KOŠICE. Keď som od šéfa na cestu z Bratislavy do Košíc a späť dostal modernizovanú Lagunu, povedal som si „fajn, francúzske auto so vznetovým motorom, to bude pohodová jazda“. Upravená predná časť jej opticky veľmi pomohla.
Pre niekoho kontroverzné koncové svetlá liftbacku síce zostali, no ja s nimi problém nemám. Rozhodne som však nečakal, že sa naspäť do hlavného mesta vrátim s takým širokým úsmevom na tvári. Nebola to totiž obyčajná Laguna, ale verzia s aktívnym natáčaním zadných kolies.
Renault tento systém vyvinul v spolupráci s japonskou spoločnosťou Aisin, ktorá ho kedysi dodávala aj pre ikonický Nissan Skyline. Zadné kolesá natáča elektromotor na základe aktuálnej rýchlosti a pootočenia volantu. Do 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú v opačnom smere ako predné, maximálne v uhle 3,5°.
Citeľne sa tým zlepšila manévrovateľnosť auta, napríklad pri parkovaní a polomer otáčania klesol z 12,05 na 10,8 m. Po prekročení šesťdesiatky elektromotor natáča kolesá zadnej nápravy v rovnakom smere ako predné (o 2°, v krízovej situácii 3,5°). Laguna vďaka tomu miluje zákruty a jej šofér tiež.
Už máte svojho víťaza v kategórii malých áut?
4Control bol doteraz vyhradený pre športovo ladený variant GT. Ten však po nedávnom facelifte vypadol z ponuky a Renault ho začal montovať do zákazníkmi najvyhľadávanejších verzií so vznetovým dvojlitrom dCi, naladeným na 110 alebo 132 kW (150 - 180 k).
Prvé, čo upúta, je citlivé a strmé riadenie. Medzi koncovými polohami ho charakterizuje len 2,2 otáčky veľmi príjemným malým volantom s hrubým vencom. Nielen na okreskách, ale aj v meste sa vďaka tomu cítite trochu ako pilot F1. Stačí minimálny pohyb volantom, aby auto zatočilo tam, kam chcete.
Mimo mesta radosť z jazdy rastie priamo úmerne s pribúdajúcimi zákrutami. Laguna sa do nich vrhá rýchlejšie než väčšina konkurentov a s ohromnou ľahkosťou. Auto takmer nepozná nedotáčavosť, napriek tomu, že má pod kapotou ťažký turbodiesel.
Čakáte nejaké „ale“? Podvozok ním nie je. Má tuhšiu charakteristiku, ktorá bráni náklonom karosérie. Tým, ako dokáže kopírovať povrch vozovky a neposkakuje na nerovnostiach, mi trochu pripomenul Clio RS.
Laguna v kombinácii s pneumatikami rozmeru 225/45 R18 zvládne solídne odfiltrovať menšie nedostatky našich ciest. Prejazd veľkou nerovnosťou sa však prejaví výraznejším rázom a tupým buchnutím.
Vznetovému agregátu 2.0 dCi (132 kW/180 k) do 1 800 1/min chýba energia. Potom sa nadýchne a pri 2 000 1/min ponúkne očakávaný záťah, hodný 400 Nm krútiaceho momentu. Motor je dobre utlmený, čo je v tomto segmente prakticky povinnosťou.
Uspokojí aj spotrebou na úrovni 6,5, až 7,2 l/100 km, podľa dynamiky jazdy. Jediným rušivým elementom je šesťstupňová manuálna prevodovka. K jej sprevodovaniu nemám výhrady, no typicky francúzsky nepresné a „gumené“ radenie (hoci po krátkych dráhach) mi vadí.
A keď už kritizujem, spomeniem aj posed za volantom, na ktorý som si celkom nezvykol. Sedí sa v dobre tvarovaných a pohodlných sedadlách, ale príliš vysoko. Kabína je priestranná, vyzerá dobre a zväčša ju obklopujú len kvalitné materiály.
Navyše, variant 4Control obsahuje prakticky kompletnú výbavu, vrátane bi-xenónových svetlometov a navigačného systému Carminat TomTom. Priplatil by som si za audiosystém Bose, 18-palcové kolesá, metalízu a čalúnenie v kombinácii koža-alcantara. Ani potom však cena Laguny 4Control (132 kW/180 k) nepresiahne hranicu 27 500 eur.
Kupujem - nekupujem |
Asi viem, čo vám teraz beží hlavou. Auto je to zaujímavé a za dobré peniaze, ale čo spoľahlivosť? Renault si po faux pas 2. generácie Laguny dal na kvalite záležať. „Poistiť“ sa dá aj príplatkom za predĺženú záruku 5 rokov/150 000 km (799 eur). Na druhý otáznik - väčšia strata hodnoty pri ďalšom predaji, než napr. VW Passat - zabudnete, keď vás Laguna 4Control prevezie po kľukatej okreske. Kupujem! |
Technické parametre
Motor | 2.0 dCi FAP |
zdvihový objem [cm3] | 1995 |
výkon [kW/k] | 132/180 |
pri otáčkach [1/min] | 3750 |
krútiaci moment [Nm] | 400 |
pri otáčkach [1/min] | 2000 |
maximálna rýchlosť [km/h] | 222 |
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] | 8,5 |
nameraná spotreba [l/100 km] | 6,5-7,2 |
emisie CO2 [g/km] | 150 |
batožinový priestor [l] | 450-1377 |
cena modelu od [eur] | 25 290 |