Zrazili sa v preplnenej križovatke, za vinníka určili nespravodlivo len jedného

Často sa stáva, že vodiči vojdú do križovatky aj vtedy, ak je zrejmé, že pre kolónu ňou neprejdú ani na zelenú. Križovatku upchajú a rozširujú kolóny aj do iných smerov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V mestách sa neraz vytvoria dlhé pomaly idúce kolóny áut. Nejeden vodič je vtedy nervózny a ponáhľa sa. Často sa vtedy stáva, že vodiči vojdú do križovatky aj vtedy, ak je zrejmé, že pre kolónu ňou neprejdú ani na zelenú. Križovatku upchajú a rozširujú kolóny aj do iných smerov.

Podobnú skúsenosť má aj Vladimír, ktorý chcel takto zaplnenou križovatkou prejsť z iného smeru. Havaroval. Policajti mu priznali vinu, no cíti krivdu. Čiastočne má pravdu.

Vladimír: "Tento týždeň sa mi stala nepríjemnosť – dopravná nehoda. Vzhľadom na okolnosti, pre mňa prekvapivé prisúdenie viny zo strany privolaných policajtov a tiež nejednoznačného výsledku nasledovných konzultácií, som si povedal, že by bolo vhodné rozobrať si situáciu podrobnejšie.

Stalo sa to v Bratislave, na Šancovej ulici, na križovatke s cestou vedúcou od hlavnej stanice (Predstaničné námestie). Premávka hore Šancovou (v smere na Pražskú) bola dosť hustá a autá cez križovatku prechádzali viac-menej krokom. Keďže zelená bola už dosť dlho, niektorí vodiči pred vstupom do priestoru, kade mali po zmene svetiel ísť autá v priečnom smere (zo stanice a na stanicu), zastali a pohli sa ďalej až keď priestor pred nimi bol voľný.

Ja som išiel po Šancovej zhora a stál som na semafore v odbočovacom pruhu smerom na hlavnú stanicu. Keď naskočila zelená, autá v protismere ešte stále prechádzali križovatkou a videl som, že ich tam je ešte pekných pár. Keďže som vedel, že zelená v mojom smere je dosť krátka a zároveň som bol presvedčený, že protiidúci šoféri nemajú čo ďalej križovatkou prechádzať, dal som sa do pohybu a v zásade som donútil vodiča v prvom protiidúcom pruhu zastaviť a umožniť mi prechod. Problém nastal pri prechode do ďalšieho pruhu, v ktorom sa objavilo auto ktoré nezastalo (nestihlo) a rovnako som nestihol zastať ani ja, čo vyústilo do zrážky (môj pravý predný roh, ich ľavý predný roh).

Obe strany sme čakali na príchod policajtov, obaja presvedčení, že na vine je ten druhý. Policajti vzniknutú situáciu posúdili tak, že celú vinu pripísali mne, odvolávajúc sa na bod vyhlášky, ktorý hovorí niečo v tom zmysle, že do križovatky vozidlo nemôže vojsť, pokiaľ ňou nemôže plynule prejsť.

Ja som o existencii tohto pravidla vedel, len som predpokladal, že na jeho základe bude za vinníka nehody označená vodička protiidúceho vozidla – nejako mi nedošlo, že sa to vlastne vzťahuje aj na mňa. Vodička protiidúceho auta tvrdila, že nebola žiadna hustá premávka, ale ona normálne išla.

Vzhľadom na veľmi jednoznačné vystupovanie policajtov a hrozby, že ak nepodpíšem svoj súhlas s riešením, budú udalosť riešiť ako nehodu a nie ako škodovú udalosť, čo ma v konečnom dôsledku bude stáť podstatne vyššiu pokutu a možno aj vodičák, bál som sa riskovať túto alternatívu a podpísal som svoj súhlas s riešením aj pokutou, ktorú som dostal (60 eur, čo sa mi javí ešte ako celkom slušné, ak ju naozaj museli udeliť)."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

To, o čom nám napísal Vladimír, je klasický problém vodičov v mestách, v ktorých sa tvoria dopravné zápchy. Podobne, ako dúfajú, že na oranžovú stihnú prejsť, dúfajú, že stihnú prejsť cez križovatku skôr, než dostanú zelenú vodiči z iných smerov.

Pritom zákon jednoznačne určuje pre každého účastníka cestnej premávky, že vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke. Toto neplatí len v situácii, keď odbočujete vľavo a musíte dať prednosť vozidlám prichádzajúcim z opačného smeru.

Tak, ako Vladimír správne uviedol, predpis sa vzťahoval aj naňho. Keď videl, že križovatka je upchatá inými vozidlami, nemal do križovatky vchádzať, aj keď mal zelenú.

Kto je vinníkom nehody?

Vladimír: "Kto podľa vášho názoru bol vinníkom dopravnej nehody? Protiidúce vozidlo? Obaja? Ja? (pýtam sa preto, že chlapi z dopravného dispečingu MHD, ktorí tam boli tiež, hovorili, že identickú nehodu autobusu na rovnakom mieste riešili policajti pripísaním viny práve protiidúcemu vozidlu; rovnako pri konzultácii s veľmi skúseným dopravným policajtom, tento hovoril že v popísanej situácii by pravdepodobne vinu pripísal vodičovi protiidúceho vozidla)"

To, že Vladimír vošiel do križovatky, aj keď nesmel, je jednoznačné. Nemôže sa tak zbaviť viny za nehodu, ktorej vzniku dopomohol.

A čo šoférka, s ktorou sa Vladimír zrazil? Podľa Vladimírovho opisu prechádzala cez križovatku na červenú. Ak šla súvisle bez toho, aby ju premávka prinútila zastaviť v križovatke a ak Vladimír šiel na zelenú a semafory sú nastavené správne, vodička šla jednoznačne na červenú.

Ak ale šoférka, s ktorou sa Vladimír zrazil, vošla do križovatky ešte na zelenú a bola tam stále v čase, keď do križovatky vošiel Vladimír, aj ona vošla do križovatky v rozpore s predpismi.

Nech to bolo tak alebo tak, policajti teda mali ako spoluvinníka označiť aj vodičku. A ak uložili pokutu Vladimírovi, bolo spravodlivé, ak by ju uložili aj šoférke.

Policajti mali vyšetrovať dopravnú nehodu

Zvláštnosťou v tejto súvislosti je, že policajti určovali vinníka, aj keď išlo o škodovú udalosť. Policajti totiž škodové udalosti nevyšetrujú. Ak sa k nejakej dostanú, môžu uložiť pokutu za dopravné priestupky, ale otázka viny alebo neviny pri škodovej udalosti je na zodpovednosti jej účastníkov.

Vladimír ale napísal, že sa s "protistranou" nedohodol na vine. Z hľadiska predpisov šlo teda automaticky o dopravnú nehodu, ktorú mali policajti patrične vyšetriť. Je zvláštne, že pod hrozbou vyšších sankcií sa zbavili práce, ktorá by im vznikla, keby dokumentovali dopravnú nehodu.

Ako prejsť upchatou križovatkou?

Vladimír: "Existuje jednoznačne stanovený spôsob, ako sa správať v takýchto situáciách – mám na mysli najmä situáciu, keď v hustej premávke mám síce zelenú, ale keď aspoň trochu používam mozog, musím vidieť, že môžem ostať visieť v križovatke aj po jej skončení a blokovať autá v ostatných smeroch, čím akurát ďalej rozširujem zápchu?"

V situáciách, ako zažil Vladimír, je lepšie netlačiť sa do preplnenej križovatky, aj keby vás to malo zdržať. Je lepšie stratiť čas státím v križovatke ako riešením následkov zrážky vozidiel.

Aj keď to môže byť skutočne zdržujúce čakať na zelenú, kým sa uvoľní križovatka v iných smeroch a riskovať, že keď bude križovatka voľná, vám naskočí červená, predídete tým problémom. Zároveň tým neporušíte žiadne predpisy.

To, že zostanete stáť, chránite v prvom rade bezpečnosť cestnej premávky. To je nadradené nad potrebou uvoľniť cestu vozidlám za vami. Vladimír sa tiež obáva, že by takto rozširoval zápchu. Problém je ale ten, že ju do iných smerov rozširujú tí, ktorí sa vtlačia do križovatky a zostanú v nej stáť, aj keď predtým vedeli, že ňou neprejdú.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 745
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 472
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 962
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 276
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 825
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 495
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 446
  8. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 301
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 820
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Niektorí ľudia majú zvláštny dar, chutí im dúha a vidia zvuky

Ak vám vonia hudba alebo zapácha nejaká situácia, zrejme máte dobrú slovnú zásobu a radi sa vyjadrujete opisne. Alebo ste synestetik a myslíte to doslovne.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

ŠPORT

Sagan pobavil otázkou na súpera aj odpoveďou, prečo bol na toalete

Špekulovalo sa o zdravotných problémoch.

Neprehliadnite tiež

Nový Ford Fiesta ST dostal trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.

Ferrari predstavilo nový monopost pre nadchádzajúcu sezónu F1

Nové auto má v zadnej časti žraločiu plutvu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop