SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Dostali papuče, aj keď žiadny zákaz zastavenia neporušili

To, že sa na ulici nachádza dopravná značka Zákaz zastavenia ešte neznamená, že automaticky nesmiete nikde zastaviť. Stačí, aby správca komunikácie nedal značky, kam treba.

To, že sa na ulici nachádza dopravná značka Zákaz zastavenia ešte neznamená, že automaticky nesmiete nikde zastaviť. Stačí, aby správca komunikácie nedal značky všade, kde treba a nastane problém.

Viacerí ste nám napísali o tom, ako vás mestskí policajti chceli pokutovať za to, že ste mali nesprávne parkovať. Zvláštne na to celom je, že strážcovia zákona rozdávali papuče bez toho, aby poznali dopravné predpisy.

Dudaj: "Vchádzam do ulice, ktorá je označená dopr. značkou Zákaz zastavenia. Vošiel som do polovice ulice a otočil som sa a zastal na okraji vozovky v smere jazdy. Mestskí policajti mi založili zabezpečovacie zariadenie na koleso, že som vraj nerešpektoval dopr. značenie Zákaz zastavenia, ktoré je z oboch strán ulice. O čom som ale nevedel, lebo som sa riadne otočil - vošiel som do dvora a vycúval na ulicu. Bol som prvýkrát v tomto meste, takže túto ulicu som poznať nemohol. Ulica je naozaj označená z oboch strán, ale len ich začiatkoch. Postupovala mestská polícia správne?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak dopravná značka Zákaz zastavenia bola umiestnená na oboch koncoch ulice len na pravej strane cesty z pohľadu vodičov vchádzajúcich do ulice, mestskí policajti nemali dávať na auto papuču. Vodič totiž neporušil zákaz vyplývajúci z dopravnej značky Zákaz zastavenia.

Zákaz zastavenia platí na strane cesty, kde je značka umiestnená

V zákone o cestnej premávke sa píše, že dopravné značky upravujúce zastavenie alebo státie sa umiestňujú na tej strane cesty, na ktorú sa vzťahujú. Ak teda na opačnej strane cesty chýba značka Zákaz zastavenia, smiete tam parkovať. Samozrejme, nesmiete pritom porušiť ďalšie pravidlá o zastavení či státí:

  • Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo.
  • Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade.
  • Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy.
  • Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy.

Otočiť sa smel, značku vidieť nemohol

Vyzerá to tak, že vodič neporušil predpisy o otáčaní sa do opačného smeru jazdy. Ak pritom nikoho neohrozil a neobmedzil a nebolo to na neprehľadnom alebo na inak nebezpečnom mieste, smel sa otočiť.

Pre každého účastníka cestnej premávky, a teda aj vodiča, platí, že použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Značka zakazujúca zastavenie a státie na opačnej strane cesty bola umiestnená tak, že ju vodič vidieť nemohol. Ak sa otáčate do opačného smeru jazdy v polovici ulice, nemáte šancu zistiť, aké dopravné značenie ja na začiatku cesty v smere, do ktorého sa otáčate. Preto preňho zákazová značka neplatí a smel parkovať na danom mieste.

Vodič teda nemal dostať papuču.

Chýbajúce dopravné značky

Ak správca cesty chcel zakázať parkovanie na oboch stranách cesty, nemal šetriť na dopravnom značení. Správca má teraz tri možnosti, ako zabezpečiť to, aby na oboch stranách cesty nebolo možné zastaviť či stáť.

Môže uprostred cesty umiestniť dopravné zariadenie, ktoré znemožní vodičom odbočovať vľavo či otáčať sa. Potom existujúce značky Zákaz zastavenia budú stačiť.

Ďalšou možnosťou je namaľovať po oboch krajoch vozovky súvislú žltú čiaru. Tá pre vodičov znamená, že ani z jednej strany vodiči nesmú zastaviť a ani stáť.

Tretia možnosť je umiestniť dopravnú značku Zákaz zastavenia aj na ľavej strane cesty pri oboch vjazdoch do ulice.

Značka Zákaz zastavenia bola iba vľavo

igors: "Rád by som sa opýtal na nasledujúcu situáciu: Vôjdem do ulice, ktorá má na začiatku umiestnenú značku zákaz zastavenia. Značka však nie je na pravej strane, kde značky obvykle bývajú, ale je umiestnená na ľavej strane (nejedná sa o jednosmerku). Čiže si ju pochopiteľne nevšimnem, nakoľko na ľavej strane vodič značky nehľadá. V presvedčení že na tej ceste nie je zákaz zastavenia teda vozidlo zastavím a opustím ho, na čo mi následne mestský policajt dá odtiahnuť vozidlo. Konal som v rozpore s dopravnými predpismi a mal policajt právo dať mi vozidlo odtiahnuť? Som povinný zaplatiť pokutu a náklady na odtiahnutie vozidla?"

Otázkou ostáva, na ktorej strane cesty vodič zastavil. Ak na pravej, nemali ho sankcionovať v prípade, že neporušil iné dopravné predpisy týkajúce sa zastavenia či státia. Na pravej strane cesty totiž chýba dopravné značenie Zákaz zastavenia. Ak parkoval na ľavej strane cesty, sankcia bola oprávnená.

Aj v tomto prípade platí, že platnosť značky Zákaz zastavenia sa vzťahuje na stranu cesty, pri ktorej je umiestnená.

Mimochodom, všímať si treba aj dopravné značky v ľavom jazdnom pruhu, ak sú otočené do vášho smeru jazdy. Aj takáto značka je platná a treba sa ňou riadiť.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 750
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 665
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 272
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 455
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 11 345
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 130
  7. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 042
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 884
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 128
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 941
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Denný počet nakazených prekonal hranicu tritisíc, záujem o testovanie je nižší (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 159 obetí.

Ilustračná fotografia.
Koronavírus v Česku naberá na sile.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Vďaka patrí zodpovedným, ale to najťažšie nás len čaká

V tieto dni neplatia kategórie politickej odmeny alebo odplaty.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.