SME

Ako prejsť neprehľadnou križovatkou

Ak vchádzate do križovatky z vedľajšej cesty, a poriadne do nej nevidíte, je lepšie ignorovať plynulosť dopravy a urobiť maximum pre bezpečnosť.

Kto by bol na vine, ak sa dopravná nehoda stala na mieste, ktoré Matrin označil na mape?

Martin: "Auto ide po Páričkovej ulici a za križovatkou so Svätoplukovou chce pokračovať po Páričkovej ďalej. Na to, aby križovatku prešlo, potrebuje vojsť veľmi hlboko do križovatky, aby videlo prichádzajúce auto zľava po Svätoplukovej. Aj tak je výhľad len cca 30-40 metrov. Tiež závisí od toho, či tam parkujú autá. Viac vojsť do križovatky sa tiež nedá, aby tam nestál a neobmedzoval prichádzajúce autá.

Každý prejazd tejto križovatky je rizikom.

krizovatka.jpg

Ak by predsa len išlo auto zo Svätoplukovej zľava, je tam maximálne povolená 40-ka a vodič by mal stihnúť pribrzdiť. Vzdialenosť, keď sa vodiči uvidia, je však veľmi malá, a ak ide niekto 80-kou, kolízia je takmer neodvratná (to sa mi stalo dnes ráno).

Kto by bol v tomto prípade vinník? Ten, kto musel vojsť do križovatky, aby ju prešiel, alebo ten, kto síce išiel po hlavnej, ale porušil ustanovenia o maximálnej rýchlosti?"

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Miest, o akom písal Martin, je u nás veľa. Príčiny sú rôzne - vysoké budovy, ploty či zeleň blízko vozovky aj chýbajúca pomoc od správcu komunikácie.

Bez zrkadla alebo značky si vodič musí pomôcť sám

Sú križovatky, kde správca komunikácie na protiľahlú stranu neprehľadného vjazdu umiestnil parabolické zrkadlo, čo vodičom výrazne uľahčuje prejazd križovatkou.

Kde sa zrkadlá umiestniť nedajú, správca zvyčajne zakáže značkou odbočovať do neprehľadného smeru, aby zvýšil bezpečnosť prejazdu križovatkou v ostatných smeroch.

SkryťVypnúť reklamu

Ak chýbajú zrkadlo a aj značka, pomôcť si musí vodič sám. Napríklad, vyšle spolujazdca, aby mu dal signál, kedy bude bezpečné prejsť križovatkou. Ak spolujazdca nemá, zostávajú už rizikové možnosti.

Za nehodu môže najmä vodič z vedľajšej

Spoliehať sa pri prejazde križovatkou na náhodu nie je dobrým riešením. Ísť rovno alebo odbočiť vľavo bez pomoci znamená ohroziť autá na hlavnej v oboch smeroch. Odbočiť vpravo znamená ohroziť vozidlá idúce po hlavnej "iba" zľava doprava.

Za prípadnú nehodu by vám jednoznačne prisúdili vinu, pretože ste dobrovoľne pripustili riziko, hoci ste situáciu mohli riešiť aj spôsobom, ktorý bezpečnosť premávky neohrozoval.

Nepomohla by ani argumentácia, že vodič na hlavnej išiel prirýchlo. Prinajhoršom by ho označili za spoluvinníka.

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si aj:
Mestskí policajti sa vyhovorili, aby nemuseli riešiť dopravný priestupok

Ako sa zachovať v nebezpečnej križovatke

Niekde majú vodiči možnosť cúvnuť, ďalej od križovatky sa bezpečne otočiť do opačného smeru, a nájsť si inú trasu. Možno im to predĺži cestu, výrazne však znížia riziko nehody. Niekde sa to však nedá (napríklad v jednosmerke).

V takejto situácii sa zdá, že ak urobíte čokoľvek, buď ohrozíte bezpečnosť premávky alebo porušíte iné dopravné predpisy. Vtedy je lepšie predpisy porušiť. Riziko trestu je minimálne, nedopustíte sa totiž priestupku.

Martin sa dostal presne do takejto situácie. Nech by chcel prejsť križovatkou ktorýmkoľvek výjazdom, riskoval by haváriu. Najmä preto, že bol na vedľajšej a nemal dostatočný rozhľad, ani niekoho, kto by mu ukázal, kedy môže prejsť križovatkou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj keď sa stáť v križovatke nesmie, keďže to ohrozuje plynulosť dopravy, správne by sa Martin zachoval tak, keby sa pokúsil v okolí nájsť niekoho, kto by mu pomohol bezpečne prejsť križovatkou.

Takéto križovatky totiž nie sú veľmi frekventované a s veľkou pravdepodobnosťou nikoho za vami neobmedzíte. Ak aj, z hľadiska predpisov ide o odvracanie nebezpečenstva "priamo hroziaceho záujmu chránenému zákonom, ak týmto konaním nebol spôsobený zrejme rovnako závažný následok ako ten, ktorý hrozil, a toto nebezpečenstvo nebolo možné v danej situácii odstrániť inak".

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 596
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 326
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 719
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 143
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 352
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 874
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 883
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 369
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  2. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  5. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  6. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  7. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  8. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 27 284
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 830
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 298
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 989
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 577
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 7 023
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 047
  8. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 5 903
  1. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Tupou Ceruzou: Smerákov
  4. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  5. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  6. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  7. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  8. Věra Tepličková: Je čas na kázne
SkryťZatvoriť reklamu