SME

Mestskí policajti majú nový papučový raj

Niektorí vodiči nezisťujú, či je voľné miesto na zaparkovanie na vyznačených miestach. Dôležité je pre nich, aby zaparkovali rýchlo a blízko, aj keď v zákaze. Smutné je, ak sa takto správajú aj mestskí policajti.

(Zdroj: Tatiana Selická)

Niektorí vodiči nezisťujú, či je voľné miesto na zaparkovanie na vyznačených miestach. Dôležité je pre nich, aby zaparkovali rýchlo a blízko, aj keď v zákaze. Dúfajú, že riziko pokuty je malé.

Smutné je, ak sa takto správajú aj mestskí policajti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Martin Pir nedávno na svojom blogu uverejnil články o tom, ako mestskí policajti pri nákupnom centre Aupark rozdávali papuče. Sťažoval sa nielen na samotné "papučovanie" ale aj na spôsob, ako mestskí policajti odstavili svoje vozidlo.

Pribudla značka Zákaz zastavenia. Prečo?

Donedávna nebolo nič výnimočné vidieť autá parkovať na chodníku pri obchodnom centre. Chodník je dosť široký na to, aby chodcom zostalo na chôdzu minimálne 1,5 metra, keď na ňom parkujú autá. Správca komunikácie však nedávno pri ceste umiestnil dopravnú značku Zákaz zastavenia. Každý, kto tam potom na chodník zaparkoval, porušil predpisy. Mestská polícia to využila a hromadne rozdávala papuče.

SkryťVypnúť reklamu

To, že správca komunikácie nechal pri cestu umiestniť Zákaz zastavenia, je pochopiteľné. Je zodpovedný aj za schodnosť chodníkov pri ceste. Tie sú ale spravené zo zámkovej dlažby, ktorá nie je projektovaná na parkovanie vozidiel. Takáto dlažba sa častým parkovaním poškodzuje rýchlejšie. Častejšie opravy idú samozrejme viac do peňazí a preto je pochopiteľné, že tam správca nechal osadiť zákazovú značku.

01.jpg
foto: Tatiana Selická

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Parkovacích miest je dosť

Vodiči by však mohli oponovať, že v niektorých časoch je problém na parkoviskách obchodného centra zaparkovať. V minulosti, keď mnoho z miest obsadzovali ľudia pracujúci v okolí, ktorí tam auto odstavili na celý deň sa neraz stalo, že nakupujúci nemali kde svoje autá odstaviť. A to je tam viac ako 1500 parkovacích miest.

SkryťVypnúť reklamu

Po posunutí otváracích hodín parkoviska na 10. hodinu sa však v podstate nestáva, že by vodiči nemali k dispozícii voľné parkovacie miesta na parkoviskách. Nie je teda dôvod parkovať na chodníku. Problém vznikol iba ľuďom, ktorí sú zvyknutí parkovať čo najbližšie k vchodu svojho cieľa bez ohľadu na následky.

Prečo parkovali na chodníku, aj keď nesmeli?

Vodiči, ktorí parkovali na chodníku napriek dopravnej značke Zákaz zastavenia,

  • si značenie nevšimli, lebo tam bolo umiestnené krátko a po danej trase jazdia "po pamäti", alebo
  • si značenie nevšimli, lebo si značenie nevšímajú vôbec, alebo
  • dopravnú značku ignorovali, lebo dúfali, že im pri obchodnom centre pokuta nehrozí, alebo
  • dopravnú značku ignorovali, lebo verili, že značka Zákaz zastavenia neplatí pre chodníky.

Len prvú z možností sa dá pochopiť. Preto býva zvyčajne pravidlom, že policajti sankcionujú vodičov za nerešpektovanie nového značenie až po istej dobe. Dovtedy skôr upozorňujú ako pokutujú. Niekedy vodičov na nové značenie upozorňuje aj veľká dopravná značka informujúca v dostatočnom predstihu o zmene značenia.

SkryťVypnúť reklamu

Aj na cestných komunikáciách pri obchodných centrách platia dopravné predpisy. Ide totiž o účelové komunikácie. To isté platí aj pre podzemné garáže. Nie je pritom podstatné, či ide o súkromné parkovisko alebo areál.

02.jpg
foto: Tatiana Selická

Značka Zákaz zastavenia platí aj na chodníkoch

Vodiči, ktorí tvrdia, že značka Zákaz zastavenia neplatí pre chodníky, sa mýlia. Podľa dopravných predpisov, dopravné značky upravujúce zastavenie alebo státie sa umiestňujú na tej strane cesty, na ktorú sa vzťahujú. Zároveň sa v predpisoch píše, že zvislé dopravné značky upravujúce zákaz zastavenia alebo státia na jednosmernej ceste platia len pre tú stranu cesty, pri ktorej sú umiestnené.

Značka Zákaz zastavenia či státia teda platí pre určenú stranu cesty. Súčasťou cesty je aj chodník. V zákone sa píše, že chodník je "komunikácia alebo časť cesty určená pre chodcov, ktorá je spravidla oddelená od vozovky výškovo alebo iným spôsobom". Pre vozidlá je určená predovšetkým vozovka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zástancovia parkovania na chodníkoch za značkou Zákaz zastavenia sa však bránia tým, že medzinárodné predpisy určujú, že táto značka sa vzťahuje len na vozovku. A keďže medzinárodné predpisy sú nadradené národným, majú prednosť v prípade rozporu.

Vo Viedenskom dohovore o dopravných značkách a signáloch sa píše, že miesta, kde je zakázané zastaviť alebo stáť, majú byť označené dopravnou značkou Zákaz zastavenia. Zákaz sa pritom vzťahuje na stranu vozovky, na ktorej je značka umiestnená.

Treba si ale uvedomiť, ako je vo Viedenskom dohovore definovaná vozovka. Tou je časť cesty bežne používaná automobilovou dopravou. Keďže sa aj časť chodníka na Slovensku bežne používa pre statickú automobilovú dopravu, potom je aj časť chodníka považovaná z pohľadu medzinárodnej definície za vozovku, na ktorú sa vzťahuje zákaz vyplývajúci zo značky Zákaz zastavenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mestskí policajti pokutovali, sami ale porušovali dopravné predpisy

Bloger si počas osádzania papúč na kolesá nesprávne parkujúcich áut všimol aj ďalší spoločensky neprijateľný jav. Mestskí policajti, ktorých úlohou je aj dozerať na dodržiavanie časti dopravných predpisov, sami porušili niektoré dopravné pravidlá.

Ako vidno na fotkách, jazdili po chodníku. Len štátna polícia pritom smie na mieste samom a v nevyhnutnej miere udeliť výnimku na jazdu po chodníku.

Na to, aby sa na chodník dostali, museli prejsť po verejnej zeleni (keďže miesta, kde by sa dalo prejsť na chodník priamo z vozovky, boli obsadené parkujúcimi autami), čím ju ničili.

No a zaparkovali svoje auto v zákaze. Tu ale treba v rámci objektivity dodať, že mestskí policajti majú možnosť v mimoriadnych a nevyhnutných prípadoch využiť výnimku z dopravných značiek vyjadrujúcich zákaz. Za ostatné porušenia predpisov si však rovnako, ako vodiči, ktorých vozidlá opapučovali, zaslúžili pokutu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Koľko stojí dovolenka na lodi a koľko apartmán pri mori?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 855
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 114
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 455
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 100
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 428
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 393
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 1 963
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár 1 528
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  2. Dávid Polák: Kto je v skutočnosti "Bibi" Netanyahu?
  3. Viktor Pamula: Konsolidácia po Ficovsky
  4. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: vodáreň pre parné lokomotívy
  5. Ľuboš Vodička: Viedenské podzemie, čiže príbeh Tretieho muža a krásnej Jeanny
  6. Jan Pražák: Mami, proboha, proč ty ve svém věku chceš být ještě hezká?
  7. Elena Antalová: Aj KDH môže na Slovensku vyhrať voľby
  8. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 24 823
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 147
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 16 374
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 017
  5. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 4 944
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 541
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 350
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 080
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu