SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Ak ste rizikový vodič, čakajte zdražovanie poistky

Majiteľov motorových vozidiel na Slovensku stojí ročné povinné zmluvné poistenie takmer o tretinu viac, ako v Maďarsku či Poľsku.

Priemerná cena poistného v našej krajine je v roku 2011 podľa Slovenskej kancelárie poisťovateľov 136 eur. V spomínaných krajinách je na úrovni 103 až 109 eur. Akciová cena v Maďarsku je vďaka silnej cenovej vojne dokonca ešte o ďalších vyše 40 eur nižšia. Vyplýva to z prieskumu skupiny Generali.

V Slovinsku alebo v Chorvátsku je zákonná poistka drahšia ako na Slovensku. Chorvátov stojí poistenie ročne 196 eur a Slovincov dokonca 212 eur. V Českej republike je po cenovej vojne poisťovateľov cena ročného PZP 131 eur, čo je zhruba na rovnakej úrovni ako na Slovensku.

V západných štátoch únie je PZP niekoľkokrát drahšie

Ceny povinného zmluvného poistenia v nových krajinách EÚ patria k najnižším v rámci únie a v porovnaní so západnými krajinami platia ich obyvatelia výrazne nižšie sadzby. Napríklad v Taliansku, ktoré je známe častými menšími "ťukancami" a divokým štýlom jazdenia, stojí ročné PZP v priemere 425 eur. V Rakúsku a Nemecku sú ceny taktiež na úrovni niekoľkých stoviek eur.

"Hlavným dôvodom, prečo stojí PZP v západnej Európe niekoľkonásobne viac, ako u nás, je striktné aplikovanie systému zliav a prirážok (bonus/malus). Preto vodiči, ktorí spôsobujú nehody, platia vysoké poistné a zodpovední vodiči bez nehôd nízke," povedal Miroslav Chovan riaditeľ poisťovne Genertel na Slovensku.

Plošné udeľovanie zliav a nevyužívanie prirážok spôsobuje podľa Chovana na trhu deformáciu, kedy zodpovední vodiči doplácajú na vinníkov nehôd. Z tohto dôvodu je podľa neho povinné zmluvné poisťovne ako produkt z celoslovenského pohľadu stratový.

Porovnanie PZP vo vybraných krajinách:

Krajina

Počet poisťovní

Priemerné poistné

Poľsko

21

103 €

Rumunsko

13

107 €

Maďarsko

15

109 €

Bulharsko

-

120 €

Česká republika

13

131 €

Slovensko

11

136 €

Chorvátsko

12

196 €

Slovinsko

6

212 €

Taliansko

vyše 10

425 €

ico

Trendy v povinnom zmluvnom poistení

S riaditeľom poisťovne Genertel na Slovensku, Miroslavom Chovanom, sme sa rozprávali o tom, aké trendy badať v zahraničí v rámci povinného zmluvného poistenia.

Chovan: Trend smeruje k tomu, aby sa uplatňovali princípy, ktoré postihujú vodičov, ktorí veľa riskujú alebo jazdia nezodpovedne, takže majú často dopravné nehody, aby títo vodiči pri PZP platili viac. Na Slovensku to tak je vo veľmi obmedzenej miere. Máme veľa poisťovní, ktoré vôbec neuplatňujú napríklad zvyšovanie poistného v súvislosti so škodami alebo odpúšťajú veľa dopravných nehôd, ktoré ich klienti urobia. Takisto nepreverujú minulosť nového klienta, kedy mal a aké dopravné nehody, či to náhodou nie je veľmi rizikový klient alebo či to je klient, ktorý je zodpovedný.

Slovenská kancelária poisťovateľov (SKP) predsa tieto informácie má. Poisťovne s ňou nespolupracujú?

Chovan: Myslím si, že to nie je o tom, že by poisťovne nespolupracovali so SKP. Skôr je to o tom, že na tieto veci sa treba dobre technicky pripraviť. Treba mať zázemie, ktoré umožní online prepojinie na databázu SKP, overovanie údajov. Pokiaľ má poisťovňa preverovať údaje tým, že zbiera od klientov papierové dokumenty, je to veľmi administratívne náročné a v konečnom dôsledku to môže znamenať prenesenie nákladov do poistného.

Ide však o to, aby človek, ktorý si dáva na svoje vozidlo pozor, jazdí podľa predpisov, neriskuje, nie je agresívny, nespôsobuje dopravné nehody, ani nedáva nejakú príčinu, aby vznikli, aby takýto človek neprispieval rovnakou čiastkou na vykrytie škôd, ktoré niekto spôsobí, ako ten, kto svojou jazdou a správaním sa v cestnej premávke spôsobuje nehody.

Povinné zmluvné poistenie je na Slovensku často vnímané ako nutnosť, ktorej sa nedá vyhnúť. A to napriek tomu, že bez povinného zmluvného poistenia by škody, ktoré by prípadne spôsobil, musel hradiť z vlastného vrecka. Na druhú stranu sa netreba čudovať, lebo aj tí, ktorí jazdia bez nehody, bezpečne a podľa predpisov, musia poistku platiť.

Chovan: Je dôležité, aby ten, kto si kupuje nejaké poistenie, to nevnímal ako niečo prikázané, čo musí mať. Keďže mnohí vodiči majú dostatok sebavedomia a sú presvedčení o tom, že oni škodu nespôsobia, pýtajú si od poisťovne niečo, čo by mohli využiť, keďže platia celé roky a nič z toho nevyužili, chvalabohu nespôsobili žiadnu dopravnú nehodu.

Preto sa vyvíjajú asistenčné služby, ktoré nie sú len v spojitosti s dopravnou nehodou ale aj s nejakým iným omylom alebo poruchou vozidla, na ktorom šofér jazdí. Prípadne sa pridávajú aj ďalšie poistenia, ktoré zvyšujú hodnotu PZP, pretože kryjú vozidlo aj pre iné udalosti.

Ktoré z asistenčných služieb motoristi využívajú najčastejšie?

Chovan: Najčastejšie využívané sú asistenčné služby, keď sa stane dopravná nehoda alebo poistná udalosť. Pretože vtedy, v okamihu, keď sa niečo stane, si človek spomenie, že v súvislosti s PZP má vodič k dispozícii aj asistenčné služby.

Ale stretávame sa stále viac aj s tým, že keďže sú autá tak náročné na techniku, sú stále viac nútení obracať sa na odborné tímy. Napríklad, vodič tankoval do nového auta. Bol zvyknutý na ten istý typ vozidla. Lenže predtým ho mal na benzín a tentoraz na naftu. Natankovali omylom benzín, tak volal asistenčnú službu, pretože sa s tým autom nemohli pohnúť. Ďalší príklad: rodina ostala v oblasti "mimo civilizácie". Koleso vyfučalo, do hodiny prišla asistenčná služba, vymenila koleso a pomohla rodine v poriadku dostať sa domov.

V zahraničí poisťovne často spolupracujú s políciou na prevencii. Napríklad tak, že poistka vodiča je závislá nielen od toho, či vodič spôsobuje nehodu ale aj od toho, ako jazdí. Ak pácha závažné dopravné priestupky a nemusí mať ani jednu nehodu na konte, poistka sa mu zvyšuje, lebo je rizikový vodič.

Chovan: Určite považujem za správne, aby poisťovne mali možnosť spolupracovať so zložkami policajného zboru a mali prístup k informáciám, ktoré súvisia s preverovaním dopravnej nehody alebo overovaním histórie a škodovosti klienta. Na druhú stranu, pokiaľ vznikol priestupok, ktorý nemal za následok plnenie PZP, nemusí práve nastať zvýšenie poistného, pretože pre mnohých vodičov je dostatočný impulz na vstúpenie si do svedomia aj dohovorenie. To, že už má vôbec nejaké problémy s políciou, že musí ísť na nejaké doškolenie atď.

Úlohou poisťovne nie je len kryť škody ale aj pomáhať zabraňovať vzniku škôd. Skôr by mohla byť spolupráca v tom, že v spolupráci s poisťovňami sa vybudujú školiace strediská, zafinancujú sa školy šmyku. Alebo pre základné školy a škôlky sa vybudujú dopravné ihriská, kde sa môžu deti učiť ako sa správať na ceste a v cestnej premávke. To považujem za lepší spôsob ako siahať na zvyšovanie poistného.

Musím sa priznať, že aj ja sám si pamätám zo základnej školy niektoré situácie. Napríklad, že si treba dať pozor na priechode.

Stane sa na Slovensku aj realitou takáto forma prevencie pred nehodovosťou?

Teraz máme finančnú krízu. Nie je to jednoduché. Spoločnosti musia bojovať s tým, aby udržali náklady a asi nie je dosť peňazí na to, aby sa financovalo. Ale keď je vôľa, nájde sa aj cesta.

Tomáš Novotný

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  3. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  4. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  2. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  3. Tento rok turizmu neprial
  4. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  5. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  6. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  7. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  10. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 25 000
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 796
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 12 250
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 8 003
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 687
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 104
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 741
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 914
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 211
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 039
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Jozef Brhel prichádza vypovedať na Prezídium policajného zboru v Bratislave.

Na výsluch prišiel z Kanárskych ostrovov.


14 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo robí pandémia so Slovenskom.


a 2 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


20 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


23 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Jan Pražák: Já ti říkal, že to děláš blbě!
  2. Agáta Krupová: Juraj Ďurček: Dejiny železníc horného Zemplína (o autorovi i knihe)
  3. Ctirad Klimčík: O študentoch
  4. Štefan Vidlár: Mojim rovesňíkom!
  5. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  6. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  7. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  8. Igor Múdry: Francúzaky po našom
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 111
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 740
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 969
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 061
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 897
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 628
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 594
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 469
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu