SME
Štvrtok, 9. december, 2021 | Meniny má IzabelaKrížovkyKrížovky

R1 zblížila mestá aj KDH so Smerom

Nový úsek cesty R 1 ušetrí vodičom takmer pol hodiny jazdy.

Robert Fico, nitriansky župan Milan Belica, Pavol Hrušovský a Ján Figeľ sa tešili z novej cesty spolu.Robert Fico, nitriansky župan Milan Belica, Pavol Hrušovský a Ján Figeľ sa tešili z novej cesty spolu. (Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Pri strihaní pásky pred novou cestou sa spolu stretli Figeľ, Hrušovský a Fico.

NITRA. BRATISLAVA. Za 97 minút dorazil poobede reportér SME z Bratislavy do Banskej Bystrice po skompletizovanej rýchlostnej ceste R 1.

Nový 46-kilometrový úsek medzi Nitrou a a Tekovskými Nemcami je aj pri mesačnom meškaní pre chýbajúcu dokumentáciu najrýchlejšie postavenou cestou a zároveň najdlhším a na celkové náklady najdrahším úsekom postaveným v rámci PPP projektov.

Rýchlocesta je dobre vybavená, s viacerými voľne sa zvažujúcimi zákrutami a prevýšeniami. Staviteľ tvrdí, že úsek nazvaný PRIBINA má cestu skrátiť o 26 minút.

Test SME, v ktorom prešla posádka po starej „ceste smrti“, ukázal, že vodiči ušetria okolo dvadsať minút času. Nová trať dáva autám viac priestoru a nehrozia čelné zrážky. Na ceste bol včera ešte na niektorých miestach drobný štrk a prach.

Na ceremoniáli bol minister dopravy Ján Figeľ (KDH) aj jeho predchodca Ľubomír Vážny zo Smeru a o význame cesty prehovoril okrem predsedu Národnej rady Pavla Hrušovského z KDH líder najsilnejšej strany Robert Fico.

Porozumenie na tribúne

Ten prišiel neskôr, už počas prejavov. S Hrušovským, ktorý vyzval, aby sa už zabudlo na diskusiu, ktorý úsek bol najlepší, si na pódiu vymenili niekoľko poďakovaní.

Predseda parlamentu ďakoval Vážnemu a Ficovi, ktorých vládna koalícia vrátane KDH obviňuje z netransparentných tendrov a predražených kontraktov pri výstavbe diaľnic.

Hrušovský v nedeľu v diskusii televízie Markíza Ficovi pripomínal, že Ján Figeľ stavia o 700 miliónov eur lacnejšie tie isté úseky diaľnice cez eurofondy, „nie cez PPP projekty tak, ako si to chcel realizovať ty, čo by na 30 rokov bolo zadlžilo aj naše deti, aj deti našich detí“.

Ešte dokončia obchvat

Rezervovanejší bol šéf KDH Figeľ, keď povedal „áno“ pokračovaniu výrazných investícií, ale s pripomienkou, že pre štát výhodným spôsobom. To už bol na tribúne aj Fico a čakal na slovo.

„Ďakujem za pozvanie, naozaj si ho mimoriadne vážim... Som veľmi spokojný. Je to pre mňa zadosťučinenie,“ tváril sa spokojne. Predseda Smeru povedal, že je presvedčený, že bez PPP projektov nie je Slovensko schopné dokončiť diaľnice v rozumnom čase.

Rýchlocestu postavili za 26 mesiacov a náklady sa dostali na hranicu 200 miliónov eur. Na pomerne rovinatom úseku je 54 mostov.

Súčasťou projektu je aj severný obchvat Banskej Bystrice, ktorý má byť hotový v polovici roku 2012. Štát za 30 rokov zaplatí firme Granvia za prevádzku a údržbu takmer štyri miliardy eur. Ročne to bude vyše 125 miliónov.

erjednotka-small.jpgKliknite - obrázok zväčšíte.


ico

Prvá nehoda prišla rýchlo, bola ľahká

Cesta smrti medzi Nitrou a Zlatými Moravcami bude prázdnejšia, niektorí vodiči sa na novom úseku kochali, iní sa pretekali.

NITRA. Po necelej polhodine od otvorenia nového úseku R 1 asi desať minút jazdy za Nitrou v smere do Banskej Bystrice premávku zbrzdila prvá havária. Havária dvoch osobných áut však bola ľahšia, išlo len o ťuknutie.

Ešte niekoľko hodín pred otvorením troch nových úsekov sa autá ťahali za Nitrou v smere do Banskej Bystrice v nekonečnej šnúre. Jazda v prázdnejšom opačnom pruhu trvala hodinu a štvrť. Cesta späť bola pohodlnejšia a najmä trvala kratšie o viac ako 20 minút.

Vodičov v smere od Bratislavy ešte pár kilometrov pred vjazdom do Nitry miatli značky spomaľujúce rýchlosť na šesťdesiatku. Niekoľkí krátko zaváhali, čo robiť.

Premávka bola plynulá, množstvo áut sa roztrúsilo v odstupoch. Niektorí jazdili pomaly a kochali sa, iní vyrazili v ľavom pruhu vysoko nad rýchlostným 130­kilometrovým limitom diaľnice.

Tesne pred koncom novej R 1 nad Hronským Beňadikom v oboch smeroch vyrástli nové odpočívadlá s benzínovými pumpami.

Nový úsek R 1 podstatne odľahčil cestu medzi Nitrou a Zlatými Moravcami, ktorú miestni nazývajú aj cestou smrti, pre množstvo tragických dopravných nehôd.

Štatistiky ukazujú, že vlani bola R 1 dvakrát taká bezpečná ako „cesta smrti“. Kým na rýchlostnej ceste medzi Trnavou a Nitrou bolo v roku 2010 podľa polície 75 dopravných nehôd, na ceste prvej triedy medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami to bolo až 157.

„Prvý a hlavný dôvod, prečo je rýchlostná cesta oveľa bezpečnejšia než cesta prvej triedy, je v tom, že jazdné smery sú oddelené,“ vysvetľuje dopravný analytik Jozef Drahovský. V prípade akejkoľvek kolízie tak nedochádza k čelnému nárazu.

(wm, her, jkr)

Pozrite si novú diaľnicu cez objektív fotografa Jána Krošláka


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  2. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  3. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  4. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  5. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  6. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  7. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  8. Uhlíková stopa výrobku? Vyžiada si ju zákazník aj regulátor
  9. Zapojte sa do vianočnej súťaže o luxusné ceny
  10. Panta Rhei má najväčšie zásoby, Vianoce bez knihy nehrozia
  1. Nezaočkovaní odmietajú umelú pľúcnu ventiláciu
  2. Vianoce v O2 nekončia, práve naopak, začína Dobroadvent
  3. Slováci si radi vychutnávajú jedlo v spoločnosti blízkych
  4. AAA AUTO zajtra otvorí pobočky s ponukou vyše 5 000 áut
  5. Reinoo chce na Vlčincoch postaviť 750 nových parkovacích miest
  6. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Dôchodkovým fondom UNIQA sa výborne darí aj napriek pandémii
  9. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  10. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 10 530
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 9 870
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 462
  4. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 6 506
  5. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 6 117
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 364
  7. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 3 656
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 565
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu? 3 001
  10. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom 2 491
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Výboh (vpravo).

Fotka je na fanúšikovskom účte jazdca F1 Charlesa Leclerca.


a 1 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

S problémami treba počítať najmä na západe Slovenska.


a 1 ďalší 8 h
Pri snežení na cestách spomaľte a viac predvídajte.

Myslite včas na výbavu, ale aj zvýšené riziko šmyku.


17 h

Výmena pneumatík zďaleka nestačí.


9. nov
Suzuki S-Cross

Jediný motor sa dá kombinovať s automatom aj pohonom 4x4.


7. dec

Blogy SME

  1. Inštitút strategických politík: Čo chce Putin dosiahnuť na Ukrajine?
  2. Rudolf Pado: ZMOS opäť vyplakáva, kým aktivisti konajú
  3. Tomáš Mihalík: Je Zuzana Smatanová čarodejnica, cestuje v čase alebo je len členkou Bilderbergu?
  4. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Ako inak nahliadať na emigráciu, občianske protesty alebo euroskepticizmus
  5. Věra Tepličková: Čau mami, stretneme sa na manikúre
  6. Miroslav Galovič: Rozdelená spoločnosť a obchodníci s covidom (zápisky dezoláta). Prvá časť pandemickej trilógie.
  7. Mišo Šesták: Slováci krášlia samotnú smrť
  8. Anton Sládek: Bratislava - Panenská ulica - 1
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 5 519
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 372
  3. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť. 4 136
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 4 090
  5. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 748
  6. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 3 503
  7. Ján Šeďo: Dnes, po 184 dňoch, som si bol po tretiu včeličku a stretol sa s antivaxerom. 3 458
  8. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 226
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu