Ako prejsť neprehľadnou križovatkou

Ak vchádzate do križovatky z vedľajšej cesty, a poriadne do nej nevidíte, je lepšie ignorovať plynulosť dopravy a urobiť maximum pre bezpečnosť.

Kto by bol na vine, ak sa dopravná nehoda stala na mieste, ktoré Matrin označil na mape?

Martin: "Auto ide po Páričkovej ulici a za križovatkou so Svätoplukovou chce pokračovať po Páričkovej ďalej. Na to, aby križovatku prešlo, potrebuje vojsť veľmi hlboko do križovatky, aby videlo prichádzajúce auto zľava po Svätoplukovej. Aj tak je výhľad len cca 30-40 metrov. Tiež závisí od toho, či tam parkujú autá. Viac vojsť do križovatky sa tiež nedá, aby tam nestál a neobmedzoval prichádzajúce autá.

Každý prejazd tejto križovatky je rizikom.

krizovatka.JPG

Ak by predsa len išlo auto zo Svätoplukovej zľava, je tam maximálne povolená 40-ka a vodič by mal stihnúť pribrzdiť. Vzdialenosť, keď sa vodiči uvidia, je však veľmi malá, a ak ide niekto 80-kou, kolízia je takmer neodvratná (to sa mi stalo dnes ráno).

Kto by bol v tomto prípade vinník? Ten, kto musel vojsť do križovatky, aby ju prešiel, alebo ten, kto síce išiel po hlavnej, ale porušil ustanovenia o maximálnej rýchlosti?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Miest, o akom písal Martin, je u nás veľa. Príčiny sú rôzne - vysoké budovy, ploty či zeleň blízko vozovky aj chýbajúca pomoc od správcu komunikácie.

Bez zrkadla alebo značky si vodič musí pomôcť sám

Sú križovatky, kde správca komunikácie na protiľahlú stranu neprehľadného vjazdu umiestnil parabolické zrkadlo, čo vodičom výrazne uľahčuje prejazd križovatkou.

Kde sa zrkadlá umiestniť nedajú, správca zvyčajne zakáže značkou odbočovať do neprehľadného smeru, aby zvýšil bezpečnosť prejazdu križovatkou v ostatných smeroch.

Ak chýbajú zrkadlo a aj značka, pomôcť si musí vodič sám. Napríklad, vyšle spolujazdca, aby mu dal signál, kedy bude bezpečné prejsť križovatkou. Ak spolujazdca nemá, zostávajú už rizikové možnosti.

Za nehodu môže najmä vodič z vedľajšej

Spoliehať sa pri prejazde križovatkou na náhodu nie je dobrým riešením. Ísť rovno alebo odbočiť vľavo bez pomoci znamená ohroziť autá na hlavnej v oboch smeroch. Odbočiť vpravo znamená ohroziť vozidlá idúce po hlavnej "iba" zľava doprava.

Za prípadnú nehodu by vám jednoznačne prisúdili vinu, pretože ste dobrovoľne pripustili riziko, hoci ste situáciu mohli riešiť aj spôsobom, ktorý bezpečnosť premávky neohrozoval.

Nepomohla by ani argumentácia, že vodič na hlavnej išiel prirýchlo. Prinajhoršom by ho označili za spoluvinníka.

Ako sa zachovať v nebezpečnej križovatke

Niekde majú vodiči možnosť cúvnuť, ďalej od križovatky sa bezpečne otočiť do opačného smeru, a nájsť si inú trasu. Možno im to predĺži cestu, výrazne však znížia riziko nehody. Niekde sa to však nedá (napríklad v jednosmerke).

V takejto situácii sa zdá, že ak urobíte čokoľvek, buď ohrozíte bezpečnosť premávky alebo porušíte iné dopravné predpisy. Vtedy je lepšie predpisy porušiť. Riziko trestu je minimálne, nedopustíte sa totiž priestupku.

Martin sa dostal presne do takejto situácie. Nech by chcel prejsť križovatkou ktorýmkoľvek výjazdom, riskoval by haváriu. Najmä preto, že bol na vedľajšej a nemal dostatočný rozhľad, ani niekoho, kto by mu ukázal, kedy môže prejsť križovatkou.

Aj keď sa stáť v križovatke nesmie, keďže to ohrozuje plynulosť dopravy, správne by sa Martin zachoval tak, keby sa pokúsil v okolí nájsť niekoho, kto by mu pomohol bezpečne prejsť križovatkou.

Takéto križovatky totiž nie sú veľmi frekventované a s veľkou pravdepodobnosťou nikoho za vami neobmedzíte. Ak aj, z hľadiska predpisov ide o odvracanie nebezpečenstva "priamo hroziaceho záujmu chránenému zákonom, ak týmto konaním nebol spôsobený zrejme rovnako závažný následok ako ten, ktorý hrozil, a toto nebezpečenstvo nebolo možné v danej situácii odstrániť inak".

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 253
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 856
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 851
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 536
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 913
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 901
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 764
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 569
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 564
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 508

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.