Mestskí policajti majú nový papučový raj

Niektorí vodiči nezisťujú, či je voľné miesto na zaparkovanie na vyznačených miestach. Dôležité je pre nich, aby zaparkovali rýchlo a blízko, aj keď v zákaze. Smutné je, ak sa takto správajú aj mestskí policajti.

(Zdroj: Tatiana Selická)

Niektorí vodiči nezisťujú, či je voľné miesto na zaparkovanie na vyznačených miestach. Dôležité je pre nich, aby zaparkovali rýchlo a blízko, aj keď v zákaze. Dúfajú, že riziko pokuty je malé.

Smutné je, ak sa takto správajú aj mestskí policajti.

Martin Pir nedávno na svojom blogu uverejnil články o tom, ako mestskí policajti pri nákupnom centre Aupark rozdávali papuče. Sťažoval sa nielen na samotné "papučovanie" ale aj na spôsob, ako mestskí policajti odstavili svoje vozidlo.

Pribudla značka Zákaz zastavenia. Prečo?

Donedávna nebolo nič výnimočné vidieť autá parkovať na chodníku pri obchodnom centre. Chodník je dosť široký na to, aby chodcom zostalo na chôdzu minimálne 1,5 metra, keď na ňom parkujú autá. Správca komunikácie však nedávno pri ceste umiestnil dopravnú značku Zákaz zastavenia. Každý, kto tam potom na chodník zaparkoval, porušil predpisy. Mestská polícia to využila a hromadne rozdávala papuče.

To, že správca komunikácie nechal pri cestu umiestniť Zákaz zastavenia, je pochopiteľné. Je zodpovedný aj za schodnosť chodníkov pri ceste. Tie sú ale spravené zo zámkovej dlažby, ktorá nie je projektovaná na parkovanie vozidiel. Takáto dlažba sa častým parkovaním poškodzuje rýchlejšie. Častejšie opravy idú samozrejme viac do peňazí a preto je pochopiteľné, že tam správca nechal osadiť zákazovú značku.

01.jpg
foto: Tatiana Selická

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Parkovacích miest je dosť

Vodiči by však mohli oponovať, že v niektorých časoch je problém na parkoviskách obchodného centra zaparkovať. V minulosti, keď mnoho z miest obsadzovali ľudia pracujúci v okolí, ktorí tam auto odstavili na celý deň sa neraz stalo, že nakupujúci nemali kde svoje autá odstaviť. A to je tam viac ako 1500 parkovacích miest.

Po posunutí otváracích hodín parkoviska na 10. hodinu sa však v podstate nestáva, že by vodiči nemali k dispozícii voľné parkovacie miesta na parkoviskách. Nie je teda dôvod parkovať na chodníku. Problém vznikol iba ľuďom, ktorí sú zvyknutí parkovať čo najbližšie k vchodu svojho cieľa bez ohľadu na následky.

Prečo parkovali na chodníku, aj keď nesmeli?

Vodiči, ktorí parkovali na chodníku napriek dopravnej značke Zákaz zastavenia,

  • si značenie nevšimli, lebo tam bolo umiestnené krátko a po danej trase jazdia "po pamäti", alebo
  • si značenie nevšimli, lebo si značenie nevšímajú vôbec, alebo
  • dopravnú značku ignorovali, lebo dúfali, že im pri obchodnom centre pokuta nehrozí, alebo
  • dopravnú značku ignorovali, lebo verili, že značka Zákaz zastavenia neplatí pre chodníky.

Len prvú z možností sa dá pochopiť. Preto býva zvyčajne pravidlom, že policajti sankcionujú vodičov za nerešpektovanie nového značenie až po istej dobe. Dovtedy skôr upozorňujú ako pokutujú. Niekedy vodičov na nové značenie upozorňuje aj veľká dopravná značka informujúca v dostatočnom predstihu o zmene značenia.

Aj na cestných komunikáciách pri obchodných centrách platia dopravné predpisy. Ide totiž o účelové komunikácie. To isté platí aj pre podzemné garáže. Nie je pritom podstatné, či ide o súkromné parkovisko alebo areál.

02.jpg
foto: Tatiana Selická

Značka Zákaz zastavenia platí aj na chodníkoch

Vodiči, ktorí tvrdia, že značka Zákaz zastavenia neplatí pre chodníky, sa mýlia. Podľa dopravných predpisov, dopravné značky upravujúce zastavenie alebo státie sa umiestňujú na tej strane cesty, na ktorú sa vzťahujú. Zároveň sa v predpisoch píše, že zvislé dopravné značky upravujúce zákaz zastavenia alebo státia na jednosmernej ceste platia len pre tú stranu cesty, pri ktorej sú umiestnené.

Značka Zákaz zastavenia či státia teda platí pre určenú stranu cesty. Súčasťou cesty je aj chodník. V zákone sa píše, že chodník je "komunikácia alebo časť cesty určená pre chodcov, ktorá je spravidla oddelená od vozovky výškovo alebo iným spôsobom". Pre vozidlá je určená predovšetkým vozovka.

Zástancovia parkovania na chodníkoch za značkou Zákaz zastavenia sa však bránia tým, že medzinárodné predpisy určujú, že táto značka sa vzťahuje len na vozovku. A keďže medzinárodné predpisy sú nadradené národným, majú prednosť v prípade rozporu.

Vo Viedenskom dohovore o dopravných značkách a signáloch sa píše, že miesta, kde je zakázané zastaviť alebo stáť, majú byť označené dopravnou značkou Zákaz zastavenia. Zákaz sa pritom vzťahuje na stranu vozovky, na ktorej je značka umiestnená.

Treba si ale uvedomiť, ako je vo Viedenskom dohovore definovaná vozovka. Tou je časť cesty bežne používaná automobilovou dopravou. Keďže sa aj časť chodníka na Slovensku bežne používa pre statickú automobilovú dopravu, potom je aj časť chodníka považovaná z pohľadu medzinárodnej definície za vozovku, na ktorú sa vzťahuje zákaz vyplývajúci zo značky Zákaz zastavenia.

Mestskí policajti pokutovali, sami ale porušovali dopravné predpisy

Bloger si počas osádzania papúč na kolesá nesprávne parkujúcich áut všimol aj ďalší spoločensky neprijateľný jav. Mestskí policajti, ktorých úlohou je aj dozerať na dodržiavanie časti dopravných predpisov, sami porušili niektoré dopravné pravidlá.

Ako vidno na fotkách, jazdili po chodníku. Len štátna polícia pritom smie na mieste samom a v nevyhnutnej miere udeliť výnimku na jazdu po chodníku.

Na to, aby sa na chodník dostali, museli prejsť po verejnej zeleni (keďže miesta, kde by sa dalo prejsť na chodník priamo z vozovky, boli obsadené parkujúcimi autami), čím ju ničili.

No a zaparkovali svoje auto v zákaze. Tu ale treba v rámci objektivity dodať, že mestskí policajti majú možnosť v mimoriadnych a nevyhnutných prípadoch využiť výnimku z dopravných značiek vyjadrujúcich zákaz. Za ostatné porušenia predpisov si však rovnako, ako vodiči, ktorých vozidlá opapučovali, zaslúžili pokutu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  3. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  4. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Bayer posilňuje svoju značku
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 939
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 796
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 044
  4. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 11 912
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 276
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 10 178
  7. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 7 846
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 108
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 318
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 246

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska prijal Sakovú v paláci, Bugár k nej výhrady nemá

V Moste-Híd dúfali, že Smer vyberie za ministra vnútra človeka, ktorý nebude polarizovať spoločnosť. Kaliňákova spolupracovníčka im neprekáža.

KOMENTÁRE

Tento Danko nás vyjde draho

Kde sa ešte v Dankovi berie sebavedomie na otáčanie témy opozičnej nespôsobilosti?

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.