Mestskí policajti majú nový papučový raj

Niektorí vodiči nezisťujú, či je voľné miesto na zaparkovanie na vyznačených miestach. Dôležité je pre nich, aby zaparkovali rýchlo a blízko, aj keď v zákaze. Smutné je, ak sa takto správajú aj mestskí policajti.

(Zdroj: Tatiana Selická)

Niektorí vodiči nezisťujú, či je voľné miesto na zaparkovanie na vyznačených miestach. Dôležité je pre nich, aby zaparkovali rýchlo a blízko, aj keď v zákaze. Dúfajú, že riziko pokuty je malé.

Smutné je, ak sa takto správajú aj mestskí policajti.

Martin Pir nedávno na svojom blogu uverejnil články o tom, ako mestskí policajti pri nákupnom centre Aupark rozdávali papuče. Sťažoval sa nielen na samotné "papučovanie" ale aj na spôsob, ako mestskí policajti odstavili svoje vozidlo.

Pribudla značka Zákaz zastavenia. Prečo?

Donedávna nebolo nič výnimočné vidieť autá parkovať na chodníku pri obchodnom centre. Chodník je dosť široký na to, aby chodcom zostalo na chôdzu minimálne 1,5 metra, keď na ňom parkujú autá. Správca komunikácie však nedávno pri ceste umiestnil dopravnú značku Zákaz zastavenia. Každý, kto tam potom na chodník zaparkoval, porušil predpisy. Mestská polícia to využila a hromadne rozdávala papuče.

To, že správca komunikácie nechal pri cestu umiestniť Zákaz zastavenia, je pochopiteľné. Je zodpovedný aj za schodnosť chodníkov pri ceste. Tie sú ale spravené zo zámkovej dlažby, ktorá nie je projektovaná na parkovanie vozidiel. Takáto dlažba sa častým parkovaním poškodzuje rýchlejšie. Častejšie opravy idú samozrejme viac do peňazí a preto je pochopiteľné, že tam správca nechal osadiť zákazovú značku.

01.jpg
foto: Tatiana Selická

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Parkovacích miest je dosť

Vodiči by však mohli oponovať, že v niektorých časoch je problém na parkoviskách obchodného centra zaparkovať. V minulosti, keď mnoho z miest obsadzovali ľudia pracujúci v okolí, ktorí tam auto odstavili na celý deň sa neraz stalo, že nakupujúci nemali kde svoje autá odstaviť. A to je tam viac ako 1500 parkovacích miest.

Po posunutí otváracích hodín parkoviska na 10. hodinu sa však v podstate nestáva, že by vodiči nemali k dispozícii voľné parkovacie miesta na parkoviskách. Nie je teda dôvod parkovať na chodníku. Problém vznikol iba ľuďom, ktorí sú zvyknutí parkovať čo najbližšie k vchodu svojho cieľa bez ohľadu na následky.

Prečo parkovali na chodníku, aj keď nesmeli?

Vodiči, ktorí parkovali na chodníku napriek dopravnej značke Zákaz zastavenia,

  • si značenie nevšimli, lebo tam bolo umiestnené krátko a po danej trase jazdia "po pamäti", alebo
  • si značenie nevšimli, lebo si značenie nevšímajú vôbec, alebo
  • dopravnú značku ignorovali, lebo dúfali, že im pri obchodnom centre pokuta nehrozí, alebo
  • dopravnú značku ignorovali, lebo verili, že značka Zákaz zastavenia neplatí pre chodníky.

Len prvú z možností sa dá pochopiť. Preto býva zvyčajne pravidlom, že policajti sankcionujú vodičov za nerešpektovanie nového značenie až po istej dobe. Dovtedy skôr upozorňujú ako pokutujú. Niekedy vodičov na nové značenie upozorňuje aj veľká dopravná značka informujúca v dostatočnom predstihu o zmene značenia.

Aj na cestných komunikáciách pri obchodných centrách platia dopravné predpisy. Ide totiž o účelové komunikácie. To isté platí aj pre podzemné garáže. Nie je pritom podstatné, či ide o súkromné parkovisko alebo areál.

02.jpg
foto: Tatiana Selická

Značka Zákaz zastavenia platí aj na chodníkoch

Vodiči, ktorí tvrdia, že značka Zákaz zastavenia neplatí pre chodníky, sa mýlia. Podľa dopravných predpisov, dopravné značky upravujúce zastavenie alebo státie sa umiestňujú na tej strane cesty, na ktorú sa vzťahujú. Zároveň sa v predpisoch píše, že zvislé dopravné značky upravujúce zákaz zastavenia alebo státia na jednosmernej ceste platia len pre tú stranu cesty, pri ktorej sú umiestnené.

Značka Zákaz zastavenia či státia teda platí pre určenú stranu cesty. Súčasťou cesty je aj chodník. V zákone sa píše, že chodník je "komunikácia alebo časť cesty určená pre chodcov, ktorá je spravidla oddelená od vozovky výškovo alebo iným spôsobom". Pre vozidlá je určená predovšetkým vozovka.

Zástancovia parkovania na chodníkoch za značkou Zákaz zastavenia sa však bránia tým, že medzinárodné predpisy určujú, že táto značka sa vzťahuje len na vozovku. A keďže medzinárodné predpisy sú nadradené národným, majú prednosť v prípade rozporu.

Vo Viedenskom dohovore o dopravných značkách a signáloch sa píše, že miesta, kde je zakázané zastaviť alebo stáť, majú byť označené dopravnou značkou Zákaz zastavenia. Zákaz sa pritom vzťahuje na stranu vozovky, na ktorej je značka umiestnená.

Treba si ale uvedomiť, ako je vo Viedenskom dohovore definovaná vozovka. Tou je časť cesty bežne používaná automobilovou dopravou. Keďže sa aj časť chodníka na Slovensku bežne používa pre statickú automobilovú dopravu, potom je aj časť chodníka považovaná z pohľadu medzinárodnej definície za vozovku, na ktorú sa vzťahuje zákaz vyplývajúci zo značky Zákaz zastavenia.

Mestskí policajti pokutovali, sami ale porušovali dopravné predpisy

Bloger si počas osádzania papúč na kolesá nesprávne parkujúcich áut všimol aj ďalší spoločensky neprijateľný jav. Mestskí policajti, ktorých úlohou je aj dozerať na dodržiavanie časti dopravných predpisov, sami porušili niektoré dopravné pravidlá.

Ako vidno na fotkách, jazdili po chodníku. Len štátna polícia pritom smie na mieste samom a v nevyhnutnej miere udeliť výnimku na jazdu po chodníku.

Na to, aby sa na chodník dostali, museli prejsť po verejnej zeleni (keďže miesta, kde by sa dalo prejsť na chodník priamo z vozovky, boli obsadené parkujúcimi autami), čím ju ničili.

No a zaparkovali svoje auto v zákaze. Tu ale treba v rámci objektivity dodať, že mestskí policajti majú možnosť v mimoriadnych a nevyhnutných prípadoch využiť výnimku z dopravných značiek vyjadrujúcich zákaz. Za ostatné porušenia predpisov si však rovnako, ako vodiči, ktorých vozidlá opapučovali, zaslúžili pokutu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  5. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 859
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 6 383
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 4 932
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 3 397
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 077
  6. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€ 2 641
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 2 534
  8. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 252
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 824
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 507

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kosík na videu z afrického väzenia odpovedá Kaliňákovi

Gašpar s Kaliňákom spochybňovali pravosť vyhlásenia bývalého siskára Ľuboša Kosíka o únose prezidentovho syna. Kosík poslal video ako dôkaz.

TV

Kosík vo videohovore z afrického väzenia: Zaručte mi bezpečnosť

Bývalý siskár potvrdzuje svoju totožnosť.

SVET

Zeman ťahal Drahoša do bahna, no on sa nedal. Znamená to prehru?

Český prezident sa vôbec sa nezmenil.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Kona priniesol svieži vietor do segmentu SUV (test)

Výstredný dizajn autu neuberá zo schopností v ľahkom teréne.

Pozrite si, ako budú musieť dávať autá prednosť chodcom. Možno už budúci rok

Slovenské dopravné predpisy sa majú viac podobať na rakúske.

Diaľničné známky: všetko, čo o nich potrebujete vedieť

Elektronické známky zaviedlo už aj Rakúsko.

Je luxusná Dacia oxymoron? Podľa francúzskeho dizajnéra nie

Jeho realistická počítačová úprava posúva lacnú značku medzi prémiu.