VIEDEŇ. Mercedes novej triede B hovorí Sports Tourer a hoci marketingové oddelenia automobiliek často preháňajú, Stuttgartčanom dávame za pravdu.
Kompaktný Mercedes dostal v rámci generačnej výmeny úplne novú platformu. Kedysi prelomový, no súčasne aj drahý sendvičový podvozok s poháňacím ústrojenstvom umiestneným takpovediac pod kabínou, je minulosťou. Novinka stojí na konvenčnej platforme a vďaka nej sa výrazne prikrčila k zemi.
Veľká zmena
V porovnaní s predchodcom je o takmer 50 mm nižšia. Predné sedadlá sú ukotvené o 90 mm bližšie k vozovke. Mercedes-Benz triedy B je teraz len o málo vyšší než bežné kompaktné hatchbacky. Tým trochu utrpel komfort nastupovania na predné či zadné sedadlá, čo bola pýcha staršieho modelu.
Radikálna zmena však prospela jazdným vlastnostiam. Béčko už nejazdí ako van. Predná náprava bola medzigeneračne mierne modifikovaná. Zadné kolesá vedie nové štvorprvkové zavesenie.
![]() |
Prelisy na bokoch karosérie autu pridali na zaujímavosti. |
Auto sa už so štandardným podvozkom ovláda veľmi príjemne. Nižší posed, príjemne strmé (hoci trochu preposilované) riadenie a minimálne náklony karosérie v zákrutách dajú rýchlo zabudnúť na zvláštne pocity z jazdy v predchodcovi.
Vycibrili aerodynamiku
Doplnkový športový paket pridáva riadenie s premenlivým prevodovým pomerom, o 15 mm nižšiu svetlú výšku a takzvané selektívne pruženie. Tlmiče majú na prvých asi 20 mm zdvihu mäkšiu charakteristiku a na zvyšku tuhšiu. Kvalitné rakúske cesty nám však zatiaľ nedali možnosť pocítiť, ako sa dva typy podvozka vedia vysporiadať s nerovnosťami.
![]() |
K optimalizácii aerodynamiky prispeli kryty na podvozku, alebo mriežka chladiča s uzatvárateľnými lamelami. |
Tichá jazda po diaľnici odhalila detailnú prácu špecialistov zaoberajúcich sa aerodynamikou. Mercedes si na smerovaní prúdiaceho vzduchu vôkol auta v ostatnom čase dáva mimoriadne záležať. Model B dosahuje koeficient odporu vzduchu cx=0,26 (s ECO paketom dokonca 0,24), čo sú vraj najlepšie čísla v triede.
Narástol do dĺžky, rázvor má kratší
Béčko s mierami 4359 x 1786 x 1557 mm narástlo do dĺžky i šírky. Prekvapivo kratší je rázvor osí kolies s hodnotou 2699 mm (predchodca: 2778 mm). Cestujúci úbytok milimetrov medzi nápravami nepocítia. Konštruktéri stavili na vzpriamenejšiu polohu sedenia, čím ušetrili priestor.
V okolí Viedne sme si len utvrdili dojmy z frankfurtského autosalónu. Štyria pasažieri majú vo vnútri bohatú porciu miesta vo všetkých smeroch. Objem kufra je teraz nepatrne menší - 488 l. Škoda, že v rozsahu 140 mm posuvné zadné sedadlá sú dodávané iba za príplatok. Vďaka nim je možné zväčšiť kapacitu kufra na 666 l.
![]() |
Okrúhle výduchy ventilácie pripomínajú exkluzívny Mercedes SLS. |
Interiér pôsobí príjemne jednoduchým a veľmi kvalitným dojmom. Typickým znakom značky Mercedes je ovládanie stieračov na páčke vľavo pod volantom. Priestor vpravo patrí voliču automatickej prevodovky.
Dôvodom, prečo si auto dobre poistiť, je displej multimediálneho a navigačného systému. Vytŕča zo stredovej konzoly a nedá sa zasunúť do palubnej dosky ani inak ukryť. Nielen v našich končinách môže byť cieľom útoku zlodeja.
Dve novinky medzi motormi
Pod kapotou Béčka debutujú dva nové motory, kombinované so šesťstupňovou manuálnou alebo sedemstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Prepĺňaný zážihový štvorvalec s priamym vstrekovaním benzínu dosahuje buď 90 kW (122 k), alebo 115 kW (156 k). Obe verzie charakterizuje záťah tesne nad hranicou 1200/min.
Prvé jazdy v zahraničí nie sú pre meranie spotreby ideálne. Apetít benzínových agregátov atakoval hranicu 8 l/100 km, avšak spoľahlivejším ukazovateľom bude test v domácich podmienkach.
Oba nové agregáty sa objavia aj v útrobách nového Mercedesu triedy A. |
Čerstvou novinkou je aj turbodiesel 1.8 CDI, naladený na výkon 80 kW (109 k), resp. 100 kW (136 k). Vznetovému agregátu stačí necelých 2000 1/min, aby ponúkol očakávanú dynamiku. Silnejší variant sa uspokojil so 6 l/100 km, hoci značná časť skúšobnej trasy viedla po upchatej Viedni.
Všimli sme si...
![]() |
Radiaca páka sa v kulise šesťstupňovej manuálnej prevodovky pohybuje mimoriadne ľahko a precízne. |
![]() |
Systém Collision Prevention Assist využíva radar na monitorovanie bezpečnej vzdialenosti od vozidla idúceho pred Béčkom. Na riziko možnej kolízie vodiča upozorní opticky i akusticky. V prípade potreby mu umožní vyvinúť maximálnu brzdnú silu. Collision Prevention Assist patrí k štandardnej výbave. |
![]() |
Po výmene príslušenstva je možné nový zážihový štvorvalec s objemom 1,6 litra uložiť v aute nielen naprieč, ale aj pozdĺžne. Mercedes bude tento agregát montovať aj do triedy C. |
![]() |
Koncové svetlá tvorí štandardne kombinácia žiaroviek a diód. Za príplatok dostanete efektnejšie svetlá, zostavené iba z diód. |
Výrobca prirovnáva multifunkčný displej k peknému televízoru. Škoda, že ho nie je možné ukryť do útrob palubnej dosky. |
Technické parametre
Verzia | B180 | B200 | B180 CDI | B200 CDI |
Zdvihový objem (cm3) | 1595 | 1595 | 1796 | 1796 |
Výkon (kW/k) | 90/122 | 115/156 | 80/109 | 100/136 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 5000 | 5300 | 3200-4600 | 3600-4400 |
Krútiaci moment (Nm) | 200 | 250 | 250 | 300 |
Pri otáčkach (ot./min) | 1250-4000 | 1250-4000 | 1400-2800 | 1600-3000 |
Prevodovka | 6M/7A | 6M/7A | 6M/7A | 6M/7A |
Spotreba (l/100km) | 5,9-6,2 | 5,9-6,2 | 4,4-4,6 | 4,4-4,6 |
Zrýchlenie 0-100km/h (s) | 10,4 | 8,6 | 10,9 | 9,5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 190 | 220 | 190 | 210 |
Emisie CO2 (g/km) | 137-144 | 138-144 | 114-121 | 115-121 |
Cena od (eur) | 22 800 | 28 170 | 23 880 | 29 490 |
Rozmery
Dĺžka (mm) | 4359 |
Rázvor náprav (mm) | 2699 |
Šírka (mm) | 1786 |
Výška (mm) | 1557 |
Rozchod vpredu/vzadu (mm) | 1552/1549 |
Základný objem bat. priestoru (l) | 488-666 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1395-1475 |
Užitočné zaťaženie (kg) | 555-565 |
Cestu redaktora hradila spoločnosť Mercedes-Benz.