Nový bič na vodičov: automatické meranie hĺbky dezénu pneumatiky

Britská polícia uvažuje o tom, že by na vybraných miestach inštalovala automatické merače hĺbky dezénu pneumatiky. Vodičom, ktorí by jazdili na nevyhovujúcich pneumatikách, by hrozila okamžitá pokuta.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ako napísal portál idnes.cz, britská polícia o zavedenie automatických detektorov hĺbky dezénu uvažuje ako o ďalšom možnom preventívnom opatrení. Systém by vraj mal vodiča upozorňovať na to, že jeho pneumatiky sú príliš zjazdené a tým ho donútiť k ich výmene.

Prevencia alebo vyberanie pokút?

info
§ 5, vyhláška
č. 464/2009 Z.z.:
(5) Pneumatiky nesmú mať na svojom vonkajšom obvode, napríklad v oblasti koruny, boku a pätky, trhliny ani poškodenia, ktoré obnažujú kordovú kostru alebo ju narúšajú. Hĺbka hlavných drážok v stredovej časti povrchu dezénu pneumatiky, ktorý pokrýva približne tri štvrtiny šírky povrchu dezénu jazdnej plochy pneumatiky, nesmie byť menej ako
a) 1 mm na vozidlách kategórie L1e,
b) 1,6 mm na vozidlách ostatných kategórií a 3 mm v prípadoch, keď osobitný predpis pre vozidlá kategórie M a N ustanovuje povinnosť použiť v cestnej premávke vozidlo vybavené zimnými pneumatikami "M+S", "M.S." alebo "M & S".

Kritici systému sa ale obávajú, že bude využívaný k ďalším perzekúciám vodičov. Merací systém totiž stojí v prepočte približne 60 tisíc eur za jedno meracie miesto a skeptici sa domnievajú, že tieto náklady si nechá britská polícia zaplatiť z vreciek vodičov. Hriešnika, ktorého by systém odhalil, by totiž o niekoľko sto metrov ďalej zastavili policajti a vystavili mu pokutu.

Či už bude systém v Británii fungovať akokoľvek, je isté, že systém automatického merania dezénu by mohol byť ďalším príspevkom k zvýšeniu bezpečnosti prevádzky.

Systém automatickej detekcie hĺbky dezénu vyrába napríklad nemecká spoločnosť ProContour a nedávno ho predstavila aj firma Apollo Vredestein. Špeciálne detektory sú zabudované vo vozovke a skenujú odtlačok pneumatiky auta, ktorý cez ne prejde.

Systém, ktorý pomáha pneuservisom

Spoločnosť ProContour ponúka tento systém predovšetkým autoservisom a pneuservisom. Ich prevádzkovateľom ponúka možnosť spoznať prostredníctvom systému nielen ihneď pri vjazde stav pneumatík zákazníkovho vozidla, ale aj odhaliť rad ďalších technických problémov.

Technológia 3D skenovania dezénu pneumatiky dokáže odhaliť rôzne nerovnomernosti v jej opotrebení. Tieto nerovnomernosti sú spôsobené nesprávne nastavenou geometriou alebo inými závadami na podvozku. A skúsený technik dokáže podľa typu opotrebovania ihneď určiť pôvod problému.

Automatické meranie stavu pneumatiky umožňuje mechanikovi odhaliť závadu prakticky ešte pred tým, než zákazník zaparkuje svoje vozidlo v dielni.

Spoločnosť ProContour sľubuje, že jej systém H3-D toho bude v budúcnosti vedieť ešte viac. Hlavnou novinkou by mala byť schopnosť merať podľa odtlačku aj aktuálny tlak v pneumatike. Systém by mohol byť používaný napríklad na benzínových pumpách, kde by boli vodiči automaticky upozorňovaní na podhustené pneumatiky.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 147
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 347
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 457
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 393
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 721
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 401
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 003
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 510
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 837
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 675

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.