Ako prejsť neprehľadnou križovatkou

Ak vchádzate do križovatky z vedľajšej cesty, a poriadne do nej nevidíte, je lepšie ignorovať plynulosť dopravy a urobiť maximum pre bezpečnosť.

Kto by bol na vine, ak sa dopravná nehoda stala na mieste, ktoré Matrin označil na mape?

Martin: "Auto ide po Páričkovej ulici a za križovatkou so Svätoplukovou chce pokračovať po Páričkovej ďalej. Na to, aby križovatku prešlo, potrebuje vojsť veľmi hlboko do križovatky, aby videlo prichádzajúce auto zľava po Svätoplukovej. Aj tak je výhľad len cca 30-40 metrov. Tiež závisí od toho, či tam parkujú autá. Viac vojsť do križovatky sa tiež nedá, aby tam nestál a neobmedzoval prichádzajúce autá.

Každý prejazd tejto križovatky je rizikom.

krizovatka.JPG

Ak by predsa len išlo auto zo Svätoplukovej zľava, je tam maximálne povolená 40-ka a vodič by mal stihnúť pribrzdiť. Vzdialenosť, keď sa vodiči uvidia, je však veľmi malá, a ak ide niekto 80-kou, kolízia je takmer neodvratná (to sa mi stalo dnes ráno).

Kto by bol v tomto prípade vinník? Ten, kto musel vojsť do križovatky, aby ju prešiel, alebo ten, kto síce išiel po hlavnej, ale porušil ustanovenia o maximálnej rýchlosti?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Miest, o akom písal Martin, je u nás veľa. Príčiny sú rôzne - vysoké budovy, ploty či zeleň blízko vozovky aj chýbajúca pomoc od správcu komunikácie.

Bez zrkadla alebo značky si vodič musí pomôcť sám

Sú križovatky, kde správca komunikácie na protiľahlú stranu neprehľadného vjazdu umiestnil parabolické zrkadlo, čo vodičom výrazne uľahčuje prejazd križovatkou.

Kde sa zrkadlá umiestniť nedajú, správca zvyčajne zakáže značkou odbočovať do neprehľadného smeru, aby zvýšil bezpečnosť prejazdu križovatkou v ostatných smeroch.

Ak chýbajú zrkadlo a aj značka, pomôcť si musí vodič sám. Napríklad, vyšle spolujazdca, aby mu dal signál, kedy bude bezpečné prejsť križovatkou. Ak spolujazdca nemá, zostávajú už rizikové možnosti.

Za nehodu môže najmä vodič z vedľajšej

Spoliehať sa pri prejazde križovatkou na náhodu nie je dobrým riešením. Ísť rovno alebo odbočiť vľavo bez pomoci znamená ohroziť autá na hlavnej v oboch smeroch. Odbočiť vpravo znamená ohroziť vozidlá idúce po hlavnej "iba" zľava doprava.

Za prípadnú nehodu by vám jednoznačne prisúdili vinu, pretože ste dobrovoľne pripustili riziko, hoci ste situáciu mohli riešiť aj spôsobom, ktorý bezpečnosť premávky neohrozoval.

Nepomohla by ani argumentácia, že vodič na hlavnej išiel prirýchlo. Prinajhoršom by ho označili za spoluvinníka.

Ako sa zachovať v nebezpečnej križovatke

Niekde majú vodiči možnosť cúvnuť, ďalej od križovatky sa bezpečne otočiť do opačného smeru, a nájsť si inú trasu. Možno im to predĺži cestu, výrazne však znížia riziko nehody. Niekde sa to však nedá (napríklad v jednosmerke).

V takejto situácii sa zdá, že ak urobíte čokoľvek, buď ohrozíte bezpečnosť premávky alebo porušíte iné dopravné predpisy. Vtedy je lepšie predpisy porušiť. Riziko trestu je minimálne, nedopustíte sa totiž priestupku.

Martin sa dostal presne do takejto situácie. Nech by chcel prejsť križovatkou ktorýmkoľvek výjazdom, riskoval by haváriu. Najmä preto, že bol na vedľajšej a nemal dostatočný rozhľad, ani niekoho, kto by mu ukázal, kedy môže prejsť križovatkou.

Aj keď sa stáť v križovatke nesmie, keďže to ohrozuje plynulosť dopravy, správne by sa Martin zachoval tak, keby sa pokúsil v okolí nájsť niekoho, kto by mu pomohol bezpečne prejsť križovatkou.

Takéto križovatky totiž nie sú veľmi frekventované a s veľkou pravdepodobnosťou nikoho za vami neobmedzíte. Ak aj, z hľadiska predpisov ide o odvracanie nebezpečenstva "priamo hroziaceho záujmu chránenému zákonom, ak týmto konaním nebol spôsobený zrejme rovnako závažný následok ako ten, ktorý hrozil, a toto nebezpečenstvo nebolo možné v danej situácii odstrániť inak".

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 032
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 023
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 330
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 091
  5. Kam do tepla v januári? 1 750
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 472
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 393
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 249
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 865

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

DOMOV

Dobré ráno: Kto zarába na slovenských lesoch

Ako u nás funguje biznis s drevom.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.