SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Nový bič na vodičov: automatické meranie hĺbky dezénu pneumatiky

Britská polícia uvažuje o tom, že by na vybraných miestach inštalovala automatické merače hĺbky dezénu pneumatiky. Vodičom, ktorí by jazdili na nevyhovujúcich pneumatikách, by hrozila okamžitá pokuta.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ako napísal portál idnes.cz, britská polícia o zavedenie automatických detektorov hĺbky dezénu uvažuje ako o ďalšom možnom preventívnom opatrení. Systém by vraj mal vodiča upozorňovať na to, že jeho pneumatiky sú príliš zjazdené a tým ho donútiť k ich výmene.

Prevencia alebo vyberanie pokút?

info
§ 5, vyhláška
č. 464/2009 Z.z.:
(5) Pneumatiky nesmú mať na svojom vonkajšom obvode, napríklad v oblasti koruny, boku a pätky, trhliny ani poškodenia, ktoré obnažujú kordovú kostru alebo ju narúšajú. Hĺbka hlavných drážok v stredovej časti povrchu dezénu pneumatiky, ktorý pokrýva približne tri štvrtiny šírky povrchu dezénu jazdnej plochy pneumatiky, nesmie byť menej ako
a) 1 mm na vozidlách kategórie L1e,
b) 1,6 mm na vozidlách ostatných kategórií a 3 mm v prípadoch, keď osobitný predpis pre vozidlá kategórie M a N ustanovuje povinnosť použiť v cestnej premávke vozidlo vybavené zimnými pneumatikami "M+S", "M.S." alebo "M & S".

Kritici systému sa ale obávajú, že bude využívaný k ďalším perzekúciám vodičov. Merací systém totiž stojí v prepočte približne 60 tisíc eur za jedno meracie miesto a skeptici sa domnievajú, že tieto náklady si nechá britská polícia zaplatiť z vreciek vodičov. Hriešnika, ktorého by systém odhalil, by totiž o niekoľko sto metrov ďalej zastavili policajti a vystavili mu pokutu.

Či už bude systém v Británii fungovať akokoľvek, je isté, že systém automatického merania dezénu by mohol byť ďalším príspevkom k zvýšeniu bezpečnosti prevádzky.

Systém automatickej detekcie hĺbky dezénu vyrába napríklad nemecká spoločnosť ProContour a nedávno ho predstavila aj firma Apollo Vredestein. Špeciálne detektory sú zabudované vo vozovke a skenujú odtlačok pneumatiky auta, ktorý cez ne prejde.

Systém, ktorý pomáha pneuservisom

Spoločnosť ProContour ponúka tento systém predovšetkým autoservisom a pneuservisom. Ich prevádzkovateľom ponúka možnosť spoznať prostredníctvom systému nielen ihneď pri vjazde stav pneumatík zákazníkovho vozidla, ale aj odhaliť rad ďalších technických problémov.

Technológia 3D skenovania dezénu pneumatiky dokáže odhaliť rôzne nerovnomernosti v jej opotrebení. Tieto nerovnomernosti sú spôsobené nesprávne nastavenou geometriou alebo inými závadami na podvozku. A skúsený technik dokáže podľa typu opotrebovania ihneď určiť pôvod problému.

Automatické meranie stavu pneumatiky umožňuje mechanikovi odhaliť závadu prakticky ešte pred tým, než zákazník zaparkuje svoje vozidlo v dielni.

Spoločnosť ProContour sľubuje, že jej systém H3-D toho bude v budúcnosti vedieť ešte viac. Hlavnou novinkou by mala byť schopnosť merať podľa odtlačku aj aktuálny tlak v pneumatike. Systém by mohol byť používaný napríklad na benzínových pumpách, kde by boli vodiči automaticky upozorňovaní na podhustené pneumatiky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 103
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 298
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 483
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 300
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 865
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 807
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 300
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 223
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 094
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 961
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

21 h
Vyštudoval biológiu a robil antropologický výskum v osade pri Krupine. V súčasnosti Andrej Belák pôsobí v Ústave etnológie a sociálnej antropológie SAV a v organizácii ministerstva zdravotníctva Zdravé regióny.

Antropológ Belák dostal Bielu vranu.

14 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

16 h

OĽaNO stratilo viac ako polovicu preferencií a Sme rodina by asi ani neprešli do parlamentu. Chá-chá!

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan