Dostali papuče, aj keď žiadny zákaz zastavenia neporušili

To, že sa na ulici nachádza dopravná značka Zákaz zastavenia ešte neznamená, že automaticky nesmiete nikde zastaviť. Stačí, aby správca komunikácie nedal značky, kam treba.

To, že sa na ulici nachádza dopravná značka Zákaz zastavenia ešte neznamená, že automaticky nesmiete nikde zastaviť. Stačí, aby správca komunikácie nedal značky všade, kde treba a nastane problém.

Viacerí ste nám napísali o tom, ako vás mestskí policajti chceli pokutovať za to, že ste mali nesprávne parkovať. Zvláštne na to celom je, že strážcovia zákona rozdávali papuče bez toho, aby poznali dopravné predpisy.

Dudaj: "Vchádzam do ulice, ktorá je označená dopr. značkou Zákaz zastavenia. Vošiel som do polovice ulice a otočil som sa a zastal na okraji vozovky v smere jazdy. Mestskí policajti mi založili zabezpečovacie zariadenie na koleso, že som vraj nerešpektoval dopr. značenie Zákaz zastavenia, ktoré je z oboch strán ulice. O čom som ale nevedel, lebo som sa riadne otočil - vošiel som do dvora a vycúval na ulicu. Bol som prvýkrát v tomto meste, takže túto ulicu som poznať nemohol. Ulica je naozaj označená z oboch strán, ale len ich začiatkoch. Postupovala mestská polícia správne?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak dopravná značka Zákaz zastavenia bola umiestnená na oboch koncoch ulice len na pravej strane cesty z pohľadu vodičov vchádzajúcich do ulice, mestskí policajti nemali dávať na auto papuču. Vodič totiž neporušil zákaz vyplývajúci z dopravnej značky Zákaz zastavenia.

Zákaz zastavenia platí na strane cesty, kde je značka umiestnená

V zákone o cestnej premávke sa píše, že dopravné značky upravujúce zastavenie alebo státie sa umiestňujú na tej strane cesty, na ktorú sa vzťahujú. Ak teda na opačnej strane cesty chýba značka Zákaz zastavenia, smiete tam parkovať. Samozrejme, nesmiete pritom porušiť ďalšie pravidlá o zastavení či státí:

  • Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo.
  • Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade.
  • Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy.
  • Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy.

Otočiť sa smel, značku vidieť nemohol

Vyzerá to tak, že vodič neporušil predpisy o otáčaní sa do opačného smeru jazdy. Ak pritom nikoho neohrozil a neobmedzil a nebolo to na neprehľadnom alebo na inak nebezpečnom mieste, smel sa otočiť.

Pre každého účastníka cestnej premávky, a teda aj vodiča, platí, že použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Značka zakazujúca zastavenie a státie na opačnej strane cesty bola umiestnená tak, že ju vodič vidieť nemohol. Ak sa otáčate do opačného smeru jazdy v polovici ulice, nemáte šancu zistiť, aké dopravné značenie ja na začiatku cesty v smere, do ktorého sa otáčate. Preto preňho zákazová značka neplatí a smel parkovať na danom mieste.

Vodič teda nemal dostať papuču.

Chýbajúce dopravné značky

Ak správca cesty chcel zakázať parkovanie na oboch stranách cesty, nemal šetriť na dopravnom značení. Správca má teraz tri možnosti, ako zabezpečiť to, aby na oboch stranách cesty nebolo možné zastaviť či stáť.

Môže uprostred cesty umiestniť dopravné zariadenie, ktoré znemožní vodičom odbočovať vľavo či otáčať sa. Potom existujúce značky Zákaz zastavenia budú stačiť.

Ďalšou možnosťou je namaľovať po oboch krajoch vozovky súvislú žltú čiaru. Tá pre vodičov znamená, že ani z jednej strany vodiči nesmú zastaviť a ani stáť.

Tretia možnosť je umiestniť dopravnú značku Zákaz zastavenia aj na ľavej strane cesty pri oboch vjazdoch do ulice.

Značka Zákaz zastavenia bola iba vľavo

igors: "Rád by som sa opýtal na nasledujúcu situáciu: Vôjdem do ulice, ktorá má na začiatku umiestnenú značku zákaz zastavenia. Značka však nie je na pravej strane, kde značky obvykle bývajú, ale je umiestnená na ľavej strane (nejedná sa o jednosmerku). Čiže si ju pochopiteľne nevšimnem, nakoľko na ľavej strane vodič značky nehľadá. V presvedčení že na tej ceste nie je zákaz zastavenia teda vozidlo zastavím a opustím ho, na čo mi následne mestský policajt dá odtiahnuť vozidlo. Konal som v rozpore s dopravnými predpismi a mal policajt právo dať mi vozidlo odtiahnuť? Som povinný zaplatiť pokutu a náklady na odtiahnutie vozidla?"

Otázkou ostáva, na ktorej strane cesty vodič zastavil. Ak na pravej, nemali ho sankcionovať v prípade, že neporušil iné dopravné predpisy týkajúce sa zastavenia či státia. Na pravej strane cesty totiž chýba dopravné značenie Zákaz zastavenia. Ak parkoval na ľavej strane cesty, sankcia bola oprávnená.

Aj v tomto prípade platí, že platnosť značky Zákaz zastavenia sa vzťahuje na stranu cesty, pri ktorej je umiestnená.

Mimochodom, všímať si treba aj dopravné značky v ľavom jazdnom pruhu, ak sú otočené do vášho smeru jazdy. Aj takáto značka je platná a treba sa ňou riadiť.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Za palivo Shell BMW domov
  3. Košice otvorili prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  4. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  5. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  6. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  7. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  8. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  9. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  10. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  1. Košice otvorili prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  2. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  3. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  4. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  5. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  6. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  7. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  8. Za palivo Shell BMW domov
  9. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  10. Za tankovanie môžete platiť mobilom
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 21 387
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 360
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 068
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 647
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 11 117
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 6 255
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 150
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 4 868
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 737
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 487

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prezident vymenoval Sakovú, tá pred novinármi stále uteká

Organizátori protestov novej ministerke Denise Sakovej vyčítajú blízkosť k bývalému ministrovi Robertovi Kaliňákovi.

DOMOV

Do rekreačného sídla papalášov politici už takmer nechodia

V Častej–Papierničke boli vlani ubytovaní len dvaja poslanci.

DOMOV

Z armády odchádza na protest skúsený generál

Generálporučík Macko je jediný Slovák, ktorý riadil základňu NATO.

Neprehliadnite tiež

Hyundai i20 vyzerá po facelifte zozadu úplne inak

Dieselový motor sa už v ponuke neobjaví, novinkou je automatická prevodovka.

Ranný dážď v Bratislave spôsobil dopravný kolaps

Na všetkých hlavných ťahoch museli vodiči počítať so zdržaním minimálne 20 minút.

Škoda predstavila ďalšie SUV. Volá sa Kamiq a na našich cestách ho nestretnete

Auto je trochu dlhšie ako európsky Karoq a má cieliť na mladšiu klientelu.

Zviera v aute nesmie nikoho ohroziť, inak vodič riskuje pokutu

Ako prevážať psa v aute, aby ste nedostali pokutu?