Renault Laguna 4Control skúša oklamať fyziku

Renault systémom aktívneho natáčania zadných kolies hodil rukavicu konkurentom v strednej triede už druhýkrát. Všimnú si to zákazníci? Tí, ktorí uprednostňujú dobré jazdné vlastnosti by rozhodne mali.

(Zdroj: Tomáš Kelement - www.presscars.sk)

KOŠICE. Keď som od šéfa na cestu z Bratislavy do Košíc a späť dostal modernizovanú Lagunu, povedal som si „fajn, francúzske auto so vznetovým motorom, to bude pohodová jazda“. Upravená predná časť jej opticky veľmi pomohla.

Pre niekoho kontroverzné koncové svetlá liftbacku síce zostali, no ja s nimi problém nemám. Rozhodne som však nečakal, že sa naspäť do hlavného mesta vrátim s takým širokým úsmevom na tvári. Nebola to totiž obyčajná Laguna, ale verzia s aktívnym natáčaním zadných kolies.

Renault tento systém vyvinul v spolupráci s japonskou spoločnosťou Aisin, ktorá ho kedysi dodávala aj pre ikonický Nissan Skyline. Zadné kolesá natáča elektromotor na základe aktuálnej rýchlosti a pootočenia volantu. Do 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú v opačnom smere ako predné, maximálne v uhle 3,5°.

Citeľne sa tým zlepšila manévrovateľnosť auta, napríklad pri parkovaní a polomer otáčania klesol z 12,05 na 10,8 m. Po prekročení šesťdesiatky elektromotor natáča kolesá zadnej nápravy v rovnakom smere ako predné (o 2°, v krízovej situácii 3,5°). Laguna vďaka tomu miluje zákruty a jej šofér tiež.

Už máte svojho víťaza v kategórii malých áut?

4Control bol doteraz vyhradený pre športovo ladený variant GT. Ten však po nedávnom facelifte vypadol z ponuky a Renault ho začal montovať do zákazníkmi najvyhľadávanejších verzií so vznetovým dvojlitrom dCi, naladeným na 110 alebo 132 kW (150 - 180 k).

Prvé, čo upúta, je citlivé a strmé riadenie. Medzi koncovými polohami ho charakterizuje len 2,2 otáčky veľmi príjemným malým volantom s hrubým vencom. Nielen na okreskách, ale aj v meste sa vďaka tomu cítite trochu ako pilot F1. Stačí minimálny pohyb volantom, aby auto zatočilo tam, kam chcete.

Mimo mesta radosť z jazdy rastie priamo úmerne s pribúdajúcimi zákrutami. Laguna sa do nich vrhá rýchlejšie než väčšina konkurentov a s ohromnou ľahkosťou. Auto takmer nepozná nedotáčavosť, napriek tomu, že má pod kapotou ťažký turbodiesel.

Čakáte nejaké „ale“? Podvozok ním nie je. Má tuhšiu charakteristiku, ktorá bráni náklonom karosérie. Tým, ako dokáže kopírovať povrch vozovky a neposkakuje na nerovnostiach, mi trochu pripomenul Clio RS.

Laguna v kombinácii s pneumatikami rozmeru 225/45 R18 zvládne solídne odfiltrovať menšie nedostatky našich ciest. Prejazd veľkou nerovnosťou sa však prejaví výraznejším rázom a tupým buchnutím.

Vznetovému agregátu 2.0 dCi (132 kW/180 k) do 1 800 1/min chýba energia. Potom sa nadýchne a pri 2 000 1/min ponúkne očakávaný záťah, hodný 400 Nm krútiaceho momentu. Motor je dobre utlmený, čo je v tomto segmente prakticky povinnosťou.

Uspokojí aj spotrebou na úrovni 6,5, až 7,2 l/100 km, podľa dynamiky jazdy. Jediným rušivým elementom je šesťstupňová manuálna prevodovka. K jej sprevodovaniu nemám výhrady, no typicky francúzsky nepresné a „gumené“ radenie (hoci po krátkych dráhach) mi vadí.

A keď už kritizujem, spomeniem aj posed za volantom, na ktorý som si celkom nezvykol. Sedí sa v dobre tvarovaných a pohodlných sedadlách, ale príliš vysoko. Kabína je priestranná, vyzerá dobre a zväčša ju obklopujú len kvalitné materiály.

Navyše, variant 4Control obsahuje prakticky kompletnú výbavu, vrátane bi-xenónových svetlometov a navigačného systému Carminat TomTom. Priplatil by som si za audiosystém Bose, 18-palcové kolesá, metalízu a čalúnenie v kombinácii koža-alcantara. Ani potom však cena Laguny 4Control (132 kW/180 k) nepresiahne hranicu 27 500 eur.

Kupujem - nekupujem
Asi viem, čo vám teraz beží hlavou. Auto je to zaujímavé a za dobré peniaze, ale čo spoľahlivosť? Renault si po faux pas 2. generácie Laguny dal na kvalite záležať. „Poistiť“ sa dá aj príplatkom za predĺženú záruku 5 rokov/150 000 km (799 eur).
Na druhý otáznik - väčšia strata hodnoty pri ďalšom predaji, než napr. VW Passat - zabudnete, keď vás Laguna 4Control prevezie po kľukatej okreske. Kupujem!

Technické parametre

Motor 2.0 dCi FAP
zdvihový objem [cm3] 1995
výkon [kW/k] 132/180
pri otáčkach [1/min] 3750
krútiaci moment [Nm] 400
pri otáčkach [1/min] 2000
maximálna rýchlosť [km/h] 222
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 8,5
nameraná spotreba [l/100 km] 6,5-7,2
emisie CO2 [g/km] 150
batožinový priestor [l] 450-1377
cena modelu od [eur] 25 290

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé
  3. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 24 904
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 18 301
  3. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 938
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 955
  5. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 7 950
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 7 355
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 448
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 259
  9. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 3 848
  10. Kreditná karta – áno alebo nie 3 356

Téma: Renault


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štyri mesiace po Kuciakovej vražde verejnosť pozná len čas úmrtia

Politici po vražde novinára odmietali odstúpiť, polícia čelila kritike za postup pri vyšetrovaní.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kočner skončil. Aj keby ho pustili na slobodu

Čo znamená zadržanie Kočnera a Ruska.

Stĺpček Jakuba Fila

Treba to stále pripomínať, moc pochádza od občanov

Verejnosť si zrejme až časom uvedomí, že za posledné mesiace dosiahla veľmi veľa.

ŠPORT

Argentína podľahla Chorvátsku a hrozí jej koniec na šampionáte

Brankár Caballero spravil fatálnu chybu.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.

Radšej Kiu alebo Hyundai ako Porsche. Ktoré auto má najviac chýb?

V prieskume pohorelo Volvo, Jaguar, Land Rover.

Tesla v USA vyšetruje prvé samovznietenie Modelu S

Ide o prvý prípad bezdôvodného samovznietenia batérie Tesly.

Audi A1 narástlo na veľkosť Pola. Dieselový motor už nedostane

Digitálne budíky na prístrojovej doske ponúkne už v základe.