SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Zrazili sa v preplnenej križovatke, za vinníka určili nespravodlivo len jedného

Často sa stáva, že vodiči vojdú do križovatky aj vtedy, ak je zrejmé, že pre kolónu ňou neprejdú ani na zelenú. Križovatku upchajú a rozširujú kolóny aj do iných smerov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V mestách sa neraz vytvoria dlhé pomaly idúce kolóny áut. Nejeden vodič je vtedy nervózny a ponáhľa sa. Často sa vtedy stáva, že vodiči vojdú do križovatky aj vtedy, ak je zrejmé, že pre kolónu ňou neprejdú ani na zelenú. Križovatku upchajú a rozširujú kolóny aj do iných smerov.

Podobnú skúsenosť má aj Vladimír, ktorý chcel takto zaplnenou križovatkou prejsť z iného smeru. Havaroval. Policajti mu priznali vinu, no cíti krivdu. Čiastočne má pravdu.

Vladimír: "Tento týždeň sa mi stala nepríjemnosť – dopravná nehoda. Vzhľadom na okolnosti, pre mňa prekvapivé prisúdenie viny zo strany privolaných policajtov a tiež nejednoznačného výsledku nasledovných konzultácií, som si povedal, že by bolo vhodné rozobrať si situáciu podrobnejšie.

Stalo sa to v Bratislave, na Šancovej ulici, na križovatke s cestou vedúcou od hlavnej stanice (Predstaničné námestie). Premávka hore Šancovou (v smere na Pražskú) bola dosť hustá a autá cez križovatku prechádzali viac-menej krokom. Keďže zelená bola už dosť dlho, niektorí vodiči pred vstupom do priestoru, kade mali po zmene svetiel ísť autá v priečnom smere (zo stanice a na stanicu), zastali a pohli sa ďalej až keď priestor pred nimi bol voľný.

Ja som išiel po Šancovej zhora a stál som na semafore v odbočovacom pruhu smerom na hlavnú stanicu. Keď naskočila zelená, autá v protismere ešte stále prechádzali križovatkou a videl som, že ich tam je ešte pekných pár. Keďže som vedel, že zelená v mojom smere je dosť krátka a zároveň som bol presvedčený, že protiidúci šoféri nemajú čo ďalej križovatkou prechádzať, dal som sa do pohybu a v zásade som donútil vodiča v prvom protiidúcom pruhu zastaviť a umožniť mi prechod. Problém nastal pri prechode do ďalšieho pruhu, v ktorom sa objavilo auto ktoré nezastalo (nestihlo) a rovnako som nestihol zastať ani ja, čo vyústilo do zrážky (môj pravý predný roh, ich ľavý predný roh).

Obe strany sme čakali na príchod policajtov, obaja presvedčení, že na vine je ten druhý. Policajti vzniknutú situáciu posúdili tak, že celú vinu pripísali mne, odvolávajúc sa na bod vyhlášky, ktorý hovorí niečo v tom zmysle, že do križovatky vozidlo nemôže vojsť, pokiaľ ňou nemôže plynule prejsť.

Ja som o existencii tohto pravidla vedel, len som predpokladal, že na jeho základe bude za vinníka nehody označená vodička protiidúceho vozidla – nejako mi nedošlo, že sa to vlastne vzťahuje aj na mňa. Vodička protiidúceho auta tvrdila, že nebola žiadna hustá premávka, ale ona normálne išla.

Vzhľadom na veľmi jednoznačné vystupovanie policajtov a hrozby, že ak nepodpíšem svoj súhlas s riešením, budú udalosť riešiť ako nehodu a nie ako škodovú udalosť, čo ma v konečnom dôsledku bude stáť podstatne vyššiu pokutu a možno aj vodičák, bál som sa riskovať túto alternatívu a podpísal som svoj súhlas s riešením aj pokutou, ktorú som dostal (60 eur, čo sa mi javí ešte ako celkom slušné, ak ju naozaj museli udeliť)."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

To, o čom nám napísal Vladimír, je klasický problém vodičov v mestách, v ktorých sa tvoria dopravné zápchy. Podobne, ako dúfajú, že na oranžovú stihnú prejsť, dúfajú, že stihnú prejsť cez križovatku skôr, než dostanú zelenú vodiči z iných smerov.

Pritom zákon jednoznačne určuje pre každého účastníka cestnej premávky, že vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke. Toto neplatí len v situácii, keď odbočujete vľavo a musíte dať prednosť vozidlám prichádzajúcim z opačného smeru.

Tak, ako Vladimír správne uviedol, predpis sa vzťahoval aj naňho. Keď videl, že križovatka je upchatá inými vozidlami, nemal do križovatky vchádzať, aj keď mal zelenú.

Kto je vinníkom nehody?

Vladimír: "Kto podľa vášho názoru bol vinníkom dopravnej nehody? Protiidúce vozidlo? Obaja? Ja? (pýtam sa preto, že chlapi z dopravného dispečingu MHD, ktorí tam boli tiež, hovorili, že identickú nehodu autobusu na rovnakom mieste riešili policajti pripísaním viny práve protiidúcemu vozidlu; rovnako pri konzultácii s veľmi skúseným dopravným policajtom, tento hovoril že v popísanej situácii by pravdepodobne vinu pripísal vodičovi protiidúceho vozidla)"

To, že Vladimír vošiel do križovatky, aj keď nesmel, je jednoznačné. Nemôže sa tak zbaviť viny za nehodu, ktorej vzniku dopomohol.

A čo šoférka, s ktorou sa Vladimír zrazil? Podľa Vladimírovho opisu prechádzala cez križovatku na červenú. Ak šla súvisle bez toho, aby ju premávka prinútila zastaviť v križovatke a ak Vladimír šiel na zelenú a semafory sú nastavené správne, vodička šla jednoznačne na červenú.

Ak ale šoférka, s ktorou sa Vladimír zrazil, vošla do križovatky ešte na zelenú a bola tam stále v čase, keď do križovatky vošiel Vladimír, aj ona vošla do križovatky v rozpore s predpismi.

Nech to bolo tak alebo tak, policajti teda mali ako spoluvinníka označiť aj vodičku. A ak uložili pokutu Vladimírovi, bolo spravodlivé, ak by ju uložili aj šoférke.

Policajti mali vyšetrovať dopravnú nehodu

Zvláštnosťou v tejto súvislosti je, že policajti určovali vinníka, aj keď išlo o škodovú udalosť. Policajti totiž škodové udalosti nevyšetrujú. Ak sa k nejakej dostanú, môžu uložiť pokutu za dopravné priestupky, ale otázka viny alebo neviny pri škodovej udalosti je na zodpovednosti jej účastníkov.

Vladimír ale napísal, že sa s "protistranou" nedohodol na vine. Z hľadiska predpisov šlo teda automaticky o dopravnú nehodu, ktorú mali policajti patrične vyšetriť. Je zvláštne, že pod hrozbou vyšších sankcií sa zbavili práce, ktorá by im vznikla, keby dokumentovali dopravnú nehodu.

Ako prejsť upchatou križovatkou?

Vladimír: "Existuje jednoznačne stanovený spôsob, ako sa správať v takýchto situáciách – mám na mysli najmä situáciu, keď v hustej premávke mám síce zelenú, ale keď aspoň trochu používam mozog, musím vidieť, že môžem ostať visieť v križovatke aj po jej skončení a blokovať autá v ostatných smeroch, čím akurát ďalej rozširujem zápchu?"

V situáciách, ako zažil Vladimír, je lepšie netlačiť sa do preplnenej križovatky, aj keby vás to malo zdržať. Je lepšie stratiť čas státím v križovatke ako riešením následkov zrážky vozidiel.

Aj keď to môže byť skutočne zdržujúce čakať na zelenú, kým sa uvoľní križovatka v iných smeroch a riskovať, že keď bude križovatka voľná, vám naskočí červená, predídete tým problémom. Zároveň tým neporušíte žiadne predpisy.

To, že zostanete stáť, chránite v prvom rade bezpečnosť cestnej premávky. To je nadradené nad potrebou uvoľniť cestu vozidlám za vami. Vladimír sa tiež obáva, že by takto rozširoval zápchu. Problém je ale ten, že ju do iných smerov rozširujú tí, ktorí sa vtlačia do križovatky a zostanú v nej stáť, aj keď predtým vedeli, že ňou neprejdú.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Päť chýb pri zateplení strechy
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 659
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 476
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 14 174
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 692
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 913
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 139
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 044
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 596
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 500
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 333
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Plošné testovanie bude, od soboty platí zákaz vychádzania (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Igor Matovič hovorí o nových opatreniach.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson