava, je tam maximálne povolená 40-ka a vodič by mal stihnúť pribrzdiť. Vzdialenosť, keď sa vodiči uvidia, je však veľmi malá, a ak ide niekto 80-kou, kolízia je takmer neodvratná (to sa mi stalo dnes ráno).

Kto by bol v tomto prípade vinník? Ten, kto musel vojsť do križovatky, aby ju prešiel, alebo ten, kto síce išiel po hlavnej, ale porušil ustanovenia o maximálnej rýchlosti?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Miest, o akom písal Martin, je u nás veľa. Príčiny sú rôzne - vysoké budovy, ploty či zeleň blízko vozovky aj chýbajúca pomoc od správcu komunikácie.

Bez zrkadla alebo značky si vodič musí pomôcť sám

Sú križovatky, kde správca komunikácie na protiľahlú stranu neprehľadného vjazdu umiestnil parabolické zrkadlo, čo vodičom výrazne uľahčuje prejazd križovatkou.

Kde sa zrkadlá umiestniť nedajú, správca zvyčajne zakáže značkou odbočovať do neprehľadného smeru, aby zvýšil bezpečnosť prejazdu križovatkou v ostatných smeroch.

Ak chýbajú zrkadlo a aj značka, pomôcť si musí vodič sám. Napríklad, vyšle spolujazdca, aby mu dal signál, kedy bude bezpečné prejsť križovatkou. Ak spolujazdca nemá, zostávajú už rizikové možnosti.

Za nehodu môže najmä vodič z vedľajšej

Spoliehať sa pri prejazde križovatkou na náhodu nie je dobrým riešením. Ísť rovno alebo odbočiť vľavo bez pomoci znamená ohroziť autá na hlavnej v oboch smeroch. Odbočiť vpravo znamená ohroziť vozidlá idúce po hlavnej "iba" zľava doprava.

Za prípadnú nehodu by vám jednoznačne prisúdili vinu, pretože ste dobrovoľne pripustili riziko, hoci ste situáciu mohli riešiť aj spôsobom, ktorý bezpečnosť premávky neohrozoval.

Nepomohla by ani argumentácia, že vodič na hlavnej išiel prirýchlo. Prinajhoršom by ho označili za spoluvinníka.

Ako sa zachovať v nebezpečnej križovatke

Niekde majú vodiči možnosť cúvnuť, ďalej od križovatky sa bezpečne otočiť do opačného smeru, a nájsť si inú trasu. Možno im to predĺži cestu, výrazne však znížia riziko nehody. Niekde sa to však nedá (napríklad v jednosmerke).

V takejto situácii sa zdá, že ak urobíte čokoľvek, buď ohrozíte bezpečnosť premávky alebo porušíte iné dopravné predpisy. Vtedy je lepšie predpisy porušiť. Riziko trestu je minimálne, nedopustíte sa totiž priestupku.

Martin sa dostal presne do takejto situácie. Nech by chcel prejsť križovatkou ktorýmkoľvek výjazdom, riskoval by haváriu. Najmä preto, že bol na vedľajšej a nemal dostatočný rozhľad, ani niekoho, kto by mu ukázal, kedy môže prejsť križovatkou.

Aj keď sa stáť v križovatke nesmie, keďže to ohrozuje plynulosť dopravy, správne by sa Martin zachoval tak, keby sa pokúsil v okolí nájsť niekoho, kto by mu pomohol bezpečne prejsť križovatkou.

Takéto križovatky totiž nie sú veľmi frekventované a s veľkou pravdepodobnosťou nikoho za vami neobmedzíte. Ak aj, z hľadiska predpisov ide o odvracanie nebezpečenstva "priamo hroziaceho záujmu chránenému zákonom, ak týmto konaním nebol spôsobený zrejme rovnako závažný následok ako ten, ktorý hrozil, a toto nebezpečenstvo nebolo možné v danej situácii odstrániť inak".

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 985
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 849
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 091
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 329
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 246
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 956
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 670
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 661
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 484
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 869

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Za hladomorom nie je len príroda, ale najmä ľudia

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor. Okrem Juhosudáncov môže byť v ohrození až dvadsať miliónov ľudí.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu

Ak natankujete Jaguar na pumpe Shell, môžete zaplatiť online priamo z auta

Platbu za palivo jednoducho potvrdíte na dotykovom displeji.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop