Dostali papuče, aj keď žiadny zákaz zastavenia neporušili

To, že sa na ulici nachádza dopravná značka Zákaz zastavenia ešte neznamená, že automaticky nesmiete nikde zastaviť. Stačí, aby správca komunikácie nedal značky, kam treba.

To, že sa na ulici nachádza dopravná značka Zákaz zastavenia ešte neznamená, že automaticky nesmiete nikde zastaviť. Stačí, aby správca komunikácie nedal značky všade, kde treba a nastane problém.

Viacerí ste nám napísali o tom, ako vás mestskí policajti chceli pokutovať za to, že ste mali nesprávne parkovať. Zvláštne na to celom je, že strážcovia zákona rozdávali papuče bez toho, aby poznali dopravné predpisy.

Dudaj: "Vchádzam do ulice, ktorá je označená dopr. značkou Zákaz zastavenia. Vošiel som do polovice ulice a otočil som sa a zastal na okraji vozovky v smere jazdy. Mestskí policajti mi založili zabezpečovacie zariadenie na koleso, že som vraj nerešpektoval dopr. značenie Zákaz zastavenia, ktoré je z oboch strán ulice. O čom som ale nevedel, lebo som sa riadne otočil - vošiel som do dvora a vycúval na ulicu. Bol som prvýkrát v tomto meste, takže túto ulicu som poznať nemohol. Ulica je naozaj označená z oboch strán, ale len ich začiatkoch. Postupovala mestská polícia správne?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak dopravná značka Zákaz zastavenia bola umiestnená na oboch koncoch ulice len na pravej strane cesty z pohľadu vodičov vchádzajúcich do ulice, mestskí policajti nemali dávať na auto papuču. Vodič totiž neporušil zákaz vyplývajúci z dopravnej značky Zákaz zastavenia.

Zákaz zastavenia platí na strane cesty, kde je značka umiestnená

V zákone o cestnej premávke sa píše, že dopravné značky upravujúce zastavenie alebo státie sa umiestňujú na tej strane cesty, na ktorú sa vzťahujú. Ak teda na opačnej strane cesty chýba značka Zákaz zastavenia, smiete tam parkovať. Samozrejme, nesmiete pritom porušiť ďalšie pravidlá o zastavení či státí:

  • Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo.
  • Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade.
  • Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy.
  • Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy.

Otočiť sa smel, značku vidieť nemohol

Vyzerá to tak, že vodič neporušil predpisy o otáčaní sa do opačného smeru jazdy. Ak pritom nikoho neohrozil a neobmedzil a nebolo to na neprehľadnom alebo na inak nebezpečnom mieste, smel sa otočiť.

Pre každého účastníka cestnej premávky, a teda aj vodiča, platí, že použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Značka zakazujúca zastavenie a státie na opačnej strane cesty bola umiestnená tak, že ju vodič vidieť nemohol. Ak sa otáčate do opačného smeru jazdy v polovici ulice, nemáte šancu zistiť, aké dopravné značenie ja na začiatku cesty v smere, do ktorého sa otáčate. Preto preňho zákazová značka neplatí a smel parkovať na danom mieste.

Vodič teda nemal dostať papuču.

Chýbajúce dopravné značky

Ak správca cesty chcel zakázať parkovanie na oboch stranách cesty, nemal šetriť na dopravnom značení. Správca má teraz tri možnosti, ako zabezpečiť to, aby na oboch stranách cesty nebolo možné zastaviť či stáť.

Môže uprostred cesty umiestniť dopravné zariadenie, ktoré znemožní vodičom odbočovať vľavo či otáčať sa. Potom existujúce značky Zákaz zastavenia budú stačiť.

Ďalšou možnosťou je namaľovať po oboch krajoch vozovky súvislú žltú čiaru. Tá pre vodičov znamená, že ani z jednej strany vodiči nesmú zastaviť a ani stáť.

Tretia možnosť je umiestniť dopravnú značku Zákaz zastavenia aj na ľavej strane cesty pri oboch vjazdoch do ulice.

Značka Zákaz zastavenia bola iba vľavo

igors: "Rád by som sa opýtal na nasledujúcu situáciu: Vôjdem do ulice, ktorá má na začiatku umiestnenú značku zákaz zastavenia. Značka však nie je na pravej strane, kde značky obvykle bývajú, ale je umiestnená na ľavej strane (nejedná sa o jednosmerku). Čiže si ju pochopiteľne nevšimnem, nakoľko na ľavej strane vodič značky nehľadá. V presvedčení že na tej ceste nie je zákaz zastavenia teda vozidlo zastavím a opustím ho, na čo mi následne mestský policajt dá odtiahnuť vozidlo. Konal som v rozpore s dopravnými predpismi a mal policajt právo dať mi vozidlo odtiahnuť? Som povinný zaplatiť pokutu a náklady na odtiahnutie vozidla?"

Otázkou ostáva, na ktorej strane cesty vodič zastavil. Ak na pravej, nemali ho sankcionovať v prípade, že neporušil iné dopravné predpisy týkajúce sa zastavenia či státia. Na pravej strane cesty totiž chýba dopravné značenie Zákaz zastavenia. Ak parkoval na ľavej strane cesty, sankcia bola oprávnená.

Aj v tomto prípade platí, že platnosť značky Zákaz zastavenia sa vzťahuje na stranu cesty, pri ktorej je umiestnená.

Mimochodom, všímať si treba aj dopravné značky v ľavom jazdnom pruhu, ak sú otočené do vášho smeru jazdy. Aj takáto značka je platná a treba sa ňou riadiť.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 881
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 526
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 965
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 505
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 922
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 682
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 499
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 327
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 838
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Nový Ford Fiesta ST dostal trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.

Ferrari predstavilo nový monopost pre nadchádzajúcu sezónu F1

Nové auto má v zadnej časti žraločiu plutvu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop