Výber, objednávka a prevzatie nového automobilu sú pre väčšinu z nás príjemné a vzrušujúce. Avšak stáva sa, že človek stratí hlavu a omyl, ktorého sa následne dopustí, ho stojí pekných pár stoviek. Na chyby, ktorých sa mnohí dopúšťajú pri kúpe nového auta upozornil nedávno portál zlavynaauta.sk.
Veľa predajcov sa spolieha na nepripravených zákazníkov, ktorí prídu do predajne áut bez toho, aby vedeli niečo o cenových úrovniach vozidiel, či mali nejaké základné znalostí aut. To dáva predajcovi možnosť prevziať celú kontrolu predaja na seba.
Poznáte pojem MSRP (Manufacturer´s suggested retail price), čiže Výrobcom odporúčaná maloobchodná cena? Je to prvá cena, ktorú vám predajca ponúkne.
Ide o výrobcom vopred určenú sumu, ktorá je bežne známa ako cenníková alebo katalógová cena. Táto cena je pre predajcu začínajúcim bodom vyjednávania. V mnohých prípadoch je to zároveň aj konečná predajná cena – výhodná pre šikovného predajcu, no menej výhodná pre nešikovného zákazníka.
Predajcovia sú oveľa ústretovejší a snaživejší, keď vidia, že máte seriózny a vážny záujem o kúpu automobilu. Pri otázkach však musíte pôsobiť presvedčivo. Nikdy im neposkytnite možnosť vycítiť, že zúfalo potrebujete ten či onen model, pretože vtedy využijú svoju šancu.
Pred cestou do predajne si vždy dôkladne preskúmajte svoje možnosti. Čítajte rôzne recenzie a diskusie, kde získate najviac poznatkov priamo od užívateľov. Preštudujte si informácie o spoľahlivosti, bezpečnosti, spotrebe a cene všetkých modelov, ktoré zvažujete kúpiť.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Informujte sa u viacerých predajcov
Šikovný kupujúci vie, že musí vynaložiť viac úsilia, aby kúpil auto za rozumnú cenu.
Presne to isté vozidlo môžete dostať u rôznych predajcov za rôzne ceny – a jeden z týchto predajcov je ochotný predať ho za tú najnižšiu. Problém je v tom, že neviete ktorý a žiadny z nich vám tú najnižšiu možnú cenu nebude rovno vešať na nos.
Treba využiť klasickú možnosť konkurenčnej ponuky. Spôsob je nasledovný: kontaktujte viacero predávajúcich, vyberte najlepšiu ponuku a pýtajte sa ostatných predajcov, či ju môžu zlepšiť. Pamätajte, že predajcovia tieto postupy nemajú radi, preto je možné, že budú občas nepríjemní. Týmto postupom im totiž beriete čas a, samozrejme, znižujete provízie.
Pri niektorých značkách a modeloch sa výrobcovia sústreďujú na vysoký predaj s nízkymi províziami, preto je oveľa zložitejšie získať u nich zľavu. V takýchto prípadoch je však možné dostať extra výbavu alebo iné bonusy vo forme zimných pneumatík, diskov, predĺženej záruky, servisu zdarma, poistenia a podobne.
Pozor na platby
Predajcovia pri ponúkaní financovania radi miešajú lízing s predajnou cenou automobilu. Zákazníka sa často pýtajú na približnú mesačnú splátku, ktorú je ochotný zaplatiť. Vďaka tejto taktike majú viac možností, aby ponúkli pre nich zaujímavé sumy, pričom tie zaujímavé pre kupujúceho takticky zahrajú do outu.
Práve pre takéto prípady sa vždy radšej uistite, že máte najnižšiu možnú nákupnú cenu svojho automobilu. Neváhajte navštíviť viac predajcov tej istej značky.
Až keď ste sa dohodli na najlepšej možnej cene, začnite riešiť financovanie, lízing, pôžičku alebo priamu kúpu. Je tiež výhodné, ak si zistíte a porovnáte úroky vo viacerých bankách a lízingových spoločnostiach skôr, ako začnete diskusiu na túto tému u vybraného predajcu.
Nezabúdajte, že bez dohody za nič neplatíte a kedykoľvek môžete z predajne odísť.
Čo vám v predajni nepovedia
Ak hľadáte nové auto, stojí za úvahu zamyslieť sa nad kúpou predvádzacieho vozidla. Je to v podstate nové auto, ktoré má najazdené veľmi málo kilometrov.
Predvádzacie autá majú jedinú funkciu: navnadiť zákazníka na kúpu nového vozidla. Pri kúpe predvádzacích áut však môžete ušetriť aj niekoľko tisíc eur v porovnaní s rovnakým, ktoré nebolo použité ako predvádzacie.
Správne načasovanie môže byť taktiež nápomocné pri vyjednaní lepšej ceny. Predajcovia sú náchylnejší zľaviť mimo "sezóny", keď nepredávajú toľko vozidiel ako v sezóne. Ideálne sú mesiace august a január, alebo koniec každého mesiace, keď musia dohnať stanovené predajné ciele.
Pri kúpe auta myslite mozgom, nie srdcom
Ak sa predajca nechce baviť o cene, rozmyslite si, či je správne kúpiť auto práve v jeho predajni.
Nezamilujte sa do žiadneho auta v "showroome" – vaša objektivita tým môže značne utrpieť. Obchodujte jednoducho a každú vec riešte osobitne.
Buďte pri kúpe auta pozorní a ostražití. Predajcom totiž viac ako na spokojnosti zákazníka záleží na províziách z predaja.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk