Renault Laguna 4Control skúša oklamať fyziku

Renault systémom aktívneho natáčania zadných kolies hodil rukavicu konkurentom v strednej triede už druhýkrát. Všimnú si to zákazníci? Tí, ktorí uprednostňujú dobré jazdné vlastnosti by rozhodne mali.

(Zdroj: Tomáš Kelement - www.presscars.sk)

KOŠICE. Keď som od šéfa na cestu z Bratislavy do Košíc a späť dostal modernizovanú Lagunu, povedal som si „fajn, francúzske auto so vznetovým motorom, to bude pohodová jazda“. Upravená predná časť jej opticky veľmi pomohla.

Pre niekoho kontroverzné koncové svetlá liftbacku síce zostali, no ja s nimi problém nemám. Rozhodne som však nečakal, že sa naspäť do hlavného mesta vrátim s takým širokým úsmevom na tvári. Nebola to totiž obyčajná Laguna, ale verzia s aktívnym natáčaním zadných kolies.

Renault tento systém vyvinul v spolupráci s japonskou spoločnosťou Aisin, ktorá ho kedysi dodávala aj pre ikonický Nissan Skyline. Zadné kolesá natáča elektromotor na základe aktuálnej rýchlosti a pootočenia volantu. Do 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú v opačnom smere ako predné, maximálne v uhle 3,5°.

Citeľne sa tým zlepšila manévrovateľnosť auta, napríklad pri parkovaní a polomer otáčania klesol z 12,05 na 10,8 m. Po prekročení šesťdesiatky elektromotor natáča kolesá zadnej nápravy v rovnakom smere ako predné (o 2°, v krízovej situácii 3,5°). Laguna vďaka tomu miluje zákruty a jej šofér tiež.

Už máte svojho víťaza v kategórii malých áut?

4Control bol doteraz vyhradený pre športovo ladený variant GT. Ten však po nedávnom facelifte vypadol z ponuky a Renault ho začal montovať do zákazníkmi najvyhľadávanejších verzií so vznetovým dvojlitrom dCi, naladeným na 110 alebo 132 kW (150 - 180 k).

Prvé, čo upúta, je citlivé a strmé riadenie. Medzi koncovými polohami ho charakterizuje len 2,2 otáčky veľmi príjemným malým volantom s hrubým vencom. Nielen na okreskách, ale aj v meste sa vďaka tomu cítite trochu ako pilot F1. Stačí minimálny pohyb volantom, aby auto zatočilo tam, kam chcete.

Mimo mesta radosť z jazdy rastie priamo úmerne s pribúdajúcimi zákrutami. Laguna sa do nich vrhá rýchlejšie než väčšina konkurentov a s ohromnou ľahkosťou. Auto takmer nepozná nedotáčavosť, napriek tomu, že má pod kapotou ťažký turbodiesel.

Čakáte nejaké „ale“? Podvozok ním nie je. Má tuhšiu charakteristiku, ktorá bráni náklonom karosérie. Tým, ako dokáže kopírovať povrch vozovky a neposkakuje na nerovnostiach, mi trochu pripomenul Clio RS.

Laguna v kombinácii s pneumatikami rozmeru 225/45 R18 zvládne solídne odfiltrovať menšie nedostatky našich ciest. Prejazd veľkou nerovnosťou sa však prejaví výraznejším rázom a tupým buchnutím.

Vznetovému agregátu 2.0 dCi (132 kW/180 k) do 1 800 1/min chýba energia. Potom sa nadýchne a pri 2 000 1/min ponúkne očakávaný záťah, hodný 400 Nm krútiaceho momentu. Motor je dobre utlmený, čo je v tomto segmente prakticky povinnosťou.

Uspokojí aj spotrebou na úrovni 6,5, až 7,2 l/100 km, podľa dynamiky jazdy. Jediným rušivým elementom je šesťstupňová manuálna prevodovka. K jej sprevodovaniu nemám výhrady, no typicky francúzsky nepresné a „gumené“ radenie (hoci po krátkych dráhach) mi vadí.

A keď už kritizujem, spomeniem aj posed za volantom, na ktorý som si celkom nezvykol. Sedí sa v dobre tvarovaných a pohodlných sedadlách, ale príliš vysoko. Kabína je priestranná, vyzerá dobre a zväčša ju obklopujú len kvalitné materiály.

Navyše, variant 4Control obsahuje prakticky kompletnú výbavu, vrátane bi-xenónových svetlometov a navigačného systému Carminat TomTom. Priplatil by som si za audiosystém Bose, 18-palcové kolesá, metalízu a čalúnenie v kombinácii koža-alcantara. Ani potom však cena Laguny 4Control (132 kW/180 k) nepresiahne hranicu 27 500 eur.

Kupujem - nekupujem
Asi viem, čo vám teraz beží hlavou. Auto je to zaujímavé a za dobré peniaze, ale čo spoľahlivosť? Renault si po faux pas 2. generácie Laguny dal na kvalite záležať. „Poistiť“ sa dá aj príplatkom za predĺženú záruku 5 rokov/150 000 km (799 eur).
Na druhý otáznik - väčšia strata hodnoty pri ďalšom predaji, než napr. VW Passat - zabudnete, keď vás Laguna 4Control prevezie po kľukatej okreske. Kupujem!

Technické parametre

Motor 2.0 dCi FAP
zdvihový objem [cm3] 1995
výkon [kW/k] 132/180
pri otáčkach [1/min] 3750
krútiaci moment [Nm] 400
pri otáčkach [1/min] 2000
maximálna rýchlosť [km/h] 222
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 8,5
nameraná spotreba [l/100 km] 6,5-7,2
emisie CO2 [g/km] 150
batožinový priestor [l] 450-1377
cena modelu od [eur] 25 290

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  2. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  3. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  4. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  5. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  6. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  7. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  8. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  10. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 494
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 281
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 830
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 688
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 781
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 405
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 173
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 681
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 156
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 643

Téma: Renault Megane, Clio, Scenic, Laguna, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Z islamu sa stala kolektívna neuróza (píše Michal Havran)

Ten nešťastný islam domotal Slováčikov, debatujeme o ňom do omrzenia v čase robotizácie a editovania ľudského genómu, v čase, keď máme šance aj na lepšiu budúcnosť.

DOMOV

Poliaci a Švédi čistia Európu od slovenských zbraní

Poliaci rozbili gang pašujúci slovenské zbrane, Švédi na prípade pracujú.

Neprehliadnite tiež

PRVÁ JAZDA: Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.

Nový Hyundai i30 kombi sa ukázal na prvých obrázkoch

Základným objemom batožinového priestoru sa približuje ku konkurenčnej Octavii Combi.

Štatistiky ukazujú, koľko času trávime v kolónach v Bratislave a v Košiciach

Spoločnosť TomTom, ktorá je známa hlavne výrobou GPS zariadení, zverejnila mestá, v ktorých vodiči strávili najviac času v kolóne za minulý rok.

Škoda modernizovala modely Rapid a Rapid Spaceback

Dvojitým predným svetlometom na štýl Octavie sa Škoda vyhla.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop