Dostali papuče, aj keď žiadny zákaz zastavenia neporušili

To, že sa na ulici nachádza dopravná značka Zákaz zastavenia ešte neznamená, že automaticky nesmiete nikde zastaviť. Stačí, aby správca komunikácie nedal značky, kam treba.

To, že sa na ulici nachádza dopravná značka Zákaz zastavenia ešte neznamená, že automaticky nesmiete nikde zastaviť. Stačí, aby správca komunikácie nedal značky všade, kde treba a nastane problém.

Viacerí ste nám napísali o tom, ako vás mestskí policajti chceli pokutovať za to, že ste mali nesprávne parkovať. Zvláštne na to celom je, že strážcovia zákona rozdávali papuče bez toho, aby poznali dopravné predpisy.

Dudaj: "Vchádzam do ulice, ktorá je označená dopr. značkou Zákaz zastavenia. Vošiel som do polovice ulice a otočil som sa a zastal na okraji vozovky v smere jazdy. Mestskí policajti mi založili zabezpečovacie zariadenie na koleso, že som vraj nerešpektoval dopr. značenie Zákaz zastavenia, ktoré je z oboch strán ulice. O čom som ale nevedel, lebo som sa riadne otočil - vošiel som do dvora a vycúval na ulicu. Bol som prvýkrát v tomto meste, takže túto ulicu som poznať nemohol. Ulica je naozaj označená z oboch strán, ale len ich začiatkoch. Postupovala mestská polícia správne?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak dopravná značka Zákaz zastavenia bola umiestnená na oboch koncoch ulice len na pravej strane cesty z pohľadu vodičov vchádzajúcich do ulice, mestskí policajti nemali dávať na auto papuču. Vodič totiž neporušil zákaz vyplývajúci z dopravnej značky Zákaz zastavenia.

Zákaz zastavenia platí na strane cesty, kde je značka umiestnená

V zákone o cestnej premávke sa píše, že dopravné značky upravujúce zastavenie alebo státie sa umiestňujú na tej strane cesty, na ktorú sa vzťahujú. Ak teda na opačnej strane cesty chýba značka Zákaz zastavenia, smiete tam parkovať. Samozrejme, nesmiete pritom porušiť ďalšie pravidlá o zastavení či státí:

  • Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo.
  • Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade.
  • Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy.
  • Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy.

Otočiť sa smel, značku vidieť nemohol

Vyzerá to tak, že vodič neporušil predpisy o otáčaní sa do opačného smeru jazdy. Ak pritom nikoho neohrozil a neobmedzil a nebolo to na neprehľadnom alebo na inak nebezpečnom mieste, smel sa otočiť.

Pre každého účastníka cestnej premávky, a teda aj vodiča, platí, že použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Značka zakazujúca zastavenie a státie na opačnej strane cesty bola umiestnená tak, že ju vodič vidieť nemohol. Ak sa otáčate do opačného smeru jazdy v polovici ulice, nemáte šancu zistiť, aké dopravné značenie ja na začiatku cesty v smere, do ktorého sa otáčate. Preto preňho zákazová značka neplatí a smel parkovať na danom mieste.

Vodič teda nemal dostať papuču.

Chýbajúce dopravné značky

Ak správca cesty chcel zakázať parkovanie na oboch stranách cesty, nemal šetriť na dopravnom značení. Správca má teraz tri možnosti, ako zabezpečiť to, aby na oboch stranách cesty nebolo možné zastaviť či stáť.

Môže uprostred cesty umiestniť dopravné zariadenie, ktoré znemožní vodičom odbočovať vľavo či otáčať sa. Potom existujúce značky Zákaz zastavenia budú stačiť.

Ďalšou možnosťou je namaľovať po oboch krajoch vozovky súvislú žltú čiaru. Tá pre vodičov znamená, že ani z jednej strany vodiči nesmú zastaviť a ani stáť.

Tretia možnosť je umiestniť dopravnú značku Zákaz zastavenia aj na ľavej strane cesty pri oboch vjazdoch do ulice.

Značka Zákaz zastavenia bola iba vľavo

igors: "Rád by som sa opýtal na nasledujúcu situáciu: Vôjdem do ulice, ktorá má na začiatku umiestnenú značku zákaz zastavenia. Značka však nie je na pravej strane, kde značky obvykle bývajú, ale je umiestnená na ľavej strane (nejedná sa o jednosmerku). Čiže si ju pochopiteľne nevšimnem, nakoľko na ľavej strane vodič značky nehľadá. V presvedčení že na tej ceste nie je zákaz zastavenia teda vozidlo zastavím a opustím ho, na čo mi následne mestský policajt dá odtiahnuť vozidlo. Konal som v rozpore s dopravnými predpismi a mal policajt právo dať mi vozidlo odtiahnuť? Som povinný zaplatiť pokutu a náklady na odtiahnutie vozidla?"

Otázkou ostáva, na ktorej strane cesty vodič zastavil. Ak na pravej, nemali ho sankcionovať v prípade, že neporušil iné dopravné predpisy týkajúce sa zastavenia či státia. Na pravej strane cesty totiž chýba dopravné značenie Zákaz zastavenia. Ak parkoval na ľavej strane cesty, sankcia bola oprávnená.

Aj v tomto prípade platí, že platnosť značky Zákaz zastavenia sa vzťahuje na stranu cesty, pri ktorej je umiestnená.

Mimochodom, všímať si treba aj dopravné značky v ľavom jazdnom pruhu, ak sú otočené do vášho smeru jazdy. Aj takáto značka je platná a treba sa ňou riadiť.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 361
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 973
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 098
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 793
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 638
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 448
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 077
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 023
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 852
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 481

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.