AKTUALIZOVANÉ 20:43

R1 zblížila mestá aj KDH so Smerom

Nový úsek cesty R 1 ušetrí vodičom takmer pol hodiny jazdy.

Robert Fico, nitriansky župan Milan Belica, Pavol Hrušovský a Ján Figeľ sa tešili z novej cesty spolu.(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Pri strihaní pásky pred novou cestou sa spolu stretli Figeľ, Hrušovský a Fico.

NITRA. BRATISLAVA. Za 97 minút dorazil poobede reportér SME z Bratislavy do Banskej Bystrice po skompletizovanej rýchlostnej ceste R 1.

Nový 46-kilometrový úsek medzi Nitrou a a Tekovskými Nemcami je aj pri mesačnom meškaní pre chýbajúcu dokumentáciu najrýchlejšie postavenou cestou a zároveň najdlhším a na celkové náklady najdrahším úsekom postaveným v rámci PPP projektov.

Rýchlocesta je dobre vybavená, s viacerými voľne sa zvažujúcimi zákrutami a prevýšeniami. Staviteľ tvrdí, že úsek nazvaný PRIBINA má cestu skrátiť o 26 minút.

Test SME, v ktorom prešla posádka po starej „ceste smrti“, ukázal, že vodiči ušetria okolo dvadsať minút času. Nová trať dáva autám viac priestoru a nehrozia čelné zrážky. Na ceste bol včera ešte na niektorých miestach drobný štrk a prach.

Na ceremoniáli bol minister dopravy Ján Figeľ (KDH) aj jeho predchodca Ľubomír Vážny zo Smeru a o význame cesty prehovoril okrem predsedu Národnej rady Pavla Hrušovského z KDH líder najsilnejšej strany Robert Fico.

Porozumenie na tribúne

Ten prišiel neskôr, už počas prejavov. S Hrušovským, ktorý vyzval, aby sa už zabudlo na diskusiu, ktorý úsek bol najlepší, si na pódiu vymenili niekoľko poďakovaní.

Predseda parlamentu ďakoval Vážnemu a Ficovi, ktorých vládna koalícia vrátane KDH obviňuje z netransparentných tendrov a predražených kontraktov pri výstavbe diaľnic.

Hrušovský v nedeľu v diskusii televízie Markíza Ficovi pripomínal, že Ján Figeľ stavia o 700 miliónov eur lacnejšie tie isté úseky diaľnice cez eurofondy, „nie cez PPP projekty tak, ako si to chcel realizovať ty, čo by na 30 rokov bolo zadlžilo aj naše deti, aj deti našich detí“.

Ešte dokončia obchvat

Rezervovanejší bol šéf KDH Figeľ, keď povedal „áno“ pokračovaniu výrazných investícií, ale s pripomienkou, že pre štát výhodným spôsobom. To už bol na tribúne aj Fico a čakal na slovo.

„Ďakujem za pozvanie, naozaj si ho mimoriadne vážim... Som veľmi spokojný. Je to pre mňa zadosťučinenie,“ tváril sa spokojne. Predseda Smeru povedal, že je presvedčený, že bez PPP projektov nie je Slovensko schopné dokončiť diaľnice v rozumnom čase.

Rýchlocestu postavili za 26 mesiacov a náklady sa dostali na hranicu 200 miliónov eur. Na pomerne rovinatom úseku je 54 mostov.

Súčasťou projektu je aj severný obchvat Banskej Bystrice, ktorý má byť hotový v polovici roku 2012. Štát za 30 rokov zaplatí firme Granvia za prevádzku a údržbu takmer štyri miliardy eur. Ročne to bude vyše 125 miliónov.

erjednotka-small.jpgKliknite - obrázok zväčšíte.


ico

Prvá nehoda prišla rýchlo, bola ľahká

Cesta smrti medzi Nitrou a Zlatými Moravcami bude prázdnejšia, niektorí vodiči sa na novom úseku kochali, iní sa pretekali.

NITRA. Po necelej polhodine od otvorenia nového úseku R 1 asi desať minút jazdy za Nitrou v smere do Banskej Bystrice premávku zbrzdila prvá havária. Havária dvoch osobných áut však bola ľahšia, išlo len o ťuknutie.

Ešte niekoľko hodín pred otvorením troch nových úsekov sa autá ťahali za Nitrou v smere do Banskej Bystrice v nekonečnej šnúre. Jazda v prázdnejšom opačnom pruhu trvala hodinu a štvrť. Cesta späť bola pohodlnejšia a najmä trvala kratšie o viac ako 20 minút.

Vodičov v smere od Bratislavy ešte pár kilometrov pred vjazdom do Nitry miatli značky spomaľujúce rýchlosť na šesťdesiatku. Niekoľkí krátko zaváhali, čo robiť.

Premávka bola plynulá, množstvo áut sa roztrúsilo v odstupoch. Niektorí jazdili pomaly a kochali sa, iní vyrazili v ľavom pruhu vysoko nad rýchlostným 130­kilometrovým limitom diaľnice.

Tesne pred koncom novej R 1 nad Hronským Beňadikom v oboch smeroch vyrástli nové odpočívadlá s benzínovými pumpami.

Nový úsek R 1 podstatne odľahčil cestu medzi Nitrou a Zlatými Moravcami, ktorú miestni nazývajú aj cestou smrti, pre množstvo tragických dopravných nehôd.

Štatistiky ukazujú, že vlani bola R 1 dvakrát taká bezpečná ako „cesta smrti“. Kým na rýchlostnej ceste medzi Trnavou a Nitrou bolo v roku 2010 podľa polície 75 dopravných nehôd, na ceste prvej triedy medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami to bolo až 157.

„Prvý a hlavný dôvod, prečo je rýchlostná cesta oveľa bezpečnejšia než cesta prvej triedy, je v tom, že jazdné smery sú oddelené,“ vysvetľuje dopravný analytik Jozef Drahovský. V prípade akejkoľvek kolízie tak nedochádza k čelnému nárazu.

(wm, her, jkr)

Pozrite si novú diaľnicu cez objektív fotografa Jána Krošláka


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 400
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 531
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 937
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 638
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 574
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 496
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 380
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 307
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 271
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 135

Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Fotky, Fotografie a fotogalérie  na domov.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém Sme v obrazoch

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Teroristi zaútočili v Barcelone, zahynulo najmenej 13 ľudí (minúta po minúte)

Dodávka vrazila do davu ľudí v centre mesta. K útoku sa prihlásil Islamský štát.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

SVET

Ľudia utekali v panike. Ako vyzerala situácia v Barcelone (fotogaléria)

Polícia potvrdila, že išlo o teroristický útok.

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.

S novým asfaltom vydržia cesty dlhšie, sú v ňom magnetické nanočastice

Rozpraskaný asfalt sa môže zahojiť, stačí pridať teplo a magnetickú silu.