SME

Dostali papuče, aj keď žiadny zákaz zastavenia neporušili

To, že sa na ulici nachádza dopravná značka Zákaz zastavenia ešte neznamená, že automaticky nesmiete nikde zastaviť. Stačí, aby správca komunikácie nedal značky, kam treba.

To, že sa na ulici nachádza dopravná značka Zákaz zastavenia ešte neznamená, že automaticky nesmiete nikde zastaviť. Stačí, aby správca komunikácie nedal značky všade, kde treba a nastane problém.

Viacerí ste nám napísali o tom, ako vás mestskí policajti chceli pokutovať za to, že ste mali nesprávne parkovať. Zvláštne na to celom je, že strážcovia zákona rozdávali papuče bez toho, aby poznali dopravné predpisy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dudaj: "Vchádzam do ulice, ktorá je označená dopr. značkou Zákaz zastavenia. Vošiel som do polovice ulice a otočil som sa a zastal na okraji vozovky v smere jazdy. Mestskí policajti mi založili zabezpečovacie zariadenie na koleso, že som vraj nerešpektoval dopr. značenie Zákaz zastavenia, ktoré je z oboch strán ulice. O čom som ale nevedel, lebo som sa riadne otočil - vošiel som do dvora a vycúval na ulicu. Bol som prvýkrát v tomto meste, takže túto ulicu som poznať nemohol. Ulica je naozaj označená z oboch strán, ale len ich začiatkoch. Postupovala mestská polícia správne?"

SkryťVypnúť reklamu

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak dopravná značka Zákaz zastavenia bola umiestnená na oboch koncoch ulice len na pravej strane cesty z pohľadu vodičov vchádzajúcich do ulice, mestskí policajti nemali dávať na auto papuču. Vodič totiž neporušil zákaz vyplývajúci z dopravnej značky Zákaz zastavenia.

Zákaz zastavenia platí na strane cesty, kde je značka umiestnená

V zákone o cestnej premávke sa píše, že dopravné značky upravujúce zastavenie alebo státie sa umiestňujú na tej strane cesty, na ktorú sa vzťahujú. Ak teda na opačnej strane cesty chýba značka Zákaz zastavenia, smiete tam parkovať. Samozrejme, nesmiete pritom porušiť ďalšie pravidlá o zastavení či státí:

SkryťVypnúť reklamu
  • Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo.
  • Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade.
  • Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy.
  • Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy.

Otočiť sa smel, značku vidieť nemohol

Vyzerá to tak, že vodič neporušil predpisy o otáčaní sa do opačného smeru jazdy. Ak pritom nikoho neohrozil a neobmedzil a nebolo to na neprehľadnom alebo na inak nebezpečnom mieste, smel sa otočiť.

SkryťVypnúť reklamu

Pre každého účastníka cestnej premávky, a teda aj vodiča, platí, že použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Značka zakazujúca zastavenie a státie na opačnej strane cesty bola umiestnená tak, že ju vodič vidieť nemohol. Ak sa otáčate do opačného smeru jazdy v polovici ulice, nemáte šancu zistiť, aké dopravné značenie ja na začiatku cesty v smere, do ktorého sa otáčate. Preto preňho zákazová značka neplatí a smel parkovať na danom mieste.

Vodič teda nemal dostať papuču.

Chýbajúce dopravné značky

Ak správca cesty chcel zakázať parkovanie na oboch stranách cesty, nemal šetriť na dopravnom značení. Správca má teraz tri možnosti, ako zabezpečiť to, aby na oboch stranách cesty nebolo možné zastaviť či stáť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Môže uprostred cesty umiestniť dopravné zariadenie, ktoré znemožní vodičom odbočovať vľavo či otáčať sa. Potom existujúce značky Zákaz zastavenia budú stačiť.

Ďalšou možnosťou je namaľovať po oboch krajoch vozovky súvislú žltú čiaru. Tá pre vodičov znamená, že ani z jednej strany vodiči nesmú zastaviť a ani stáť.

Tretia možnosť je umiestniť dopravnú značku Zákaz zastavenia aj na ľavej strane cesty pri oboch vjazdoch do ulice.

Otestujte si znalosti z dopravných predpisov

Značka Zákaz zastavenia bola iba vľavo

igors: "Rád by som sa opýtal na nasledujúcu situáciu: Vôjdem do ulice, ktorá má na začiatku umiestnenú značku zákaz zastavenia. Značka však nie je na pravej strane, kde značky obvykle bývajú, ale je umiestnená na ľavej strane (nejedná sa o jednosmerku). Čiže si ju pochopiteľne nevšimnem, nakoľko na ľavej strane vodič značky nehľadá. V presvedčení že na tej ceste nie je zákaz zastavenia teda vozidlo zastavím a opustím ho, na čo mi následne mestský policajt dá odtiahnuť vozidlo. Konal som v rozpore s dopravnými predpismi a mal policajt právo dať mi vozidlo odtiahnuť? Som povinný zaplatiť pokutu a náklady na odtiahnutie vozidla?"

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázkou ostáva, na ktorej strane cesty vodič zastavil. Ak na pravej, nemali ho sankcionovať v prípade, že neporušil iné dopravné predpisy týkajúce sa zastavenia či státia. Na pravej strane cesty totiž chýba dopravné značenie Zákaz zastavenia. Ak parkoval na ľavej strane cesty, sankcia bola oprávnená.

Aj v tomto prípade platí, že platnosť značky Zákaz zastavenia sa vzťahuje na stranu cesty, pri ktorej je umiestnená.

Mimochodom, všímať si treba aj dopravné značky v ľavom jazdnom pruhu, ak sú otočené do vášho smeru jazdy. Aj takáto značka je platná a treba sa ňou riadiť.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 542
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 502
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 252
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 159
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 807
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 759
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 705
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 891
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  2. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  3. Eva Bachletová: Naše svetlo
  4. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  5. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  6. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  7. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  8. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 887
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 30 520
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 423
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 841
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 440
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 131
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 130
  8. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 6 467
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu